Gider snart ikk hunden mere - HJÆLP!? Gider snart ikk hunden mere - HJÆLP!?
Hej alle sammen.
Mine forældre er ved at være godt trætte af vores hund, og det er snart også inkl mig, men samtidig elsker jeg ham også, så derfor mit lille råb om hjælp.
Hvad er der galt?
1. Lige nu, mens jeg sidder og skriver det her, står Nicki i sin hundegård og gør som en gal. Lige nu er det fordi der går to hunde længere nede af vejen, forståeligt nok, men andre gange sidder han og kigger ud i luften, og gør af ingenting.
2. Han stikker af hjemmefra. Vi har svært ved at have ham løs bare i vores have, fordi han, lige når det passer ham, løber rundt om hjørnet på stalden, og over markerne. Vi kan derefter finde ham en lille kilometer væk, nede hos hans legekammerat, en labrador/hønsehund der er en måned ældre end ham selv. De har kendt hinanden siden de var 3 mdr.
3. Han er begyndt på nogle gange, at når jeg kommer hen til hundegården, kommer han hen til lågen, men når jeg så vil tage fat i hans halsbånd (så han ikk stikker af), lægger han sig på forbenene, som om han vil lege, hvorefter han løber hen til et hjørne af hundegården, og ofte gør, idet han når det. Det sker også han bare løber når jeg kommer hen til lågen, uden han lægger op til "leg".
4. Han bider ofte i leg, også når vi ikke opfordrer til leg, men han bare har lyst til leg, eller der skal ske noget. Han bider ikke hårdt, og der er aldrig gået hul på nogen af os, med mindre vi hiver hånden til os (så bliver vi revet lidt, ikk slemt).
5. Han har lært han ikke må være i vores køkken, men han er alligevel tit at finde derude, og så snart han finder ud af han er opdaget, krymper han sig, derfor jeg påstår, at han godt ved, han ikke må være der.
Hvordan løser vi selv det her?
1. Min mor åbner døren, råber af ham, ofte lyder sætningen: "Nicki!(høj, skarp tone) pueha, hva er det?! ØVB! (dyb tone der stiger i styrke)". Jeg vælger at ignorere det. Min far griner af min mor. Og det sker ligemeget hvad han gør af.
2. Jeg har kunnet rende efter ham, se ham rende ud over vores grund (hvis grænse han godt kender), Hvor jeg så står og skælder ud på ham, ved at råbe og skrige. Når han kommer langt nok væk forsøger jeg at kalde ham til mig. Han reagerer ikke på noget af det. Min far kan som det eneste få ham til at vende om.
3. Jeg går igen, og gider ikke at snakke med ham.
4. Siger nej, holder arm/ben stille, hvorefter han normalt stopper. Stopper han ikke, går jeg væk.
5. Råber ofte "UD!" Og er han langt inde tager, især min far fat i ham, ofte omkring ryggen, og hiver ham ud.
Min far er meget fysisk over for Nicki. Lægger han sig ikke ned første gang, tvinger min far ham ned. Min far rykker i linen, hvis Nicki trækker osv. Nicki har respekten for mig far.
Jeg fokuserer meget mere på mit kropssprog og mine signaler, da jeg interesserer mig meget for at kommunikere med dyrene på deres sprog og generelt er imod "vold". Dog er jeg ved at give fuldstændig op, for Nicki lystrer som sagt min far, men ikke jeg.
Vi bor på landet, hvor der er 500-1000m til nærmeste nabo.
Jeg ved ikke om der er nogen der kender noget til nogen af overstående ting, eller har nogen ide om hvad der kan gøres, hvad vi gør galt etc. Jeg hører gerne alle meninger. Håber der er nogen der ved noget!?
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 69 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.865
Helt ærligt, så håber jeg, at I vil finde et bedre hjem til den, for det der er den bare ikke tjent med...
Puha, det er trist :o(
nov 2004
Følger: 6 Følgere: 10 Hunde: 3 Emner: 220 Svar: 1.227
Mit råd er at I hurtigst muligt starter på et helt almindelig lydighedstræning, hvor hunden kan møde andre hunde, og hvor menneskerne kan lære hvordan man bedst stimulerer sin hund, og kommer i snak med andre erfarne hundeejere, som kan støtte med erfaringer og gode råd
nov 2005
Følger: 12 Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 82 Svar: 308
Lise - Jeg har været på lydighedskursus med ham i 3 sæsonner nu, hvor han, ja møder andre hunde, og er dejlig træt når han kommer hjem derfra. DEt har været mig der gik til det, men da jeg er i 2. halvdel af 2.g har jeg ikke tiden til det, og pt har vi heller ikke pengene til det.
Jeg er helt enig i det er os der er problemet og ikke hunden. DEn holdning har jeg også generelt
aug 2006
Kommunikationen I har med hunden er fuldstændig gal, hvilket gør, at hunden ikke aner, hvilket ben den skal stå på.
Hvis I ikke vil lade ham få et nyt hjem, så vil jeg virkelig anbefale jer at få en terapeut ud og give jer nogle redskaber til at tackle ham på en måde, som også yder ham lidt retfærdighed.
Det er virkelig virkelig synd for ham.
nov 2004
Følger: 6 Følgere: 10 Hunde: 3 Emner: 220 Svar: 1.227
Der er vel andre i huset end dig der kan tage hunden med til træning? Det tager tid at have hund
nov 2005
Vi har ikke råd til teapeut, eller adfærdsbehandler.
aug 2006
Hunden skal opleve positive relationer med alle i familien - ikke en blanding af hysteri, straf og ligegyldighed. Det er virkelig en blanding, der er uheldig.
Du skriver selv, at den kryber i nogen sammenhænge - det gør den ikke fordi den ved, det den gør er forkert, men fordi den prøver at formilde sine mennesker og undgå straf.
Hvis hunden skal blive rigtig glad ved jer - og få lyst til at blive hos jer - skal I stimulere den, lave kontaktøvelser, tilbyde den opgaver, den synes er sjove og kan finde ud af.
Den skal til træning, hvor den kan opnå en rigtig god tilknytning til den, der træner med den.
Angående adfærdsbehandler, så udbyder www.etologi.dk gratis adfærdsbehandling, som et led i etologistuderendes uddannelse. Kun transport betales.
nov 2005
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 241 Svar: 15.393
Hvis ikke I har råd og overskud så giv hunden til nogle der vil ...
aug 2006
At gå spor med den, er sandsynligvis noget den vil elske og være god til.
At gå til almindelig lydighedstræning en til to gange om ugen er et must.
Kontaktøvelser mange gange hver dag - først og fremmest skal han have belønning for at få øjenkontakt.
Øvelser - sit, dæk, stå, indkald - og så videre, men masser af ros og belønning for rigtig adfærd. (Dette vil få det positive afkast, at din far ikke behøver at straffe sig til lydighed - når først hunden kan se sin fordel, så gør den de ting med glæde)
Søgeopgaver både ude og inde - prøv at finde Tina&Alex herinde - hun har en video, hvor hendes hyrdehund søger the. En rigtig god og stimulerende øvelse.
Gem guf i papkasser, hunden kan få lov at flå i tusind stykker.
Gem guf på svære steder i huset, og lad ham finde dem
Giv ham gode gåture på steder, hvor der er masser at dufte til. Lad ham snuse, snuse, snuse....
Der er SÅ meget, man kan gøre....
Læs her, der er et VÆLD af gode opgaver, som kan styrke forholdet mellem jer og hunden : http://www.naturlig-hund.dk/traening/artikler/aktivering.htm
nov 2005
nov 2005
Alle:
Jeg skriver for at få hjælp, ikke for at få at vide at der er noget galt, at han er tjent med et bedre hjem osv. For det ved jeg godt, ellers ville jeg ikke skrive, så jeg kan få hjælp til at få rettet op på det her. Der er mange der har rørt mig ved at skrive "Din hund fortjener et bedre hjem" - måske, men som det ser ud nu er han her, og jeg vil gøre hvad jeg kan for at det her bliver det hjem han fortjener. Jeg elsker ham, og han holder af mig. Så pleace, kom med hjælpende råd i stedet for.. Jeg har fattet det andet....
nov 2005
Jeg har trænet det samme i dag i 10 min. Begge gange indendørs, og han har stor interesse for godbidderne.
Jeg ville så forsøge det udendørs, bare fra hans hundegård og over til stalden, og fik da også hans kontakt lige i starten. Tror dog jeg var for langsom til at rose, for hurtigt blev han "fanget" af noget rundt om hjørnet, så han stak af. Kaldte (med lys/glad stemme) på ham men der var ingen reaktion. Væk var han, ud over markerne. Fuglte hans spor i sneen og kunne se han var i spurt ned mod sin hundeven, som dog ikke var hjemme. Derfor fik han pludselig øje på mig, jeg kalder og sætter mig på hug, og han kommer i fuld firspring. Jeg roser meget, men han virker urolig, er ikke interesseret i godbid, og begynder at sætte i løb mod hundevennen igen, dog mere tøvende, og når kun halvvejs da han vender om mod mig igen. Igen masser af ros. Det samme sker, og denne gang vender jeg rundt og går hjemad, og han løber efter mig. Stadig ikke interesseret i godbidder, men snebolde der kan jages, det er sjovt, så jeg kaster diverse snebolde hele vejen hjem, og vi kommer helt hjem sammen.
Du ville have en opdatering
okt 2007
nov 2005
okt 2007
Ødelægger tænderne.
Men du kan hurtigt lære din huns at hente bolden på kommando og aflevere. Så er du ovre det problem. Kia er lige som hendes forældre syg med bolde og generelt at apportere ... Hun er lidt af en boldoman :o)
nov 2005
aug 2006
Det er den slags, der motiverer ham for at komme hen til dig, så I kan lege sammen.
Du skal lave en jagt rundt om dig selv for ham (lidt svært til at starte med, mend et kommer). Ned på jorden med bolden og så trække den rundt, som om den var en mus eller en kanin på flugt. Hunden ELSKER den leg - og så skal han jo selvfølgelig have lov at fange den, men du må endelig ikke gøre det nemt for ham. Det skal være hurtige bevægelser, gerne zik zaz, ganske tæt på dig..
Når han har fanget bolden, så leger du trækkeleg med ham - nogengange vinder han bolden og får lov til at løbe rundt med sit bytte, andre gange beder du ham slippe den, så I kan gå i gang med en ny øvelelse med det samme.
Pas på ikke at undlade at belønne ham for slippet - en rigtig god måde at træne det på er, at kaste bolden (ikke væk, men bare op i luften), så han får en meget hurtig og kontakt belønning for at have sluppet den.
Benyt gerne to bolde - det gør legen sjovere, og lidt lettere for dig at motivere ham til at komme tilbage til dig, når han har vundet bolden.
Husk på, at den bold må han ALDRIG have tilgængelig, når han er alene - den skal KUN bruges til træning. Han skal elske den bold så meget, at han er lige ved at brænde sammen af begejstring, når han ser den, :o)
aug 2006
(Dog er min hund en brugslinje-hund, og de får ofte LIDT mere smæk på end de andre typer schæfere, så hvis din hund bliver lidt mindre vild, så er det heeeelt ok ;o) )
jun 2007
Følger: 7 Følgere: 5 Hunde: 1 Emner: 80 Svar: 341
nov 2005
nov 2005
Gider snart ikk hunden mere - HJÆLP!?
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside