{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.967 visninger | Oprettet:

Hvem har ansvaret? {{forumTopicSubject}}

Ansvaret for; at flere racer i dag avles overtypede og med en mildest talt sølle sundhedstilstand?

Vi står i dag, med en degenereret pulje af racer hvoraf en stor del mildest talt lever, et elendigt liv!
Hvorfor jeg mener ”elendigt” ?

Det gør jeg, set i forhold til andre racer; som har en fri bevægelighed, kan trække vejret uhindret –eller ”bare” ikke lever et liv som delvist smertepint –eller bare ”pint”!

Hvor går grænsen egentlig?

For mig er sagen klokke klar!

Hvis én af mine hunde ikke kunne trække vejret, eller var så deform så den ikke kunne have en naturlig motorik –så blev den promte aflivet!

Følgelig tænker vi mennesker ikke ens –men jeg føler ind i mellem, at man står måløs til på sidelinjen, og oplever mennesker, der med næb og kløer, forsvarer ringe livskvalitet –ikke med saglige argumenter, nej –men med følelser og ignorance!

Hvorfor er det i orden at avle på ekstremer?

Der er jo ingen mennesker der ved sin fornufts fulde brug, som ønsker sig et motorisk og smertepint handicappet barn?

Hvorfor er det så helt i orden med vore dyr?

Hvem bærer ansvaret, nogle der har et plausibelt bud på dette?

-Køberen
-Sælgeren
-Dommeren

Jeg står fuldt inde for, at jeg er en ”eksteriør kælling” om en hals!
Mine hunde må da hjertens gerne være hvad jeg mener, er smukt skruet sammen og jeg ser da gerne et ”excellent” på udstiling! smiley

”Smukt” for mig, er en hund med et sundt opbygget skellet, godt hårlag, en kraniefacon der gør de kan trække vejret uhindret eller gennemgå en naturlig drægtighedsperiode, -for bare at nævne lidt. *s*
Sådan kan udstilling nemlig også bruges! smiley

Men ”smukt” er jo en individuel sag……?

Jeg kan forstå, at udstilling OGSÅ bruges til at placere individer øverst på skamlen, der set i et biologisk lys er voldsomt handicappede, så handicappede at lod man naturen gå sin gang, ville racen(erne) ganske enkelt uddø! <-- Iallefald med dét udseende de har nu!

Her lader man hånt om; overpelsning, benstilling, motorik, vejrtrækning, skellet, kraniefacon osv.. Kort sagt; sundheden!

Så igen; Hvem bærer ansvaret?

Eller måske endnu bedre!?*s*

Hvordan kan det ændres??

Hvis DU har en race, som er overtypet –hvad er så DINE grunde til forsat avl på individet?
Hvad gør du for, at fremme sundhed frem for ”karakteristika”?

Ja, jeg er nyfigen igen.. *s*

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvem har ansvaret?
  • #3   20. mar 2010 DFFD..*s*

Jo, vi er såmænd enige nok.

Alle har bestemt et fælles ansvar..
    Men, hvor tror du man skal "ramme" for det kan ændres?

Hvis der ikke er købere, så er der heller ingen opdrættere, og ej heller en race der kan dømmes?!
    Ovenstående "løsning" tvivler jeg selv på, da racerne er udbredte og populære..

Derfor kan det undre mig, når ejere enten står over for en aflivning af en alt for ung hund, eller at den hensyntagen der er overfor valgte race -er enorm -set i forhold til eks. min race; stadig investerer i et nyt "dårligt liv" ?

• #4   20. mar 2010 Gizmo *s*

Hvad mener du der kan gøre, for at denne mentalitet kan ændres?

• #5   20. mar 2010 Så kan man jo undres over de der mener at den eneste rigtige hund er en med tavle, det er godt nok den mest naive holdning der findes, kun overgået af de der mener at en hundeavler er det mest ansvarlige menneske på jord;-(

• #6   20. mar 2010 Jeg har jo en af de "forfærdelige" racer.
    Jeg har ikke valgt min race fordi den har et charmerende udseende, men for den har en fantastisk og unik personlighed og dens aktivitetsniveau passer mit:) Jeg vidste ikke hvor slemt det egentligt står til med racens sundhedstilstand da jeg købte min første franske for 2½ år siden. Generelt synes jeg der skal en holdningsændring til, man hører ofte at, "den er sund for en af den race at være..." det er grotesk.
    Jeg tror det er en kamp op af bakke, men hvis ikke køberen synes af det var enormt sødt at hunden,snorkede og gryntede som en lille grisling, hvis ikke opdrættere var så konservative og så mere på skønhed fremfor sundhed og hvis dommere og udstillingsverden ikke belønnede de meget fladsnudede, overtypede og overvægtige...og hvis ikke klubbens formand sidder i et direkte tv-program og med en hånlig latter siger, at den franske jo ikke skal ligne en miniboxer...ja så tror jeg vi kunne komme igennem med restriktioner og forandring. Mange avlere mener jo ikke det står så galt til, men jeg synes ikke det er i orden at racen har en overrepræsentation af bla. vejrtrækningsproblemer, disponeret for allergi, rygproblemer og ca. ½ får kejsersnit...det er et skråplan. Men jeg håber og be'r til, at der sker ændringer...jeg kan desværre ikke byde aktivt ind med noget da jeg ikke vil avle, men jeg kan sige min mening og forsøge at argumentere for bedre sundhed.

Der er små bølgeskvulp og jeg ser frem til at der kommer avlsrestriktioner, som det er nu så er en 2 pr./good på en udstilling nok og du kan avle. Det er bare ikke godt nok.

• #7   20. mar 2010 For mig at se er ansvaret fordelt på både køber, sælger og dommer.

Det er en treenighed.

Dog synes jeg at dommeren måske har det værktøj der skal til for at forandre det hurtigtst - ganske enkelt ved at præmiere noget andet. Så vil opdrætterne følge trop og køberne ligeså.

• #9   20. mar 2010 Rigtig godt skrevet!!
    Og det er jo ikke engang kun hundene! Der er også en særlig race af kvæg der kun kan kælve ved kejsersnit! Fatter simpelthen ikke ideen i disse 'kunstige' dyr!

• #10   20. mar 2010 Præcis CH.

• #11   20. mar 2010 Katrine, der er andre racer end "Blue Belgian" (mener jeg den hedder) som har fødsels problemer..
    Grotest at der avles på sådan et genetisk misfoster....!

• #12   20. mar 2010 Helena, jeg forstår såmænd godt din tanke. *s*

Men -der er altså racer som avles med henblik på sundheden, ellers kan de ikke benyttes som brugshunde! smiley

Jeg er også tilhænger af stambog, derom ingen tvivl!

MEN -jeg er ingenlunde tilhænger af; gentagende avlen på, i forvejen, maltrakterede individer!

• #13   20. mar 2010 Jeg har en af de deforme racer og jeg elsker sgu den hund over alt på jorden, jeg har altid sagt at jeg ville have en lille fransk ved min side resten af livet, da jeg bare elsker deres personlighed og dejlige væsen. Jeg skulle i dag have overtaget en buller mere men den blev i torsdags aflivet pga vejrtræknings problemer. Min egen har også haft sine problemer igennem livet og jeg tror da ikke det er slut endnu.

Alle de ting har fået mig til, at overveje om jeg vil støtte det her en gang til, eller om jeg af kærlighed til hunden skal lade være med, at købe en hvalp igen. Så jeg håber, at der kommer en holdningsændring omkring racestandarden, ellers er jeg ikke sikker på der kommer en fransk ind er igen. Desværre :o((

• #14   20. mar 2010 CH, helt sikkert ligger dommerene inde med værktøjet, om de altså benyttede det! *s*

Jeg tror også på oplysning, debat, diskussioner -uanset hvor ondt de måtte gøre på ejere, jeg mener ikke de skal "jordes" -men erkendelse gør altså ondt! :-S

Rie, har du tanker om opdræt på en senere tidspunkt?
    Jeg mener -kunne du forestille dig, at avle på en anden hund senere?

I så fald, hvilke overvejelser ville du gøre dig? *s*

• #15   20. mar 2010 Øv, Mandau..
    Det er jeg ked af at høre!

Jeg var ikke klar over, at Vuck havde haft problemer?!

Det er synd med alle de triste skæbner -især når det jo kunne have været anderledes! smiley

Jeg kan jo udemærket forstå, man falder pladask for FB -for magen til lille charmeur skal man da lede længe efter! *s*
    Vi har selv én i nabolaget, kæft han er sød -og sikke en personlighed! *g*

• #16   20. mar 2010 Ha ha, Chine..

Så er det da udtrykt klart! smiley

Hvad angår Labrador, her har udstillingsverdenen også fejlet!

At det kommer så vidt, at der nu eksellerer 2 forskellige modeller er s'gu da grotesk!
    Og det er langt fra eneste race som har 2 modeller, en brugsdulig og en mere eller mindre forkrøblet udstillingsmodel...

Vi mangler bare plastikkirurgien bliver indført som noget helt almindeligt! Pyyh! :-S

• #17   20. mar 2010 Moster Gerda, hmmm, nej det tror jeg ikke...jeg har nok ikke spidse albuer og er ikke hårdhudet nok. Jeg ved heller ikke en brøkdel af hvad der, efter min mening, skal vides før man kaster sig ud i så stor en opgave og så stort et ansvar som avl.

Men skulle vi lave et tanke eksperiment, så ville jeg kun avle på individer som kunne bidrage til en forbedring af racen, jeg ville sætte standarden som "den gamle franske" altså som standarden var før verden gik af lave...og udviklingen gik den forkerte vej. Jeg ville teste mine hunde for HD, arvelig allergi, rygproblemer (og lægge resultaterne på hundeweb...), de skulle ha' lidt hale og snude og en god og fri vejrtrækning. De skulle være langbenenede og slanke og atletiske og ikke så kompakte som man ser nogle individer nu. Og så ville jeg kun avle på tæver der kunne føde selv. Naturligvis ville alle andre opdrætteretiske overvejelser også spille ind.

Det var det jeg umiddelbart kunne komme i tanke om...men som sagt jeg er altså novice på området:))

• #18   20. mar 2010 Moater Gerda. Ja det er sgu en skam, Vuck har haft rygproblemer han har nogle sammenvoksede hvirvler i ryggen der giver sekundær spondylose. Det er ikke noget vi mærker så meget til lige nu men tror godt det kunne bliver et problem når han bliver ældre. Jeg tror faktisk ikke man kan finde en fransk bulldog ejer der kan sige sig fri for en hund med skavnaker af den ene eller ande art.

• #19   20. mar 2010 Chine, men den franske har jo ikke en brugs- kontra en udstillingslinie? Men du mener at man som køber skal gå eftre en anden standard end den der bli'r champion? Feks. så fik min ældste kritik på sin aaalt for lange snude(???) og at hun var alt for slank...oog det var for mig et kompliment:DD

Og jeg tror det er utopisk at tro, at nye købere falder for den franske charmør, for at bruge Mosters glimrende udtyk;)) Desværre er den franske en modehund og det er det værste der kan overgå en race...:((

• #20   20. mar 2010 Ups der manglede lige et meget vigtigt IKKE...*at nye købere IKKE....

Sådan så gav det vist mere mening;))

• #21   20. mar 2010 Rie, trods manglende rundsav -så finder jeg det helt ufatteligt ærgeligt, at sådan en som du, ikke går aktivt ind i avlen! *s*

Som det ser ud i øjeblikket, så tror jeg aldrig FB og EB har haft det værre!?

Og ja, du har da ret -jeg tror også racen vil bestå!

• #22   20. mar 2010 Rie, jeg forstod dig nu godt.. *g*
    Har man debbateret lidt med dig, så ved man jo også hvad du mener! smiley

• #23   20. mar 2010 Aha, det kunne være jeg skulle kaste mig over at udvikle en fransk brugslinie a la Old English...Vieux Français;)))

• #24   20. mar 2010 Mandau, du skriver:

"Jeg tror faktisk ikke man kan finde en fransk bulldog ejer der kan sige sig fri for en hund med skavnaker af den ene eller ande art."

Jeg tror du har helt ret, hvor grotesk end det måtte lyde i mine ører!

Og de der ikke ser, må jo være forblændet?!

• #25   20. mar 2010 Jeg synes det er rigtig godt der er kommet mere opmærksomhed på racen(erne). Jeg har jo selv en FB og elsker hende overalt på jorden. Dengang jeg for godt 4 år siden begyndte at kigge efter en FB var der slet ikke fokus på sundheden, dem jeg snakkede med sagde intet om at det var en race der havde mange problemer og hvad disse problemer bestod af. Det eneste jeg kunne læse mig til var at man skulle sørge for at de havde store åbne næsebor og en ikke alt for kort snude for at de havde en god vejrtrækning.

Det jeg vil sige med ovenstående er at der altså er sket rigtig meget siden da. Man har fået mere fokus på sundhed, og hvilke skavanker der kan følge med når man køber sådan en race. Der bliver desværre bare ikke rigtig gjort en organiseret indsats for at ændre noget smiley Problemet (i mine øjne) er at nogle af de gamle garvede opdrættere ikke synes/erkender at der er et problem og derfor ikke går ind i debatten og ikke starter med at tjekke mere før avl. Et andet problem er at der ingen avlsrestriktioner er fra klubbens side, dvs. dem der virkelig gerne vil gøre noget for at forbedre racen (og dem er der vitterligt mange af) skal selv finde ud af hvilke ting de synes er relevant at tjekke for iinden avl, og her er der igen uenighed, da man jo hver især har haft forskellig erfaring/ sygdomme at kæmpe med. Jeg synes virkelig det ville være en stor hjælp hvis DKK/bulldogklubben lavede nogle restriktioner, så man havde dem at gå ud fra. Jeg ved godt det kommer til at tage tid, før alle skavanker er rettet helt op, men vi er da nødt til at gøre noget for at starte et sted.
    Et andet stort stort problem efter min mening er at FB'en er blevet modehund. Jeg ser tit annoncer hvor jeg tænker ja "kan den bløde kan den føde" og "kan den kravle kan den avle". ALT bliver sat til avlstjeneste, og ALT bliver parret på. Hanner sættes til rådighed før de fylder 1 år, for der er jo gode penge i skidtet. Tæver bliver parret før de er et år, igen pga. penge vil være mit bud. FB'ere blandes med andre racer, mops, EB, terriere alt mellem himmel og jord. Men igen der er jo også gode penge i det. ALT DENNE HOVEDLØSE AVL har i hvert fald heller ikke gavnet racen, og folks syn på racer er heraf også blevet meget dårligere. Jeg ved godt at ovenstående ikke har noget med tavle at gøre, men det er lige som med til at illustrere problematikken synes jeg. Hvis nu man lod folk om at avle, der virkelig ville racen det bedste og som ville sundhedstjekke for ALT inden avl så tror jeg man ville nå langt.

Sidste men ikke mindst så synes jeg også der skal ske en holdningsændring hos de dommere der bedømmer til udstilling. Pina fik at vide hun skulle tage mere på, hvis hun ville have en bedre placering. Pina er atlet, bestemt ikke fed og har ikke problemer med at bevæge sig overhovedet. Hvis dommerne gik efter de sunde eksemplarer og præmierede dem så ville det helt sikkert også hjælpe sundheden generelt.

Sidst men ikke mindst vil jeg lige slå fast at jeg ikke er tavlesnob, men lige i de her racers tilfælde går jeg 100% ind for at de skal have tavle. Tror det er med til at hjælpe på vejen frem til bedre sundhed.

• #26   20. mar 2010 *ss* Rie, ja det kunne da være en idé!

Inden for katteverdenen er det bla sket med Siameser -den har på ca 40 år, udviklet sin kraniefacon til noget der mest af alt minder om en Bullterriers, fra at have en næse med tydeligt stop!

• #27   20. mar 2010 Jørgen, nej, men det er dommerne, der fortolker den.

De kan med et blyantstreg forandre på, hvad der er fremhæves og undertrykkes i en race.

• #28   20. mar 2010 Jørgen H..

Problemet med standart, er jo netop at den kan overfortolkes -som det tydeligt er sket med flere racer!

• #29   20. mar 2010 Fortolker er det rigtige ord:)))

• #30   20. mar 2010 Der er en masse stavefejl/skrivefejl i mit indlæg men jeg håber i forstår smiley

• #31   20. mar 2010 Moster. Ja det er grotesk og rigtig mange er forblændet eller er de??? Jeg tror bare ikke folk vil indse, at den franske faktisk er et omvandrende misfoster og det synes jeg er en skam, oftes ses en debat som den her som et angreb og ikke en undren over hvordan man kan lade det gå så vidt. og det er er ærgeligt for så kommer der som oftest ikke en god debat ud af det og debat og selverkendelse skal der til for at skabe en holdningsændring omkring racen.

Rie. Synes det lyder som en god ide med at lave en brugslinie a la Old English smiler, du har en køber til en hval her. Smiler

• #32   20. mar 2010 Griner ikke en hval men en hvalp..

• #33   20. mar 2010 Et godt avlsdyr lever op til standarden på fire niveauer:
    Brugesegenskaber, eksteriør, mentale egenskaber og sundhed.

For mig er de fire dele i fuldstændig ligevægt, og negligerer man den ene frem for den anden, så er man i gang med at ødelægge racen.

• #34   20. mar 2010 Christina, så det jeg tolker ud af dit, iøvrigt glimrende indlæg er; at folk simpelthen ikke aner, hvad de anskaffer sig?

De ser et "kært" udseende, og så avler de til højre og venstre -uden skelen til sundhed -for de aner ikke hvad sundhed er?

Blandinger kommer vi aldrig uden om, de vil altid eksistere!
    Køber man hund for at kunne fremvise en flot stamtavle, så er det papir lige så meget værd, som det der sidder på min toiletrulle!
    Alle hunde har da krav på at blive elsket. *s*

Når det så er sagt, så er jeg 100% til stambog -for netop at undgå et uheldigt køb samt, at jeg kan være nogenlunde sikker på, at de karakteristika jeg vil have hos en hund, er tilstede! *s*

• #35   20. mar 2010 CH, mere koncist kan det ikke skrives! *s*

• #36   20. mar 2010 "Jeg tror faktisk ikke man kan finde en fransk bulldog ejer der kan sige sig fri for en hund med skavnaker af den ene eller ande art."

....eller den er sund af en fransk at være...grotesk.

Desværre gør kærlighed ofte blind:'(

• #37   20. mar 2010 Chine, jeg forstår det heller ikke..

Dog ser jeg ikke længere udstillings labradoren som en reel brugshund -den er avlet for tøndeformet, og dommeren vi have den skal være fed! :-S

• #38   20. mar 2010 Jeg forstår og tilslutter mig dit gode og velformulerede indlæg, Christina:))

Mandau, du er hermed skrevet op til en imaginaire hval;DDD

• #39   20. mar 2010 Moster Gerda: Ja i mange tilfælde tror jeg det er sådan. Jeg er da blevet meget meget klogere på hvad sundhed er hos den franske efter jeg selv har fået en, og jeg brugte over et år på at sætte mig ind i racen og havde rigtig mange besøg hos opdrætteren inden. Måske det er blevet bedre nu, det ved jeg ikke håber i hvert fald folk bliver bedre oplyst nu.

Det er selvfølgelig ikke alle der avler til højre og venstre det gælder både dem der avler med tavle og dem der ikke gør. Men i min verden aner man ikke noget om hundens sundhed når den er 1 år, den er jo ikke engang færdigudviklet. I min verden er det heller ikke nok med et alm. sundhedstjek hos dr. dyr inden avl, der skal langt mere til. I sin tid drømte jeg om at lave bare et enkelt kuld på pina, fordi jeg simpelthen synes hun er så dejlig, men jeg er på su og har ikke råd til at få hende tjekket for alt det jeg gerne vil inden jeg vil have hvalpe på hende.

Jeg har heller intet imod blandinger, men i min verden er vi nødt til at koncentrere os om tavlehunde hvis vi vil forbedre sundheden. Jeg er faktisk også lige glad med Pina's stamtavle, går ikke engang til udstilling med hende, men synes det er et godt redskab i kampen om en sundere FB hvis bare man lave de avlsrestriktioner og førte resulteterne på hundeweb.

• #40   20. mar 2010 Eiii Chine...fedt flyder da overpå....

Nej, jeg kan godt følge dig;)

• #41   20. mar 2010 Mandau, jeg er i den grad også overrasket over, at der ind i mellem bliver taget sådan på vej?!

Jeg ville da være lykkelig, om nogle kunne fortælle om Weimaranerens sundhedstilstand (hvis jeg ikke anede det i forvejen) og hvordan den evt. kunne gøres bedre!?

Det handler jo i bund og grund om kærlighed til hundene, at sådan én som jeg, går ind i disse tråde og diskussioner!

Jeg forstår bare ikke, hvorfor man ikke kan se der er et stort etisk problem?

Hvis det var mennesker ville vi kunne se det med det samme!
    Hvorfor bliver man så blind, når det omhandler dyr?

• #42   20. mar 2010 8 forsøg, lyder mere som held end talent, Chine!

• #43   20. mar 2010 Tak Rie smiley

• #44   20. mar 2010 Pudsigt, da jeg lige tjekkede min profil og skulle tilbage..

Fik øje på en annonce med en 1 årig FB, sundhedstjek hos dyrlæge uden papirer tilbydes til avl..

Krav til tæve:

Skal være sundhedstjekket
    og sund og rask.

Ja, men hvor hulen kan man vide hvad sund og rask er; hvis man ikke er medlem af et ordenligt avlsforbund, som netop er opmærksom på de skavanker man bør holde sig for øje?

Jeg sætter et stort spørgsmåls tegn til, at dyrlægen giver sådan et "sundhedsstempel" med henblik på avl, især med en "Fransk"??

Min dyrlæge har direkte udtalt; "jeg får direkte kvalme når jeg ser sådan en hund, den er jo avlet fuldstændig handicappet og deform" citat slut..

• #45   20. mar 2010 Jeg bliver da også dybt berørt når jeg læser kritik af min race, men man er sgu nødt til at forholde sig kritisk, hvis man vil være med til at arbejde for sundheden. En saglig og godt debat er vigtig...men hvis man forholder sig kritisk og kan argumentere får man ofte hug indenfor egne rækker.

Jeg tror mange gange, at man føler sig såret og ramt fordi man inderst inde godt ved, at der er problemer og det er så sk*de svært at erkende.... især når andre kritiserer, vi skal nok selv kritisere dem vi elsker...og så åbenbart ikke;)

• #46   20. mar 2010 Chine, næ -man burde glædes over en udstilling istedet for, at gå derfra med en følelse af skam over hvad menneskeheden byder vore højt elskede kæledyr!?

• #47   20. mar 2010 Rie, jeg har fuld forståelse for, at erkendelse kan gøre helt afsindigt ondt! *s*

Det er bare træls, når det er umuligt at nå folk, uanset hvordan man end belægger sine ord!

Det er jo ingenlunde fordi, jeg mener MIN hund er bedst og sundest!
    Ikke at racen har videre problemer, men jeg kunne da sagtens have valgt en endnu sundere race!

Jeg mener bare, at vi mennesker 100% vælger hvad der skal avles på!
    Nægter tæve eller han, (eller hvis en parring ikke kan fysisk gennemføres) så insiminere man jo bare -og TVINGER dem på den måde!
    EB var jo til eksempel udslettet på et par dekader, hvis den skulle formere sig selv -og FB ligger i hælene! :-S

• #48   20. mar 2010 Gud fader i skuret, Chine!
    Er det virkelig som de ser ud i udstillingsringen?

Jeg træner jo i jagtkredse, og der er de jo kun halvt så store!!

• #49   20. mar 2010 Jeg kan sagtens følge dig Moster...og du har da nået mig...altså jeg er da løbet hverken skrigende eller hovedrystende bort;)))))))))

• #50   20. mar 2010 Ihhhh, igen mangler et vigtigt IKKE...*jeg er da IKKE løbet...

;DDD

• #51   20. mar 2010 Smuuuuuuuuuuk hund:))))

God tur Chine:)

• #52   20. mar 2010 Rie, jeg forstår dig nu alligevel, trods manglende ord..
    De smutter jo også for mig! smiley

Chine, ja der er da sket noget..
    Og sidste link, ligner jo de labbere jeg kender til! *s*

God tur, jeg skal selv ud med mine gråhårede rødder! *g*

• #53   20. mar 2010 Hovs..

Glemte lige, at lækkert med en debbat, der opretholdes på saglighed, fremfor følelsesfnidder!
    Tak for det! *s*

• #54   20. mar 2010 Moster Gerda: Der findes utallige af de annoncer smiley Desværre.

Chine: Sikke en tyksat, forstår godt du hellere vil have sundhed fram for udseende. Sådan har jeg det også.

• #55   20. mar 2010 Rie: Jeg synes heller ikke det er spor sjovt når andre kritisere FB'en. bliver helt ked for det er sådan en fantastisk race. Men vi har jo erkendt at der er et problem, spørgsmålet er bare hvordan vi får det løst...

• #56   20. mar 2010 Tak i lige måde, Moster.

• #57   20. mar 2010 Christina, jep vi er nogle som godt kan se, at der er et sundhedsproblem:)

• #58   20. mar 2010 He he, Chine, jeg har nu ikke noget imod folk bander! smiley
    Ellers ville jeg da være totalt på *øven selv.. *g*

Men jeg bliver provokeret når sagligheden ryger en tur -og meddebbatører reagerer med personangreb, der INTET som helst har med sagen at gøre. Eller postulerer en helvedes masse, de ikke har sat sig ordenligt ind i -alene for at fjerne focus fra deres egen dårlige samvittighed (eller hvad det er som foregår i hovedet på folk?)

Iøvrigt ja, total OK temperatur udendørs -trods støvregn! smiley

• #59   20. mar 2010 Rie og Christina?

Tror i at årsagen til at disse tråde almindeligvis ender op i "hat og briller" handler om, at det gør FOR ondt, for disse ejere at vende blikket indad?

Jeg har fin forståelse for, at erkendelse ind i mellem gør forbasket ondt!

Men omvendt, så gør det tilsvarende ondt at se avlen fortsætter støt, med hovedet under armen, på visse racer!

Det handler jo langt fra om FB og EB?!
    Der er adskillige racer som står over for enorme udfordringer, ud i avlen! *s*

Hvis min race bliver kritiseret (det bliver den så ikke på sundhed) men oftere på temperament eller evner ud i jagt, jammen så spørger jeg da ind til hvad folk egentligt mener er problemet. Det er da langt mere interessant at blive oplyst, fremfor at vende det blinde øje til!
    Og HVIS der skulle være noget om snakken, så er jeg da langt bedre rustet til næste gang jeg skal købe en hund!

Jo mere viden man har om sin race, eller den man har tænkt sig at investere i, jo bedre er man rustet når man skal købe!

• #60   20. mar 2010 Moster Gerda: Hmm jeg ved ikke hvad problemet er, tror måske det er en kombination af flere forskellige ting.

Det gør pokkers ondt, og det er ikke rart at vide hvor slemt det står til med racen generelt, og det er slet ikke rart at høre om hvor syge nogle af dem er. Men der er jo også nogle FB-ejere/opdrættere der ikke mener der er et problem, og de bliver jo nok sure i sådanne tråde her fordi de mener denne diskussion er latterlig. Der ud over har jeg også haft læst andre tråde hvor det er ejere af andre hunderacer der nærmest skal belærer os med ex. FB om hvor dårlig den er, hvad vi burde gøre osv osv osv. Sådanne tråde bliver jeg også sur over, for det er tit at dem der prøver at belære ikke aner en dyt om FB, men har haft en veninde der måtte aflive pga. en eller anden sygdom (oftest en fb fra hovedløs avl) og nu skal alle FB'ere gøres syge og burde aflives for at ende deres sølle liv hurtigst muligt. Det gider jeg ikke høre på, for det kan godt være at det er et stort problem, men det er ikke alle der er syge og har dårlig livskvalitet, så jeg gider personligt ikke at blive hakket på bare fordi jeg har en FB. Så synes jeg også tit det ender med mudderkastning, og tit lyder det som om at os med FB ikke aner en pind om hvordan FB'en har det, men alle andre ved meget mere om "vores" race. Jeg ved godt der er andre hundeejere med andre racer der ved en masse om FB'en, men man skal også huske at det tit er de slemme historier man høre/læser om. Vi er faktisk mange der virkelig prøver at gøre noget, og som godt ved der er et stort problem så det er ikke rart i de tråde hvor vi ejere nærmest bliver gjort snot dumme og uansvarlige.

Jeg synes denne tråd er super god, og ovenstående er slet ikke ment på nogle af jeres kommentarer eller nogle af jer, men andre tråde der er end i store skænderier.

• #61   20. mar 2010 Det er meget svært at forklare hvad jeg mener på skrift så jeg håber i forstår, og spørger hvis der er noget der er uklart smiley

• #62   20. mar 2010 ...helt enig Christina:) Og vi er flere, der erkender at racen har et sundhedsproblem.

For mig handler det meget om hvordan man møder mig i en debat.
    At jeg så også har oplevet i nogle debatter, at tonen har været ubehagelig og personlig fra start, ja så stopper diskussionen for mit vedkommende, jeg vil hjertens gerne diskutere sundhed, da det ligger mig meget på sinde, men jeg vil ikke svines, det kommer der ikke noget konstruktivt ud af.

Fx. har jeg ikke meget respekt for hvis man forsøger at affeje ved at sige, at jeg ikke har noget at skulle ha' sagt i en debat da jeg er dyremishandler. Man kan godt være passioneret i en diskussion, men man skal ha' respekt for hinanden.

Jeg synes det er vigtigt og lærerigt at høre hvad andre har at sige om min race og hvordan den opfattes af omverdenen. Og jeg elsker en god og saglig debat og det er vigtigt at begge parter debatterer objektivt:)) Og ja, jeg tror det gør ondt at erkende, men jeg synes også det gør ondt at se på skravl og at unge hunde bli'r aflivet.

• #63   20. mar 2010 Christina og Rie.

Omvendt vil jeg sige, at sådan en som jeg bliver ufatteligt provokeret, når jeg møder denne;
    "here we go again"
    og
    "MIN hund, har det aldeles udemærket"
    og
    "Hvad med DIN hund, den har det da heller ikke for godt"
    osv osv..

Så kan der sagtens komme et par "skarpe" fra denne kant! *s*

Tror jeg skisme jeg er nødt til at oprette et emne igen.. smiley

• #64   20. mar 2010 Det kan jeg sagtens forstå Moster Gerda smiley Det er en ond spiral man kommer ind i når man begynder i den dur! Det kommer der intet godt eller brugbart ud af.

• #65   20. mar 2010 Jeg har en fladsnudet hunderace , Boxer...

en race som er blevet avlet igennem tiden med kortere og kortere snude, i midten af 90'erne begyndte man at avle målrettet på at få snuden "sund igen" , jeg ser mange endnu der har en ekstrem fladsnude, men heldigvis er der flere der er sunde end usunde, racen er "reddet" for at ende som en EB eller en FB med store vejrtrækningsproblemer.. Boxeren har dog stadig tendensen til at snorke meget...

I mit avl avles der målrettet på sunde hunde uden vejrtrækningsproblemer eller andre problemer, og resutatet blev set i mit kuld fra marts 2009, den respons jeg har fået tilbage er positiv, så der bliver gjordt meget for ihvertfald boxeren smiley

• #66   20. mar 2010 Citronmåne -det er jo netop hvad jeg efterlyser hos EB og FB ejere!
    At opdrættere, ejere, og dommere erkender hvad det gør ved dyrene, og får gjort noget ved problemet! *s*

Det er ógså mit indtryk, at der er gjort et stykke arbejde for Boxeren -og det har hjulpet! *s*
    (ikke dermed sagt, at jeg synes det er helt godt endnu) smiley *s*

• #67   20. mar 2010 Moster

Ja jeg kan godt følge dig, racer der er så meget ude i ekstramer atman ved når man anskaffer sig en hund af en bestemt race skal man indstille dig på mange dyrelægebesøg, der skal en klokke ringe....

det store ? er om der er nogle som after at trække en linje og sige hertil og ikke længere, og så arbejde mere målrettet med at få de vejrtrækningsprobler avlet væk, evt med at blande nogle andre sunde racer ind i...

• #68   20. mar 2010 Jeg mener nu ikke racen bliver sundere ved at blandet andre racer ind i, men det er bare min mening. Jeg er også meget i tvivl om hvilken skavank der er den hyppigste hos min race og hvor man først skal sætte ind.

Hos FB'en ville det helt klart hjælpe med avlsrestriktiioner, og bedre dommere der bedømmer sundhed højst.

• #69   20. mar 2010 Christina
    Nej det hjælper sikkert ikke, men racen er avler så ekstremt nu at der er få individer der ikke giver vrjrtrækningsproblemer videre....

EB Anno 1898 http://commons.wikimedia.org/wiki/File:English_Bulldog_Sir_Antony.jpg

EB Anno 20XX
    http://www.completedogsguide.com/images/dog-breeds/largepic/English-Bulldog1.jpg

Som med boxeren er den oprindlige race avlet med kortere og kortere snude... og er resutere i den man ser i dag,

• #70   20. mar 2010 Christina, jeg tror at 2. præmie hundene, bør man se lidt nøjere på, hvis de præmieres grundet sundere skelet og næseparti, set i et biologisk lys?

At en race kan være så degenereret at det kan blive nødvendigt med andre racer, kan jeg nu også godt se som en løsningsmodel. *s*
    Så er der ingen tvivl om, at racens sundhedsstatus hurtigere bliver forbedret! *s*
    Omvendt kan jeg også godt forstå, det må gøre ondt i hjertet hos inkarnerede FB/EB ejere! *s*

• #71   20. mar 2010 Jeg tænker bare at hvis man parre en FB med en anden racen, jamen så du ikke en fb mere. Den vil få et andet temperament og blive en anden hund.

Hvad hvis man tog de sundeste eksemplarer, ikke dem med bedst præmiering, men dem som dyrlægen havde undersøgt GRUNDIGT og sagt god for. Jeg mener røntgen af røg, knæ, hofter, albuer, allergitest og undersøgelse af luftveje mm. På den måde må man da også kunne få en sundere race.

• #72   20. mar 2010 Christina, ja du har ret *s*

Men det ville ikke gå lige så hurtigt. *s*

Omvendt kan man, i min termilogi, kun komme igang for langsomt med avlsresturering af visse racer! *s*

Det er synd at hundene skal lide under menneskets uhæmmede trang til ....? ja, jeg ved egentligt ikke hvilket ord jeg skal beskrive med.. *g*
    Du forstår sikkert hvad jeg mener? *s*

• #73   20. mar 2010 Jeg ved hvad du mener.
    Ved ikke hvad man skal gøre, har længe ønsket bulldogklubben gjorde en indsats på det område. Det er svært som enkeltperson at gøre noget især når man ikke selv er avler.

• #74   21. mar 2010 "Christina og Rie.

Omvendt vil jeg sige, at sådan en som jeg bliver ufatteligt provokeret, når jeg møder denne;
    "here we go again" "

Moster som du siger kan den smutte...det kan jo ske for os alle..ups sorry;DDD Vi kan ha' dage hvor man bedre magter en diskussion end andre. Samidig ER det jo et meget følelsesladet emne og det KAN være svært at forblive objektiv...jeg har to basser, der 7-9-13 ikke har været noget med...endnu...men de er jo også ganske unge:) Jeg forsøger dog at se tingene udefra/oppefra og der kan jeg sagtens få øje på problemerne.

"Jeg ved hvad du mener.
    Ved ikke hvad man skal gøre, har længe ønsket bulldogklubben gjorde en indsats på det område. Det er svært som enkeltperson at gøre noget især når man ikke selv er avler." Jeg snakker lige Christina efter munden:))))

• #75   21. mar 2010 Rie: Find på dine egne ord :0) Hi hi smiley Det er helt ok

• #76   21. mar 2010 Moster: hvad er det du mener der stadig mangler ved boxeren ??

• #77   21. mar 2010 Platugler, at racen bla. stadig har en større rate af kejsersnit, end racer uden den høje runde skalle! *s*

Jeg mener helt oprigtigt at dyr i alle henseender bør kunne reproduksere sig selv.

Sidst jeg blev informeret, var det omkring 25-30 % fødsler, der foregik ved kejsersnit -ud fra det statistiske materiale der forelå fra boxerklubben?! (af de opdrættere der havde indsent det forespurgte materiale)
    Muligt der er sket en ændring siden?
    Mine oplysninger fik jeg sidste år. *s*

• #78   22. mar 2010 Moster: jeg har sidste år være på opdrætter seminar med Birgitte Schjøtz og der tog vi nemmelig emnet op, for vi opdrætter troede også at vi havde et problem. Så vi tog en runde hvor alle opdrætter til stede fortalte hvordan de fødsler med kejsersnit var forløbet. Resultatet var at Birgitte sagde at de historer hun fik fortalt alle var komplikationer som var hennelige komplikationer og vi ikke havde problemer med arvlige kompliktioner. Det var komplikationer vi kunne møde ved alle racer.
    Dermed ikke sagt at vi ikke skulle holde øje med hvor ofte og hvornår der kom kejsersnit, men hun vurderede at vi ikke pt havde et raceproblem.
    Forsikringesselvskaberne er også af den mening at boxeren er en af de racer der kan føde selv.
    Du skal huske på, at kejerssnit stiger ved rigtig mange racer - og de gør de fordi kejsersnit nu er noget der er forholdsvist uden risiko og er til at betale - så derfor er det ofter og ofter den udvej en opdrætter og dennes dyrlæge vælger, for at sikre sig at alle hvalpe overlever. En enkelt levende hvalp dækker jo et kejesersnit.

Der hvor jeg tror vi skal være mere obs og det gælder alle racer, det er at udelukke linier, hvor det sker i generation efter generation.

• #79   22. mar 2010 Birgitte Schjøtz er da bestemt en kapasitet, inden for fertilitetsområdet. *s*

Dog undrer jeg mig over det du skriver?

Hvis vi antager 25% fødsler foregår ved kejsersnit -skulle disse så være grundet hændelig komplikationer?
    I de små 10 år jeg har haft med Weimaranere at gøre. Har jeg kun hørt om én tæve, hvor det var nødvendigt med kejsersnit...

Jeg angriber ikke det du skriver, jeg undre mig bare såre. *s*

• #80   22. mar 2010 Moster: helt ok - vi opdrætter troede jo også vi havde et problem, netop fordi vi også havde set de tal du henviser til. Men komplikationerne var kambolage af to hvalpe, små kuld som ikke kan sætte fødslen igang, store kuld, hvor der ikke er veer nok til den sidste hvalp og ligende ting. Altså ting som birgitte ikke mente var arvlige. Vi fik en god snak om at sikkert mange dyrlæger føler sig mere og mere presset til meget hurtiger at gribe til et kejsersnit, for ikke at stå med en vred opdrætter, som har mistet de sidste 2 hvalpe. At vi opdrætter må sørge for at have en dyrlæge vi stoler på og så lade denne komme med sin bedste faglige vurdering og ikke med det samme råbe kejsersnit.
    Jeg har selv prøvet at stå i den situation at en tæve der altid har født selv, af udefra kommende omstændigheder gik i stå og ikke kunne føde. Dyrlægen ønskede at vente, jeg jeg insisterede på at der skulle være kejsersnit. Det gjorde jeg af flere grunde - vandet ved den første hvalp var gået, så den var i overhængende fare for at dø - jeg vidste der kun var 2 hvalpe i hende, så der var ikke rigtig nogen at give af, hvis du forstår og så var dette hvalpe efter frostsæd fra en afdød han og kunne dermed ikke gøres om - det var min kærestes drømmekombination og hans tæve og han lå på det tidpunkt på intensiv og i koma, så jeg stod alene med ansvaret for hans tæve og hvalpene i hende. Så ja, jeg krævede kejersnit med det samme jeg opdagede at der var noget galt og heldigvis for det, for den første hvalp havde det ikke godt da hun kom ud.
    Senere har samme tæve, uden problemer, født 7 hvalpe, af egen kraft og uden hjælp.

Det jeg vil frem til, er at det nogle gange er kombinationen af ting og ikke racen der har et problem. Jeg vil gerne indrømme at jeg er en af dem, der heller taget et kejsersnit end at miste en hvalp - men jeg holder mig bestemt for øje at de kan føde selv og hvorfor det evt kommer til et kejsersnit.
    Ud af de nu 5 kuld boxer jeg har haft, har der været 2 kejsersnit og det var den samme tæve. Dette skyldes en infektion under den første drægtighed og derfor kom fødslen slet ikke igang. Dette kejsersnit efterlod hende med 4 ar i livmoderen og ved 2. drægtighed gik fødslen igang, men hun fødte ingen hvalpe selv. Dette var ikke arvlige grunde, men jeg ønskede ikke at hun skulle have flere hvalpe, da det jo helt sikkert ville ende i kejsersnit - selv om dyrlæge ikke var enig med mig på det punkt.
    Hendes datter som jeg har brugt til 2 kuld er en super føder . Hun bruger rigtig længe på at blokke op, men så kommer 6 og 7 hvalpe også ud, på under 2 timer .... aldrig har jeg oplevet en så dygtig fødende tæve som hende. Selv min kæreste som har opdrættet 70 kuld er imponeret smiley
    I år skal 2 af hendes døtre i avl, så det er spændende at se, hvordan det går.

Jeg har også haft 2 kuld emd en DDB - første drægtighed resulterede i kejsersnit, da der kun var 2 hvalpe og dette var ikke nok til at sætte fødslen igang. Senere fik hun 9 hvalpe og dem fødte hun uden problemer selv.

Så det jeg vil frem til, at selv om jeg har 40 % kejsersnit hos boxer og 50% ved DDB, så har jeg ingen grund til bekymring i mine liner - men tallene alene vækker jo stor bekymring, når man ikke kender historien bag.

• #81   22. mar 2010 Moster: men jeg er helt enig med dig - Når der har været de evendelige tråde om kupering af hunde og hvor forarget folk bliver, så har jeg nævn nogle af de samme ting for du gør. Jeg ville da heller kupere min hvalp, 3 dage gammel, end jeg vil lade den levet en langt liv, med stor besvær med at få luft - tænk dig at være ved at blive kvalt, hvis du prøver at lege eller det bliver varmt. Folk himler op om en halekupering, men glemmer at de støtter avl af hunde der er så eksteme at de slet ikke kan leve er god liv. Jeg mener ikke man skal halekuper, det er ikke det jeg prøver at sige - men til sammenligning, så er det da mindre problemfyldt for hunden.
    Eller dem med så meget pels at det slet ikke er rart at være hund.

Så ja - både vi opdrætter, men helt bestemt også dommerne har et kæmpe ansvar, for at opdrætte sundt, raske og med hovedet.

• #82   22. mar 2010 Platugler, trods det måske kan lyde underligt for dig -bryder jeg mig ikke om halekuperinger..
    Problemet er bare, at jeg ikke selv kan vælge den hund jeg vil have -da kuperingen senest skal ske på 3. dagen..
    Jeg så da hellere, at hundene blev avlet med et hårlag, der kunne modstå de strabadser de kommer ud for som jagthunde.

Noget jeg ikke kan forstå, er at man lader en tæve gennemgå endnu et drægtighedsforløb -hvis den er startet ud med kejsersnit?

Derudover kan jeg godt se, at hvis landet ligger som du der beskriver, så lader det ikke til, at Boxeren har nævneværdige fødselsproblemer! smiley
    Det er da bare dejligt -og måske jeg så kan overveje en Boxer igen? *s*

• #83   22. mar 2010 Moster: fordi det ikke var tævens skyld at det endte med et kejsersnit - altså det var ikke arvligt. Tæven klarede det super og var hurtig frisk og havde ingen gener af indgrebet. Det var sådan med begge mine hunde - DDB'en fødte så 9 hvalpe selv, ved 2. drægtighed.
    Birgitte siger at får en tæve et kejersnit, så kan man fint parre igen - får hun så også kejsersnit 2. gang, så skal man tage forløbene under lup og se om det kan skyldes noget ved tæven og hun derfor ikke bør parres med. Er alt ok og tæven har det super, så kan man tage en sidste forsøg - ender dette også med kejsersnit, så er det slut. Jeg valgte at tage min tæve ud af avl, efter 2 kejsersnit. egentlig ikke pga kejsersnitttet, men mere fordi jeg ikke formåede at bringe hende i den rette fysiske form, jeg mener at en tæve bør befinde sig i, inden hun bliver parret.

Kommentér på:
Hvem har ansvaret?

Annonce