DRU VS. DKK på en sober og respektfuld måde DRU VS. DKK på en sober og respektfuld måde
Hej brugere jeg har efterhånden været en del hjemmesider igennem, og synes at jeg har fundet ud af DKK hvalpe mest er tænkt som hunde der skal bruges til avl og udstillinger. og DRU måske egentlig ikke er så slem. jeg håber lidt at høre fra jer hvor DRU fejler i forhold til DKK. Dette skal ikke ende ud i mudderkastning, "og min hund er bedre end din hund" Dette er blot ment som en udveksling af meninger iblandt hunde elskere
mar 2010
Følger: 9 Følgere: 7 Hunde: 4 Emner: 227 Svar: 476
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.132
aug 2007
Følger: 12 Følgere: 11 Hunde: 1 Emner: 13 Svar: 93
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 53 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 31.064
En stamtavle (uanset fra hvilken klub), er et redskab der kan bruges til at vælge den hvalp der med største sandsynlighed passer til ens ønsker i forhold til sundhed, brugsegenskaber osv.
Jeg udstiller ikke (omend jeg har gjort det nogen gange med Reiki) og jeg avler ikke (reiki er dog avlsgodkendt og hans opdrætter har brugt ham til et kuld). Jeg har valgt DKK af flere grunde -skal prøve at liste dem og håbe jeg husker det hele:o)
-hundeweb: DKK's hundedatabase hvor man har adgang til alle registrerede oplysninger på DKK-hunde. ALtså ting som udstillingsresultater, konkurrenceresultater, sundhedsresultater, tild kuld (og deres resultater) osv. Slægtforskning på den nemme måde;o)
-Avlsrestriktioner. DKK har racespecifikke avlsrestriktioner -dvs at restriktionerne er tilpasset hvad den enkelte race måtte have af problemer.
-specialklubber som arbejder på deres races/racers vejne og holder arrangementer som f.eks. udstilling, træning, kurser, prøver mm.
-Har jurister der kan hjælpe ved evt splid mellem opdrætter og køber
-DKK har flest tilbud til deres medlemmer. Osse tilbud der ikke er avlsrelateret -her kan nævnes f.eks. hyrdeprøver. markprøver, træning, lydighedsprøver, forskellige kurser osv.
-DKK støtter forskning i hundesygdomme mm.
Hmm... jeg håber jeg fikd et hele med... ellers må jeg tilføje hen af vejen:o)
SKulle jeg vælge en anden klub end DKK (det kommer næppe til at ske) ville jeg sandsynligvis kigge DDH fremfor DRU -deres avlskriterier er strammere.
aug 2007
jan 2007
Ja, de fleste racer har krav om udstilling -man bør jo ikke avle på dyr der ikke er nogenlunde racetypiske.
Men langt vigtigere er at DKK osse har krav til sundheden, og en database hvor deres medlemmer kan undersøge den enkelte hunds linier for sundhedsproblemer.
-DET er væsentligt uanset om hunden skal være familiehund eller udstillingschampion.
I øvrigt vil jeg da lige tilføje at LANGT de fleste hunde der bruges til avl og udstilling, er familiehunde i det daglige. De udstilles x antal weekender om året, og 1-4 gange i deres liv har de et kuld hvalpe. Resten af tiden er de familiehunde ligesom alle andre
okt 2008
Følger: 33 Følgere: 34 Emner: 122 Svar: 4.456
aug 2007
aug 2007
aug 2007
nov 2010
Følger: 9 Følgere: 7 Hunde: 1 Emner: 51 Svar: 1.159
Netop når hunden er en del af familien er det i ens interesse at den er sund og rask og lever et langt liv
nov 2008
Følger: 15 Følgere: 37 Hunde: 5 Emner: 126 Svar: 1.726
jan 2007
Islænderne i DKK koster ca 7-9000kr. Det er osse hvad jeg har set dem til i andre klubber.
Chi koster omkring 10-14000 i DKK -det ser jeg dem osse til i DRU
aug 2007
Følger: 80 Følgere: 106 Hunde: 4 Emner: 480 Svar: 3.848
Ja DKK er måske mere seriøs, og mere strenge. Jeg er i DRU og er ved at være glad for det. Ihvertfald efter bestyrelsen er skiftet lidt ud, der kommer strengere regler osv. DRU hunde kan være lige så gode som DKK´er som familiehund, så dér er er der ingen forskel. Sundhedsmæssigt tror jeg nu heller ikke der er så stor forskel på, især ikke efter de nye ændringer træder i kraft.
Men en DKK hund kan sagtens bruges som ren hyggehund, det kan en DRU er også..
aug 2007
feb 2005
Følger: 80 Følgere: 75 Hunde: 4 Emner: 366 Svar: 11.335
okt 2008
Følger: 44 Følgere: 30 Hunde: 6 Emner: 91 Svar: 1.050
aug 2007
aug 2007
Hvalpeshow bliver babyklasse. bare dét er super..
jan 2007
Jeg synes bestemt ikke du skal holde dig tilbage med dine spørgsmål. Men bliver jo ikke klogere hvis ikke folk vil dele deres viden:o)
Jeg er på ingen måde i tvivl om at der osse findes gode og samvittighedfulde opdrættere i DRU.
Men som det ser ud lige nu, er deres eneste sundhedsrestriktion HD-fotografering for hunde over 45 cm (+ et par mindre racer).
Hvis det stadig er chihuahua i kigger efter, så er det ikke nok -HVIS i ender med at vælge DRU-hund, så sørg for at forældre, bedsteforældre mm er testet for patella luxation (og se dokumentation herfor -det reg nemlig IKKE af klubben) og vær opmærksom på problemerne ved parring mellem 2 x blå hunde + merlefarven (den må ikke avles på, og er der en merlehvalp imellem, så er der snydt et sted)
I DKK er der krav omkring patella luxation (det er dog ret nyt, så osse her ville jeg anbefale at undersøge grundigt om bedsteforældre mm osse er testet). Resultaterne kan findes på hundeweb
okt 2006
Følger: 29 Følgere: 48 Hunde: 4 Emner: 135 Svar: 4.930
aug 2007
Vi vil sige mange tak for alle jeres gode indlæg og vi har bestemt lært en masse de sidste par dage. Hvis folk synes vi stiller for mange spørgsmål, er det jo frivilligt om man deltager i tråden
Hilsen
Lisa (profilens ejer)
apr 2009
Følger: 1 Følgere: 8 Emner: 56 Svar: 811
aug 2007
jan 2011
Følger: 33 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 39 Svar: 297
Hvad med det med at der skal to og ikke tre SL'er til at blive champion i hvalpeklasse osv. er det fra nu eller er det heller ikke vedtaget?
Der er jeg noget t tvivl.
2. Jeg er glad for at være i DRU
feb 2010
Følger: 10 Følgere: 18 Hunde: 2 Emner: 24 Svar: 1.485
Du er altid velkommen med spørgsmål.
Og der er lavet en tråd med specialklubber.
Der har I mulighed for at komme og se på de racer, som I er interesserede i
aug 2007
okt 2008
Følger: 10 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 118 Svar: 8.166
Mange gode kurser, man som hundeejer kan deltage i.
sep 2007
Følger: 30 Følgere: 29 Hunde: 1 Emner: 78 Svar: 1.244
DKK benytter sig også af at teste med DNA hvis der er den midste tvivl om forældrene er dem der er anført på fødselserklæringen.
Ikke fordi DKK mener deres opdrættere ikke holder deres dyr korrekt eller lyver men udelukkende for at opretholde en standard der går længere end loven kræver og uheld kan jo ske alle steder. DKK hjælper deres opdrættere med gode råd og vejledning og man er altid velkommen til at spørge, kan de ikke svare med det samme så er det helt sikkert de finder en der kan løse dit spørgsmål og vender tilbage med hjælp
aug 2007
okt 2006
Følger: 29 Følgere: 48 Hunde: 4 Emner: 135 Svar: 4.930
Så en opsparing til evt. dyrlæge er en god ide
jan 2011
Ikke at jeg ved om Mickey nogensinde ville kunne komme afsted med sådan en flot titel, men kunne da være sjovt hvis det viste sig at være tilfældet
aug 2007
jan 2011
Glæder mig til at jeg får lidt mere forstand på, hvornår en chihuahua virkelig har udstillingspotentiale og hvornår den ikke har.
Indtil videre har jeg ikke været alt for god til at ramme rigtig til udstillingerne
aug 2007
jan 2011
Kan spørge dig på lørdag evt. hvis du kommer?
Mht. DRU og DKK ja så har jeg været begge steder og har følt mig godt behandlet begge steder
aug 2007
Men du kan bare skrive en pb
maj 2004
Følger: 23 Følgere: 22 Hunde: 4 Emner: 47 Svar: 672
Chihuahua er efterhånden oppe på 10.000 kr for en DRU hvalp.
Så betaler jeg hellere 12.000 og henter en i sverige fra en seriøs opdrætter med SKK tavle, og overflytter den til DKK.
De ligger i Sverige på mellem 10.000-18.000 svenske kroner for en SKK registreret hvalp (Sveriges DKK)
jul 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 2 Emner: 65 Svar: 1.085
Mine forældre har ALTID købt DKK hund de har ALTID kun haft familiehunde de har været rigtig glade for dkk's tilbud som mange har remset op herinde så jeg undgår det
Dog Buller som jeg har herinde ville opdrætter meget gerne udstille men det blev aldrig til noget og nu er det forsent da han har midstet sin skønhed
jan 2011
Jeg forstår ikke helt hvorfor du ikke forstår at en DRU'er køber en DKK hund eller omvendt?
Hvis man går op i at finde den skønneste hund der lige passer til en, og man finder den i en anden klub end ens egen kan jeg ikke se at det skal afholde en fra at købe hunden?
Men det er nok også fordi jeg går mere op i hunden end i klubben. Men kommer selvfølgelig an på hvem man er og om man gerne vil benytte de træningsmuligheder m.m. som DKK tilbyder. Jeg finder dem så bare andetsteds og det er jeg ganske tilfreds med
Alle andre:
Jeg kan heller ikke forstå hvorfor opdrættere i DKK skulle afvise at sælge en hvalp til en der er medlem af DRU? Eller ser DKK'ere ikke DRU'ere som lige så kærlige hundeejere eller hvordan? Kunne egentlig godt tænke mig en forklaring på det.
Har både været hos DKK og DRU da jeg kiggede på chihuahua og endte med at købe i DRU og har indtil videre været meget glad for det og vigtigst af alt glad for Mickey! Har tidligere haft cavalier i DKK og det var jeg også glad for. På nær lige at hun desværre havde rigtig mange skavanker allerede fra hvalp af og hele resten af livet, men det har jo ikke noget med DKK at gøre. Måske kun lige det at det var arveligt betinget, men ved ikke hvor meget reglerne mht. sundhed og hovedsageligt hjerteproblemer har ændret sig siden da. Er alligevel mange år siden.
Alt i alt har jeg indtil videre været godt tilfreds i begge klubber.
jan 2011
Så din begrundelse ligger egentlig i, at i ikke vil have jeres avl bliver brugt i DRU opdræt?
hmm tror ikke jeg vil tage den diskussion
jan 2011
Men jeg kender/ har kendt i DKK har aldrig sagt noget om at man ikke bør sælge til medlemmer af andre klubber. Så det er vel en individuel holdning?
Ser måske ikke rigtig det at sælge en hvalp til en person som vælger at blive medlem af DRU, som at samarbejde med DRU.
Jeg er aldrig blevet spurgt om jeg "lover" at være medlem af DKK når jeg har været hos DKK opdrættere.
maj 2010
Følger: 42 Følgere: 40 Hunde: 1 Emner: 33 Svar: 1.372
jan 2011
Lidt sjov sammenligning
Hertil kan jeg vel bare sig at nej du går ikke til landsmøde der... men går ikke ud fra at du ville være bleg for at finde en kæreste der var tilhænger af venstre, hvis han var super dejlig og lige dig!
Lidt det samme som hvalpe, hvis man endelig skal sammenligne
Går som sagt langt højere op i hvalpen (dens forældre, sundhed, opvækst m.v.) end klubben, men det er bare mig
jan 2011
Virker desværre ikke til at det rigtig kan undgås. Så man må forsøge at holde øjne og øre åbne når man kigger på hvalp. Har jeg da efterhånden lært på godt og ondt :S
jan 2011
hehe det er så i orden
Tjaa min kæreste og jeg har slet ikke samme holdning, men elsker hinanden overalt på jorden alligevel
Fik jeg en DKK hvalp ville jeg elske den akurat lige så højt som min dejlige (DRU) Mickey
Tror bare det er svært at forstå for folk som mig som vægter den enkelte hund og opdrætter højere end klubben
jan 2011
For overvejede det først, da jeg tidligere var medlem af DKK med min Cavalier, men så 1. egentlig ikke nogen grund til at rykke over i klubben når jeg selv havde oplevet dårlige ting der og når folk virkede rigtig glade for at være i DRU også og 2. ikke hvis han skulle blive set som 2. rangs.
Som sagt var jeg både ude og kigge på hvalpe hos DRU og DKK opdrættere og hos det DKK opdræt jeg var hos var både moren og hvalpene helt forfærdelig sky, hvilket er en kvalitet jeg på ingen måde kan se bort fra. Det sammen med sundhed kommer langt før udseende i min verden.
Havde hvalpene været som de DRU hvalpe jeg så og var der en af dem der "valgte mig " som Mickey gjorde, ja så havde jeg nok været DKK'er stadig.
jan 2011
Jeg kan sagtens acceptere den holdning du har og at DKK er det eneste rigtige for dig, men lyder ikke rigtig til at du accepterer at andre har en anden holdning og/eller at det er menneskeligt at fejle og det er noget trættende.
Pas i øvrigt på med at sige at folk ikke gør deres forarbejde godt nok når du ikke har noget belæg for at kunne sige det. Man kan sagtens have undersøgt en masse og så alligevel finde ud af at man tog fejl.
Og jeg føler Ikke at jeg har valgt forkert klub... og af og til føler jeg bliver meget bekræftet i det. Men derfor vil jeg ikke gå ud og sige at DRU er det eneste rigtige. Det må være op til den enkelte at vurdere.
jan 2011
Jeg håber folk der læser det her selv kan drage konklusioner.
Vælg den hund eller evt. den klub i føler passer bedst til jer og gør et godt forarbejde inden. Skulle i alligevel fortryde efter at være kommet helt ind i det, så er det ikke for sent at rykke over i en anden klub og det er heller ikke forkert og i mine øjne (og mange andres også) ikke nødvendigvis fordi i ikke har gjort jeres forarbejde ordentligt. Man kan gøre nok så meget for at undersøge hvilken en der passer bedst til en selv, men man kan jo blive ved med at undersøge for der dukker altid nye oplysninger op.
jan 2011
Jeg fik åbenbart ikke skåret det ud i pap
Jeg kunne godt tænke mig at høre om trådstarter har fået et godt nok svar på sine spørgsmål? for så synes jeg denne tråd burde afsluttes. Den er drejet ud af kurs, hvilket åbenbart er uundgåeligt når forskellige hundeklubber bliver nævnt sørgeligt nok.
Ikke mere mudderkastning og noget mere konstruktivt til trådstarters spørgsmål ville være på sin plads!
maj 2004
Følger: 23 Følgere: 22 Hunde: 4 Emner: 47 Svar: 672
Jeg spurgte hvorfor jeg skulle anskaffe mig en DRU hund fremfor en DKK hund, og hvad DRU tilbød som DKK ikke gjorde.
Spørgsmålet kunne ikke rigtig besvares, andet end at DKK havde for mange regler.
Og så kunne jeg iøvrigt lige kontakte en personlig ven de havde som pt. havde hvalpe.
Efterfølgende besøgte jeg en opdrætter hvor forældren dyrene havde DKK tavler... og det var først da jeg sad med hvalpen på skødet at det kom frem at hvalpene fik DRU bog idet vedkommende havde meldt sig ud af DKK.
Har så efterfølgende fundet ud af at hun blev smidt ud....
Så DRU rummer skam også alle dem der ikke kan få lov til at være med i DKK.
sep 2008
Følger: 54 Følgere: 52 Hunde: 10 Emner: 14 Svar: 850
Mht. til at vælge den ene klub frem for den anden så mener jeg det er mere seriøst at vælge hund frem for klub!! Det gjorde jeg selv..... og istedet for at blive "tøsefornærmet" og skifte både hunde og klub ud, når man ikke får det som man vil have det i sin klub så kan man forsøge at ændre tingene til det bedre!! Det er netop det vi lige har set sket i DRU.........
jan 2011
Ved ikke hvem det er der siger folk i DKK er nogle snobber. Det er nok også lidt for meget en generalisering selvom der sikkert er mange der skærer DKK'ere over en kam. Men nogle af jer og du må jo indrømme at du selv hører ind under den kategori er nok jer der er årsag til denne generalisering. Man hører jo selvfølgelig oftest dem der råber højest så ja...
Jeg har selv været i DKK og dem jeg har snakket med der også var medlemmer var på ingen måde hvad jeg ville kalde snobber og de havde også respekt for folk der valgte andre klubber og deres holdninger.
Så ville aldrig sige som en generalisering at DKK'ere er nogle snobber.
jul 2008
jan 2011
Det er fint nok du har de holdninger du har, men respekter at andre har nogle andre holdninger end dig.
jul 2008
sep 2008
okt 2008
sep 2007
Følger: 30 Følgere: 29 Hunde: 1 Emner: 78 Svar: 1.244
Problemet er når JANTEloven træder i kraft og ingen gør noget ved det som JANTEloven bliver brugt imod. feks. hets mod avl uden sundhedsstatus på forældredyr eller manglende overholdelse af etik . så længe der kun er en klub i DK der har avlskrav til de enkelte racer og ikke et fælles krav til alle hunde over en bestemt vægtgrænse, er det helt klart at der jantes imod dem der opfylder krav og tales ned om dem som lader hånt om sådanne tiltag.
Jeg kan sagtens se at der i alle klubber kan være seriøse og/eller useriøse opdrættere men der er kun en klub der har etiske regler, krav op opdrætteruddannelse før kennelmærke, juridisk vejledning m.m. og denne klub har regler og gør brug af de få sanktioner som lovmæssigt kan gives dem uden at de kommer på kant med dansk lovgivning.
okt 2008
okt 2008
Men hvorfor er det iorden når det ikk er iorden at kalde folk for snob??
jan 2007
Men KLUBBEN finder jeg useriøs -i hvert fald endnu. Nå må vi jo se hvad der sker med en ny bestyrelse ved roret
sep 2008
jan 2007
Der er helt klart sket forbedringer for chi'erne. Men hvad med alle de andre racer?
jul 2004
Følger: 20 Følgere: 23 Hunde: 3 Emner: 94 Svar: 1.811
jul 2008
jan 2011
og lad os så ellers kalde denne tråd for afsluttet?
sep 2008
DRU VS. DKK på en sober og respektfuld måde