1.042 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 37 Svar

kørt død. kørt død.

Jeg synes jeg har ramt en mur hvor træningen er gået i stå, vovsen er blevet døv og jeg er åbenbart skide kedelig og alle de andre hunde er meget sjovere ..

Det er ligesom om at resten af verdenen er meget mere interessant end jeg er .. til trods for at jeg hopper og springer, og står og skærer det lækreste kød ud til træning hver gang ..

Jeg ber til at det bare er en fase, jeg savner jo det arbejdsomme, morsyge kræ .. Vrææææl ...

Har i været der hvor ingenting ville lykkedes og hvor man tænkte vovse aldrig ville lære noget som helst?

Vil selvfølgelig blive ved at træne, for det er jo stadig hyggeligt at træne hund, men ville jo gerne have det der kick tilbage (:

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Tilstoppet toilet 1.000 kr.
  • Hænge gardiner op 500 kr.
  • buske med rødder graves op og fjernes 3.000 kr.
  • Montering af hasvik skydedøre. 300 kr.
  • Hurtig løsning af småopgaver 1.050 kr.
  • elektriker 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  kørt død.
  • #1   26. dec 2012 Ork ja, de perioder havde reiki mange af som unghund -og kan så lige tilføje -det sker altså stadig at han lukker fuldstændigt ned for indlæring, hvis ikke lige han gider en dag -men i dag er det heldigvis en sjældenhed med sådanne dage, og som regel kan han så overbevises om at det alligevel er sjovt, hvis blot man disker op med passende belønning og sjove øvelser.

For Reiki handlede det om at sætte kravene til hans koncentration lidt ned -gå en lille smule på afstand af de andre øvelser, træn i korte (men meget fokuserede) sekvenser (=hold mange pauser), find ud af hvad der er absolut top-belønning (og for en schæfer kan det altså godt være det ikke er mad, men istedet noget legetøj/bideskind/bold). Du skal ikke benytte topbelønning altid og hele tiden, men veksle mellem belønningsformer altefter hvilke øvelser og udfordringer i står overfor.
    For Reikis absolut mest fantastiske højtelskede belønning er at få "fri" til at jage fugle -bedre bliver det simpelthen ikke (han er ikke til legetøj, så vi må benytte mad, og så alternative ting som f.eks. fuglejagten;)).
    Nu kan jeg self ikke lade ham fræse midt ind imellem de andre hunde på en træningsplads for at jage fugle, men vi bruger det en del herhjemme. Det er den ultimative belønning når han f.eks. har holdt koncentrationen længe eller har haft succes med en øvelse han synes er svær

Så vær kreativ, vær spændende og sæt kravene i forhold til hvad din hun kan honorere.
    -og det der med at hoppe rundt og lege sprællemand bruger jeg i øvrigt slet ikke

• #2   26. dec 2012 Er glad for at høre jeg ikke er den eneste ...

Hun elsker sin bold, men ligeså snart jeg tager den frem så bliver hun døv og er slet ikke til at komme i kontakt med, så min træner har foreslået at vi lige prøver at belønne med guffere i et stykke tid, så hun ikke kører så højt i forhold til lydighedsdelen..

det med at sætte kravene til hvad hun kan, er det så noget med at tingene ikke behøver komme ligeså prompte som jeg måske forventer, og at hun måske ikke behøver sidde helt lige men at det er nok hun bare gør det?

Kan jo ikke lade være at tænke at man jo ligeså godt kan lære hende det rigtigt fra starten af, men i og med jeg er ny så dukker fejlene(og konsekvenserne af dem) jo op regelmæssigt, og dermed bruger vi enormt lang tid på at rette mine fører fejl.. og det er jo netop at hun sætter sig på siden(altså sårn til den ene side) i en plads, eller ligger og snuser i græsset i en afdækning... altså alle de der "småfejl" ...

• #3   26. dec 2012 Jeg plejer at drosle træningen lidt ned...Så kommer mors hund ilbage, når tingene er faldet på plads i dens hoved...Det som kan være lidt svært er at en bjæffer nogen gange er for klog, så den kommer hurtig til at kede sig med træninge af det samme.

• #4   26. dec 2012 Snow K

Jeg har valgt at holde en pause her julen over, for det er ikke sjovt for nogen af os når jeg går og er frustreret ..

Jeg tror også hun synes det er kedeligt, vi træner jo udelukkende lydighed når vi er på pladsen, og "plads", "sit", "bliv" osv. bliver sgu kedeligt når man bliver ved og ved .. men jeg er ikke erfaren nok selv til at rode mig ud i noget mere spændende alene(grp. c)

• #5   26. dec 2012 Hvis det er for kedeligt at blive ved, er det fordi man ikke har fundet balancen mellem krav, belønningskvalitet og belønningsfrekvens.

En schæfer bør bestemt ikke kede sig på en træningsplads.

• #6   26. dec 2012 Det der med at tage bolden væk fra en hund, der keder sig i træningen, DET er for mig en dødssynd.
    Det handler jo netop om at få hunden motiveret med det, den er gladest for.

Der må være et eller andet, der går skævt i forhold til at få hunden til at forstå at adfærd udløser belønning - som jo så kan være bold, når hunden er glad for den.

• #7   26. dec 2012 CH

Det bliver for teknisk for mig nu ..
    hvis fri ved fod ikke er 100% sikker, så skal jeg vel ikke øge tiden ml. belønning f.eks? Jeg føler bare vi trasker rundt i det samme, men uden at kunne det 100% ..

Kan godt være hun ikke keder sig, men det er ihvertfald ikke mig som er det mest interessante lige nu..

• #8   26. dec 2012 Jeg tænker helt som CH i forhold til bolden -der må være en "fejlindlæring" af det med belønning. For hunden skal jo gerne have forstået at den eneste måde at udløse bolden på, er at gøre "et eller andet".
    For Gaia virker bolden lige modsat af det du skriver -når jeg hover bolden frem så bliver alting lige et hak bedre -altså lige lidt mere fart på fremadsendelsen, lidt mere præcision i fri ved fod osv. Og det er jo sådan det gerne skulle være -at hunden lige giver den et ekstra hak for at få den fantastiske belønning.

Ang at sænke kravene, så er det ikke fordi jeg mener man skal tillade "sløseri" -men det kan være at hunden kun skal gå 3 meter istedet for 10 før den belønnes i fri ved fod e.l. De 3 meter skal self stadig være 3 GODE meter før det udløser en blønning, men prøv at mærke efter om i måske er lidt fornærrige med belønningerne.
    Det er klart at på sigt skal der ikke belønnes i et væk, men hvis det bliver for svært for hunden at opnå belønning i indlæringsfasen eller når øvelsen bare ikke er helt stabil endnu, så giver nogen hunde op, og så er det de virker som om de røvkeder sig.

Og jeg synes jo det er himmelsk at have en boldspasser (Gaia) at træne med. Leg som belønning er bare en super måde at få hunden lidt op i gear og en schæfer er jo oftest af natur forholdsvist let at motivere -det lyder din osse til at være, så istedet for at droppe bolden, ville jeg fokusere på at få lært hunden hvad der skal til for at få bolden

• #9   26. dec 2012 Jamen hun keder sig ganske givet - specielt hvis du ikke belønner hende med andet end guf. Schæfere virker oftest meget bedre med leg som forstærker.

Hvordan leger du med hunden, når du belønner?

Nej, du skal naturligvis ikke kræver mere end hunden kan. Derfor skal du heller ikke trække belønningen hvis ikke hunden gør, som den skal. Så er du jo nok i bund og grund gået for hurtigt frem.

Jeg kunne godt mistænke, at du er på træningspladsen for lang tid og terper tingene.
    Hvor langt tid skal hunden være på, når du træner?
    Hvordan veksler du tiden mellem arbejde og pause?
    Hvordan driftopbygger du?

• #10   26. dec 2012 Vi har taget bolden væk fra de almindelige små øvelser, fordi hun kører for højt ..

Hun får bolden efter hver endt "stor" øvelse, som når hun har lagt afdækket, så får hun lov at lege..

• #11   26. dec 2012 Det der med at køre for højt, det vil jeg tillade mig at stille spørgsmålstegn ved.

Men måske skal vi starte med at definere det der med at køre højt - hvordan mener du?

• #12   26. dec 2012 Nu skriver du at hun FÅR bolden og at hun får lov til at lege.
    Leger DU ikke med hende, eller?

• #13   26. dec 2012 Det giver meget god mening at skifte mellem belønning altefter hvilken øvelse med arbejder med. Men jeg synes i skal overveje lidt grundigere hvor bolden er god at have.

Jeg bruger bolden MEGET ved øvelser hvor jeg ønsker fart eller "spænding" i kroppen, mens jeg bruger guffer ved "rolige" øvelser som f.eks. dæk i længere tid.

Og så ville jeg stadig holde på at bolden skal indlæres som en belønning -ikke som noget der får hunden til at stå helt af. Korrekt indlært, kammer hunden ikke over ved synet af en bold, den ved jo at der kun er en måde at få den på -sparke røv i den øvelse den sættes til smiley

Til sidst så ved jeg ikke hvordan i træner hos jer. Men særligt ved Reiki har jeg erfaret at MASSER af pauser er nødvendigt. Ingen hund kan være "på" en hel time af gangen, så masser af korte sekvenser med pauser imellem fungerer rigtigt godt her.

• #14   26. dec 2012 Jeg tror hun er med på at hun skal gøre et eller andet, det er bare ligesom om at hun ikke gider? ...

Jeg slæber den langs jorden som et bytte, og lader hende få den når hun er kørt op, eller så kaster jeg den et lille stykke, eller så leger vi lidt trækkeleg..

Vi træner i sekvenser af 5-10 minutter, også bliver hun lagt ud i bilen, også ind igen senere.. Jeg forventer hun er på den tid vi er på pladsen, men tror jeg er for dårlig til at forlange hende at hun er på .. altså jeg kan godt komme til at lade hende snuse lidt rundt f.eks.

Jeg driftopbygger vel med bolden hovedsageligt, også med et viskestykke derhjemme.. og generalt legetøj..

• #15   26. dec 2012 Med at køre for højt der mener jeg at hun lukker af for alt andet end bolden ..

Hun hører ikke efter, og står bare og gør efter bolden ..

• #16   26. dec 2012 Prøv at kig på denne video engang: http://www.hundegalleri.dk/video/diverse_hund/36672-boldleg

Lige her er der ikke så meget trækkeleg - snoren falder af den bold, så det gjorde de ikke lige der, men boldlegen i sig selv er tydeligvis meningsfuld for hunden, der hele tiden søger min mand.

Den slags er jo noget, der skal bygges op fra bunden og før man har kontakten er det nærmest umuligt at træne med hunden.
    Og det lyder ikke helt rigtigt når du stadig er på det stadie, hvor du trækker bolden langs jorden. Hunden er jo stor.

Det er klart, at når I laver noget, så laver I noget. Så er i på, begge to. Ingen svinkeærinder og da slet ikke midt i et træningspas. Så hellere gøre det kortere.

• #17   26. dec 2012 Får hun noget ud af at gø af bolden?
    Den er vel pakket væk, når du laver selve øvelsen og rigtig adfærd udløser den?

• #18   26. dec 2012 CH

på din video kan man jo tydeligt se at det er fællesleg og at det er din mand som styrer det og gør det sjovt.

jeg har jo nok indlært det forkert af bare uvidenhed.. Jeg fik hende først da hun var 4 måneder, så derfra har jeg trænet hende som var hun en lille hvalp ..

Det er først for nylig hun har vist rigtig interesse i bolden, så har først for nylig rigtigt trænet med den ..

Hun begyndte at vise interesse efter vi startede med boldmaskinen, altså at gø af maskinen, også fik hun bolden. derfor har hun jo fejlagtigt lært at gø= bold ...

nej, hun får ikke noget ud af at gø, medmindre det er det vi træner ..

• #19   26. dec 2012 Hvis det er din 2012 hund så er det bare en fase som den skal igennem.. Du skal lade være med at bygge flere ting på, men kun øve de ting den allerede kan (iflg vores træner) smiley

• #20   26. dec 2012 CH: i det link du har lagt ind. Beder han hunden slippe bolden eller? Kan du forklare ideen med at det er ok den smider den selv og så får en anden bold?

• #21   26. dec 2012 Kim
    Det er min 2012 hund ja (:

Tror CH og Michelle har fået mig til at indse at jeg nok ikke motivere min hund rigtigt.. jeg kan godt føle at fasen er lidt mere som stilstand, og når hun ikke kan særlig meget i forvejen så kunne jeg vel fokusere på så at få indlært bolden rigtigt, også prøve at finde takten igen ..

• #22   26. dec 2012 Monica, lige præcis - det er en fællesleg og den er grundlaget for, at min mand også kan belønne ved bare at kaste bolden, når det passer sig.

Det er lige præcis noget man skal lære - og hunden skal lære, det er også et træningspunkt på dagsordenen smiley
    Men når den er der, så får man også en motivation, der ikke kan erstattes med andet og det bliver bonus for hunden.

Det er jo nok lige præcis det med boldmaskinen, der har koblet hundens gøen til synet af bolden.
    Det skal "bare" trænes væk igen, så hunden kan skelne mellem de forskellige billeder, der trænes i.
    Det burde ikke være problematisk, det handler mest af alt om at være konsekvent med at blive i de billeder hunden kender.

• #23   26. dec 2012 Misja, ja, der er en slip-kommando.
    Det er faktisk en udmærket måde at indlære slip på. Kan kombineres med et klik for slippet og så at bolden bliver kastet.

Dit andet spørgsmål er jeg ikke helt sikker på, jeg forstår, vil du forklare det? Altså er dit fokus om hunden slipper selvstændigt VS på kommando, eller er det på om hunden slipper til jord eller til hånd?

• #24   26. dec 2012 Det var fordi jeg ikke kunne høre der kom nogen kommando.. Så ja, det var om den slap på kommando, og hvis ikke så havde jeg lidt svært ved at se ideen med belønningen som jeg ser den får.

Var sikker på hvis det var sådan at der var en tanke bag, som jeg bare ikke kunne se. Men kommando var svaret smiley

• #25   26. dec 2012 er det noget med at gå væk fra boldmaskine træningen(halsgivning) indtil videre, også bruge bolden til de andre øvelser?

hvad gør jeg så rent praktisk, hvis vi siger jeg skal gå 30 skridt fri ved fod, hedder det så ingen godbidder og bold til sidst, eller hedder det godbidder som jeg plejer også bold til sidst?(hvis det er korrekt lavet) ..

Handler det bare om at jeg skal indlære bolden som en leg med mig nu, og er det nemmere med 2 bolde? for hun stikker jo sommetider af med den, og vil ikke aflevere igen ..

jeg er jo godt klar over det ikke kommer med det samme, men det er rart med et mindre mål at træne frem mod, frem for FP'en ... for jeg synes ærlig talt det virker mega uoverskueligt at hun skal kunne alt det, inden for en, for mit vedkommende, lille tidsperiode smiley

• #26   26. dec 2012 Et vigtigt vigtigt spørgsmål - går din hund 1 skridt perfekt fri ved fod?
    5, 10?

Når jeg lige har fået svar på det, så får du en halv roman *GG*

• #27   26. dec 2012 Shit, der var sgu et mere *GG*

Når du skriver perfekt fri ved fod, MENER du så perfekt? Altså som en DM deltager i den gode ende på en god dag?
    Eller til at bestå en FP, en begynderprøve og måske en IPO1?

• #28   26. dec 2012 fri ved fod - 1 -5 afhængig af hendes opmærksomhed ..
    når der er en snor i og en godbid i hånden, så kan hun godt gå et godt stykke ..

Men hun mangler som sagt den der lyst til at gøre det, uden at der er en godbid for enden af snuden ..

• #29   26. dec 2012 Ingen godbid i hånden, ingen synlig belønning, gå 1 skridt og beløn for fuld kontakt, arbejd langsomt frem dvs beløn kun for det du vil se og beløn så ofte at hunden ikke begår fejl

• #30   26. dec 2012 Ok.
    Du må ALDRIG ALDRIG gå så meget som ET skridt mere end hunden kan. Det vil sige, at det lige nu er fuldstændig forbudt at gå 30 skridt - medmindre du fører hende med guf på næsen. For det må du godt.

Nu fik jeg ikke tjekket, men kan se på et andet indlæg at det er en meget ung hund du har - og så skal den jo ikke partout kunne gå en masse skridt uden hjælp. Min egen hund var ihvertfald 1½ år inden den for alvor begyndte at gå uden guf på næsen. Og så var det med få skridt ad gangen.

Hvis man vil have det perfekt, kan man ikke også få det hurtigt.

Du bliver nødt til først og fremmest at få motivationen på plads. Du starter bare med at give den gas med byttelegen og trækkelegen. Så smider du bolden i lommen, napper en guf i hånden og begynder at gå med guffen på næsen af hunden. Når hunden går efter det kriterie, du har sat, så belønner du med bolden. Bolden må ikke være synlig.

På den måde får du kørt hundens position ind og præsenterer den samtidig for bolden som belønning for korrekt adfærd - UDEN at den bliver afhængig af en synlig bold.

Samtidig træner du kvadratmetertræning uden guf på næsen. Det vil sige et skridt frem, tilbage, til højre, til venstre - og vil du have det perfekt, så skal det være perfekt. Du belønner med guf fra lommen og bruger bolden som bonusbelønning.
    Først når hunden kan det ene skridt perfekt - så tager du det næste.

• #31   26. dec 2012 Jeg synes det er svært at sige om 1 enkelt skridt er en FP' eller en IPO 3'er værd :D..

Jeg tror det handler om for mig at få noget mere fokus fra min hund, og gøre det sjovere at træne... også skidt med om det er til VM ... mine evner rækker ikke til det endnu. smiley

Jeg vil gerne gå på konkurrence plan, men jeg vil selvfølgelig gerne kunne det grundlæggende allerførst, og ende ud med en afbalanceret hund som 1. prioritet.. Kan godt mærke hun er lidt stresset og forvirret over at jeg fumler ..

F.eks. at hun gør meget af andre hunde, og ser hamrende usikker ud .. Ligesom om hun ikke stoler på at jeg ved hvad der skal gøres .. smiley

• #32   26. dec 2012 Hov - mens du går med guffer på næsen belønner du ind imellem for det du gerne vil se. Det vil sige, at du skal have guffer klar i lommen, eventuelt have flere i hånden. Men KUN når du går med den på næsen. I alle andre sammenhænge end når du fører hunden, skal guffet være i lommen, usynligt for hunden.

• #33   26. dec 2012 Det, du egentlig skal finde ud af med dig selv er, hvor meget "fejl" du vil acceptere at indlære.
    Du ved, skævsidning, skæv gang, ikke vedvarende kontakt og sådan noget. Det perfekte kræver at man også træner perfekt, jo smiley

• #34   26. dec 2012 Men hvornår belønner jeg så med bolden?
    efter hvert pas eller hvad?

er det f.eks. i kvadratmeter træning når den sidder lige i skabet med det ene skridt?
    Jeg starter et pas med at få driften kørt op, så smækker jeg bolden i lommen og indlærer disse skridt med guffere, når hun så kan det så leger vi med bold .. Sådan? (:

• #35   26. dec 2012 jeg vil jo ikke acceptere nogle fejl smiley *GG*

men de sker jo .. skal jeg så bare rette dem med det samme?

• #36   26. dec 2012 Du skal vurdere, hvad din hund har brug for.
    Skal det være bonusbelønning nu? Er der brug for lidt driftopbygning? Der skal altid være en god grund til at vælge den belønning man vælger - og det valg træffes jo derude mens man er i gang. Aldrig lave systemer, det dræner både hund og fører.

I forhold til kvadratmetertræningen - nej, du belønner aldrig først når hunden kan, men når den har gjort noget rigtigt. I indlæring belønner man hvert et lille skridt fremad og varierer kravene. Nogle gange skal hunden kun gå et skridt frem før der kommer en belønning, andre gange både et tilbage, et til siden, et frem et tilbage, et frem igen, og så videre. Igen - ingen systemer. Men hunden skal bevare sin motivation. Falder den ud, er der gået for længe.

Laver du fejl, gør du det rigtigt nogle gange bagefter.

• #37   26. dec 2012 Jeg må prøve det af.. Det er dejligt at kunne få hjælp når man føler man er gået i stå, så endnu en gang mange tak for hjælpen (-;!!

Super med kyndige mennesker, der ikke er for store til at hjælpe de nye ;-)!

Kommentér på:
kørt død.

Annonce