22. jun 2014 Følger: 3 Følgere: 95 Hunde: 2 Emner: 344 Svar: 3.162
Træne at blive "sat væk" {{forumTopicSubject}}
I løbet af de næste 2 års tid, skulle der gerne komme en hvalp mere til husstanden. Jeg er derfor begyndt at tænke i de baner, at have 2 (eller flere) hunde, og hvad jeg gerne vil kunne med mine hunde.
Dertil er jeg kommet til, at jeg gerne vil kunne tage dem begge med til træne, og "parkere" den ene hund, mens jeg træner den anden - og omvendt.
Det er faktisk et ret stort problem, fordi det er Nicki absolut ikke god til - men jeg kan jo lige så godt begynde at træne det nu, fordi det vil da også bare gøre mange ting lettere, når hun kan dét (selv med en hund)
Hun kan slet ikke, at vi sætter hende og går - heller ikke ude foran butikken. I bilen er det derimod ikke et problem, hun siger meget sjældent noget (så skulle det lige være, hvis der gik en hund forbi der pludselig så MEGET farlig ud!!), men da vi ikke ejer en bil, er det jo ikke rigtig en løsning jeg kan regne med
Og jeg tænker også, at hun da helt sikkert vil reagere endnu mere, når jeg går og træner, leger osv. med en anden hund.
Det må være "del 2" af denne træning - men i første omgang, har I nogle gode tips&tricks til, hvordan jeg begynder at træne dette? Er det en god idé, at have et tæppe/en kurv med, for at "markere", at det her er hendes område?
Er processen ikke meget lig "bliv"-øvelsen, blot hvor hunden også er bundet?
Hvordan får jeg trænet det, så det bliver en rolig og komfortabel øvelse for hende, og ikke et "stress-moment", at nu går mor/far?
aug 2007
Følger: 41 Følgere: 79 Hunde: 8 Emner: 512 Svar: 12.425
Når det virker der, så ville jeg begynde at tage tæppet med alle mulige andre steder.
Og først når du faktisk føler, at hun er helt tryg og rolig ved at være på tæppet, så ville jeg smide en snor på, og binde hende.
Så vidt jeg husker, ligger der noget blog om det inde på Hund og Træning. Om hvordan én af dem, lærer en hvalp, at ligge/sidde roligt og vente på et tæppe, mens de andre bliver trænet.
mar 2008
Følger: 16 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 38 Svar: 1.473
Kan anbefale susan garrets "Crate games".
jun 2014
Følger: 3 Følgere: 95 Hunde: 2 Emner: 344 Svar: 3.162
Hvordan vil du starte op hjemme? Her hjemme er hun jo ligeglad, om vi går fra hende - hun bliver oftest liggende. Det jeg synes er svært er, at det bliver meget hurtig en decideret øvelse, og det vil jeg helst ikke have, det skal være. Jeg vil ikke have hun er PÅ og har maks fokus - hun skulle gerne kunne slappe lidt af, ligesom i bilen Jeg prøver lige at kigge på bloggen
aug 2007
En anden "genvej" kan være, at du får en anden til at belønne hende, mens du selv går/er på lidt afstand? Har du prøvet det?
mar 2008
Følger: 16 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 38 Svar: 1.473
Mine kan også på et tæppe og det har jag fået ved at lære dem buret og derefter fjernet buret.
De kan sagtens ligge på tæppet hjemme og ude, men jeg stoler ikke på at de bliver på stedet på samme måde som hvis de er i bur.
Jeg er hende der slæber rundt med metalbure (dog ikke i offentlig transport).
jun 2014
Følger: 3 Følgere: 95 Hunde: 2 Emner: 344 Svar: 3.162
Tak for god beskrivelse, Rotterne - det må vi i gang med
Og Karina, det har jeg faktisk ikke prøvet, det må vi også få sat i værk!
aug 2007
feb 2007
Følger: 36 Følgere: 51 Hunde: 4 Emner: 74 Svar: 2.780
Træne at blive "sat væk"