685 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 7 Svar

Mærkelig oplevelse her til morgen. Mærkelig oplevelse her til morgen.

Her til morgen havde jeg en oplevelse, som jeg ikke rigtig ved, hvordan jeg skal håndtere.

Jeg står ved Høje Taastrup station og venter på bussen til Lyngby. Der står en god håndfuld mennesker rundt omkring, som også venter. På en bænk, et stykke væk, sidder der en ung fyr - jeg vil gætte på omkring 21-23 år, udenlandsk herkomst, og han sidder tydeligvis med tårer i øjenene og græder.

Det skal siges, jeg vitterlig ikke er god til at blande mig i andres ting. Normalt er jeg netop den komplette idiot, der står og glor imens en mand med krykker taber falder - eller noget i den dur - kort sagt, jeg er, normalt, en typisk bystander - men ikke denne gang.

Jeg tager mig sammen og går hen og spørger om han er okay. Et eller andet sted ved jeg godt, at der kommer en "afvisning" om, at han klarer sig, og det gør der også. Jeg siger til ham, at han må sige til, hvis der er noget jeg kan gøre.

Kort efter, kommer bussen, og jeg stiger på, og siden da, har jeg ikke kunne få den mærkelige følelse af, hvad jeg bedst kan beskrive som værende pinlig. Ja, I læste rigtigt, jeg føler mig pinlig over at have forsøgt at hjælpe. Derudover kan jeg heller ikke lade være med at have den nagende følelse af, at jeg skulle have forsøgt lidt mere - hvad der så ikke kan gøres noget ved nu, medmindre han stadig sidder der om 6 timer.

Jeg ved egentlig ikke, hvad jeg vil med emnet her, andet end, at høre om det er normalt? Er det normalt at føle sig pinlig berørt af at forsøge at hjælpe folk? Har I prøvet noget lignende?

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler
Slå lyden til
00:00
/
01:14
LIVE

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Her er pukkelhvalen skyllet op

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Træer og buske dækket af silke

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Har Du Været Der - Historien Om Verdens Første Nationalpark!

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Take down chandelier and a wall lamp 500 kr.
  • Hjælp til rep af kanttråd til robot plæneklipper 600 kr.
  • Opsætning af håndvaskamatur 500 kr.
  • Find fejl11 på opvaskemaskine 250 kr.
  • VVS-installatører 1.950 kr.
  • Installation af nyt tv 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Mærkelig oplevelse her til morgen.
  • #1   25. apr 2017 Jeg er aldrig blevet pinlig over at have hjulpet andre, men jeg er også total modsat dig. Jeg er den der springer af sted, så snart jeg kan se folk mangler hjælp. Om det så er den gamle dame der taber sin indkøbs-seddel, eller moderen med spædbarnet i Rema 100 køen. Som tydeligvis har brug for hjælp med hendes vare, da hendes lille barn græder. Jeg flyver altid derhen, når jeg kan se folk har brug for en hånd.

Jeg har kun oplevet positiv respons, eller 1 gang er jeg faktisk blevet afvist. Da jeg spurgte om jeg skulle følge en blind dame over vejen, hun sagde dog nej.

Så jeg forstår dig desværre ikke smiley

• #2   25. apr 2017 Selv om han har takket nej, kan det godt være en "hjælp", at han er blevet set og du har rakt en hånd ud.
    Det er måske noget at det bedste og smukkest vi kan gøre som mennekser - at række ud! Du skal give dig selv et stor klap på skulderen over, at du har overvundet dig selv og du har rakt ud til et andet menneske. Det er smukt, uanset om han sagde ja eller nej.

• #3   25. apr 2017 Jeg kan godt få det, der måske beskrives som en "pinlig" følelse når jeg står i en situation jeg ikke er vant til. Jeg føler mig meget meget selvbevidst og det kan godt føre til sådan en følelse ala "hvad har jeg gang i".
    Jeg tænker meget over tingene og føler mig ofte pinligt berørt hvis jeg kaster mig ud i uvante situationer. Også selvom selve situationen altså måske ikke er pinlig. Det er bare noget, man føler inden i sig selv.
    Hvis det er sådan, du har det, så kan jeg godt forstå dig. Vores følelser er nogle underlige komplekse ting smiley smiley

• #4   25. apr 2017 Jeg tror godt jeg kender din følelse - hvis den er som Fünke beskriver. Jeg kan også godt blive lidt pinligt berørt, hvis jeg gør noget der er meget uvant for mig. Akavet er måske et bedre ordvalg. Måske ikke lige i den nævnte situation, for jeg synes selv, er jeg er rimelig god til at hjælpe folk. smiley

• #7   25. apr 2017 I guder, Fünke, jeg tror lige, du præcist beskrev den følelse jeg sidder med her.

For situationen var, som sådan, ikke pinligt. Det kan være, at jeg bare tænker for meget over det og derved kommer til at gøre mere ud af det, end hvad det egentlig er.

Egentlig synes jeg, at det var mest pinligt at se folk glo på både ham og jeg som var vi aliens.

Takker for alles svar indtil videre. Helt fair, at man ikke forstår det, i og med, jeg ikke selv gør. Og tak for ros smiley

• #8   25. apr 2017 Sjovt, jeg har det lige modsat. Jeg kan slet ikke lade være med at hjælpe. Jeg er typen der kaster mig ind i et slagsmål, for at stoppe det. Farer hen og hjælper manden der faldt, og lavede kæmpe hul i hovedet. Stopper og hjælper den hjemløse med krampeanfald, selvom alle andre kører forbi. Jeg ville føle mig pinligt berørt, hvis ikke jeg hjalp/tilbød min hjælp.

Og det skal ikke forstås som en kritik af jer, der synes at det er svært (pinligt). Slet ikke smiley Vi mennesker er bare forskellige, og reagerer forskelligt.

Og stor respekt til dig TS, for rent faktisk at tage mod til at tilbyde din hjælp. Selvom den unge mand takkede nej til hjælp, så er jeg sikker på at det har varmet langt ind i hans sjæl, at en fremmed tog sig tid og mod til at tilbyde sin hjælp smiley Du skal ikke føle dig pinlig, du skal føle dig stolt smiley

• #9   25. apr 2017 Mødte også en fyr på vej hjem fra arbejde idag, men tænkte at når han går her ude på landet, så bor han nok i nærheden, og kører så ned til SFOen og vi kører der fra 10 min senere, og på vejen møder vi så fyren fra før, han er vel nået et par km længere end sidst jeg så ham, der tænkte jeg da at det var ærgerligt jeg ikke var standset op havde budt på et lift.
    Næste gang ved jeg hvor han går hen ad smiley

Ja vi bør gøre mere for andre!

Kommentér på:
Mærkelig oplevelse her til morgen.

Annonce