DKK´s rådgivning {{forumTopicSubject}}
Jeg har lige fået at vide af min veninde, som opdrætter F1 labradors, at hvis nogle labradorinteresserede ringer ind til DKK for at få råd om, hvor de skal købe hund, så FRARÅDER DKK decideret F1 labrador-opdrætterne.
Det er simpelthen himmelråbende!
For et stykke tid siden, havde vi på et andet hundeboard en tråd om disse brugs-labradors kontra udstillings-labradoren.
Jeg skrev, at jeg ALDRIG i alle de år, jeg har haft hundeskole, har oplevet, at en F1 labrador, som "kun" skulle bruges til familiehunde, har voldt nogen som helst problemer - tværtimod!
Og alle de, som rent faktisk havde egne erfaringer med F1-labradoren som udelukkende familiehund skrev også samstemmende, at det var præcist deres oplevelser. At de havde oplevet en ekstremt lydhør hund, - meget plaesende og absulut ikke en hund, som krævede noget ud over hvad der er almindeligt for labradors.
Til gengæld har jeg MASSER af udstillingslabradors - ofte kæmpestore brune modeller ( har pt 2 i træning, som lever op til dette), som er de rene bulldozere, ekstremt voldsomme, snapper i hænder og fingre, stresser, er meget svære at samarbejde med osv.
Jeg forstår ikke, hvorfor skrønen om, at en brugs-lab. kravler på væggene, mens en udstillingslab. er at foretrække, overlever.
I mine øjbe kan det kun være fordi, at de, som sidder og rådgiver om hundevalg i DKK, ikke har den fornødne praktiske erfaring med denne hundetype.
Jeg har anbefalet mange alm. familier at få en formel1-labrador og har stadig til gode at høre, at dette IKKE var "verdens nemmeste hund".
Men måske er det en måde at DKK dyrker sig selv på? For ved at anbefale de opdrættere, som lever og ånder for at udstille deres tykke gadunga-labs, kommer der jo en skilling eller to mere i DKK´s kasseapparat, mens man nok ville opleve en det modsatte, såfremt man henviste til opdrættere, som levede og åndede på træningspladserne i jagtforeningerne.
Under alle omstændigheder finder jeg det uacceptabelt og uanstændigt af DKK at køre denne fordrejningspolitik, som ikke har hold i virkeligheden.
okt 2006
Følger: 60 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 14.015
jan 2008
Følger: 26 Følgere: 25 Hunde: 5 Emner: 140 Svar: 4.177
I dag kalder folk alt muligt for formel 1 - i dag er en formel 1'er her hjemme ved at være betegnelsen for en lab, der er lidt mindre end en almindelig lab og det er altså galt.
sep 2007
Følger: 17 Følgere: 38 Hunde: 9 Emner: 153 Svar: 4.957
Gad godt vide, hvad DKK bygger disse "advarsler"p på? Rygter?
Jeg mindes faktisk på et basiskursus i DKK for laaang tid siden, at underviseren sagde: F1 og flatcoated skal man holde sig langt fra.
maj 2008
Følger: 24 Følgere: 27 Hunde: 4 Emner: 172 Svar: 2.818
Sidst jeg sendte et læserbrev til DKK var det på baggrund af, at en dame med sin lab/sch-tævemix fortalte, hvordan hun ikke kunne kalde sin hund til sig og hvordan den jagtede motionister i nogle af de åbne hundeskove.
DKK svarede retur til damen, at de på baggrund af hendes læserbrev ville rette henvendelse til Skov- og Nturstyrelsen for at opfordre dem til at opsætte hegn om hundeskovene (underforstået - så folk kunne blive ved med at slippe deres ustyrlige hunde.
Jeg skrev, at jeg ikke forstod, hvorfor man i DKK ikke kunne melde HELT klart ud, at det at slippe en hund, når man ikke havde styr på den, ganske enkelt både er ulovligt og uacceptabelt.
Jeg forstår simpelthen ikke en politik, som nærmest belønner dem, som hverken vil eller evner at træne deres hunde ordentligt.
Og jeg fik et ret nedladende svar retur - så nej, - jeg GIDER simpelthen ikke diskutere med DKK på ulige præmisser ( de bestemmer, hvem der skal have det sidste ord i deres blad, hvordan breve forkortes etc.)
Men jeg rejser gerne debatten andre steder.
maj 2008
Der er ikke noget at misforstå her........og det er ikke enkeltstående tilfælde vi snakker om.
jan 2006
Følger: 19 Følgere: 59 Hunde: 2 Emner: 1.742 Svar: 21.787
Men dengang jeg skulle have lab meldte jeg mig i dkk inden jeg overhovedet havde købt hvalpen og ringede til dem for at spørge hvilken kennel de kunne anbefale osv....
Der fik jeg det klare indtryk at hvis jeg ikke var interreset i udstilling, så var det ikke nødvendigt med tavle....
Det er så mange år siden nu, men kort sagt, var jeg faktisk rigtig skuffet over den "vejledning" man fik dengang, for der var ikke noget særlig hjælp at hente fra dem, om jeg blot var uheldig dengang, aner jeg ikke^*G*
maj 2008
Jeg ved udemærket godt, hvad en F1-lab er. Og jeg er aldeles uenig med dig qua min erfaring på området.
Det er UDEN tvivl udstillingshundene, som volder folk langt, langt større problemer i form af voldsomhed, oversexethed osv.
jan 2008
Jeg vil nu til enhver til fraråde folk at købe brugshunde, hvis de ikke vil bruge dem - og det gælder både F1, FT springer, borders af klare brugslinier, ruhåret osv.
sep 2007
Følger: 22 Følgere: 26 Hunde: 3 Emner: 18 Svar: 504
Eller er det noget du gætter dig til, man kan jo fraråde bestemte racer og linier pga andet end væsen.
Men jeg har nu aldrig hørt at en F1 labber skulle være den mindste svær at styre eller farlig. Og jeg kender da nogle stykker.
maj 2008
En god brugshund er VELAFBALLANCERET, PLEASENDE og god til at AFREAGERE samt ikke oversex-fikseret.
Husk lige det.
Hvorimod....hvad er kravene til en udstiollings-gadunga-lab? Jo - at den er stor, tyk og kan opnå en præmiering på DKK´s udstillinger.
Sund fornuft siger jo en, hvad der kommer ud af de forskellige måder at opdrætte på.
Men på hvilken baggrund udtaler du dig?
okt 2006
Men fair nok, når man ikke gider diskusionen med dem den omhandler, så slipper man også for svar på tiltale...
maj 2008
Ja - DKK fraråder F1-labs, da de mener, at disse hunde "løber på væggene".
maj 2008
Ja, så har du jo ved selvsyn(-hør) oplevet en DKK-træner sige nøjagtigt det samme, som de gør, når man ringer til dem.
jan 2008
Jeg siger ikke, at DKK's ord er lov og jeg siger heller ikke, at brugshunde er hverken aggressive eller utilregnelige, men man skal ikke købe hunde af brugshunderacer, hvis man ikke vil bruge den tid og aktivering, som de kræver, for de kræver altså mere end mange andre racer og mere end hunde af samme race, men andre linier.
aug 2005
Følger: 14 Følgere: 14 Hunde: 2 Emner: 31 Svar: 1.043
Men jeg synes faktisk det er synd, at have en fuldblods brugshund, som kun skal være familiehund, og ikke lave andet. Her tænker jeg, det som racen er beregnet til, eller anden hundeaktivitet.
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
Men jeg tror faktisk, det i sidste ende er en fordel for racen, at kun mennesker der er interesserede i brugsarbejde anskaffer sig en brugslinje-hund.
Min personlige oplevelse er, at en understimuleret labbe af hvilken som helst linje kan være et helvede at have indendøre. Og en velstimuleret labbe er sjældent andet end en fantastisk familiehund - også linjerne uagtet.
maj 2008
Du skriver:
"Jeg kan jo ikke forstå at man ikke har delt racen op og så givet udstillingsmodellen et andet navn, når nu de alligevel ikke er "rigtige" labber mere."
På en måde kan jeg give dig ret.
Men jeg synes, det er synd og skam, at DKK i sit virke på denne her måde kommer til at modarbejde alt, hvad der hedder brugshunde ( labrador, goldens, cocker, schæfer osv).
Brugsegenskaberne bliver KONSTANT tilsidesat til fordel for eksteriør.
Jeg har en kvinde med en stor golden-han i træning pt. Den er også tOTAL oversexet og har en meget ( som jægerne siger) lille "will to please" ( samarbejdsevne)
Hun er led og ked af sin hund, fordi hun på holdet kan se to typer jagt-goldens, som bare er de diamentral modsætninger til hendes egne: ivrige, samarbejdsvillige, kontaktsøgende i forholdet til deres ejer ( og ikke de andre hunde), vedholdende i deres arbejde, gode til at "slukke" ( afreagere) igen osv. osv. Hunde, som hviler i sig selv på en HELT anden måde end denne store, hvide, "wanna-be-golden" ( - som jeg efterhånden kalder dem)...........for de er hverken gyldne eller hente/bringe-glade. De er bare voldsomme, oversexede, ufokuserede og "tåger" rundt.
Desværre tror jeg ikke, at folk ved, HVOR meget man køber sig til, hvis man vælger den rigtige/forkerte hundetype.
Folk tror, at alting ligger i træningen, men hundene er FANTASTISK forskelligt disponerede i forholdet hertil allerede fra den spæde begyndelse.
Og når man så tager det op, så har folk tendens til at blive fornærmede på deres hunds vejne........i stedet for objektivt at se på, hvilke genetiske prædispositioner hunden har.
sep 2007
Følger: 22 Følgere: 26 Hunde: 3 Emner: 18 Svar: 504
Skrevet: 20-08-2009 11:10:15
Nico
Ja - DKK fraråder F1-labs, da de mener, at disse hunde "løber på væggene"."
He he, jamen så burde de jo heller ikke anbefale shæferhunden, malliniosen, border collien, flere af de gamle jagthunde racer osv.
For i de racer der der da flere som "kravler" endnu mere på væggene (læs: driftige) end en F1 labber.
De er da til grin.
maj 2008
Du skriver:
"men man skal ikke købe hunde af brugshunderacer, hvis man ikke vil bruge den tid og aktivering, som de kræver, for de kræver altså mere end mange andre racer "
Hertil er vi ganske og aldeles enige, - men problemet er jo, at folk går ud og køber brugsracer uagtet om de skal bruge dem eller ej.
Så skriver du i forlængelse af overstående:
".........og mere end hunde af samme race, men andre linier."
Her kan jeg BESTEMT ikke give dig ret.
"På papiret" lyder det rigtigt........at brugshundene har sååååååå mange drifter, at de kravler på væggene, hvis de ikke bruges 24/7.
Men virkeligheden er en anden. Min erfaring igennem 25 år med træning og adfærdsbehandling er, at det er udstillingstyperne, som volder folk problemer.
Årsagen er den, at brugshundene ikke bare har mange drifter, men også generelt er langt mere samarbejdsvillige, har nemmere ved at håndtere stress, ikke er så sexfikserede.
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 552 Svar: 31.054
Så jeg har da meget svært ved at se hvorfor sådan en ikke skulle kunne være en super familiehund, for den aktive familie der gerne vil bruge deres hund til noget
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.354
maj 2008
Jeg er uenig med dig.
Udstillings-"gadunga"-labradoren er én type, F1´eren er en anden.
Hvad der derimod er lidt af en skrøbe, er, at samtlige F1´ere er nogle små, tynde splejsede nogen. Der er en del af dem, som er ret brede og som ikke i udseende skiller sig særligt ud fra en udstillingstype ( - i lægmands øjne).
Og det siger da sig selv, at hunde, som er avlet på linier, som stort set kun har en sølle brugsprøve ( - hvis de da endda har det) selvfølgelig hvad arbejdsegenskaber angår ikke generelt kommer op på siden af nogle linier, som er avlet på egenskaberne.
Så er der så nogle enkelte optimister ( - som der også har været indenfor schæferhunden), som påstår, at de laver den "hele hund" dvs. blander de to linier - ofte ( ligesom det skete hos schæferhundefolket) med det resultat, at afkommet ikke gør sig ordentligt på udstilling, men ej heller har de egenskaber, der skal til for at de bliver de fantastiske markprøve/jagt-hunde, som F1´erne.
Så det er altså to forskellige blodlinier, vi her har med at gøre, og selvfølgelig er der forskel.
maj 2008
Fuldstændig enig.
Kan i øvrigt godt lide dit udtryk "en rigtig labrador" - det falder helt i hak med min egen opfattelse.
De (ofte modebrune) labradors, som jeg oplever, at folk har deres hyr med, ligger et godt stykke fra det, som jeg vil karakterisere som et ordentligt labrador-temperament.
maj 2008
Jeg er FULDSTÆNDIG enig!
Jeg har selv lige anskaffet mig en lille malle-hvalp, - selvfølgelig af brugslinier, som denne race heldigvis stadig i 9,9 % af tilfældene udgøres af.
Udenfor DK er der ikke udstillingskrav til denne race, - sådan BURDE det også være i Danmark.
Jeg kan heller ikke se formålet med stamtavleavl uden det skal handle om brugsværdi og sundhed.
Deres - i mine øjne perfide- skønhedskonkurrencer måtte de hjertens gerne beholde for sig selv.
maj 2008
jan 2006
Følger: 49 Følgere: 59 Hunde: 4 Emner: 135 Svar: 8.388
eller er det bare rygter du har hørt?
maj 2008
Det er ikke et rygte. 3 af min venindes hvalpekøbere samt flere af hendes venners hvalpekøbere har fået den besked.
Det kan du jo så vælge at tro på eller ej.
mar 2006
Der ER to typer - det er slet ikke til diskussion. Udstillings og brugs. Men F1 er bare ikke en type, det er et spørgsmål om afstamning, ikke udseende. En udstillingshund kan sagtens være F1 og en brugslabbe kan sagtens IKKE være F1. Det står endda på retrieverklubbens hjemmeside at udseende ikke er et kriterie (under "Labrador"> "Racen" og "F1").
Til det med udstillingskrav. Tja.. En Good er ikke svær at opnå for en hund der ser nogenlunde racetypisk ud. At man lige får brugt en time af sit liv på at få det godkendt kan jeg ikke se skulle tage noget fra hunden.
mar 2006
jan 2007
Problemet er når brugsegenskaberne skrottes til fordel for udseendet, og man derfor avler hunden længere og længere væk fra det den er avlet til.
Optimalt set burde de to ting følges ad, således at hunden BÅDE skal vise at den har brugsegenskaberne i behold OG at den er nogenlunde racetypisk.
Ved labben er så problemet at good på en udstilling, faktisk kræver en hund af en type der slet ikke egner sig til jagt/markprøver. Medmindre man stiller for en af de meget få dommere der ikke ønsker enormt tunge hunde, der til tider næsen kunne gå for at være korthårede newfoundlændere...
Men jeg syne den går lidt i begge retninger. For jeg synes OSSE at man som jagthundeejer, bør skelne til om ens hund faktisk ligner det den er.
Jeg har ikke så voldsomt meget forstand på labberne, men er rendt ind i samme labbe-kyndige som Britta, og derudover osse en labbedommer fra England. Og det er der kommet nogen vældigt interessante debatter ud af.
Og jeg må sige at jeg synes det er ligeså trist når man helt dropper eksteriøret, som når man dropper brugsegenskaberne.
mar 2009
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 2 Emner: 43 Svar: 584
jan 2006
Følger: 1 Følgere: 59 Hunde: 5 Annoncer: 2 Emner: 346 Svar: 14.168
Say WHAT !!!!!!!!
Er det virkelig rigtigt ????
jan 2006
Ja, dem har jeg set på et par DKK udstillinger ,,
Men at udstillingstyperne er SÅ groteske at en ordentlig labrador ikke engang ville kunne opnå et good på en udstilling .. det er da fuldstændigt vanvittigt.
Jeg mener ... det er da en jagthunderace, eller hvad ???
Øv, udstillinger af brugsrracer er noget fanden har skabt i vrede
jan 2008
Følger: 12 Følgere: 11 Hunde: 2 Emner: 6 Svar: 652
jan 2006
Så vidt jeg kan se, er vi stadigvæk ude i nogle alt for tunge hunde.
Så det tillader jeg mig at stille mig tvivlende ved.
jan 2007
Alligevel ville den måske liiige kunne snige sig til et good på en udstilling, for hunden er jo holdt i den slanke ende, for at kunne klare sit "job" (+ at det self er en del sundere). For at deltage på udstillinger, og klare sig fornuftigt, ville den skulle fedes gevaldigt op. Særligt da den jo ikke helt er bygget så tungt som en alm udstillingslabbe
-det er sgu da trist.
jan 2006
Ja, det er det da godt nok !!
jan 2006
Ja, sådan har man gjort i flere racer. Begyndt at avle ensidigt på et bestemt udseende, uden hensyntagen til egenskaber.
Det er sket i flere racer, schæferhund, malinois, rottweiler, dobermann, boxer, border collie .. for bare at nævne nogle få.
jan 2007
Problemet opstår når dommere begynder at tolke på racestandarden og "tilpasser" den deres mening omkring hvordan en rigtig labbe skal se ud.
"kraftig bygget" bliver = at hunden skal have ben som træstammer, og tændeformet brystkasse bliver = helst luge så solid som en rottweiler (du forstår vel havd jeg mener).
Når så jagtlinierne samtidig avles uden nogen form for hensynstagen til racestandarder (gælder self ikke dem alle), så har man pludselig en race hvor de to grene deler sig mere og mere.
For jagtlinierne synes jeg altså osse i mange tilfælde på en god dag ligner en blanding med lidt labbe i.
Men der ER jagtlinier som er skruet rigtig fornuftigt sammen (og dem er der altså en del af), og i hvert fald når JEG læser satndarden, burde kunne placere sigpå en udstilling, men alligevel vil komme til kort fordi dommerne ønsker SÅ tung en hund.
Har dog været til retrieverdag sidste år (godt nok var det kun et skue og tæller altså ikke noget), hvor en labbe af jagtlinier fik en very good på skuet, selvom den var en noget lettere model end de andre i ringen. men den var jo godt skruet sammen, og så ud som en labbe skal se ud, og det burde altså tælle for noget.
Det er jo ganske naturligt at en hund avlet til udstilling, klarer sig bedre end en hund der er avlet til et andet formål -men en good eller måske endda very good skulle altså kunne opnåes af en hund af brugslinier osse.
jan 2007
Jeg synes emnet er interessant -for tavle eller ikke tavle så ER det da et problem når man bevæger sig væk fra en standard (eller dommerne mener jo nok ikke det er tilfældet, for de fortolker jo som det passer dem), for at gå i en retning hvor hunden ikke er anvendelig til sit formål.
Det samme synes jeg jo er et problem ved schæferen.
De fleste racer er jo ikke delt sådan eller ikke så voldsomt (heldigvis da) -men jeg tror for labbens vedkommende er det for sent at få forenet racen igen. Så skulle DKK/specialklubberne istedet for erkende at racen ER så delt, og så finde ud af en passende reaktion på det
jan 2007
Men ser man på gamle billeder, osse helt tilbage fra omkring 1900-1910 (det er så langt tilbage jeg har kunnet opdrive billeder), ser racen idag, stort set ud som den gjorde dengang. Der er en smule mere ensartethed i udseendet, og uden at vide det med sikkerhed, er farvevariationen vidst ikke helt så stor som dengang -nok primært fordi rød er "in-farven" blandt mange opdrættere og dommere.
Men i det store hele er det den samme hund, og det samme gælder (heldigvis) en lang række racer.
Problemet er jo brugsracerne -hos mange af dem er udstillingslinier og brugslinier bare ikke samme hunde. Det er endten eller -man kan ikke få begge dele. Og det er sgu trist synes jeg.
Udseendet er bestemt heller ikke min topprioritet. Men jeg synes nu alligevel at hundene skal ligne den race de er.
Medmindre self ens drøm er at udstille, så er det for mig jo heller ikke så vigtigt om hunden bliver champion eller om den "bare" kan få good. Men den skal dog ligne det den er, og udstillinger er jo bl.a. osse med til at "stoppe" hunde med f.eks. over/underbid, dårlig pelskvalitet o.l. (desværre hos nogen racer, osse til at lave overpelsede hunde der pga pelsen ikke er brugsegnede)
Hvis det stod til mig, så skulle der kræves dokumentation af brugsegenskaber hos alle brugsracer (som så skulle nærmere defineres), uanset om de er udstillingslinier eller brugslinier.
-på den måde vil jeg tro at man kunne undgå situationer som den labben er i nu.
aug 2006
Men der går mode i den - og showhundene er jo desværre blevet karikeret i deres eksterier. Og desværre er nogle af brugslinjehundene også blevet det i deres temperement i forhold til standarden.
Så HVIS man bare kunne holde sig inden for den - så ville vi ikke se de ekstreme vi ser i dag.
For mig er en race stadig en firbenet størrelse ;o): sundhed, mentalitet, brugsegenskaber og eksteriør.
Men det skal dælme være STANDARDEN, der sætter betingelserne og ikke moden.
aug 2006
jan 2008
Følger: 12 Følgere: 11 Hunde: 2 Emner: 6 Svar: 652
Helt enig.
okt 2006
okt 2005
Følger: 53 Følgere: 57 Hunde: 6 Emner: 91 Svar: 1.366
De er meget mere velafbancerede!
Hørte rygter om arbejds-modellerne skulle være aggressive, så jeg har besøgt en masse sådanne i Sverige for at blive klogere - og aldrig har jeg set bedre collier. Venlige, åbne - med mentalt overskud. Intet aggressivt der........
Kedeligt med "skrøner" - som bunder i uvidenhed og/ eller endnu værre - i konkurrencens hellige navn, for tænk nu hvis folk fik øjnene op for brugsmodellens fortræffeligheder. Kan man så sælge sine hvalpe, avlet primært med eksteriør for øje ?
Mon ikke det er det samme med labben ?
Jeg har trænet med en del udstillings-modeller - som måtte stoppe, da ejeren ingen kontakt kunne få. Enten ville de slås med andre hanner, eller gumpe på samtlige tæver på holdet.
Jeg kan i den grad genkende billedet af den tunge type med oversexet adfærd.
DKK´s rådgivning