{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.161 visninger | Oprettet:

spørgsmål omkring avl {{forumTopicSubject}}

ja ved godt der er lang tid til min tøs kan få hvalpe, men vil lige spørge for har altid været nysgeriig på det her emne (:

Hvem betaler hvad? altså vaccinationer osv, deles man om det ?
Og hvilke krav skal man stille til den anden hund?? Og hvilke krav vil der blevet stillet til Cassii ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  spørgsmål omkring avl
  • #1   12. nov 2007 jeg syntes det er meget klogt at spørge i god tid.

    Tave ejer betaler alt!
    ja sådan er det, de betaler endda også for fornøjelsen.
    man kan måske diskutere om hanhundeejeren skal betale noget hvis hvalpen får en sygdom der direkte kan føres tilbage til ham, men ellers hviler alle økonomiske byrder på tævehunden.
    parring, evt blodprøver og scanning iforbindelse med løbetid og drægtighed, vaccination, registration ved kennelklubben, foder, dyrlægeregninger og tilbagebetaling af helt eller delvis pris i tlifælde af skavanker - alt.


  • #2   12. nov 2007 Med hensyn til at betale hanhunden har jeg, da jeg havde goldenhanner, som blev brugt i avl, altid sagt: 700,- for parring og 700,- pr. hvalp der er levende på 10. dagen.

    Hmmmmm, tror sq jeg skal ha`hanhund igen...*GG*


  • #3   12. nov 2007 Du betaler alt. Og for parringen betaler du hanhundens ejere, typisk en hvalps pris! Ja der er så to år til din hund skal have hvalpe. Og husk du også skal betale hd, aa røngten, mentaltest mm inden den skal parres!

  • #4   12. nov 2007 Mette... Var det prisen dengang for din race ?

  • #5   12. nov 2007 * Vivi good girls go to heaven--> *
    Ja har også tænkt mig at få hende testet for hd og aa når hun er ca 1½ år, måske lidt efter


  • #6   12. nov 2007 Doris det er det mindste man kan gøre når man avler uden tavle på de herslags hunde!!

  • #7   12. nov 2007 Og michelle det er meget fornuftigt af dig at du vil det!

  • #8   12. nov 2007 Marianne:


    Det var forskelligt hvad vi forskellige hanhunde ejere gjorde. Prisen for en golden var stort set det samme som nu med DKK tavle. Ca. 6-7.000. JEG synes bare at det var mest fair overfor tæveejeren. I tilfælde af at der kun kom 5 hvalpe, f.eks (det har jeg nu aldrig været ude for, men det KUNNE ske). Så hed det ikke at jeg skulle ha`6-7.000 (prisen for en hvalp), men måske 4.000 istedet


  • #9   12. nov 2007 indenfor vores race, der i gennemsnit får 3 hvalpe i et kuld, har det ofte været brugt at tage en pris for parring og så en pris pr hvalp ligesom Mette siger, dog med den tilføjelse at det er:
    parring: 1000-1500 kr
    pr hvalp: 500 kr dog max en hvalps pris.
    en japanske spids koster mellem 7000-8000 kr
    og her snakker jeg så DKK-hunde


  • #10   12. nov 2007 Mette... Helt rigtigt... De parringer mine har lavet nu er også en pris på selve parringen og en pris pr hvalp med et loft som er en hvalps pris... Dog er betalingen pr hvalp, når de bliver stambogsført.. Dvs senest 21 dagen...

  • #11   12. nov 2007 aussie - godt sagt

  • #12   12. nov 2007 HD og AA skal da ikke tages inden de er 24 mdr???

    mange vælger først at få dem taget der


  • #13   12. nov 2007 Marianne:

    Jeg har ikke haft noget loft. Det tænkte jeg bare ikke på dengang. Men jeg var så heldig at de lavede kuld på 8-9 hvalpe hver gang......*GG*


  • #14   12. nov 2007 Mette... Der er nogle enkelte hanhundeejere der ikke har loft inden for newferne... Da der ofte kommer 8 og derover, kan man faktisk risikere at skulle betale 24000 for en parring, hvor prisen for en hvalp ligger mellem 8500-10000 kr

  • #15   12. nov 2007 Marianne:

    HOLD da op.....Feeeeeed forretning.......*GG*


  • #16   12. nov 2007 JEG har hørt at de bedste HD og AA billeder får man når hunden er 12 måneder og de mest realistiske når hunden er 24 måneder. Men om det har noget på sig, ved jeg ikke.
    Jeg har altid fået mine fotograferet når de var 12 måneder, så jeg havde noget at forholde mig til med hensyn til motion og øvrige aktiviteter.


  • #17   13. nov 2007 Doris W: Ikke for amstaffen - Hd/aa vurderes/registreres først af DKK efter hunden er 1 år, det er ikke muligt at bedømme en hvalps knogler før den er fuldt udviklet - For amstaffen er dette ca 1½ - 2 år - Derfor synes jeg allerede på nuværende tidspunkt at det er alt for tidligt at hundene kan fotograferes/bedømmes.

  • #18   13. nov 2007 Tja, mange hunde med fine hofter omkring 1 års alderen, har inden for 'min' race, allerede ringere hofter når de er 2 år gamle.... Derfor sker det der bliver avlet på hofter, som på papiret er fine, da hunden i en tidlig alder fik taget billeder og endnu ikke havde en så udbredt HD, men gennemgår på kort tid en forværring. Derfor vil jeg mene det mest korrekte og vejledende HD/AA foto skulle tages efter hunden var fyldt 2 år og ikke før for så tunge racer.

  • #19   13. nov 2007 Julie.... Gælder det også hunde med A og B hofter , at det ændre sig når de er 2 år ? Lyder virkelig underligt...Jeg har derimod hørt at hvis hunden har dårlige hofter som 1½ årig som skyldes en løshed, kan den have bedre hofter effter træning og når den er færdig vokset ? Man kan så sige hvvem snyder hvem ?
    Er jeres klub opmærksom på problemet ?


  • #20   13. nov 2007 Doris: hvis en amstaff har tavl i DKK og du ønsker at hvalpene skal have tavle, så skal begge forældre være mentaltestet.

    Ang HD og AA, så må hunden være lige så gammel, som du ønsker det - det er der ingen loft på - til gengæld må den ikke være for und - 1 år for nogle racer og 1½ år for andre


  • #21   13. nov 2007 du kan komme på et kursus der tager en weekends-tid om alt med avl inden for race osv.. Det er ikke særlig meget benyttet.. En skam faktisk.. Det er ret godt siger de.. spørg race rep. smiley


  • #22   13. nov 2007 Marianne, Albert og Louis: Der har været udført kontrolgrupper med dette forsøg og det viste nogle meget skrækindjagende statistikker.

    Mht om vores klub er opmærksom, kan jeg blot sige at det ikke altid er let at 'lære gamle hunde nye tricks' - og da man kun må avle ned til C hofter, fornemmer jeg ikke at der er flertal for, at fx. disse hunde så ikke måtte bruges i avlen hvis der blev indført en senere fotografering.

    Sørgerligt men sandt.


Kommentér på:
spørgsmål omkring avl

Annonce