1.391 visninger
|
Oprettet:
~¤~ ~Karen~ ~¤~ ..~Kennel In-Yo~..
13. feb 2007 Følger: 54 Følgere: 101 Hunde: 4 Emner: 571 Svar: 22.373
13. feb 2007 Følger: 54 Følgere: 101 Hunde: 4 Emner: 571 Svar: 22.373
Sygdomme {{forumTopicSubject}}
Hej
Jeg er lige ved at se lidt på om jeg skal have Pascal testet for andet end PL inden jeg sætter ham til rådighed til avl, og derfor vil jeg gerne lige høre jer om PRA og KCS. For det er ikke nogle jeg kende noget til, er der ikke en der har et godt link om sygdommene.
Andet spørgsmål er hvordan tester man det og er der flere muligheder?
Tredje og sidste spørgsmål sytnes i det er noget jeg skal tjekke?
Nå ja han skal selvføldig lige på et par udstillingere mere og være lidt ældre før jeg sætter ham til avlsrådighed.
Hilsen Karen
feb 2007
Følger: 6 Følgere: 5 Emner: 2 Svar: 22
PL sjekkes ved en enkelt sjekk hos veterinær, hvor veterinær tøye og bøyer på bakbena og samtidig sjekker at kneskålen ikke hopper ut av sin posisjon.
KCS/tørre øyne sjekkes ved at man putter en spesiell type papir inn i øyekrpken til hunden og så måler man hvor langt opp i strimmelen fuktighet trekker seg. på 1 miniutt. Testen gjøres ofte i samenhegn med øyelysning, men før man da har dryppet øynene.
Over 15 mm er normalt
10-15 er lavt
og under 10 er tørt.
KCS kan ubehandlet medføre store lidelser for hunden, og dete r derfor svært viktig at hunder med KCS blir tatt godt vare på, at man renser og smører øyet jevnlig. Arvegangen på KCS er ukjent.
På øyelysning sjekkes det for flere typer sykdommer, PRA er en, cataract, linseluksasjon og eventuelle andre sykdommer.
PRA er en sykdom som gjør hunden gradvis blind, Men medfører ingen smerter. Sykdommen har en ressesiv arvegang, dvs at både mor og far må MINST være bærere for å få et sykt avkom. Man vet at på CC har man minst to forskjellige typer PRA, en man kan DNA-teste for, og en som man ikke kan oppdage før sykdommen har brutt ut. Da ser man det på øyelysning.
Linselukassjon medfører at linsen løsner og detter ned. Fryktelig smertefullt for hunden. Linseluks medfører blindhet. Nedarves også ressesivt. Ofte får de glaukom som en sekundær lidelse fordi linsen tetter avløp og trykket stiger. Man kan operere, men hunden får uansett ikke synet tilbake.
Glaukom kommer av at trykket i øyet stiger, fryktelig smertefullt, kan medføre blindhet på kun noen få dager, om det ikke blir behandlet raskt. Ubehandlet glaukom kan føre til linseluksasjon. Kan oftest kontolleres med medisiner iaf for en tid.
Cataract er en sykdom som gjør at linsen ikke er klar og gjennomsiktig lengre. På sikt medfører også cataract blindhet. Cataract gir ikke smerter. Finnes flere typer cataract og alle er ikke arvelige. De som er arvelige antas å ha en ressesiv arvegang.
Noen CC har også hatt netthinneløsning, dvs netthinnen løsner. Arvegangen er ukjent.
Det er veldig viktig at hunder som går i avl øyelyses regelmessig hvert år. Det beste er om også andre nære slektninger som ikke går i avl øyelyses jevnlig.
Leg Perthes er en annen sykdom som man fra tid til annen ser på CC. Dette er en sjkjelettlidelse, blodtilførselen til hoftekula stopper opp og hofte kula smuldrer bort og dør. Sykdommen har en ressesiv arvegang.
Man ser også en økning i antall tilfeller av allergi på CC. Hunder med allergi skal aldri brukes i avl, og har de nære slektninger med allergi bør man tenke seg godt om før de brukes i avl.
Hunder som får påvist en ressesivt arvbar sykdom skal selvfølgelig aldri brukes i avl. Likeledes sal foreldre, søsken og eventuelle avkom tas ut av avl.
feb 2007
Følger: 54 Følgere: 101 Hunde: 4 Emner: 571 Svar: 22.373
Det var noget jeg kunne bruge.
Ved du hvor meget vores race lider af de sygdomme?
feb 2007
I Norge har vi 2 kjente tilfeller av PRA, 1 med netthinneløsning, 1 med glaukom, flere med cataract og tørre øyne.
Vet ikke hvor mange tilfeller som finnes av PL og CLP men vi har på kun kort tid fått 4 tilfeller av CLP.
Så dete r grunn til å tro at om flere sjekker så vil man også finne noe.
feb 2007
Jeg kan kunnet se at med PRA så er der en her i DK der har det og en hvor der er mistanke om det.
Tester du alle dine for det inden avl?
feb 2007
I tillegg har vi DNA-testet 8 av våre, og det ga oss kjent status på prcd-PRA på alle. FRI.
Bruker også kun hanner i avl som er sjekket for det samme og fri.
feb 2007
Pascal er testet fri for pastella lux, og så er planen at han bliver øjenlyst og KCS tjekket, hvis der er nogle der vil bruge ham:-)
Det man tester for ved DNA er det ikke en af de ting som man også øjenlyser for?
Ja jeg har lidt svært ved at finde rundt i det, så det er dejligt at du vil dele ud af din viden.
feb 2007
Og man kan ikke se bærere av sykdommen på øyelysning.
På DNA-testen får man et svar som er gyldig for alltid, og du kan teste en valp. Og det beste av alt, man kan se hvem som er bærere.
feb 2007
Hvor mon man får gjort sådan noget.
Jeg tror ikke der er nogle i Pascals der er testet for noget.
feb 2007
For slik som vi som har testet alle våre opprinnelige avlsdyr og vet at de er fri så kan de aldri får avkom som er annet enn fri heller, om man da alltid parrer med hanner som er fri.
www.optigen.com i USA utfører testene. Du går på "order test" fyller ut skjema, sender inn og skriver ut og tar skjemaet med til din vet som tar blodprøve som sendes til Optigen.
feb 2007
Ej de er vel bærer af det så.
Det virker jo meget nemt at få det gjort.
Gælder det også til DKK? altså om de godkende det.
Mange tak for hjælpe:-)
feb 2007
Men bærere kan følge nedover i mange generasjoner før man parrer med en annen bærer og får noen som er syk.
NKK registrerer ikke Optigen-resultater enda men det jobbes med det og de er ikke uvillig til å begynne med det. Vet ikke hva DKK gjør.
feb 2007
Sygdomme
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside