21. dec 2008 Følger: 29 Følgere: 28 Hunde: 1 Emner: 384 Svar: 8.652
Grænseoverskridende for hunden? Grænseoverskridende for hunden?
ja, et lille spørgsmål:
jeg var hjemme hos mine forældre i går, og havde selvfølgelig taget mad med til hunden..
Når vi er herhjemme, ligger hun på sit tæppe i køkkenet, og når maden så er færdig bliver hun liggende og venter til jeg siger værsgo.
Hos mine forældre tog jeg maden med ud på terrassen, og der lå hun jo ikke allerede, så jeg bad hende lægge sig hvorefter jeg satte maden ned til hende.
Efter kort tid gav jeg hende lov at spise..
Min far, som ellers er vokset op på landet, mente at det var ydmygende og nedværdigende.
Mine forældre ser lidt på hunden som et barn, og vi snakker en del om det da de har svært ved at ignorere hende når hun kommer, og det skal de som en del af hendes træning (da hun springer op).
Men jeg blev overrasket over min far.
Han mente virkelig at jeg nedgjorde hende, og behandlede hende usselt, og gjorde hende mindre værd end hun var..
Jeg gør mig ikke så meget i lederskab, og det interesserer mig ikke hvem der går først ud af døren, og hun er velkommen i sengen..
Men når det gælder mad, er det mit indtil hun får lov at spise det.
Jeg spiser ofte ved sofabordet, og taber også ting, og uanset hvad der ligger på gulvet (eller bordet) er det altså mit, indtil hun får lov at spise.
Er det ledt?
I går var det kun 30 sekunder eller sådan, men hun kan snildt på lov at vente 5-10-15 minutter før hun får lov at spise..
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 53 Hunde: 4 Emner: 418 Svar: 31.400
Jeg synes det er super at lære hunden at vente med at spise til den får værsgod. Selv synes jeg i hvert fald det er rart nok at kunne nå at sætte maden ned, før hunden kaster sig over det.
Men jeg finder det helt unødvendigt at hunden skal sidde og blomstre foran maden i så lang tid som du skriver. Hvilket formål skulle det tjene?
dec 2008
Følger: 29 Følgere: 28 Hunde: 1 Emner: 384 Svar: 8.652
hvis jeg lige skal ordne et eller andet.
det tjener vel ikke noget egentlig formål, udover at hun kan vente til jeg siger til, uanset tidsmængden.
Det er sjældent det er så længe. Ofte er det længst tid hvis jeg f.eks lige skal tisse eller andet. Og så har jeg en enkelt gang glemt hende..
Men hvis det skulle være, ser jeg intet galt i at lade hende være med maden i flere minutter.
jan 2007
Jeg har lidt svært ved at se grund til at alde hunden ligge med maden lige foran næsen i flere minutter. Reiki KAN osse vente så længe som det nu tager at få værsgod. Men hvorfor i alverden skulle han?
Eneste jeg får ud af det, er en hund der ligger og savler... Ikke en mere lydig hund, eller en hund der respekterer mig mere eller....
mar 2007
Følger: 8 Følgere: 8 Emner: 74 Svar: 3.826
mar 2007
Følger: 24 Følgere: 23 Hunde: 1 Emner: 52 Svar: 1.306
laika bliver bedt om at sætte sig . også sætter jeg maden ned til hende og siger værsgod.
kan ikke se nogen formål med at hun skal pines til at se og dufte til sin mad i så lang tid..
jan 2006
Følger: 1 Følgere: 66 Hunde: 5 Annoncer: 1 Emner: 355 Svar: 14.424
Når du skriver det ikke har noget med lederskab at gøre, hvorfor så ?
Mine hunde hopper op og er fuldstændig vilde når de skal have deres mad, men de har da lært at de ikke bare må snuppe alt der falder på gulvet, så man kan jo sagtens skille de to ting ad.
jan 2006
Hvorfor synes du det er perfekt at gøre det på den måde ?
feb 2009
Følger: 12 Følgere: 10 Hunde: 2 Emner: 102 Svar: 1.729
jan 2007
Følger: 9 Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 37 Svar: 707
Alf skal også vendte med at spise til at han får lov, og der kan goså godt 5 - 7 min, det er ikke så tit,
og hvis han bliver dækket af, der ved han godt han får en godbid når han får fri,
Er det så også forkert ? ? ?
På et tidspunge skal han kunne blive dækket af i op til 30 min, hvor han ikke kan se mig, mens der er ander menesker og hunde.
okt 2008
Følger: 10 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 118 Svar: 8.166
feb 2009
feb 2009
jan 2006
Helt enig - det er op til den enkelte.
Jeg kunne bare godt tænke mig at høre GRUNDEN til at man skal lade hunde vente før den spiser - for jeg kan ikke få øje på den, og har aldrig selv benyttet mig af den metode.
jan 2006
Hvad er det for et program du træner hvor hunden skal ligge afdækket i 30 minutter ?
jun 2008
Følger: 10 Følgere: 9 Hunde: 3 Emner: 56 Svar: 3.215
Men jeg kan ikke helt se hvorfor hunden skal vente 15 min. på sin mad. Det er hverken synd eller nedværdigende, men unødvendigt i mine øjne.
jun 2008
Følger: 10 Følgere: 9 Hunde: 3 Emner: 56 Svar: 3.215
jan 2006
Følger: 17 Følgere: 17 Hunde: 1 Emner: 606 Svar: 6.689
Det kan man ikke komme ud over.
Om det så er dårligt eller godt lederskab man har til sin hund.
mar 2009
Følger: 26 Følgere: 23 Hunde: 3 Emner: 90 Svar: 1.307
Enig i at sålænge ingen lider overlast bør man respektere hinandens metoder.
Mine bliver hverken dækket af eller bedt om at sætte sig...jeg sætter skålen og siger hversågod efter et par sekunder og så spiser de.
Selma kunne ALDRIG finde på at hoppe op eller på anden måde provokere min position som hendes leder...noget andet er den lille gimpefims Lima, så det er hende jeg skal holde øje med....ikke at hun gør det for at provokere, men hun er simpelthen bare så utålmodig og fjollet *hehe*
mar 2008
Følger: 5 Følgere: 4 Hunde: 3 Emner: 9 Svar: 399
Min egen får heller ikke lov at tage maden, før jeg giver lov. Årsagen er ene og alene den, at jeg ikke gider blive væltet omkuld af en stor, ivrig og MEGET madglad schæfer. Jeg vil gerne have lov til at bøje mig ned for at sætte skålen, uden at hun straks kaster sig over den.
Netop for at hun ikke skal vide, hvornår hun får lov, varierer jeg tiden fra jeg sætter skålen til jeg siger værsgod - dog er der kun tale om et tidsrum fra 2 - 15 sekunder.
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 69 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.865
Jeg kunne godt tænke mig at høre - specielt Joan - hvorfor det er perfekt at gøre sådan?
feb 2007
Følger: 14 Følgere: 13 Hunde: 1 Emner: 146 Svar: 908
Jeg forstår udemærket at hunden først må tag når der siger "værsgo", i det træner man osse sin hund til at adlyde sin ejer. men jeg mener osse at man som ejer osse kan se når hunden adlyder som den skal , så behøver man måske ikke være så OBS som man skal være i starten!
mar 2009
Følger: 26 Følgere: 23 Hunde: 3 Emner: 90 Svar: 1.307
Fx. vores dør(specielt ved vores bagtrappe, hvor trappen samtidig er lige indenfor døren og ret smal), kan jeg ikke praktisere at jeg skal ind først, for så smækker jeg sg* døren i hovedet på hundene.
Til gengæld har jeg så lært Selma kommandoen : "Ind og op"...som betyder, at hun skal gå ind ad døren og op til første repos(hvor vi iøvrigt også bor).
Lima har nu lært(næsten) at "ind og op" betyder, at Selma må gå ind..."din tur" betyder, at Lima må gå ind...og så kommer jeg ellers vadende bagefter *lol*
Ved vores indgangsdør er det noget helt andet, for da gør de plads til mig, og så kan jeg gå ind, og så kommer de automatisk ind efter mig(her er ingen kommando nødvendig.
Der er simpelthen nogle situationer, hvor ens opmærksomhed er mere påkrævet end andre.....
sep 2007
Følger: 17 Følgere: 38 Hunde: 9 Emner: 153 Svar: 4.952
At lære sin hund at vente med at spise til der er afgivet kommando synes jeg er fint. Men at lade de vente 5-10-15 minutter - bare fordi man kan, eller fordi man skal ordne noget - det ser jeg ingen idé i.
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 241 Svar: 15.393
Jeg har en mor med sclerose som altså vælter hvis hunden voldsomt skubber sig hen til maden inden denne har ramt jorden.
Så Kia kan godt komme til at vente op til 2½ minut på sin mad hvorefter hun får værsgo og ros :o) Indtil hver kommando hun kan sidder 100% fast så vil de alle blive trænet til hudløshed med jævne mellemrum ... Og derefter skal de jo holdes ved lige ...
15 min. Jah på et tidspunkt bliver man jo nødt til at træne at kommandoen holder selv om man ikke er i rummet plus at den holder ud over 5 minutter og det ville jeg da godt kunne finde på at øve med hendes mad.
Kia tror at en kommando kun holder så længe hun kan se mig, men det skulle jo gerne ændre sig.
Hun er ikke meget for godbidder men er træningsvillig forud for sine måltider så dem bruger jeg da i det omfang jeg kan ...
Ydmygende, næh ..
jan 2007
-jeg siger blot at jeg ikke kan se FORMÅLET med det. Jeg kunne godt tænke mig at trådstarter fortalte hvad hun synes hun opnår ved at gøre det på den måde.
Jeg er som skrevet før, helt enig i at det er en fin ting at lære hunden at vente på at få værsgod, istedet for bare at lade den "overfalde" madskålen inden den når gulvet osv.
Men 10-15 minutter er dælme lang tid -og hvad er formålet med det?
jan 2007
dec 2008
For det første er det vigtigt for mig at hun forstår at al mad tilhører mig, indtil hun får det. Det gælder også hvis jeg skulle tabe en bøf eller andet på gulvet.
Hvis jeg f.eks står og laver mad, og taber noget hun ikke skal spise, og jeg måske venter med at samle op, til jeg er færdig med det jeg er i gang med, er det jo ikke særlig praktisk hvis "lad-maden-ligge-evnen" automatisk ophører efter 30 sekunder - for der "plejer" man at spise.
For det andet er det en egenskab ligesom alt andet, og derfor skal den selvfølgelig gælde i længere tid end 30 sekunder.
Når jeg f.eks går på toilettet efter at have hældt maden op, træner jeg hende jo netop i at det OGSÅ gælder selvom jeg ikke længere er i lokalet. Ligesom hvis jeg f.eks dækker hende af og forlader rummet. I min verden er der ingen forskel på at lade hende dække i flere minutter mens hun venter på en godbid, frem for at hun ligger i flere minutter og venter på sin mad?
Kommandoer og alle andre former for træning er jo ikke rigtig noget værd, hvis de automatisk holder op med at gælde efter 30 sekunder?
Det er jo som skrevet før ikke ofte at jeg lader hende ligge længe, men det kan hænder, og i min verden skal hun kunne det.
Jeg har en enkelt gang glemt hende, men jeg opdagede hende da efter 30 minutter.. For da blev hun en anelse urolig..
Min far syntes det var ledt at hun først måtte spise efter der blev sagt værsgo, selvom der kun gik omkring 30 sekunder.
okt 2007
Hvis man siger værgo samtidig med at man sætter maden ned tror hun at det at man sætter maden ned er tegn på at hun må gå igen. Så er ved at træne min mor i at bruge kommandoen rigtig :o)
dec 2008
jeg sagde også til min far at han kunne få lov at sige værsgo til hende, for at deltage og forstå øvelsen, men han mente virkelig det var ledt..
hvilket overraskede mig, da han er fra landet, hvor man havde hund på lidt mere gammeldags manér.
Og til dem der spørger om jeg selv ville sidde sulten og vente på mad: Ja da, det kaldes altså bordskik!
okt 2007
Min mor synes ikke at det er ledt men hun er bare så blød og vil bare hunden det bedste og vil forkæle hende.
Og det er okay med legetøj etc.
Men mad etc. der bliver hun nødt til at følge de regler Kia lever under normalt.
Kia er meget meget tynd og skal sættes op til at synes at hendes mad er en belønning (så glider den nemlig altid ned fordi den åbenbart ligesom er bedre :o)).
Samtidig skal det være sådan at hun ikke spiser noget der ikke er for hende (min mor taber tit ting etc.) + Kia er allergihund, hun kan ikke tåle hvad som helst så hun skal IKKE spise uden tilladelse ...
Der er så mange måder at gøre det på og jeg har min måde og andre har deres.
Så er der sikkert andre områder hvor andre opdrager deres hunde jeg ikke er enig i :o)
dec 2008
mine forældre er nemlig også meeeget bløde når det gælder hunden!
hun må alt, og når jeg f.eks beder dem ignorere hende når hun kommer (hun hilser for voldsomt og hopper op) synes de det er synd, og de mener at hun bliver ked af, og min mor sammenligner hende direkte med et barn!
Derfor mener jeg at det ville være godt for dem, hvis de også lod hende følge de regler..
og jeg gør mig som sagt ikke i lederskab, men ALT mad er mit.. Hvis hun prøver at gribe en godbid, men misser den, er den også nix pille til hun får værsgo. Sådan er det bare, og sådan vil jeg have det..
Både mine forældre og jeg har katte, og deres mad skal hun jo heller ikke røre ved..
okt 2007
Dette arbejder jeg på at få hende til at kontrollere bedre. For hopper hun op af en der ikke er parat til at modstå presset så vælter hun dem eller kommer til at kradse dem. Og dette er ikke hensigtsmæssigt.
Hun SKAL ignoreres til hun slapper af.
Hun skal ikke hilse før hun er fri til at hilse.
Hun skal ikke tage kontakt før hun har fået lov og egentlig god til dette hvad angår fremmede som hun ignorerer medmindre de krydser hendes private rum ...
Men selvf. forstår hun ikke dette hvis der står en person som hun elsker og kalder på hende med en glad og lys stemme. Så skal denne da mysses ...
Så det handler om at de hjælper mig med at gøre hende til en hund jeg kan have med alle steder og ikke en pestilens :o)
Også for deres egen skyld :o)
apr 2009
Følger: 1 Emner: 9 Svar: 60
apr 2009
Læste lige ovenstående, og jeg kan kun spørge hvorfor?? Den taber godbidden, og så må den ikke spise den, før du giver lov?. Skal den så også vente 5 min. på det ? Ej, du må altså undskylde, jeg synes du har nogle vildt underlige ideér, som både er formålsløse og unødvendige.
mar 2007
Følger: 5 Følgere: 30 Hunde: 1 Emner: 245 Svar: 6.757
Jeg kan udemærket se fordelen i at hunden lærer kun at spise når der blvier sagt værsko, men ikke at den skal vente i lang tid på maden..
Hvis du lige skal ordne noget, kan du vel ordne det før/imens/efter hun får/har fået mad
apr 2009
dec 2008
jeg synes du skal læse hvad jeg har skrevet. Jeg har ikke skrevet særlig meget, så det er nemt for dig at finde mine indlæg.
Igen: Jeg gør mig IKKE i lederskab, men af praktiske årsager (og ren og skær overbevisning) er AL MAD MIT. Og det er det til hun får lov at spise. Og hun skal derfor ikke røre maden, før der bliver sagt værsgo, uanset om der går 30 sekunder eller 30 minutter. Det er et fedt.
Selvfølgelig er det sjældent jeg lader der gå lang tid, men hun skal også kunne det, for ellers er det jo fuldstændig ligegyldigt at træne det.
Der er en simpel årsag til at tabte godbidder er fy. Hvis vi går og træner, og hun taber en godbid, hjælper det ikke at hun fedter af efter den, mister koncentrationen, og falder ud fra den øvelse vi laver. Hun får en ny, og skal glemme alt om den anden godbid. Hun kan evt. få lov at finde den når vi er færdige med øvelsen.
Jeg har ikke gang i noget misforstået lederskab, og hvis du mener det, tror jeg du læser lidt forkert. Prøv at læse mine indlæg igen.
jan 2007
Ok, trode jeg kunne huske men det er ikke 30 min vi længer oppe i klasserne skal dække af, men 10 min,
Så kan jeg jo regne ud at jeg i følge flere gør flere ting galt.
Men det må jo ikke være samme tid, vi bruger hver gang vi træner,
så hvis jeg skal have en hund som er sikker, på 10 min, så skal jeg jo også trække tiden, og jeg vil ikke være bleg for at prøve at 20 min, for hvis han bliver sikker på 20 min, så er han også mere sikker på 10 min,
der er bare lige et " men " der er ikke noget som er helt sikker, når vi snakker hund og konkurrence.
Og hvornår træner i jeres hund, er det efter hunden har spist eller før,
for hvis det er før så er hunden jo sulten, og så er godbiden jo " mad "
og hvis Alf ikke gør som han skal , eller han er for langsom, så får han ingenting, så hvor skal grænsen være.
Så er det jo også galt at jeg lige har foderet Alf, der ligger også godbidder som ikke skal ligge til i morgen pga. vamen,
men det ligger over 200 m2, i dag fik han lov med det samme, men det er ikke sikkert han gør det i morgen og det er næsten hver dag han får det på den måde, den ene af 2 gang om dagen, det er meget sjælden han får i sin skål, det er kun når han er i " byen "
Både Alf og han far Borris, er trænet til at hvis vi taber noget, så skal det blive liggende, og der gælder også hvis der falder en pølse af grillen,
Jeg får nogle smertestillende så hvis jeg taber en pille, og en af dem får fat i den, så mangler vi en hund.
Hvis der falder noget på gulvet når vi spiser, så er det bare synd, for det skal kan blive liggende til vi samler det op, og hvis vi lige er begynde at spise, ja så går tiden jo.
Vi kan også godt inorer dem en dag, så sidst på dagen er der bare super kontagt, hvis vi skal træne.
Hvor mange af jer har børn, til dem der har,
Har i ikke prøver at sige der går 10 min inden i skal spise, og der så går koks i jeres planlægning så der går 25 min i stædet for, er det noget resten af famillen har taget skade af ??, ikke her i huset,
apr 2009
dec 2008
hvordan indøver du så et ordenligt dæk? Antager du bare at du kan forlade hunden og den bliver liggende, eller forladen du den??
Det er jo det samme. Hvis jeg aldrig presser hende, kan jeg jo ikke vide om hun vitterligt kan.. Jeg lader hende sjældent ligge længe, men hun skal jo kunne det, og det finder jeg kun ud af hvis jeg presser hende lidt af og til.
mar 2007
giver dig fuldstændig ret ..
kan heller ikke se nogen som helst mening i at den skal vente 20 til 30 min for at få sin mad ..
i mine øjne lyder det også som magtanvendelse .
hvis hunden allerrede kan blive ved at man dækker den af ved træning .
ja så har hunden lært det . og ja laika må heller ikke tage maden før der er sagt værsgod og det bliver der sagt ligså snart skålen er sat på gulvet .. hvorfor sætte maden ned foran hunden når den ikke må spise maden aligevel ..
fatter nada af det men ja vi er jo så forskellige
mar 2007
Jeg kan godt se det gode i at lære den værsko hvis man laver mad og taber noget den ikke må få.. hvis den har lært værsko vil den så ikke tage det..
Men jeg kan ikke se nødvendigheden i de 30 min, for hvis hunden har lært værsko vil den ikke tage maden før der bliver sagt værsko heller ikke hvis den kun skal vente kort tid..
dec 2008
Jeg skriver ikke at jeg lader hende vente 30 minutter hver gang hun skal spise. Oftest er det bare omkring 1 minut og altså ikke længere.. Men det sker at det er længere, og jeg er da nødt til at give hende en smule udfordringer nogle gange.
At vente inden hun spiser er træning på lige fod med alt andet, så derfor skal hun da udfordres i det af og til..
Og det er hyggeligt at I konsekvent finder det højeste tal der står nævnt nogle steder.
dec 2008
mar 2007
jeg skriver bare det er unødvendigt, og så er det sådan set lige meget hvor mange gange du gør det..
Hvad er udfordringen i det? Ja hun skal vente længere, men samtidigt skal hun sidde og stirre på den lækre mad hun gerne vil have fat i..
Jeg ville ikke udsætte hunden for sådan noget, især ikke når jeg ved hvor træls det er at sidde sulten og kigge på noget mad man ikke må tage..
Og så har jeg ikke engang et instinkt der siger spis når der er mad, som de fleste hunde har
dec 2008
men vi roder jo ofte ved hundens instinkter, så hvad er forskellen i om det gælder mad eller andet?
Det hjælper hende til at lære en form for selvkontrol, hvilket jeg bestemt mener hun har godt af at lære?
mar 2007
Foreskellen er at mad er noget hunden har brug for, og de fleste hunde bliver sulten af at hører man tager deres mad frem, så skal hun sidde der og være sulten i lang tid uden nogen god grund..
dec 2008
Hun er altid sulten, og vil jo derfor altid have lyst til mad.
Det samme gælder godbidder når vi træner. Jeg træner hende altid på tom mave, og da hun generelt er madglad, er hun jo også sulten der..
jeg synes det er et helt normalt krav at stille..
apr 2009
Og du spørger hvordan jeg indøver et ordentlig dæk? Ja, jeg gør det ihvertfald ikke i forbindelse med aftensmaden. Det hører for mig ikke sammen.
Jeg synes virkelig du skal overveje om ikke bare de 5-10 sek. er nok hver dag, og så droppe det andet fis med flere minutter. Du kan jo sagtens dæk/blive liggende på andre tidspunkter, som ikke har noget at gøre med aftensmaden.
dec 2008
okt 2007
Alle hunde er forskellige og skal behandles forskelligt.
apr 2009
dec 2008
nej du har ret, vi bliver ikke enige.
apr 2009
mar 2007
somregl får en hund mad engang om dagen . og når den så skal have mad er det klart at hunden er skide sulten . så derfor synes jeg det er grænseoverskridene at den skal ligge og glo og dufte til sin mad i flere minutter ..
vi mennesker spiser 3 måltider om dagen og mange gange går vi bare i køleskabet og tager hvis vi er mere sulten ..
jan 2007
Kan din hund gå i snor uden at trække, hvis ja, så har den jo lært det på en måde, men det kan jo være at ham af min har lært det på en anden måde,
Så det kan godt være du kende mange " fagfolk " men der er jo også forskel på træning af hund i dag og for 20 år siden,
men i dag er der jo også forskellige måde at opdrage sin hund på,
jeg kan også godt finde på at drysse Alf's foder ud på græsplænen,
og så begynde at træne samme sted, ikke så lang tid, men det virker for der så er der fuld kontagt,
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 69 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.865
Man træner ikke afdækning ved at vente mange minutter med at sige værsågod til sin hund - det eneste, man gør der er at tjekke hundens grænser for lydighed.
Vil man gøre det, så må man jo det - for mig, i mit hjem, med min hund er det fuldstændig ligegyldigt. Hvis jeg taber noget på gulvet, han ikke må tage, siger jeg nej, og så er den potte ude.
Billederne for hunden er HELT forskellige, så selvom hunden kan sidde 30 minutter savlende over sin madskål er det ikke ensbetydende med, at den kan ligge ti minutter i en langtidsafdækning.
Eller omvendt.
Så dybest set forstår jeg stadig ikke årsagen til det.....
Grænseoverskridende for hunden?