Online Tilmeldt:
6. jan 2006 Følger: 1 Følgere: 69 Hunde: 5 Annoncer: 1 Emner: 351 Svar: 14.445
Nye linier eller ... Nye linier eller ...
Jeg har jo haft Tjab, som uden sammenligning er den hund, jeg har været gladest for nogensinde.
Esh er Tjabs helbror, men mine følelser for ham er slet ikke oppe på den store klinge, som de var det for Tjab.
Jeg kan ikke lade være med at tænke på, at han jo burde være Tjab - genetisk er han jo "ens".
Og nu til spørgsmålet - hvad ville I gøre ?
Jeg er i tænkebox mht om jeg skal ha en ny - og er halvt faldet over en hvalp, der kan flytte sidst i April. Pt går han i Tjekkiet og mangler lige et par uger i at være 15 uger.
Jeg vil helst ha hvalp som 8-ugers, men er loren ved at skulle til at smugle en vaps ..
Men - denne her hvalp er barnebarn af Tjabs far - og på et af billederne ligner den SÅ meget Tjab i den alder, så det er helt skørt.
Jeg kan ikke lade være med at tænke på, om jeg bare skal holde snitterne for mig selv - og så finde nogle HELT andre linier, For vil det være fair overfor hvalpen og vil jeg kunne se på den med helt friske øjne, eller ville jeg "lede efter" lighedsting med Tjab ?
Kæft, jeg er i tvivl - og beklager alle de har tråde om emnet, men I kan jo heldigvis bare springe dem over.
Her er et billede af hvalpen
jan 2006
Følger: 1 Følgere: 69 Hunde: 5 Annoncer: 1 Emner: 351 Svar: 14.445
Ved ikk om det er smart at tage en, der ligner ham SÅ meget ???
jun 2007
Følger: 11 Følgere: 25 Hunde: 5 Emner: 107 Svar: 6.289
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 94 Hunde: 4 Emner: 956 Svar: 17.824
jeg har en bekendt der nok også havde sin soul-mate hund ... hun ville have hvalp, ville have samme race og den skulle se ud som den gamle .... ja undskyld men hun brokker sig konstant over den nye, som hun nu har haft i ca 1 år ... den er uanset hvor meget den ligner IKKE den hun savner ... og jeg synes ikke det er fair overfor den nye hund som jo er, ja helt sin egen og bør ses som værende netop det ..
jan 2006
Også lidt det, jeg er ovre i .. og det vil bare overhovedet ikke være fair overfor hvalpen jo.
okt 2023
Følgere: 105 Emner: 29 Svar: 3.409
PS. Jeg synes altså ikke, at hvalpen ligner Tjab vildt meget
PSPS. Er du klar til at få en ny malle her og nu? På en måde fornemmer jeg, at du måske har brug for lidt mere tid.
aug 2012
Følger: 15 Følgere: 1265 Hunde: 3 Emner: 156 Svar: 3.280
Men hvis hvalpen nu har mange af de linjer og kvaliteter, du leder efter, så synes jeg da, at du skal tage afsted og besøge den, og se om kemien er der - og om den kan stå nok frem "som sin egen"
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1467 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 30 Svar: 29.994
Og det er pisse farligt hvis det er det du søger, om ikke andet, så i din underbevidsthed.
På en måde tænker jeg at der måske er en mening med at den der hvalp er ledig, når det nu er de linjer og den ligner Tjab? Måske det er "meant to be"?
Og samtidig tænker jeg at du måske skal gå i helt modsatte retning af linjer, måske endda en tæve.
Den er svær.
dec 2012
Følger: 36 Følgere: 261 Hunde: 2 Emner: 34 Svar: 3.408
Jeg tænker du er fornuftig nok til at hvalpen ikke lider nogen form for mangel på omsorg og stimuli. Og at en del af dig er en smule emotionelt utilgængelig efter et kæmpe tab. Det er uundgåeligt men ikke afgørende.
I lærer hinanden at kende og du lærer at sætte pris på ham.. hvis det er det du vælger.
okt 2010
Følger: 17 Følgere: 48 Hunde: 10 Emner: 77 Svar: 8.002
Uanset hvad, så får du aldrig en ny Tjab. Det er heller ikke sikkert, at du nogensinde igen oplever at have en hund, som er så meget din, men du får noget andet, der giver andre erfaringer og vil være helt sin egen.
Mit opdræt er jo baseret på en stærk tævelinje og uanset, at mine tæver er nært beslægtede er der både forskelle og ligheder, nogle ligner hinanden mere end andre, af både sind og skind.
De to af mine, som ligner hinanden mindst er de to, der i teorien burde dele flest gener, de har samme mor og Tillas far er farfar til Daisy, så teoretisk burde de dele 75% af generne. Et er teori noget andet hvordan gener opfører sig i virkeligheden.
Det er ret naturligt at Tjab og Esh er forskellige. Teoretisk burde de have 50% fælles gener, men da det er tilfældigt, hvilke gener de får fra deres forældre vil det være sådan at helsøskende deler mellem 10 og 90% af generne og derfor ofte er vidt forskellige.
Nogle af de træk jeg oplever nedarves stærkt fra min tævelinje er jagtinstinktet og afreaktionen, det deler de alle, selv om jagtinstinktet forvaltes på forskellig vis, så er det stærkt hos alle.
Blot lidt af mine erfaringer omkring ligheder/forskelle i en linje.
jul 2009
Følger: 23 Følgere: 38 Hunde: 4 Emner: 80 Svar: 3.454
Som flere andre skriver, tag ned og mød uhyret, se om kemien passer.
Ja, det er en hvalp, men du ved udemærket, hvad du går efter, og ellers har du jo Brian, som også ved, hvad det går ud på.
feb 2011
Hun var hinsides fornuft, det er du ikke ...
MEN ulig, lige i denne situation, med det der skete med Tjab og måden så er jeg uenig med Isabelle, normalt er jeg også af den opfattelse at når en hund dør i en naturlig alder og man så efter en tid vil have ny, så sætter enhver hund sine egne spor, men i denne situation er jeg ikke så sikker på den får en fair mulighed ... såret er måske for friskt ..
Har din underbevidsthed en krølle der forventer at det du ikke nåede med Tjab, det skal du med denne hvalp, og sker det ikke hvad så ...
men igen du er så bevidst ... alt er jo måske
aug 2007
Følger: 40 Følgere: 82 Hunde: 8 Emner: 515 Svar: 12.500
Du er nødt til at kunne se ham i øjnene, og "mærke" ham, for at vide, om det er den helt rigtige hvalp, og det helt rigtige tidspunkt.
IMO er det faktisk mindre vigtigt, at den ligner Tjab, og er af samme linjer. Bevidst eller ubevidst synes jeg altid, man finder forskelle og ligheder mellem de hunde, man har haft gennem livet.
Hvis du mentalt og følelsesmæssigt føler dig klar, og det føles HELT rigtigt, når I mødes - så har du svaret.
Hvis du derimod er den mindste smule i tvivl, når du møder ham - så er det ikke ham, du skal tilbringe de næste mange år sammen med
apr 2018
Følgere: 667 Svar: 5.766
jan 2006
Jeg har lige et par jeg vil kommentere på
Isabelle
PSPS. Er du klar til at få en ny malle her og nu? På en måde fornemmer jeg, at du måske har brug for lidt mere tid.
Du er en gammel dreven _ælling, er du - det er måske i virkeligheden der, jeg er
Janni - en tæve kommer ikke på tale. Jeg har haft en, og det ER desværre bare ikke mig. Jeg er en "han-dame"
Karina
IMO er det faktisk mindre vigtigt, at den ligner Tjab, og er af samme linjer.
Jeg er ikke helt enig lige her for hvis den INTET har med Tjabs linier at gøre, så tror jeg ikke jeg vil forsøge at "finde" ting i den, som er som Tjab.
Esh er jo lillebror og ham har jeg - efter at jeg mistede Tjab - lært nogle ting, som Tjab gjorde og Esh aldrig ville drømme om.
Esh kan nu smadre igennem døren når jeg sætter hans mad i gangen - det ville han aldrig have gjort, men ... ja, det gjorde Tjab og det var Esh bare nødt til at lære. Skørt, I know, men det giver masser af mening og jeg bliver idiotisk glad, når Esh gør sådan
Isabelle
Jeg kan godt se, at det måske kan være svært at se at hvalpen ligner Tjab på det billede - men det gør den, helt idiotisk.
De andre billeder jeg har fået af den, er de ikke så ens.
Opdrætter beskriver også, at den var en hvalp i "midten" i kuldet og ikke noget "specielt" - det kan man ikke sige om Tjab
Men nu vil jeg gerne sige et stort og rungende TAK til jer allesammen. I har været enormt hjælpsomme og jeres input er alle blevet læst og reflekteret over.
Jeg er stadig ikke helt sikker på hvad jeg ender med at gøre, men det må jeg selv finde ud af i den sidste ende.
Tak
jan 2006
Lille Tjab havde fået øje på et rundstykke, som der var en, der sad og spiste og gik helt amok i sin iver efter at få fat i det.
Dengang blev jeg om end muligt mere vild med ham, end jeg allerede efter en uges bekendtskab var - og vidste også, at han ville blive mere end en almindelig mundfuld
okt 2023
Følgere: 105 Emner: 29 Svar: 3.409
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1467 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 30 Svar: 29.994
Jeg læste det som en tævehvalp du havde i kikkerten, men det var nok ikke det der stod. Der stod jo nok en hvalp fra pågældende tæve. Kan ikke lige finde indlægget igen, så måske det bare er noget jeg har drømt.
jan 2006
aug 2007
Følger: 40 Følgere: 82 Hunde: 8 Emner: 515 Svar: 12.500
Fair nok. Det har jeg bare selv en tendens til at gøre - ikke kun på tværs af linjer, men også på tværs af køn og racer
jun 2008
Følger: 1 Følgere: 2 Hunde: 2 Annoncer: 4 Emner: 1 Svar: 58
Sasha tager til de evige jagtmarker i en alder af bare 8, vi kun kun sølle 3 år sammen.
Vi tilbydes kort tid efter en ny sheltie, Amie, bare 2 år gammel, samme linjer, samme udseende.
Jeg sammenlignede dem fra dag 1, og jeg kom aldrig til at holde rigtigt af den hund.
Hendes held var alle ungerne her i huset
Det var så min sidste sheltie, for INGEN kan erstatte Sasha på nogen måde.
feb 2011
https://www.msn.com/da-dk/nyheder/other/f%C3%B8rste-hund-dyrl%C3%A6gen-anbefaler-5-racer-der-ikke-sender-dig-direkte-i-hundepsykose/ar-AA1Cx3kd?ocid=msedgntp&pc=U531&cvid=2ec703d6510e4c39a929174877286825&ei=7
feb 2013
Følger: 8 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 84 Svar: 7.481
Staffy er en race, der lider under at den er blevet populær og at der er avlet ret ukritisk på eksteriør og 'den er så sød så den skal have hvalpe'.
Og altså de der AI generede racebeskrivelser fra MSN tillægger jeg ikke ret stor værdi. Det er som regel en gang rosenrødt sludder baseret på amerikanske infomationer.
jan 2006
Alle hunde har krav på verdens bedste ejer - og kan man ikke være den, så er det bedre, at give "hunden videre" til en, der kan
Den lille Staff siger mig seriøst intet.
Jeg kender et par stykker, der har dem og ja, hundene er søde, men .. sry .. intetsigende imo
okt 2010
Følger: 17 Følgere: 48 Hunde: 10 Emner: 77 Svar: 8.002
Vi går til ringtræning med en del staffer og det er simpelthen ikke hunde jeg ville have indenfor dørene, udadreagerende, usikre og larmende.
Det er trist for jeg oplever dem meget anderledes for 10 år siden.
Jeg kan smile af beskrivelsen af whippet, det er verdens nemmeste hund som voksen, men de kan kræve temmelig meget humoristisk sans at dele hjem med de første to år
feb 2011
okt 2005
Følger: 59 Følgere: 257 Hunde: 2 Emner: 148 Svar: 5.586
Trist det er endt så galt.
Hanne vil du skrive en pb om hvem i Nordjylland?
jul 2006
Følger: 34 Følgere: 963 Hunde: 8 Emner: 240 Svar: 9.467
Jeg synes jo bare maller er mest dig..
jan 2006
Den eneste "brugsrace" jeg vil have, hvis det ikke skal være en malle, er en Riesen - og så skal jeg til Tyskland for at få sådan en - og jeg har næsten ikke lyst til at skulle "sætte mig ind i" sådan en nu.
Men tak for forslaget
sep 2005
Følger: 23 Følgere: 24 Hunde: 6 Emner: 93 Svar: 1.356
Hvalpen er jo af rigtig gode linjer, og kan se du ud over Bowie også får blandt andet Howard med i købet ... så det kan jo være du ikke får en kopi af Tjab; men noget andet der også er rigtig spændende at arbejde med
Alternativt kan du måske finde en rigtig god hvalp efter Cane Codi-Fin?
jan 2006
Og så har jeg tænkt og tænkt og ... ja, TÆNKT !!!
- og kom frem til at nej, jeg skal ikke ha den.
Skrev til hende og informerede hende - hun har været mega god stil og det ville jeg så også være. Hun blev også glad for min besked, så det var det rigtige at gøre
Hvalpen VAR kommet videre, skrev hun.
Og kender I det der med, at når man slår plat eller krone og man har sagt "krone så er det ja, plat så er det nej" ... når mønten så lander på "det forkerte", så VED man hvad det i grunden er, at man vil. Gi´r det mening ?
Men jeg har altså truffet den rette beslutning, for det eneste jeg tænkte var FEDT, at den har fået et godt hjem
Og som min kloge bror siger "er der tvivl, er der ingen tvivl" - så det var det rigtige at gøre, da jeg besluttede nej. Spøjst i grunden.
Nye linier eller ...