334 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 11 Svar

Blærebetændelse og Renlighed Blærebetændelse og Renlighed

Hej, vi fik vores dejlige lille samojedtæve i lørdags.
I tirsdags begyndte hun at tisse helt vildt tit og tisset var orange/rødt, så røg vi en tur til dyrlægen som sagde at det var blærebetændelse smiley

Nu er problemet bare at vores forholdsvis nye trægulv i stuen ikke er så glad for at det bliver tisset på. Og vi er ved at være ret trætte af at træde i og tørre tis op.
Hun nåede ikke at blive gjort renlig inden blærebetændelsen kom, så der bliver tisset på gulvet hvert andet minut nu.

Vi har ikke lyst til at "skælde hende ud" når hun nu ikke kan gøre for at hun er syg. Men er det det rigtige at gøre?

Vi er bange for at hun lærer at hun godt må tisse inde når vi nu ikke siger noget til det.

Er der nogle råd til hvordan vi gør hende renlig på trods af blærebetændelsen? eller må vi bare vente til den er gået væk om en uges tid?

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler
Slå lyden til
00:00
/
01:14
LIVE

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Her er pukkelhvalen skyllet op

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Træer og buske dækket af silke

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Har Du Været Der - Historien Om Verdens Første Nationalpark!

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rens Terrasse+ olie 7.000 kr.
  • Se på strøm til komfur - flytte ledning til ny gruppe? 2.000 kr.
  • Fejl på opvaskemaskine 870 kr.
  • Spørgsmål 400 kr.
  • Tømrer skotrende 2.599 kr.
  • Elektriker 850 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Blærebetændelse og Renlighed
  • #1   2. nov 2017 Få gjort gulvet rigtig grundigt rent i noget der tar lugten og bakterierne.
    Og læg noget beskyttende over feks noget billigt linoleum indtil renlighedstræningen er overstået.

Ser i hende tisse inde må man godt sige et hurtigt nej eller skarpt A. Men st skælde ud gør kun renlighedstræningen sværere da hunden så måske ikke tør gøre sig ren i nærheden af jer.
    Det bedste at gøre er at gribe hvalpen og løbe ud med den og rose når den færdiggør sig uden for.
    Og ja at få bugt med den betændelse hurtigst muligt.

• #4   2. nov 2017 Selv uden blærebetændelse var det ikke sandsynligt, at hun var renlig allerede. Det kan godt tage tid (især med en blærebetændelse oveni) og I har jo ikke engang haft hende en uge.

Med andre ord er det desværre alt for tidligt I er trætte af at tørre tis på.

Og nej, endelig ikke skælde ud! Aldrig skælde ud... Træn det positivt og ros hende, når hun tisser udenfor. Ignorer det, når hun tisser indenfor. Hav hende ude tit - når hun har spist, sovet og leget. Det kan mindske uheldene indenfor, men måske ikke helt undgås.

Sådan er det at have hvalp smiley

Hvis jeres gulv ikke kan holde til det, så må I jo lægge noget over, så der ikke bliver tisset direkte på gulvet eller holde hende fra de rum, hvor gulvet ikke kan tåle det.

• #5   2. nov 2017 Når hun tisser mens vi tørrer op kan det godt gå hen at blive ret træls, det er kun når hun sover at vi kan få en pause, men når jeg render rundt for at tørre vil hun jo være med, så det bliver lidt en ond cirkel.
    Hun var renlig ved opdrætter, så det burde kun lige være kort tilvænning når hun kom her hjem

• #8   2. nov 2017 Da vi havde hvalpe og ubehandlede trægulve var der en der løb ud med hvalpen og en der tørrede op. smiley
    Og var man alene hjemme, så måtte man tørre op bagefter..

Giv hende evt. en ble på, så længe hun har blærebetændelse - hun kan jo ikke gøre for, at hun skal tisse konstant.

• #9   2. nov 2017 Da din hvalp er hentet i lørdags, går jeg ud fra at den er 8 uger gammel. Du må ikke skælde ud, og jeg synes det er for tidligt at bruge nej. Har hunden lært kommandoen - forstår den tydeligt betydningen? Der er voldsomt forskel på nej og skældud, men nej er i min optik en kommando, og hvis den ikke er indlært, så øger det bare din frustration.

Ziva var 9 uger gammel da hun blev ramt af blærebetændelse, og hun er i dag 6 måneder og er teknisk set stadig ikke renlig. - teknisk set, stadig heller ikke rask.

Ja, en hund med blærebetændelse er meget længere tid om at lære det. Specielt fordi min erfaring fortæller mig, at de er længere tid om at lære at holde sig. Ziva er egentlig som udgangspunkt renlig nu, og tisser altid gerne hvis vi er ude - men hun vil ikke i samme stil holde sig som fx søskende. Hun har bevist at hun godt kan, men det tiltaler hende bestemt ikke.

Hver gang hun tisser inden for, kan du tage en våd avis, og slå dig selv i nakken med fordi du ikke var opmærksom nok - og ja - det er vanvittigt svært. Specielt hvis man kæmper mod en blærebetændelse.

Jeg tænker at nu hvor i har dyrlæge inde over, så er hun sandsynligvis på antibiotika - og så er der teknisk set ikke nogle bivirkninger hos din hvalp lige nu. De uheld i har, er sandsynligvis bare fordi det er en hvalp.

Fra en der har kørt i ring med blærebetændelsen og været forbi MANGE eksperter for at få hjælp, vil jeg på det kraftigeste anbefale, at du betaler 300 kr og får foretaget en urinprøve INDEN i stopper behandlingen med antibiotika. De 300 kr, er de bedste penge du investerer i denne måned, det lover jeg dig. Det sparer dig mange penge, tid, besvær, frustrationer og mange smerter hos din hvalp.

Vi fik smertestillende til Ziva, kan ikke lige huske hvad flasken hedder - det hjalp os meget.

Hvis den er tilbage vendene kan jeg på det varmeste anbefale at skifte foder. Pas på krystaldannelse under blærebetændelsen, det kan blive blæresten og i værste tilfælde være meget livstruende for hvalpen.

Hold øje med hvalpen drikker. Den skal drikke meget !

Vi havde kun Ziva i det værelse hvor vi selv var, for at kunne se hende hele tiden for at holde øje med det mindste træk af hun kunne finde på at sætte sig.

Vi brugte rodalon til at starte med, men gik bagefter over til Urine-off (se billede) Det hjalp ekstremt godt med at få vasket ordentligt af, og fjernede alle duftspor så ikke Ziva "opfandt" sit eget toilet. Det er dyrt, men jeg syntes det virkede bedre.

profilbillede
  • #10   2. nov 2017 PS hvis det er en engangsfornøjelse behøver du ikke, men hvis den kommer igen, eller du vil forebygge vil jeg give mine varmeste anbefalinger til cystoprotabletter. Købes i håndkøb, og består bl.a. af tørrede tranebær og har en god effekt for hunde ramt af blærebetændelse. Tranebærsaft anbefales også i helsebutikker til os andre, hvis vi bliver ramt at blærebetændelse. De hjælper med at hele og forebygge.

• #11   2. nov 2017 Når hun tisser mens vi tørrer op kan det godt gå hen at blive ret træls, det er kun når hun sover at vi kan få en pause, men når jeg render rundt for at tørre vil hun jo være med, så det bliver lidt en ond cirkel.
    Hun var renlig ved opdrætter, så det burde kun lige være kort tilvænning når hun kom her hjem

Selvfølgelig er det træls, når hvalpen tisser indenfor. Jeg kender ingen, der synes, det er fedt. Men det er en del af det at have hvalp og man må tage det med. Forhåbentligt er I snart ovre blærebetændelsen og så bliver det lettere at gøre hende renlig smiley Lige nu tisser hun nok oftere, fordi hun har blærebetændelsen og det er reelt ikke noget, hun kan gøre for - derfor ville det også være synd at skælde hende ud. Prøv i stedet at have hende ude så meget som muligt.

• #12   2. nov 2017 Hvis hun påbegyndte behandling tirsdag, skal hun ikke tisse overalt i dag! Så virker behandlingen ikke.
    Bakterierne skal dyrkes for typen af penicillin at gøre.

Der følger tis med en hvalp, sådan er det bare. Har man sart gulv må man enten skifte det, lægge noget over eller begrænse hundens plads.

• #13   2. nov 2017 Vi fik at hun ville blive bedre efter 2-3 dage og hun skal have medicin i 8 dage fra i tirsdags. Jeg har haft hunde hele mit liv, så tis var jeg helt klar på, det er noget der følger med. Formålet var egentlig bare at høre om vi kunne begynde med at lære hende at blive renlig nu, for der går jo endnu længere tid med tis, hvis vi skal vente til blærebetændelsen er væk

• #14   2. nov 2017 At træne renlighed, er et projekt i hvert minut hvalpen er vågen - blærebetændelse eller ej. Jeres træning gør forskellen i om hvalpen er renlig når betændelsen slipper. Ziva var praktisk talt renlig i det øjeblik krystallerne og bakterierne slap blæren og urinrøret - så træningen sad fast - hun havde bare ikke haft mulighederne for at leve op til vores forventninger.

Træn, træn, træn, beløn, ros, godbidder hver gang hvalpen tisser er ønsket. Jeg ignorede altid uheld. Den dag i dag, ville jeg sige tydeligt nej hvis jeg så det. Men ikke mens hun var så lille og havde så lidt kontrol

Bare rolig, tis er en af de bedre ting. Jeg tror der er mange herinde der nogle gange er frustrerede der ville ønske, deres problemer var løst ved bare at tørre tis op de næste dage til hunden fangede ideen.

• #15   2. nov 2017 hvis ikke der er bedring i antallet af gange hun tisser i dag, eller senest i morgen så er der, som Malene skriver stor sandsynlighed for at den antibiotika hun får ikke er den rigtige, min yngste havde som hvalp blærebetændelse flere gange, og den ene gang måtte jeg skifte præparat og først ved det 3. hjalp det...

jeg ville aldrig skælde en urenlig hund ud, slet ikke en med blærebetændelse..

man ignorerer den uønskede adfærd, uanset hvor træls det er, og stor roser den ønskede og giver godbidder når hun tisser udenfor...

Kommentér på:
Blærebetændelse og Renlighed

Annonce