Hundeadfærd

Hundeadfærd

Medlemmer: 192
Forside Forum Medlemmer Annoncer Hunde
1.166 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 18 Svar

Gider snart ikk hunden mere - HJÆLP!? Gider snart ikk hunden mere - HJÆLP!?

Hej alle sammen.

Mine forældre er ved at være godt trætte af vores hund, og det er snart også inkl mig, men samtidig elsker jeg ham også, så derfor mit lille råb om hjælp.

Hvad er der galt?
1. Lige nu, mens jeg sidder og skriver det her, står Nicki i sin hundegård og gør som en gal. Lige nu er det fordi der går to hunde længere nede af vejen, forståeligt nok, men andre gange sidder han og kigger ud i luften, og gør af ingenting.
2. Han stikker af hjemmefra. Vi har svært ved at have ham løs bare i vores have, fordi han, lige når det passer ham, løber rundt om hjørnet på stalden, og over markerne. Vi kan derefter finde ham en lille kilometer væk, nede hos hans legekammerat, en labrador/hønsehund der er en måned ældre end ham selv. De har kendt hinanden siden de var 3 mdr.
3. Han er begyndt på nogle gange, at når jeg kommer hen til hundegården, kommer han hen til lågen, men når jeg så vil tage fat i hans halsbånd (så han ikk stikker af), lægger han sig på forbenene, som om han vil lege, hvorefter han løber hen til et hjørne af hundegården, og ofte gør, idet han når det. Det sker også han bare løber når jeg kommer hen til lågen, uden han lægger op til "leg".
4. Han bider ofte i leg, også når vi ikke opfordrer til leg, men han bare har lyst til leg, eller der skal ske noget. Han bider ikke hårdt, og der er aldrig gået hul på nogen af os, med mindre vi hiver hånden til os (så bliver vi revet lidt, ikk slemt).
5. Han har lært han ikke må være i vores køkken, men han er alligevel tit at finde derude, og så snart han finder ud af han er opdaget, krymper han sig, derfor jeg påstår, at han godt ved, han ikke må være der.

Hvordan løser vi selv det her?
1. Min mor åbner døren, råber af ham, ofte lyder sætningen: "Nicki!(høj, skarp tone) pueha, hva er det?! ØVB! (dyb tone der stiger i styrke)". Jeg vælger at ignorere det. Min far griner af min mor. Og det sker ligemeget hvad han gør af.
2. Jeg har kunnet rende efter ham, se ham rende ud over vores grund (hvis grænse han godt kender), Hvor jeg så står og skælder ud på ham, ved at råbe og skrige. Når han kommer langt nok væk forsøger jeg at kalde ham til mig. Han reagerer ikke på noget af det. Min far kan som det eneste få ham til at vende om.
3. Jeg går igen, og gider ikke at snakke med ham.
4. Siger nej, holder arm/ben stille, hvorefter han normalt stopper. Stopper han ikke, går jeg væk.
5. Råber ofte "UD!" Og er han langt inde tager, især min far fat i ham, ofte omkring ryggen, og hiver ham ud.

Min far er meget fysisk over for Nicki. Lægger han sig ikke ned første gang, tvinger min far ham ned. Min far rykker i linen, hvis Nicki trækker osv. Nicki har respekten for mig far.
Jeg fokuserer meget mere på mit kropssprog og mine signaler, da jeg interesserer mig meget for at kommunikere med dyrene på deres sprog og generelt er imod "vold". Dog er jeg ved at give fuldstændig op, for Nicki lystrer som sagt min far, men ikke jeg.
Vi bor på landet, hvor der er 500-1000m til nærmeste nabo.

Jeg ved ikke om der er nogen der kender noget til nogen af overstående ting, eller har nogen ide om hvad der kan gøres, hvad vi gør galt etc. Jeg hører gerne alle meninger. Håber der er nogen der ved noget!?

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Ophæng af 2 spejle + en lampe 1.090 kr.
  • Strøm under min vask 750 kr.
  • Opsætning af svævehylder og billeder 500 kr.
  • Mit toilet tager ikke nok vand ind 1.200 kr.
  • Take down chandelier and a wall lamp 500 kr.
  • Handyman to hang up 3 shelves and 2 pictures on concrete walls 989 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Gider snart ikk hunden mere - HJÆLP!?
  • #2   20. feb 2009 I skal starte helt forfra med at opdrage på ham og det skal ikke være med magt og vold . men leg godbidder og ros .
    Jeres hund har taget magten fra jer da I nok ikke har fået opdraget ham rigtig fra starten . hvad med et lydighedskursus.. det tror jeg var meget gavnligt for jer . hvis han op dager I bliver glade når han gør tingene rigtigt og får ros og godbid så vil han også gerne
    At I råber og skriger af ham nytter ikke tvært imod. at din far bruger vold hjælper heller ikke , han lystre nok kun din far fordi han ikke tør andet.
    en hund skal med glæde gøre hvad man beder den om

Så på med vanten og start forfra og meld jer til lydighedskursus, da I lyder meget uerfarne i det at opdrage hund .
    PS. det var ikke nedsættende ment smiley

• #3   20. feb 2009 Hmm.. Lyder meget fornuftigt, bort set fra at jeg har gået til lydighed med ham i tre sæsonner nu, og der lystrer han mig nogenlunde..

Jeg ved det ikke hjælper noget med råben og skrigen, og bruger det generelt heller ikke, men som sagt er jeg snart blevet træt af han ikke lystrer. Min far ved godt jeg har noget imod det, men han er bare af "den gamle slags" og kan ikke se problemet, da det, som han siger, virker bedre end min måde at opdrage hund på. Vi har haft en del hunde gennem tiden, men det her er den første jeg har været med til at opdrage.

• #4   20. feb 2009 ja for det første skal han kende sin rang orden i familien . og du skriver være med til at opdrage .. måske I er for mange til at opdrage på ham og hvis det ikke bliver gjort ens, det er også tosset .
    Tror I har råbt og skreget så meget af ham at han nu er lige glad . Jeg skulle da lige råbe af mine så er jeg sikker på de sprang ind under tæppet. lol
    prøv at træne ham med godbidder og hysterisk ros når han gør det du vil . start med sit evt og så kom , men inden for . masser af ros når han kommer og godbid..
    hvis de ikke lystre når man kalder ind , hjæper det jo ikke at skælden den ud når den endelig kommer , så tror den bare hvergang den kommer er der ballade .. den skal vide der er noget godt ..
    Har du af og til set . det er mig eller hunden ??
    nu kan jeg ikke lige huske hvad hun hedder men hun har skrevet en bog , den kan du låne på biblioteket

• #5   20. feb 2009 Ja, har set mig eller hunden, og det er lige netop sådan noget jeg er vildt facineret af, og gerne ville kunne, også med min egen dreng smiley Og forstår rigtig godt det du skriver. Tænker bare lidt på, om det er dumt at gøre med klikker? For han er temmelig intelligent, og klikkeren forstår han. Har som det første med klikker lært ham rul, og det gør han virkelig med stor iver, meget sjovt at se smiley

• #6   20. feb 2009 For mig lyder det som om i altid kun skælder ud og ikke roser. Vil sige i skal starte forfra og så huske og rose noget mere hvis han stikker af så ros når han kommer tilbage. Giver i ham nok motion og laver i øvelser hvor han skal bruge hjernen? for det lyder lidt som om han er understimuleret et par gode gå ture og øvelser hver dag kan gøre underværker

• #7   20. feb 2009 Hende benthe H snakker om hedder victoria stillwell

• #8   20. feb 2009 for mig lyder det lidt som han keder sig med en blanding af forkert opdragelse... som der blir sagt er det forfra med træningen... en blid og sjov form for opdragelse i stedet for råben og magt ved at tvinge ham i jorden... der er forskel på respekt og angst... hvor meget tid bruger i på ham? og har i overvejet at indhegne jeres have? der er mange hunde der ikke bare kan gå løs på den måde...

• #9   20. feb 2009 Allerførst, det er super du skriver, det viser at du er glad for hunden. Jeg har kun et forslag: Få professionel hjælp af en hundeadfærdspsykolog - det behøver ikke være så dyrt, og de kan med det samme fortælle helt konkret hvilke ændringer der skal til. Prøv evt. at kontakte Kromann fra Fredericia, hun har hjulpet mange - held og lykke!

• #10   20. feb 2009 Tak, har fået nogle ting at tænke over smiley

• #11   21. feb 2009 Er han kastareret? Ellers kan det godt være derfor han stikker af?

• #12   21. feb 2009 Han er kastereret. DEt blev han sidste år.

• #13   21. feb 2009 Jeg vil sige kontakt mariane fra www.utika.dk hun er hunde adfærds et eller andet smiley Hun svare gerne via mail, ved ikke lige hvor i lande i bor men hun er ikke særlig dyr 400kr for en ene time, hvor i alle kommer sammen med jeres hund, hun ser hvordan i er og hvordan hunden er og derved kan fortælle jer en masse gode ting som jeg tror dine forældre har godt af at høre smiley for alle i familien skal være med ..

Jeg ville aldrig bruge vold/magt for at få en hund til det jeg vil, men bruge guffer, om det så kræver en pak pølser hver dag eller bruge dens mad.

Råb ikke efter en hund som ikke kommer ved indkald det hjælper ikke,men der i mod prøv at lave mærkeligt lyde gerne lidt høje, og hop/danse skab dig ondsvagt det virker nogen gange, og ros rigtig meget og masser af guffer når hunden kommer..

Skælder i den ud når den kommer, gider den ikke at komme til jer en anden gang( siger sig selv,jeg vil heller ikke komme hen til nogen hvis jeg bare for skæld ud)

Det med at jeres hund lyster din far, er IKKE fordi han har lyst til at lystre, men han gør det af frygt..
    Forstået på den måde, jeres hund ved godt at lystre den ikke din far,ja så for han jeres hund til at gøre hvad han vil via tvang,så derfor gør jeres hund hvad han siger smiley

Jeg ved ikke hvad race jeres hund er eller hvor gammel den er, men lyder til den elsker at snuse, da den ofte stikker af, måske i skulle prøve at kaste noget foder u d på græset, laver forskelige søge øvelser fx. guffer under en plastik kop/ guffer gemt i et tæppe/ guffer gemt i jeres hus, så jeres hund bliver mental træt smiley

• #14   21. feb 2009 Tyson - Han er hvid schæfer smiley Og grunden til han stikker af er, at han vil ned til sin legekammerat. Jeg fulgte hans spor i sneen i dag (han stak af igen) og han løber i lie linie hele vejen derned. ikke noget med at stoppe og snuse, kan se det på sporene smiley Fuglte efter ham for at få fat i ham, og pludselig opdager han mig, jeg sætter mig på hug, har guffer i hånden, og han kommer spænene imod mig.. Han får masser af ros, virker ikk interesseret i godbidden, og render væk igen. Der vender jeg om og begynder at gå hjemad, og han følger efter. Jeg fik ham hele vej med hjem ved at kaste snebolde til ham, han elsker at rende efter ting smiley Lige en lille succesoplevelse fra i dag smiley

• #15   21. feb 2009 Hvis han godt kan lide at rende efter ting synes jeg det var en super ide smiley og du fik ham med hjem på en positiv måde smiley så bare gør det hver gang, hvis han ikke er meget for mad(nogen hunde vil hellere have legetøj) så brug det legetøj du ved han elsker.. så kan du evt. små løbe tilbage og vifte med det, og når i er kommet tilbage give ham legetøjet så han for det som belønning smiley

• #16   21. feb 2009 Har købt en bold med snor i, så jeg kunne lege med den tæt på mig, og derfor få ham til at blive i nærheden, så han lærte ikke at rende til langbortistan hver gang. Men det interesserer ham ikke.. Men har jeg noget jeg kan kaste med, signalerer hele kroppen "Kast den! Kast den!" Det er ofte mindre sten - eller sne - som jeg kaster.. Han elsker det..

• #17   21. feb 2009 okay, jamen så bare gør det smiley det er med at finde det han elsker smiley

• #18   21. feb 2009 Det lyder som om din hund er ved og kede sig ihjel..
    For i den ordentligt aktiveret osv?

• #19   22. feb 2009 jeg havde faktisk problemer med min tæve ikke ville med ind i bilen efter en lille tur i skoven hvor de løb løs... jeg kaldte og prøvede at lokke intet virkede indtil jeg ignorede hende... hver gang hun kom samme vej som mig vendte jeg om og gik en anden vej.. til sidst syns hun det var da mærkeligt så kom hun selv og fik snor på så gik vi pænt til bilen... smiley

Kommentér på:
Gider snart ikk hunden mere - HJÆLP!?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce