713 visninger
|
Oprettet:
Sygdomme {{forumTopicSubject}}
Findes i alle hunde - den gamle skrøne at blandinger er helbredsmæssigt bedre stillet bør nok snart være manet i jorden
http://www.americanshihtzuclub.org/vet_speaks_on_peta_westminister
jul 2008
Følger: 34 Følgere: 37 Hunde: 4 Emner: 124 Svar: 2.800
Det er for mig mere reklame end noget andet det link
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 17 Hunde: 4 Emner: 77 Svar: 1.730
Nogle ren racede er meget sunde, mens andre ren racede er meget usunde, og vel trækker gennemsnittet ned.
jul 2008
jun 2004
Følger: 150 Følgere: 145 Hunde: 8 Emner: 1.182 Svar: 18.375
Fra min side er det kun lagt ind her som en reminder at blandinger er raske hunde - at det er og bliver en skrøne.
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 17 Hunde: 4 Emner: 77 Svar: 1.730
Tavle avl burde have et lille overtag, men hvis det har det, er det så lille at man ikke kan påvise det.
Det er utopi at tro, at hvis man køber en blanding, så er den mere rask end andre hunde, men det samme kan siges om dem som køber med tavle, for de vil være sikker på at få en sund hund.
Jeg støtter delvis tavle avl, da det har nogle fordele, men mener heller ikke produktet er så suverænt, at man kan sige det er den eneste måde at gøre det på.
Den største fordel ved tavle avl er for mig, at man kan sikre sig racetypisk afkom, hvis man søger det, linier (feks brugs linier), hvis man vil udstille eller selv avle.
Mht sygdomme, så er der selvfølgelig nogle genetiske ting man minimere risikoen for at få, men som helhed døjer mange tavle hunde stadig med skavanker, selvom man har en masse redskaber for at avle uden om dem.
jul 2008
Jeg avler selv med tavle, men det giver ikke nogen garanti for at hvalpen aldrig vil blive syg
Sygdomme