{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.205 visninger | Oprettet:

Hvem har ansvaret for AD? {{forumTopicSubject}}

Én af vores hunde, importeret fra Sverige har AD grad 2 og er nu som 2årig begyndte at halte indimellem.

Derfor skal noget gøres, og vi er ved at undersøge om forsikringen vil hjælpe med operationen.

Så vidt vi kan læse dækker sygeforsikringen ikke HD, AD og OCD, da det er arveligt.
Men opdrætter i Sverige siger, at det ikke er arveligt og derfor ikke hendes ansvar.

Hvem har ret?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvem har ansvaret for AD?
  • #1   4. aug 2018 Her i landet er der ikke noget at gøre når hunden er fyldt 2 år.

Arv eller miljø... det kan jo være begge, det er ikke til at sige hvad der gør sig gældende for din.

• #3   4. aug 2018 En forsikring kan tage forbehold for alt muligt, arveligt eller ej. Derfor er det en god ide at sætte sig ind i hvad en forsikring faktisk dækker.

At en hund udvikler AD som 2-årig, bliver svært at dokumentere som værende arveligt. For der er et arveligt element, men der er også forhold som fodring og belastning af led, der spiller ind.

Reklamationsretten gælder jo i 2 år fra hunden er leveret, men du skal bevise at det er arveligt. Det kan du nærmest kun gøre ved at bevise at forældrene har svær AD, og at det også ligger ud i anerne.

En helt anden ting - AD kan da ikke opereres? Man kan måske fjerne noget af det degenererede led, men en helbredelse kan vist ikke lade sig gøre? Eller?

• #6   4. aug 2018 Hov det skal lige siges at hunden er hd fotograferet som 12 måneders og igen ved 2 år, og begge gange AD grad 2.
    Vi fotograferede to gange for at være sikker og opdrætter har skrevet i kontrakten at hun har en forsikring der dækker skjulte fejl til hunden er 3 år

• #7   4. aug 2018 Hvorfor vente til nu med at stille krav om erstatning så?

• #8   4. aug 2018 Kennel Hearthitter
    Hvor har du procent fra? Kan jeg finde noget evidensbaseret og sende opdrætter?

Vi skal ha’ ringet til SKK jep

• #9   4. aug 2018 CH

Vi så jo hvad der stod i kontrakten, men da hunden blev fotograferet første gang tænkte vi ikke at det var besværet værd at tage en evt konflikt med opdrætter, da hunden ikke lod til at være mærket af det.
    Vi satte den dog alligevel på flexadin og dyrlæge med speciale i operationer af AD sagde, at nogle hunde ikke er mærket af det.

Dog har situationen ændret sig og vi skal derfor ha’ gjort noget, og derfor bliver det relevant nu ift dyr operation.

Til den der spurgte vedr operation:
    Ja, man kan operere for AD, der er en i Faxe der gør det og én på Universitetshospitaletet i kbh

• #10   4. aug 2018 I Danmark er det, så vidt jeg ved, først ved grad 3 at der er tilbageleveringsret eller en del af købesummen retur, dersom man ønsker at beholde hunden.
    Vedr. erstaning er det, i.f.t en dansk opdrætter 2 år fra købsdato og ikke når hunden bliver 2 år.
    Jeg mener faktisk ikke at der er erstatningspligt i Sverige på dette område - spørger da lige et par svenske opdrætter venner

• #11   4. aug 2018 Du må have fat i skk og høre hvad deres normal procedure er.
    Hvis både du og opdrætter har forsikring så burde et eller andet jo dække hunden.

Få evt. Info om hvor hendes forsikring er så må din sygeforsikring evt tage den med dem.

• #13   4. aug 2018 Jf. Dansk købelov skal fejl reklameres indenfor rimelig tid efter de er opdaget. Var den købt i DK, ville du derfor stå ret dårligt, når du først påtaler problemet et år efter det er opdaget.
    Men nu er det jo en svensk hund, så ville også søge rådgivning hos SKK.
    Tænker dog det kan blive svært at få noget retur, når hunden er over to år (antager den er købt som hvalp). At din forsikring ikke dækker pga. arvelighed, er jo ikke nødvendigvis = at det så er opdrætter der hænger på regningen.
    Men har opdrætter en forsikring der dækker til hunden er 3 år, så ville det da være god stil ikke bare blankt at afvise. Hvorfor ellers tegne sådan en?

• #15   4. aug 2018 Ifølge de svenske opdrættere jeg har kontakt med, så er der 3 års reklamationsret i Sverige, hvor vi kun har to.
    I Sverige kan opdrætteren også blive dømt til at betale dyrlægeregningerne

Nok også derfor, at der i TS kontrakt står tre år.
    Jeg synes også, at sagen ikke står særlig godt til TS fordel når h*n venter et helt år med at stille krav.

• #17   4. aug 2018 Det er en dårlig opdrætter. smiley

• #18   5. aug 2018 Svaret fra en svensk opdrætter gennem mange, mange år:

alla sjukdomar som inte kan kopplas till olycksfall som uppdagas före 6 mån från köpedagen skall uppfödaren särskit ansvara för genom att antingen ersätta kostnader som försäkring inte täcker, köpa tillbaka valp eller bevisa att felet uppstått hos ägaren. Då måste ju ägaren samarbeta så klart.

Fram till 3 års ålder ansvarar köparen för sk dolda fel. Dvs fel som uppstår som inte syntes i besiktningen vid 8 veckor och som inte kanhärledas till olyckor eller uppväxtvillkor. Det är noga specifiecerat vad som är dolda fel - tex vissa hjärt - och njurfel. uppfödare har oftast försäkring som hjälper dem ersätta upp till valpens värde förutsatt att valpköparen har sin valp försäkrad.

Höftledfel och Armbågsfel kan både vara ärftlig disponerade och eller ett resultat av omvårdnad, foder och olyckor.
    Fel mellan 6 mån till 3 år måste köparen bevisa att det varit något som följde med från valpåldern. Jag har aldrig hört att en uppfödare bekostar armbågsopertioner eller ersätter för en 2a på armbåge.

• #19   5. aug 2018 Ok, mit svenske er ikke ret godt, men er det rigtigt forstået, at det er stort set som herhjemme, hvor bevisbyrden ligger hos opdrætter de første seks måneder og herefter hos køber (dog indtil tre år mod to år herhjemme?).
    Og så ellers at det ikke er udbredt at give kompensation for 2 på albuer?

• #20   5. aug 2018 Birgit - hvorfor? Så vidt jeg forstår er det ikke normen eller et krav at refundere noget ved en status på 2 herhjemme(?), så man er vel ikke automatisk dårlig opdrættet, hvis man ikke gør det?
    Altså opdrætter kan selvfølgelig sagtens være voldsom dårlig, men er det ikke et lidt tyndt grundlag at konkludere ud fra?

Og hvis der heller ikke i Sverige er normen at kompensere for en 2'er er det jo ikke sikkert oodrætterforsikringen er noget bevendt (Det er sikkert, ligesom ved en almindelig sygeforsikring, nøje specificeret, hvad det dækkes og ikke dækkes).

• #21   5. aug 2018 Men har I ikke påtalt det overfor opdrætter da I opdagede det? Jeg synes da at have hørt det før for lang tid siden..

• #22   5. aug 2018 Ja, Michelle det er korrekt forstået.
    Min svenske venindes sagde at ad2 ikke vil udløse en erstatning og at både hd og ad er svært at få erstatning for da det jo er både arveligt og betinget af opvækst og miljø

Kommentér på:
Hvem har ansvaret for AD?

Annonce