{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.728 visninger | Oprettet:

Hittehunde Vs. Stamtavlehunde! {{forumTopicSubject}}

Kære hundeejere.

Nu har jeg haft en profil her på et par uger og luret på rædi rædi mange profiler. Og wauw hvor er der mange dejlige hunderacer repræsenteret her på sitet.

MEN jeg kan se at rigtig mange af jer går op i stamtavler, udstillinger, rene linier, avl og mere avl og sælge og sælge og avle og ... ja I forstår nok hvor jeg vil hen.

Jeg er interesseret i at høre hvor mange herinde der egentlig har købt deres hund fra et internat el. lign.?

Dette indlæg er lavet fordi jeg netop har set en der søger chiuahuahvalpe til 9.000kr!! Jeg er helt i chok...
Det er skisme mange penge.
- Hundene på internaterne koster 1600,-

Lige præcis Chiuahua er også en race jeg rigtig gerne vil have men søreme nej om jeg kunne finde på at betale så mange penge for en hos en kennel, så vil jeg hundrede gange hellere gå til et internat, på formidlingshjemmesider el. lignende og håbe der er en og hvis ikke så køber jeg en anden lille stakkel der har brug for kærlighed og et trygt hjem.

Misforstå mig endelig ikke. Jeg forsøger ikke at lyde hellig. Jeg undrer mig bare over at flere og flere folk avler flere og flere hundehvalpe, taget i betragtning af at der hvert år indleveres og aflives så mange hunde, som ingen vil have fordi de ikke er rene racer, har hofte dysplasi, er for gamle til konkurrencer etc etc...
Hvorfor ikke tage dem ind istedet for at avle nye?

Hvad er det som gør at I VIL have lige præcis den race I har og avler på og at I vil kunne gå på udstillinger med den osv osv... Jeg stiller mig så uforstående, fordi jeg dagligt arbejder med alle slags hunde i mit job og jeg må sige at jeg ser ligeså meget hjerte, personlighed og varme i gadekryds el hunde fra internater, som I rene dyre racer med stamtavle og hele pivtøjet fra kenneler.
- Har man ikke hund for at have en at give til og modtage kærlighed fra?

-Jeg kan forstå at folk der går på jagt har jagthunde eller retrieverer. men er det så nødvendigt at de har stamtavle eller er købt fra en kennel?
-Jeg kan forstå at folk der har brug for en vagthund for sig en stor en, men behøver den nødvendigvis koste en bondegård og have stamtavle? Så mange spørgsmål hober sig op i mit hovede, jeg vil dog holde her inden det bliver en helt roman og inden jeg risikerere at gøre mig alt for upopulær med mine direkte spørgsmål smiley
MEN opfat endelig ikke dette indlæg som en anklage overfor jer der har kenneler, det er ren og skær nysgerrighed og ønske om indblik fra min side af.

Jeg beklager hvis dette spørgsmål har været oppe før ;o)
- men håber på svar alligevel, så jeg kan få lidt mere indblik i denne hundeverden.

Pft.
Med venlig hilsen,
May-Britt Grundahl-Hansen

www.swanmodels.com / www.may-britt.dk

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hittehunde Vs. Stamtavlehunde!
  • #1   31. aug 2005 vi faldt for nellys race - den kan man kun få med stamtavle!

Men jeg vil også fremover købe en hund med DKK stamtavle
    Der er større kontrol med sygdomme og avlen generelt

Man ved hvem forældredyrene er og har oftest mødt dem

Man kan deltage i udstillinger og en masse andet hunde sjov.

Man undgår at købe hunde fra nogle af de forfærdelige hundehandlere der findes rundt omkring.

Jeg synes at internat hunde er dejlige - men jeg synes også det er sjovt at gå på udstilling og at gå op i en race og forsøge at forbedre den!

Måske hvis jeg kan have to hunde, kunne den ene være en internat hund - de fortjener en chance til når deres ejere nu har dumpet dem!!

Alt for mange køber hund uden at sætte sig ordenligt ind i det og uden at have den fornødne tid!

Og i sidste ende går det jo mest ud over hundene.

Nicola

• #2   31. aug 2005 majbritt . du har så meget ret i det du siger...er 100% enig, hvis jeg en dag sku købe hund igen sku det være sådan et sted....det eneste jeg tænker på er at med stamtavle og det hele kan man føle sig mere sikker overfor fx arvelige sygdomme....

• #3   31. aug 2005 Daisy har ingen tavle, men det er fordi vi ikke rigtig vidste så meget om den slags da vi købte hende!
    Hun blev heldigvis ikke købt af dumme mennesker! Vi købte hende på en gård hvor både hendes mor og far var hyrde hunde :o)
    Den næste hund vi skal have til næste sommer bliver en grand danois med stamtavle!

• #4   31. aug 2005 Altså Daisy er jo oz en hyrde hund, men hendes mor og far hyrdede får. Sådan ment *GG*

• #5   31. aug 2005 Majbritt jeg kan sagtens følge dig. Jeg ville ønske at der var stævner og konkurenccer for blandinghunde. Nogle mennesker går meget op i sådan noget, og det gør jo at de ikke kan have en blandingshund, Personligt så har jeg ikke haft andet end godt oplevelser med blandingshunde. Man skal bare se sig for når man køber dem, helst se mor og far og se deres bog fra dyrelægen, så man kan se om de skulle have arvelige sygdomme, men ellers så er jeg ligeglad med om min hund koster 500 kr eller 8000, er raceren eller ej, bare den er sund og rask og har et dejligt sind.
    Dog kan jeg ikke forstå at du selv skriver du kun fotograferer hunde af rene racer, der er du jo en smule dobbeltmoralsk, da du skriver så mange gode og pæne ting om blandingshunde. En blandingshund kan jo også være utrolig smuk, havde et godt sind og være fotogen =)

• #6   31. aug 2005 kan ikke komme ind på selve hjemmesiden, så jeg har kun læst hvad hun skriver i sin profil herinde om siden, og der står at det kun er racer, og at hun regner med at kunne repræsentere alle RACER i dk. Står intet om at blandingshunde er velkomne.

• #7   31. aug 2005 Kunne heller ikke forstå det da majbritt jo støtter op omkring blandingshunde. Håber anrt hendes side er oppe igen, så jeg kan kigge på den =)

• #8   31. aug 2005 øhh snart skulle der stå! heheh er vist en smule træt =) Men det er så svært at lukke denne side ned, med alle de skønne billeder af hunde

• #9   31. aug 2005 Nok fordi jeg sidder på mac, og siden nok ikke er lavet til den så smiley Jeg prøvede at finde det forum for at svare forleden, men kunne ikke finde tilbage til det. Der burde være en oversigt på ens profil, så man kunne se de forums man har skrevet i... Kan du fortælle mig hvad emnet hedder og i hvilket forum, jeg er orker ikke igen at læse 50 forskellige igennem =) Så svarer jeg omorgen, logger af om lidt, må hellere få lidt søvn =)

• #10   31. aug 2005 hej
    vil da godt lige sige at jeg da også går ind for ordentligt race ardejde men at jeg også mener at priserne på nogle racer er skruet unødvendigt højt i vejret.

• #11   31. aug 2005 vil også lige kommen med min mening også kan folk blive sur vis de vil det....
    kan ikke se hvorfor det er ok at arvl på en hulle i hækken.. som ikke er blivet tjekket om størlse og væget henger sammen,,, ha set folk der ha fådet hvalp på en lab med en mønne alles en hun på 6-10 og en på 30kg ja mon der ikke kommer nogt dårligt ud af det,,,, det er sq i ordenen raceren hund koster omkring 10000 ja for det først så ddk kontiket udstillegs gebyr for at blive gode kendet... ja hjemmeside koster også penge med oplysnig om lige den race så folk kan se hvordan de skal se ud ja så er der også magen der vacciner deres hunden inden de for bedække der tæve(hvor magen huld i hække gør det) scannig for at se om det blive til noget...tiden det tage når fødsel og når hvalpen er kommet...ja også en gode opdrater står til rådeihed for sin hvalpe køber med gode råd...ta også tid... ja i siste enden tror jeg sq ikke folk gør det for pengen

• #12   31. aug 2005 Jeg er til begge dele, men jeg går nu ikke op i udstillinger osv da det ikke intressere mig, jeg har Gizmo som er en ren cavalier king charles spaniel dog uden stamtavle, jeg så inden jeg købte ham begge forældre og mormor og morfar, hans far har stamtavle... Men det var ikke afgørende for mig om der var papir på ham da det var ham jeg faldt for og er vild med racen, tilgengæld synes jeg mange af hans race med stambøger har mange sygdomme især hjerte problemer selvom de siger at de arbejder fejlen ud af racen.. Gizmo er hjerte tjekket med en scannig og fejler ikke noget, det jeg vil frem til er at et stykke papir ikke er afgørende for mig men derimod hunden i sig selv.
    Før jeg fik Gizmo har jeg kun haft internathunde og min hund nr 2 blev så en græsk gadehund og det har jeg heller ikke fortrudt selvom jeg kun har set hendes mor... Og jeg kunne godt finde på at købe en græker igen.
    Jeg vil dog også gerne lave et kuld hvalpe efter Gizmo da jeg gerne vil føre hans gener videre.

Jeg har givet 2500kr for Gizmo og 2000kr for Fluffy.

• #13   31. aug 2005 Jeg er den lykkelige ejer af en chihuahua, og kunne ikke drømme om at købe en hund uden stamtavle ( vil kende dens gener ), der ud over mener jeg ikke jeg har betalt en krone for meget, havde gerne givet mere for at få den hund jeg vil ha........ c";)

• #14   31. aug 2005 Der er 2 meget vigtige grunde til at jeg avler hunde med stamtavle og anbefaler folk at købe hunde med stamtavle.

Den ene er for netop at undgå at hunden ender på et internat. Når folk køber en racehund, så er der en rimelig sandsynlighed for at hunden lever op til racen, både udseendesmæssigt, men i særdeleshed også temperamentsmæssigt. Hvis folk går ud og køber en næsten ægte labrador f.eks. så sker det jo tit at der er lidt af en anden race i f.eks. rottweiler eller border collie og så sker det jo også tit at deres temperament slår igennem. Så tror folk at de køber en hund med labradortemperament, men får istedet en med border collie-temperament, og så risikerer hunden ofte at ende på et internat fordi folk ikke magter den.

Den anden og for mig at se vigtigste grund er sundheden. Nu påstår jeg ikke at racehunde er sundere en blandingshunde, blot at når man har en stambog så har man mulighed for at kunne kontrollere hundens forfædre og dermed markant øge chancen for at få en sund hund. Jeg gør selv det at jeg tager ekstra for mine hvalpe og så står jeg selv for HD-fotograferingen af hundene når de bliver et år. Disse resultater bliver så registreret i DKK og dermed har jeg en stor viden om hvordan mine avlsdyr avler. Dansk kennel klub har for stort set alle racer bekæmpelsesprogrammer for arvelige sygdomme og det er noget af det allervigtigste ved stambogsførte hunde. For det er simpelthen for sørgeligt at måtte aflive en ung hund, pga. en sygdom som kunne være avlet væk.

Dette er nogle af mine begrundelser for at jeg helt klart anbefaler hvalpe med stambog.

• #15   31. aug 2005 Nu har jeg også en Chihuahua. Og synes prisen er ok. For det første føder de ikke ret mange hvalpe, for det andet ligger der altså meget arbejde i det. Der er parringsafgift, stambogsføring, minimum 300 kr. pr. udstilling (og det er bare udstillingsgebyret, dertil kommer benzin, tøj, osv. osv.) hunden skal jo minimum have en 2. plads for at blive avlsgodkendt, så det kan meget vel være man skal afsted flere gange. Plus der ligger meget arbejde i, at finde gode linier og nogen der ikke er i familie med hinanden. Tit må man til udlandet for at finde en sådan. Så der er en grund til prisen

• #16   31. aug 2005 Nadja: Jeg synes du udtrykker en meget typisk misforståelse når du skriver "at mange af hans race med stambøger har mange sygdomme". Racehunde uden stambøger har akurat de samme sygdomme de bliver bare ikke registreret nogen steder!!!!
    Derfor tror folk fejlagtigt af stambogsførte hunde har flere arvelige sygdomme. Sådan er det ikke. Der er jo ingen der registrerer f.eks. HD eller hjertesygdomme hos ikke stambogsførte hunde, men det betyder bestemt ikke at det ikke er der.

• #17   31. aug 2005 Specielt med cavaliere ville jeg ikke turde at købe en uden stamtavle medmindre de var hjertetestet - det tror jeg er de færreste der gør...
    Men det er super at du har fået Gizmo tjekket når han nu også skal være far!
    Er han blevet det?

• #18   31. aug 2005 Hej allesammen...

Vi købte Bella på Sønderjyllands internat i foråret sidste år. Vi så hende på internettet, og faldt for hende da vi mødtes.
    Vi valgte internat fordi at vi ønskede os en hund, og de havde så mange :-)Jeg kan godt lide at de taler godt ud med folk før de bare får stukket en hund i hænderne.
    Det er ikke sidste gang at vi benytter os af et internat.

• #19   31. aug 2005 Hej alle, tak for jeres kommentarer smiley
    Mvh. May-Britt

• #20   31. aug 2005 En ekstra kommentar. Mine forældre har købt dres Chihuahua på et dyreinternat. Og der må man ikke få stamtavlerne med. Så man kan altså også få stamførte hunde på internater.

• #21   31. aug 2005 En ekstra kommentar fra mig.

Jeg købte en racehund uden papire som min første hund (labrador) og han viste sig at have vad der er en avelig betinget sygdom der førte til 100% invalidering og senere aflivning af ham.

DEN kunne jeg med meget, meget stor sansynlighed ha undgået ved at have købt en med stamtavle hvor jeg kunne tjekke gener 4- 5 generationer tilbage.

Misja er er ægte hul-i-hækken uheld, men sikken et dejligt uheld for mig :o)

Men selvom jeg elsker hende og ikke fortryder mit køb af hende ET sekund, så vil jeg ALDRIG igen købe en hund uden en stamtavle hvor jeg MINIMUM kan se 4 generationer tilbage og Misja skal ALDRIG have hvalpe af den simple grund, at jeg ikke kan tjekke hvilke evt. avelige defekter der måtte ligge og gemme sig i hendes forfædre...

//Karina.

• #22   31. aug 2005 Megat fornuftigt Karina G, Er ening i din holdning omkring parringer blandingshunde imellem. Selvom det er skønne hunde, så ved man ikke hvad de har i deres gener.

• #23   31. aug 2005 Tak for jeres holdninger.
    Yderst interessant læsning smiley
    Mvh. May-Britt

• #24   4. sep 2005 Camilla.

det jeg mener med at mange af Cavalierene har sygdomme er at der desværre er mange af de godkendte kenneler der avler selvom hunden har hjerteproblemer og det er også derfor at sygdommen stadig er så udbredt i racen... Jeg ved at der ikke har været hjerteproblemer i Gizmo`s familie da de er tjekket hele flokken, men alligevel valgte jeg at få ham scannet og han er så også fri.
    Så min point var at der er ikke mere garanti for en rask hund med stamtavle som der er med en uden.
    Min dyrlæge sagde direkte til mig at Gizmo var en pragteksemplar og han til en hver tid ville anbefale folk at købe hund hos dem jeg har købt af...
    Og jeg mener sku ikke en hund er bedre fordi der er papir på, jeg ville til enhver tid købe uden stamtavle igen.

Nicola Nej han er desværre ikke blevet far endnu men han skal på igen når hun går i løb, det var jo også første gang for dem begge og man kunne godt se de havde lidt svært ved at ramme rigtigt!!!!

• #25   5. sep 2005 Hej May-Britt
    Jeg kan godt følge dig ang, prisen, den er blæst helt op i vejret. Har selv en lille kennel med 4 chihuahua'er.
    Men på den anden side hvis du vil være 100 % sikker på at du får en "rigtig" chihuahua, så må du også være villig til at betale prisen.
    Der er efter min mening alt for mange blandings hunde der ikke får et godt liv og ender på diverse internater eller bliver aflivet. Det sker aldrig med en hund til f.eks. 9000 kr. Og Du aner ikke hvem forfædrene er og du kender ikke deres skavanker. Men dette er jo også kun en holdning...
    knus

• #26   7. sep 2005 Hej. Jeg har min ene gårdhund fra Værn For Værgeløse Dyr, i Rødovre. Den anden fra en opdrætter. Jeg går også klart ind for at hjælpe de hunde der sidder uden hjem. Min næste hund bliver også en internat hund.
    Mange hunde bliver populære på grund af film og anden pop fis. Bare se de små hunde der er in nu. Det er pop sild som Paris Hilton m.m. der har gjort dem hotte. Tænk dig at være chihuahua, og aldrig gå på jorden. De bliver klædt ud og bæres rundt på armen altid. Så hellere lave et market for at hjælpe internat hunde. Stamtavler eller ej. Til hyggebrug er det helt fint. Men skal du have jagt evner så tror jeg også jeg ville søge en hund, hvor man har tjek på anerne.

• #27   25. sep 2005
    Hej,

Rigtig spændende emne!

Jeg har også en Chihuahua, og hun har ikke stamtavle. Jeg gav derfor ikke f.eks. 9000 kr for hende..Hendes forældre har stamtavler, men er vist aldrig blevet udstillet. Daisy og hendes søskende/brødre er alle 'ægte', sunde og raske - men uden stamtavler. Og vi havde også rig mulighed for at se begge forældre.

Jeg er vokset op med chihuahua'er omkring mig, og mine forældre havde også en Chihuahua/Yorkshire Terrier kennel i en periode.
    Jeg kan godt se vigtigheden i, at have mulighed for at se begge forældrer ved et hvalpekøb. Og samtidigt have papirer på hvalpens stamtræ, men samtidigt kan man ikke altid dømme en hunds sind/sundhed på dens papirer.. Den kan have nok så fine papirer, men af en eller anden årsag måske være dybt forstyrret eller have en 'skjult' medfødt defekt.

Da min familie var 'inde' i kennelkredsene, var der en anderkendt opdrætter af chihuahuas og andre små selskabshunde(kennelen findes ikke mere) , som var et godt eksempel på, at det ikke altid er det bedste at købe hund med stamtavle. Hendes hunde stod i små bure i 2 lag. De havde plads til en kurv,vand, mad og en avis. De blev luftet 3 gange om dagen - i en går med fliser og aviser. Ikke just grobund for at dyrke nogle velmotiverede og miljøtrænede hunde...

Da vi startede kennel op, købte vi en tæve og en han chihuahua af hende. Hannen blev 1½ år før han måtte aflives pga en hjerneblødning. Tæven nåede at blive 7 år før hun måtte aflives pga dårligt hjerte. Det kan godt være et tilfælde, men oddsne taler hen mod indavl af racerene hunde.

Før Daisy havde jeg en langhåret chihuahua med stamtavle, men hun havde ikke de rigtige 'mål' for at kunne bruges til udstilling, så hende fik jeg for en 'sjat'. Men hun var sund og rask hele vejen igennem hendes liv.

Jeg kan ikke komme med noget konkret imod stueopdræt / stamtavle-rene racer, men er selvfølgelig STÆRKT modstander af de hundehandlere der efterhånden, desværre, kommer flere og flere af!!

Phyha, så fik jeg lige luftet ud smiley

Kommentér på:
Hittehunde Vs. Stamtavlehunde!

Annonce