Diagnose Diagnose
Oveni min sorg over at miste Archie, går jeg og er nervøs for min gamle Buster på 14 år.
I februar begynder han pludselig at drikke og tisse meget. Nu skal han ud 1-2 gange hver nat. Går fra foderet og virker meget træt i tide og utide.
Normalt kan han holde sig i 24 timer, især hvis det regner, er altædende og meget aktiv, selvom han selvfølgelig sover mere end da han var ung.
Dyrlægerne kan ikke rigtig stille en diagnose. Gættet falder på lever kræft og hvad tidshorisonten er vides ikke.
Blodprøven viser forhøjet levertal men kun ALT værdien
Urinprøven er tynd men ellers intet.
Scanningen viser et par små pletter på lever.
Cushing test er negativ.
Dyrlægen fraråder biopsi af lever da det ofte giver store blødninger.
Er der nogen der har lignende erfaringer eller ideer for hvad det kan skyldtes?
Jeg ved godt at ingen lever evigt og det hele kan skyldtes alder. Det er bare kommet så pludselig
Buster har bare at holde ved, for jeg klarer da ikke at miste dem begge så hurtigt efter hinanden.
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1467 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 30 Svar: 30.137
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 30 Svar: 5.491
Jeg har mistet en hund af lever kræft, og det gik voldsomt hurtigt, men symptomerne lignede ikke dem, du beskriver.
Jeg ville ønske, jeg kunne skrive noget mere optimistisk til dig, men uanset om det er lever kræft, alderdom eller andet, så lyder det ikke godt for en gammel hund. Men et kram herfra og håbet om, at det trods alt ikke er enden for Buster endnu.
aug 2007
Følger: 40 Følgere: 82 Hunde: 8 Emner: 518 Svar: 12.475
Du skriver at han er sover mere, og kan holde sig i kortere tid - men hvordan fornemmer du ellers at hans humør og livsglæde er?
feb 2013
Følger: 8 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 83 Svar: 7.481
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 241 Svar: 15.393
dec 2018
Følger: 21 Følgere: 18 Hunde: 3 Emner: 38 Svar: 1.747
Man kan tage biopsi men de vil meget nødig gøre det på en gammel hund pga risiko for blødninger. Desuden kan der intet gøres udover symptombehandling hvis det er leverkræft.
Så derfor tør jeg ikke rigtig smide ham gennem flere store undersøgelser.
Heldigvis har han dagligt rigtig mange gode stunder endnu, hvor han leger og springer rundt.
Jeg står gerne op om natten m.m. Vil gøre alt for den lille fyr
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 93 Hunde: 4 Emner: 953 Svar: 18.042
den anden viste sig at have blære-kræft ..
okt 2023
Følgere: 101 Emner: 27 Svar: 3.214
Jeg forstår virkelig godt, at du ikke vil slæbe ham igennem en masse undersøgelser. Jeg husker min Lina på 13, der skrantede - og havde spondylose. Hun fik lavet fuld blodprofil, men en dyrlægestuderende ville også vældig gerne lave alle mulige andre undersøgelser. Det sagde jeg nej tak til - fulgte min fornemmelse for Lina og sagde farvel, da hendes tid kom
Diagnose