Gider snart ikk hunden mere - HJÆLP!? Gider snart ikk hunden mere - HJÆLP!?
Hej alle sammen.
Mine forældre er ved at være godt trætte af vores hund, og det er snart også inkl mig, men samtidig elsker jeg ham også, så derfor mit lille råb om hjælp.
Hvad er der galt?
1. Lige nu, mens jeg sidder og skriver det her, står Nicki i sin hundegård og gør som en gal. Lige nu er det fordi der går to hunde længere nede af vejen, forståeligt nok, men andre gange sidder han og kigger ud i luften, og gør af ingenting.
2. Han stikker af hjemmefra. Vi har svært ved at have ham løs bare i vores have, fordi han, lige når det passer ham, løber rundt om hjørnet på stalden, og over markerne. Vi kan derefter finde ham en lille kilometer væk, nede hos hans legekammerat, en labrador/hønsehund der er en måned ældre end ham selv. De har kendt hinanden siden de var 3 mdr.
3. Han er begyndt på nogle gange, at når jeg kommer hen til hundegården, kommer han hen til lågen, men når jeg så vil tage fat i hans halsbånd (så han ikk stikker af), lægger han sig på forbenene, som om han vil lege, hvorefter han løber hen til et hjørne af hundegården, og ofte gør, idet han når det. Det sker også han bare løber når jeg kommer hen til lågen, uden han lægger op til "leg".
4. Han bider ofte i leg, også når vi ikke opfordrer til leg, men han bare har lyst til leg, eller der skal ske noget. Han bider ikke hårdt, og der er aldrig gået hul på nogen af os, med mindre vi hiver hånden til os (så bliver vi revet lidt, ikk slemt).
5. Han har lært han ikke må være i vores køkken, men han er alligevel tit at finde derude, og så snart han finder ud af han er opdaget, krymper han sig, derfor jeg påstår, at han godt ved, han ikke må være der.
Hvordan løser vi selv det her?
1. Min mor åbner døren, råber af ham, ofte lyder sætningen: "Nicki!(høj, skarp tone) pueha, hva er det?! ØVB! (dyb tone der stiger i styrke)". Jeg vælger at ignorere det. Min far griner af min mor. Og det sker ligemeget hvad han gør af.
2. Jeg har kunnet rende efter ham, se ham rende ud over vores grund (hvis grænse han godt kender), Hvor jeg så står og skælder ud på ham, ved at råbe og skrige. Når han kommer langt nok væk forsøger jeg at kalde ham til mig. Han reagerer ikke på noget af det. Min far kan som det eneste få ham til at vende om.
3. Jeg går igen, og gider ikke at snakke med ham.
4. Siger nej, holder arm/ben stille, hvorefter han normalt stopper. Stopper han ikke, går jeg væk.
5. Råber ofte "UD!" Og er han langt inde tager, især min far fat i ham, ofte omkring ryggen, og hiver ham ud.
Min far er meget fysisk over for Nicki. Lægger han sig ikke ned første gang, tvinger min far ham ned. Min far rykker i linen, hvis Nicki trækker osv. Nicki har respekten for mig far.
Jeg fokuserer meget mere på mit kropssprog og mine signaler, da jeg interesserer mig meget for at kommunikere med dyrene på deres sprog og generelt er imod "vold". Dog er jeg ved at give fuldstændig op, for Nicki lystrer som sagt min far, men ikke jeg.
Vi bor på landet, hvor der er 500-1000m til nærmeste nabo.
Jeg ved ikke om der er nogen der kender noget til nogen af overstående ting, eller har nogen ide om hvad der kan gøres, hvad vi gør galt etc. Jeg hører gerne alle meninger. Håber der er nogen der ved noget!?
nov 2005
Følger: 12 Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 82 Svar: 308
I snit får han gået en tur om dagen på ca ½-1 time. Når jeg har tiden til det (er 2.g'er, så tid er ikk noget der er meget af) så går jeg med ham ned til hans hundeven, så de kan få leget sammen. Men han kommer med ud at gå/løbe, hver gang vi går/løber.
Har gået til træning med ham i 1½ år, og det er første sæson i år, hvor vi springer over, pga manglende tid fra min side, og penge.
Når han får mad skal han søge den på jorden. Jeg har brugt klikkertræning, men er gået i stå med det igen. Vil gerne have flere fif til aktivering.
apr 2008
Følger: 21 Følgere: 18 Hunde: 2 Emner: 130 Svar: 1.152
ellers er det sku synd ,de skal jo føle sig som et medlem af familien
nov 2005
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 241 Svar: 15.393
maj 2008
Følger: 3 Følgere: 1 Hunde: 4 Emner: 14 Svar: 53
Det er helt forkert af skælde ud på hunden når den står og gør, den vil passe på jer fordi den ikke føler i selv kan det. Hvis den gør for at få opmærksomhed og den selvfølgelig ikke bliver ignoreret hele dagen, så er der flere andre metoder i kan bruge.
Men jeg vil råde dig til at kontakte Dansk dyreinstitut www.dyreinstitut.dk
E-mail: info@dyreinstitut.dk
Du kan selvfølgelig også ringe hvis du helere vil det, så har jeg også nummeret ellers kan du finde det på hjemmesiden.
Jeg ville virkelig råde dig til af kontakte dem, de er utrolig dygtige og det koster jo ikke noget at kontakte dem og hører ad.
sep 2007
Følger: 9 Følgere: 8 Hunde: 2 Emner: 12 Svar: 259
Giver trine J ret.
Og ud fra hvad du skriver om din hund. Lyder det til at han er meget understimuleret.
Jeg kan også høre et andet problem. Som i jo nok skal tænke ret kraftigt over på hjemme fronten.
I er jo tydeligt ikke enige om hvordan man har hund. Hvilket gør din hund meget fustreret. Det kan faktisk gøre at han bliver usikker og stresset af det.
Så det er jo ikke kun hunden der skal til at lære. Men også alle jer 2 benede... :-))
Det virker bestemt som om i ikke har tiden til en hund.
Jeg ved at når man går i 2.G så er der masser af lektier og andre sociale ting på Gymnasiumet man måske heller vil.
Men så må man finde ud af at løse sit "hundeproblem" bedst muligt. Og helt umuligt er det nu ikke at kunne finde tid til sin hund. Det skal man...
Håber du får noget god hjælp. Og at det kan komme til at gå godt med din dejlige hunde basse.
Jeg har selv haft 3 Schæfer på en gang. Fuldtids job. Og var samtidig alene mor til 2 børn. tror mig. Man kan hvad man vil. Jeg fandt tiden til det hele. Gisp... kan jo få helt stress ved at tænke tilbage. :-))
Held og lykke til jer.
sep 2008
Følger: 14 Følgere: 13 Hunde: 3 Emner: 81 Svar: 1.170
nov 2005
nov 2007
Følger: 26 Følgere: 22 Hunde: 2 Emner: 18 Svar: 119
sep 2007
Måske han bare mangler at være sammen med sin flok. Som er de 2. benede. han er jo en hvid Schæfer. Og mangler nok også at opleve noget. I stedet for at blive overladt så meget til sig selv i sin ude gård.
Du svarede aldrig på, hvorfor han er så meget i ude gård..
nov 2005
sep 2007
Varme:
Nu skriver jeg bestemt ikke for at virke dygtig. Men har måske et grundlag for at skrive det jeg gør.
Har selv arbejdet med hunde i mange år. Der igennem flere kurser i hunde adfærd osv.
Og har jo fået lidt i min høre snegl, hvordan denne hund har startet sin tilværelse hos dens fanilie. Hvilket jeg helt klart ser som en stor fejl.
Dernæst er der flere om at opdrage på hunden. Hvilket jo både kan gøre den stresset og fustreret.
Jeg mener ikke hunde skal væk fra familien. men at de helt klart skal søge noget hjæp. Inden det går helt galt for både hunden og ikke mindst familien selv.
Jeg håber skam det bedste for dem alle.
Gider snart ikk hunden mere - HJÆLP!?
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside