{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.374 visninger | Oprettet:

Mystisk adfærd hos unghund! {{forumTopicSubject}}

Vi har vores dejlige schæfer-unghund på 2 år. Han er en skøn hund, en smule "Pluto-agtig" til tider, men har det sødeste væsen og er en sand dengse.

Vi er utrolig glade for ham i vores familie, men han har desværre påtaget sig en adfærd, som vi ikke kan få fra ham eller finde ud af hvor kommer fra.

Når vi får gæster, er Kovo sød, hilser pænt og er på ingen måde aggressiv. Det har han aldrig været i nogen som helst situation. Når gæsterne så enten kommer med indenfor, står og snakker med os ude på gårdspladsen eller et helt fremmed sted, kan han finde på at nappe dem i bukserne. Sådan noget hvor han lige kort, >haps!< og så er han væk igen.
Vi har aldrig taget ham i at gøre det før i dag, så det er derfor jeg først kommer med problemet nu. Min far så hvordan han 2 gange, hapsede vores nabo i buksebenet. Der var ingen aggressiv adfærd, hverken fra hund eller nabo og situationen var komplet fredelig. Rent ud sagt, kom det ud af det blå.

Han har gjort det ved andre før, netop kun det lille haps, men fik desværre fast i benet på en anden nabo, en aften i sommers. Dengang var vi meget kede af det og troede i starten han var aggressiv, indtil vi nu har set at han altså på ingen måde har en truende adfærd. Hvad der udløser det, kan vi ikke sige, men vi er nået til det punkt at NU, nu er det nok. Vi er også bange for, hvis han nu gjorde det ved et barn.

Det er super svært at skælde ham ud for at gøre det, da vi sjældent griber ham midt i handlingen.

Kovo er vokset op sammen med vores border collie, og vi mistænker lidt at han måske udøver noget hyrderi på menneskene, ligesom vores border kunne finde på at gøre ved vores heste. Hurtigt hen, haps og så væk igen.
Begge hunde bliver selvfølgelig skældt ud for den adfærd.

Min far er uddannet hunde-fører inde ved forsvaret, og er derfor en hundekyndig person, men han er simpelthen på bar bund - Specielt fordi Kovo's temperament slet ikke passer til handlingen, da han netop er den type hund, der aldrig har gået, virket aggressiv eller territoriums beskyttende.

Jeg vil være rigtig glad for nogle gode råd og gerne erfaringer fra nogen, som måske har oplevet den slags før eller har hørt om det.

Tak! smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Mystisk adfærd hos unghund!
  • #1   9. nov 2011 Tja kommer der mennesker på besøg så hav ham i snor så han ikke kan udøve denne opførsel...
    Idet i stopper ham inden han overhovedet kan nå at starte den kan han jo ikke gøre det mere.... smiley Og er det et problem at have snoren i hånden så må i investere i en snor til jeres mave som er designet til det... smiley

Og hvorfor skælde en hund ud for den naturlige instinkt hvorfor ikke sørge for den ikke kan få lov til at gøre det...????

• #2   9. nov 2011 Det er i min verden at skælde en hund ud for instinkter som at sige du må ikke gå på toilet den første time efter i er stået op... smiley

• #3   9. nov 2011 Anika
    Vi skælder ud for at bide i hestenes ben. Det er, uanset hyrderi eller ej, uacceptabelt smiley
    Han får lov til at løbe og holde øje med dem, men ingen fysisk kontakt, da hvis han får rigtig fat i bagbenet, vil være ganske forfærdeligt, specielt med heste til 45.000 kr.

• #4   9. nov 2011 Det er super svært at skælde ham ud for at gøre det, da vi sjældent griber ham midt i handlingen.

Det var nu denne jeg reagerede på... smiley Sorry....
    Men de fleste hyrdehunde har lært eller pr instinkt lært at få får til at adlyde så må man engang imellem hen og nappe, siger jo ikke bid men nap... Så jo det er en naturlig ting i hyrderiet som jeg har set og fulgt med i de store hyrde konkurencer og træning af disse hunde op til...
    Måske det kunne være fedt at en med en hyrdehund kommer på banen... smiley

• #5   9. nov 2011 Ja eller at hunden ender med et fatalt spark... Den manglede jeg i det sidste indlæg....

• #6   9. nov 2011 Jeg tror der går bytte drift i ham.... Altså at han gerne vil fange byttet, at han gør det ved heste kan jo blive farligt for ham, og det er ikke smart at han gør det ved mennesker heller. Tror i skal læse lidt om det med byttedriften hos hunde, og i kan evt. tale med en go træner eller adfærdsbehandler om hvordan i løser problemet uden at lave det større end det er. smiley

• #7   9. nov 2011 Hanne L
    Jeg er nemlig lige præcis bange for, at det til sidst løber løbsk.

Det der er så underligt, er bare at det er som om Kovo slet ikke "tager det alvorligt". Det virker ikke som om han prøver af, for hans opmærksom er et heeeelt andet sted henne så snart han lige har snappet. Det er bare så mærkeligt.
    Han har heller intet imod at rende rundt imellem gæster inde i huset, men pludselig, så er der et eller andet der gør at han lige skal hapse.

Fordi vi nu ved at han gør det, så holder vi selvfølgelig rigtig godt øje hver gang han er ude sammen med andre mennesker. Jeg syntes bare et eller andet sted ikke at det er optimalt at have snor på ham når vi er hjemme, da jeg heller ikke vil komme til at "fortælle ham" at fremmed = varsom. Selvfølgelig hvis han bliver farlig, hvilket jeg dog aldrig tror vil ske, så reagerer vi, men det er bare så mystisk, for han leger hellere end gerne med de børn der kommer her. Hvis de vil kaste pinde med ham, så bliver han glad.

De smukke.........
    Det med byttedrift tror jeg er en god idé at få læst på, tak for det! Det med adfærdsbehandler tror jeg nok ikke kan komme på tale hos de øverstkommanderende (mor og far), men godt forslag.

• #8   9. nov 2011 Kan det være fordi han gearer op? Lia kan godt finde på stadigvæk at nappe mig når vi leger rigtig vildt og hun skruer helt over. Altså et hyrdenap. Hun gør det ikke ved andre, men vi har så også trænet hyrdenappene ud af hende ellers indtil jeg var helt blå i hovedet.

Det jeg har gjort er at hun har lært "nej" vha. nej-øvelser, og så har jeg fremprovokeret nappe-situation. Først bare ved at løbe rundt, da hun var hvalp og alt hvad der bevægede sig skulle hyrdes, så give hende et nej, så snart hun lagde op til at ville nappe. Da hun havde lært, prøvede jeg at lægge mærke til i hvilke andre situationer hun begyndte at hyrde og det var så hvis vi skubbede traileren eller en trillebør, så mig ud på marken med en trillebør og løbe rundt som en tosset med hunden i hælene og så "nej!" og "nej!" og "nej". Naboerne må have været flade af grin. smiley

Så idag er det kun under vild leg at den kan smutte, meeeen jeg kan jo så stoppe hende inden hun skruer helt over, så er det delvist min egen skyld. Jeg skal så også kun give det mindste piv og så lægger hun sig og ved at legen er slut.

• #9   9. nov 2011 M. I

Nej, det er når han er helt rolig. Vi er nemlig selv meget opmærksomme på, at vores hunde ikke skal få unoder "bare" fordi de gearer op, men Kovo han gør det selv hvis vi står 2 mennesker og snakker i stuen.
    Han gjorde det på et tidspunkt på min mors veninde, imens min mor lavede kaffe og hun stod og så på bogreolen, så det kommer ud af absolut ingenting?

• #10   9. nov 2011 Lise!: Okay, ja så lyder det da lidt mystisk. smiley

• #11   9. nov 2011 Lyder han ikke bare som en helt almindelig hyrdehund, der gør det han er lavet til? smiley
    Måske ville det hjælpe hvis han fik afløb for det på en anden måde?

• #12   9. nov 2011 Mille .
    Han får MASSER af afløb smiley
    Vi bor på en gård med 18 heste, han er stortset ude hele dagen når vi er ude, så han får rig mulighed for at få afløb for det (hvilket han også gør).

• #13   9. nov 2011 Schæfere hyrder. Om det er lige det, der sker i dette tilfælde, det ved jeg ikke.

Men under alle omstændigheder er det jo uønsket adfærd, og derfor skal han jo lære at kontrollere impulsen.

Alle tre schæfere jeg har haft har haft den adfærd - og den bliver efterfulgt af et nej her hos mig.

• #14   9. nov 2011 Det er i øvrigt en glimrende måde for en hund at få sat gang i gaden og opnå lidt opmærksomhed... det lærer de lynhurtigt, hvis det altså er det, man forstærker...

• #15   9. nov 2011 Byttedrift - nej, det er noget ganske andet.

• #16   10. nov 2011 Tror det ville være en go ide at få råd af andre schæfer ejere,ligesom CH, de ved som regl en hel del om racen..
    Min første tanke var os om det var for at få opmærksomhed.Hunde kan få de underligste vaner ,hvis de får en eller anden frorm for "gevinst" ud af det..

• #17   10. nov 2011 *CH*
    Tror du har meget ret i det du siger.

Tanja
    Mine forældre har haft udelukkende schæfer hunde i 22 år, så vi kender en masse til racen, men første gang vi støder på den her adfærd. Men ja, det skader aldrig at forhører sig lidt smiley

• #18   16. nov 2011 Hvordan ser hans dagligdag ud? - hvad gør I for at aktivere ham?

• #19   16. nov 2011 Vibe R
    Han er med i alt hvad vi laver. Min far og jeg går hjemme og har ham med når vi arbejder ude sammen med hestene, eller hvis vi kører nogensteder hende. Derudover er han også tit med ved stranden, leger med sin bedste ven vores border collie, så jeg vil mene han er aktiveret rigtig meget. Vi stimulerer ham på mange måder.

Kommentér på:
Mystisk adfærd hos unghund!

Annonce