1.737 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 23 Svar

Hvorfor er labradors så misforstået Hvorfor er labradors så misforstået

Jeg har igennem et længere stykke tid stødt på udtalelser, meninger og holdninger omkring labradors, som jeg synes er forkerte og en dum måde at anskue racen på.
Er du uerfaren/førstegangs hundeejer/ikke har så meget tid/ikke skal bruge din hund aktivt, så er labrador racen for dig!
Denne udtalelser har jeg nu set flere gange bla. i dette forum. Jeg mener ikke det kunne være mere forkert. Jeg er ejer af en ung lab som jeg træner i LP bliver hun ikke aktiveret mentalt og fysisk hver dag, så har jeg ikke en glad hund. Hun reagere ikke med at bliver hyper, uregerlig eller agressiv som andre racer ville gøre, men derimod med stille at søge min opmærksomhed ( hun bliver selvfølgelig aktiveret hver dag ) Jeg har set efterhånden mange labber der tilbringer deres liv i kurven med sørgelig øjne, og venter på deres 10 min. luftetur. Ejerne synes det er great med en hund der tilpasser sig familielivet - jeg ser en hund, der ikke er en glad hund !
På en gåtur forleden møder jeg en flok mennesker, der lader deres hunde løbe og lege, vi deltager ikke, jeg kalder min hund på plads og vi går forbi. En af ejerne til de andre hunde råber efter mig - Det er godtnok flot at du kan gå forbi med din hund uden snor - men det er jo også en labrador, de er jo så dumme, at man ikke behøver at træne dem !!
Jeg synes labben er en toplækker brugshund med et dejligt sind og ønsker man ikke at arbejde med sin hund skal man i stedet vende blikket mod selskabsracerne.
Hvorfor er racen efterhånden så misforstået - Eller er det mig der har haft nogle oplevelser/observationer som ikke er generelle ?

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler
Slå lyden til
00:00
/
01:14
LIVE

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Her er pukkelhvalen skyllet op

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Træer og buske dækket af silke

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Har Du Været Der - Historien Om Verdens Første Nationalpark!

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Take down chandelier and a wall lamp 500 kr.
  • Hjælp til rep af kanttråd til robot plæneklipper 600 kr.
  • Opsætning af håndvaskamatur 500 kr.
  • Find fejl11 på opvaskemaskine 250 kr.
  • VVS-installatører 1.950 kr.
  • Installation af nyt tv 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvorfor er labradors så misforstået
  • #1   29. mar 2014 Jeg er enig med dig!
    Jeg møder tit folk, der siger "øøv, sådan en labrador er bare pisse kedelig. Hvis man sparker den i røven vender den sig jo om og siger undskyld!"
    Det er muligt at det er en meget "nem" hund fordi den er utrolig rar og mild af sind, men jeg synes BESTEMT ikke det er en kedelig hund! smiley

• #3   29. mar 2014 Jeg er en af dem der har tilrådet mange herinde til at få en lappe Fordi jeg syntes de er nemme at arbejde med De er rigtig gode af sig og lærenemme Min mor har pt en lappe Har selv haft lappe men jeg er så også den der har sagt at jeg gider ikke ha en lappe og det er af den simple grund at der er så mange af dem Jeg har for det meste gerne ville have en hund der var lidt spisjel men der da også mærkeligt at jeg har det sådan men ved ikke hvorfor Men det så ikke en hund man bare skal smide i en sofa og så sov den skal aktiveres lige så godt som alle andre hunde smiley

• #4   29. mar 2014 En labrador er jo generelt nem som du også selv skriver, derfor bliver den anbefalet til førstegangshund, men nem er jo ikke lig med nul aktivering. Jeg kan faktisk ikke huske at jeg nogen steder har set at folk anbefaler labrador til dem som kun gider at gå med hunden i 10 minutter hver dag - de bliver som regel anbefalet en tøjhund.

Der er bare mindre sandsynlighed for at det går galt med en labrador end med f.eks. en malinois.

Den der med lydigheden, den kender os med hyrdehunde nu også til hudløshed. Det er jo et faktum at hyrdehunde er født lydige - man behøver faktisk ikke træne dem. smiley

• #5   29. mar 2014 Jeg personligt syntes det er den en af de kedeligste hunde, men bestemt ikke fordi jeg mener de ikke skal bruges. mere fordi jeg er til hunde der kan udfordre mig. En hund skal helst bide mig i armen når vi skal træne. Forstå mig ret, jeg er til de mere skarpe brugshunde.

En lab vender sig vel gerne rundt og siger undskyld hvis man sparker den i r*ven, men det kan vel næsten ikke være en dårlig egenskab. Vil give dig ret i at de er misforstået, men syntes det værste er, når børn får lov til at behandle dem dårligt, bare fordi labben aldrig ville gøre barnet noget.

• #6   29. mar 2014 Labben bliver jo ofte misforstået på grund af dens store tilpasningsvevne....

Præcis som en del andre racer

• #7   29. mar 2014 Inger skriver: De er gode af sig og lærenemme og M.I skriver der er mindre sandsynelighed for at det går galt med en labrador end med en malinois - Og det er egentlig her jeg også ser noget problematik, bare fordi man er nem at have med at gøre, eller ikke reagere aggressivt som f.eks. en malle, betyder det så at det er et godt hundeliv for en aktiv race ?

M.I Ja jeg har godt lagt mærke til det med hyrdehundene også. Det er blevet ret populær at anskaffe sig især Border Collie, de er jo så lydige smiley

• #8   29. mar 2014 Rene hvilke andre racer tænker du på ?

Mia og Christian - Ja jeg kan blive helt dårlig når jeg ser småbørnsfamilier anskaffe sig labber, da man tit ved hvordan det går. Hvorfor kan du godt lide at træne med hunde med mere kant - kan se du har en rotte ?

Bliver sgu sådan lidt stødt på min races vegne ! Hvorfor skal den søde pige i klassen udnyttes, bare fordi hun er sød, køn, kærlig og overbærende.

• Katrine D
    Katrine D Tilmeldt:
    mar 2014

Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 10
    #10   29. mar 2014 Ha Ha M.I god kommentar om hyrdehunde.
    Har selv haft en hyrdehund for år tilbage og den var godt nok ikke nem. men det var fordi hun var så selvudslettende. Hun var ikke Malnois men Tervuern og de er som regel mere bløde. Der er selvfølgelig undtagelser som i alle racer.
    Næste i rækken var en total smadret Karelsk Bjørnehund som skulle have sit 7 hjem i sit 11 mdr lange liv. Vores hyrdehund var næsten sværere for den skulle bygges op og bygges op hele tiden. Ved Kareleren var det bare med at være konsekvent og have autoritet. Hyrdehunden var hengiven og det blev vores Kareler sgu først efter flere år, ellers var den direkte arogant smiley
    Men en pragtfuld hund ellers og hold da op en hjerne, men det er simpelthen den der snuhed og hjerne der gjorde hende besværlig. Næste i rækken var en Jack som havde fået lov at køre klatten og da han blev 3 orkede de ham ikke mere.
    Jeg er nødt til at melde mig ind i den klub hvor jeg har haft den der holdning at Goldens var en dejlig dum og nem hund og har den til dels stadig. Lidt samme holdning har jeg til Labberne men bestemt ikke generelt, de er jo som nat og dag. Den rolige sindige som slikker din hånd stort set uanset hvad og den meget aktive snu. Tager jeg fejl når jeg tror at det er Formel 1érne der er de kvikke aktive? Er bestemt ikke ekspert i racen. Men det er jo ikke det samme som at sige at de ikke skal opdrages, stimuleres og motioneres, det skal ALLE hunde.
    Nu står jeg så her med mit nye vidunder. En Golden på 10 mdr. som vi overtog for 3 mdr siden. Og hold nu k... en dejlig dum og nem hund smiley
    Den sætter da ALDRIG spørgsmål til om mit ord er lov, eller om jeg nu også mener det. Den følger mig i alt og elsker mig uanset hvad. Super nem at stimulere og opdrage. (han er ikke den nervøse type). Jeg ved ikke om det lige er Labberen der er misforstået, det er så mange racer. Der MASSER af hund at arbejde med og man får masser af glæde af den. Jeg føler mig heller ikke snydt med min Golden, tværtimod. Der er da også tusind ting den skal lære. Og det kører bare.
    Har dog lige et enkelt problem. Den graver vildt mange dybe huller i haven og jeg kan ikke få den til at forstå den ikke må. Nogle fif?

• #12   29. mar 2014 Labsen, jeg tror du lægger noget i mit indlæg som ikke er der. Jeg mener bestemt at en labrador skal trænes og aktiveres, og jeg kan ikke se hvorfor en labrador ikke kan få et godt hundeliv hos mennesker, der ikke ville kunne håndtere en malinois - for så er der godt nok ikke ret mange der burde have hund, mig selv inkluderet.

Som sagt, så ville jeg ikke anbefale en labrador til nogen som kun har tænkt sig at gå 10 minutter om dagen med dem, men kommer der en familie og siger, vi er far, mor, en pige på 7 år og en dreng på 3 år som godt kunne tænke sig en hund. Hunden skal hovedsageligt være familiehund, den vil få 1-2 timers gåtur om dagen, lidt længere tid i weekenden, gå til træning med "mor" en gang om ugen, plus noget hjemmetræning, og løbe med "far" 2-3 gange om ugen om aftenen så snart den er gammel nok. "Mor" og "far" har haft hund som børn, men ikke som voksne, så ville jeg da ikke være betænkelig ved at anbefale en labrador. Jeg synes det lyder som et godt hundeliv. Omvendt så ville jeg ikke anbefale en malinois, fordi der ligger meget mere i det at have en malinois end bare at sørge for at den bliver aktiveret.

• #13   29. mar 2014 Pude3l bliver i den grad også meget misforstået.
    Det er begge aktive jagthunde som trives bedst med en masse aktivering, men p.g.a. deres pleasende sind og tilpasningsevne, er de for knap så træningsmindede personer ret nemme racer at have på trods af....
    Jeg synes det er synd, når hunde ikke bliver stimuleret og aktiveret tilstrækkeligt, men det gælder jo for de fleste racer. De fleste retrievere, især af udstillingslinjer, trives dog med begrænset aktivering uden at kravle på væggene og ødelægge hjemmet, men dermed ikke sagt, at det er optimalt - tværtimod.

• #14   29. mar 2014 Jeg tror problemet med hyrdehunde er at folk tror intelligent = nem, men det er det jo ikke. Faktisk er det nok nemmere at have en lidt smådum, men godmodig hund.

Jeg skulle godt nok også være et skridt foran min Tervueren hele tiden. Super temperament, skøn hund, men for pokker en strid børste.

• #15   29. mar 2014 er heller ikke helt med her så hvis man ikke træner sin hund som man skal med en malle så har den ikke et godt hunde liv

• #16   29. mar 2014 Der er mange misforståede hunderacer på godt og ondt og ja labben er efter min opfattelse også en af dem.

Jeg får aldrig lab, er slet ikke til racer, der er så pleasende og kontaktsøgende, men jeg passer et par stykker, begge førerhunde og det er dejlige hunde, der til fulde opfylder den opgave som de har i dagligdagen med deres ejere.

Jeg har selv haft gravhund i mere end en menneskealder og mit hjerte græder over alle de små hysteriske fedlinger jeg møder på min vej. Endnu en misforstået race, det er en lille aktiv jagthund, der skal have mulighed for at bruge både hoved og krop. Alt for mange har en dagligdag uden indhold, men modsat labradoren, der bare affinder sig med sin skæbne, bliver gravhunde ofte nogle små hysteriske pestillenser.

Om mine whipper hører jeg ofte, nå du får nok en masse motion med sådan en flok, folk ser måbende ud, når jeg fortæller, at whipperne faktisk kræver betydeligt mindre end min gravhund, men racens muskuløse ydre og hurtighed, får folk til at tro, at de kræver motion ii timevis, intet kunne være mere forkert.

Hvis folk i almindelighed kendte racens behov tror jeg den ville have samme popularitet som i vores naboland Sverige, for i mange hjem ville en whippet ellr to passe langt bedre ind i dagligdagen end en labrador, men mynderne er jo besværlige, snotdumme og kan intet lære smiley Jo fordomme trives i bedste velgående også blandt andre racer end labrador.

Katrine D - Smid hundelort i hullerne og dæk dem til, så graver de ikke der mere. Anvis så hunden et sted, hvor den må grave istedet. Jeg har en "overenskomst" med mine whipper, de må grave den sidste meter mod hækken og det respekterer de næsten smiley

• #17   29. mar 2014 M.I Jeg formulerede mig nok lidt forkert, da jeg brugte dit eksempel med mallen, for det var ikke ment som en kritik af dit indlæg - sorry for det smiley

Min pointe er at: En understimuleret malle bliver (tror jeg har ikke forstand på racen) svær at styre og kan reagere agressivt. En understimuleret labbe sidder og venter på at nogle vil tage sig af den med sørgmodige øjne og ja den vender sig måske om og siger undskyld hvis nogle sparker den - Men gør det, det mere ok, ikke at bruge sin labbe ordenligt, bare fordi den er nemmere at have med at gøre end f.eks. schæfer, husky, malle etc.

• #18   29. mar 2014 Det er immervæk lettere at lære en hyrdehund/retriver (altså en såkaldt "pleaser"-race) de mest gængse ting som plads, sit, dæk, indkald, bliv m.v. end en af de mere selvstændige racer som f.eks. arktiske spidshunde, drivende jagthunde og mynder...

• #19   29. mar 2014 Bla. fordi de er rigtig gode til at vente. Nogen venter hele deres liv. smiley

• #20   29. mar 2014 Jeg synes nu ikke at hyrdehundene generelt er pleaserracer, en belgier med et godt temperament vil jeg bestemt ikke kalde en pleaser, men ja, de er mere ejerfikserede og de er nemmere at træne, hvis man ved hvad man laver. Fordi de lærer så hurtigt, så er der ikke en ret stor fejlmargen ved dem.

• Frank J
    Frank J Tilmeldt:
    mar 2013

Følger: 1 Emner: 3 Svar: 24
    #21   29. mar 2014 Har sel to dejlige labber som er af den rigtige gamle labrador type over bla lllille ulstrups uglystar dejlige knoglekraftige og stærke hunde ,hvor jeg tit på gåture møder folk der tror de er fede ,bare synd de ikke ved ved hvordan en rigtig lab skal se ud.og ja det er rigtig synd for denne fantastiske hunde race at de så tit ender som understimuleret familiehund .

• #22   29. mar 2014 Der hvor jeg stejler lidt mht. lydighed og hyrdehunderacer er hvor folk som jeg ved måske sammenlagt har lagt 10 timers træning i indkald så mener at grunden til Lia har et godt indkald og deres ikke har er fordi hun er en groenendael - at vi rent bogstaveligt har trænet indkald i hundredevis af timer har åbenbart ikke så meget at sige.

Men ja... en af grundene til at jeg har valgt hyrdehund er lydighed. Jeg vil have en hund der når den er trænet "smækdækker" så jeg siger "dæk" - og ikke lige skal tænke over om det er noget den egentlig gider lige nu og her. smiley

• #23   29. mar 2014 En understimuleret lab venter ikke nødvendigvis. Ofte laver den selv sjov i gaden. Ofte sjov som familien ikke kan se det sjove i. For den skal jo bare ligge i sofaen og hygge sig 23½ time om dage? Og det er en kanongod børnehund, så hvorfor finder den sig ikke i at ungerne bruger den som hest, men går sin vej??

Det går ikke mindst ud over labbens ry og rygte at ALT sort, lidt mindre og mere spinkel end en lab normalt er, betegnes som en Formel1........ Jeg vil vove den påstand at F1 findes ikke i hunden med mindre den har stamtavle!!

• footrot.flats
    footrot.flats Tilmeldt:
    jun 2013

Svar: 478
    #24   29. mar 2014 Frank J:

http://www.kennelfuglevig.dk/Wordpress3/wp-content/uploads/2010/12/Gammeldags-Lab.pdf

Den rigtige gamle labtype er ikke en kraftig hund andre folk tror er fede.... Det er, af én eller anden årsag, udelukkende noget danskere der ikke kender historikken for labrador i Danmark, går og tror.

• #26   30. mar 2014 Allergisk - Hvis du mødte min lab, ville du møde en turbo-torpedo og ikke en røvkedelig køter smiley Nogle gange synes jeg næsten hun er en anelse for turbo smiley Jeg giver dig desuden ret i det du skriver, det rammer hovedet meget godt på sømmet.

• #28   31. mar 2014 Labsen - Undskyld mit sene svar, jeg har pt. ingen hund, eller jo en fransk bulldog(læs, ikke en hund), men rotten er min mors.
    Hvorfor, er egentlig et godt spørgsmål, men den kontakt der sker mellem hund og ejer, er helt fantastisk og det store krav til mig, gør at en succes bliver meget bedre. For mig er der bare noget helt specielt i en hund der er så ivrig efter at arbejde, den følelse er helt unik. Tror i bund og grund det handler om at hundens og mit temperament passer bedre sammen.

Uhh, glæder mig til jeg får tiden, så jeg kan byde enten en malle eller en grå schæfer velkommen.

Kommentér på:
Hvorfor er labradors så misforstået

Annonce