2.404 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 12 Svar

Min hvalp bør slappe af - hvordan? Min hvalp bør slappe af - hvordan?

Ja som sagt, det grænser måske til Jordens dummeste spørgsmål, men nu vil jeg altså kaste mig ud i at forhøre mig.

Jeg har jo en lille sheltiepige der snart bliver tre mdr.
Og jeg bliver mere og mere opmærksom på at der måske sker for meget i vores familie til hendes temperament. Hvilket undrer mig en smule.
Sagen er den, at hun er jo en rigtig fin pige, hun var lidt følsom da jeg købte hende (hvilket er helt fint) Det er hun stadig, men hun er tilsyneladende blevet meeeget gladere for at være her, hun virker i hvert fald mere "afslappet" hvis man kan sige sådan. Men, hun slapper ikke af, her mener jeg, så længe vi er opretstående så er hunden det.
Det er selvfølgelig ikke hundrede procent, hun kan godt ligge lidt ned ind imellem, men jeg føler ikke det er nok i hvert fald ikke i weekenden. Hun er suuuper god til at slappe af, ligeså snart vi gør det.
Det skal lige bemærkes at det på ingen måde generer os, jeg er udelukkende bekymret for at hendes hoved ikke kan holde til det, og at hun måske ender ud med ikke at kunne finde ordentlig ro.
Hun er trænet i at være alene hjemme, og det er ikke fordi hun er bange for vi går, hun kan sagtens være ude i den anden ende af haven mens vi er inden for osv.
Hun får ben, og det kan også få hende til at ligge og gnave lidt, men hun kan jo ikke gnave ben hele tiden.
Vi forsøger jo selvfølgelig at sætte os ned jævnligt så hun kan slappe af. Men jeg er i tvivl om det er nok.
Hvor meget skal en hund slappe af, det er jo weekenderne jeg bekymrer mig mest for, for der er vi jo tit i haven, laver noget i huset, har hundene med hos familien eller andet, vi har desuden et barn der jo også er fuld knald på, så vi kan ikke bare sidde ned hver gang hunden skal slappe af.

Hvor meget bør en hvalp slappe af?
Og har i nogen tricks til hvordan jeg kan få hende til at slappe af?

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Tilstoppet toilet 1.000 kr.
  • Hænge gardiner op 500 kr.
  • buske med rødder graves op og fjernes 3.000 kr.
  • Montering af hasvik skydedøre. 300 kr.
  • Hurtig løsning af småopgaver 1.050 kr.
  • elektriker 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Min hvalp bør slappe af - hvordan?
  • #1   13. jun 2012 Ja hun skal have et sted hun kan gå ud hvor der er helt ro, fx et hundebur til bilen som man stiller i et rum der ikke kommer nogen så tit fx et bryggers og så dække det over med et lagen fx så det er hendes hule. så kan du fx spænde kødben og legetøj fast til buret i starten så hun lærer at det er et lækkert sted af være.
    Min hund går fx i soveværelset når hun vil være alene, der ved hun der er 100% ro og det gør hun selvom vi fx har gæster.
    HUn har lært det er et lækkert roligt sted og at vi lader hende være når hun er der.

Ellers ville jeg bare begynde at ignorere hende noget mere, tit bevæger de sig med rundt for at få opmærksomhed.

• #2   13. jun 2012 Minion: Helt i orden. Jo hun har sin egen kurv, og hugger min anden hunds, overvejer lidt at købe et bur, ikke nødvendigvis fordi hund skal lukkes inde, simpelthen så hun får sig et lille aflukke..
    Vi ignorere hende også hvis hun gør noget vi ikke synes om, f.eks. hapser i buksebenene (det stopper hun hurtigt så) Men størstedelen af tiden er hun bare overhovedet ikke fræk, så det hjælper ikke rigtigt..

• #3   13. jun 2012 Jeg tænker, er det ikke bare hvalp? Jeg troede aldrig, Louie ville komme til at sove, når jeg ikke gjorde det. Men det har han da lært skal jeg love for smiley men han gør ligesom jannies ^^ og sover inde under sengen i soveværelset, hvor der er ro, og ingen kan komme til ham. Så lav et helle til hende, så skal hun nok selv styre det, når hun er klar til det smiley lige nu kunne det jo være, at I lavede noget spændende, som hun skal deltage i smiley

• #4   13. jun 2012 Jannie H: Det lyder umiddelbart som en god ide. Men tror du så at hun vil bruge det, altså tror du at hun vil finde ud af af sig selv at hun skal slappe af, jeg mener at nogen har før i tråd herinde nævnt at hun nok manglede den naturlige stopklods.

• #5   13. jun 2012 Julie P og Minion: Jeg vil håbe hun styrer det selv: Men jeg synes bare folk snakker om at der kan ske så meget at de bliver "knald i låget" når de bliver ældre, og det vil jeg ikke byde min hund eller os selv. Men det er måske kun hvis det er træning og udeoplevelser og hunden ikke har et helle?

• #6   13. jun 2012 Ja hvis du tager et rå ben og spænder fast til buret, så tvinger det hende til at slappe af og køre ned i tempo, og andet legetøj. Laver du "klikker" træning med din hund. Min hun bliver nemlig nemt stresset og en hund adfærds træner lærte mig at lave spor i haven 2 gange om ugen, klikkertræning 2 gange om dagen og hundemøde eller hundeskov en gang om ugen. Hun er blevet en hel anden hund, hun slapper meget mere af og opfører sig meget bedre.

• #7   13. jun 2012 Altså hvis du presser for mange oplevelser ned i halsen på en hund, så kan den nemt blive overstimuleret, og det er ikke godt i udviklingen. Men altså der sker vel ikke mere i jeres hjem lige nu, end der altid vil gøre, så det skal hun jo vænne sig til. Det er jo også en hyrdehund, som skal følge med fåreflokken. Så det ligger nok ikke så naturligt for racen at tage en slapper mens der run på.

• #8   13. jun 2012 Altså i min verden er der nogle hunde der skal " lære " at slappe af, vi har vores hunde med rundt og det er derfor vigtigt de kan lægge sig til ro.

Vi har en plads hvor vi lagde Micha af da hun var hvalp, fx når vi spise eller jeg ordnede tøj, jeg får stress af at have en hund i r.... Hele dagen smiley så her fik hun et ben, rejse hun sig, gik vi sammen hen på hendes plads igen, hvor hun blev lagt, og idag er hun god til at være selv smiley

Når jeg passer hunde, lære de også at de ikke behøver hænge mig i r.... Men at det kan betale sig bare at slappe af smiley da det andet kan stresse mine hunde.

• #9   13. jun 2012 Vores hunde ligger godt nok meget ned, men deres øjne og hoveder følger os rundt - især hvis der laves mad. Mon ikke bare hvalpen er nysgerrig omkring hvad I laver?
    Prøv at gå ud i køkkenet, for derefter straks at gå tilbage og smide dig i sofaen. Lig der 1 minut. Rejs dig, gå en runde og læg dig igen. Til sidst bliver hunden ligeglad, fordi der jo ikke ser noget spændende ved at du rejser dig.

• #10   13. jun 2012 Altså så længe hunden ikke stresser rundt eller leger helt vildt i lang tid uden at kunne falde ned, så ville jeg ikke gøre ret meget ud af at skrue ned for opmærksomheden

• #11   13. jun 2012 Det er en sheltie, så det du beskriver er ikke unromalt overhovedet. De klistrer når man går rundt, for det er vigtigt for dem at vide lige nøjagtigt hvad der sker når det sker - og det sker somregel når i står op og går rundt. Som Julie siger, så gør det ikke så meget, så længe hunden ikke er for stresset eller overaktiveret.

Umiddelbart vil jeg sige at i skal være opmærksomme på ikke at gøre noget ud af at i rejser jer. Altså, bare ignorere hende. Lad være med at bukke jer og klappe hende, kalde, eller noget - for det kan stresse og forstærke. Hvis hun oplever at der ikke sker noget når i rejser jer, så får hun også langsomt et mere afslappet forhold til det. Til sidst kan i måske rose hende for at blive liggende (sker EKSTREMT sjældent med min - han skal have kommando på for at blive).

Før i tiden kunne man ikke gå på toilettet (eller nogetsomhelst andet sted) hjemme hos mig uden sheltieeskorte. I dag skal han stadig have døren indenfor synsfeltet, men han forsøger ikke mere at få døren op for at redde dig ud.

Og en enkel gang imellem kan han også finde på at blive liggende. Men det er mest når Andreas (bofælle. Verdens mest afslappet mand) ligger med dynen i sofaen. De to er nogle værre flydebamser. Med ALLE andre mennesker er Watson altid på arbejde som security. Man skulle tro at det var meget hårdt og stressende for dem, men det er en race der er lavet på arbejdende hunde, og det er det de har taget med sig videre.

• #12   13. jun 2012 Som søster siger så ligger det til racen, jeg har en islandsk fårehund og de er også som skygger, det bliver bedre med alderen men forsvinder nok aldrig helt. Malou følger da også mig rundt i huset men har fundet nogle ligge steder hvor hun kan se det hele fra.

Kommentér på:
Min hvalp bør slappe af - hvordan?

Annonce