664 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 9 Svar

Napperi... Napperi...

Ok... Jeg har et problem. Men inden du går igang med at læse vil jeg bede dig om at læse det hele af det jeg skriver. Jeg vil også bede om at du holder en venlig tone. Der er mange måder at opdrage på, og vi kan ikke alle være enige. Jeg er ikke interesseret i at denne tråd bliver til en af dem hvor man er skridtet fra at råbe skældsord af hinanden... Ok, nok om det... her kommer det vigtige.. hehe...

Phoenix er 13 uger nu. Han er en glad og ubekymret hvalp. Alt går fint. Jeg forventer at hans tænder snart skifter, men der er intet indtil videre.
Han har lært kommandoen nej, og han er rigtig god til at adlyde den. Han har desuden også fået en del mere mod i sin omgang med andre hunde og det er dejligt. Han har en masse legetøj som han også er god til at lege med, og så en del kødben (de ægte af dem) som han tygger i.

Men... når han bliver opkørt af den ene eller anden grund så har han en tendens til at gribe med munden. I hans adfærd er det tydeligt at se at han har lært det ved den anden hund han bor sammen med... når han "angriber" så er der gevinst og de leger.

Hver gang han gør det, så siger vi nej og roser når han giver slip (følger ofte op med lidt nus, så rosen i sig selv ikke mister betydningen, men ikke hver gang). Han har haft enkelte dårlige oplevelser med det, primært når han er gået efter ben mens man går. Vi prøvede tidligere at ignorere ham når han nappede, men i længden blev det uholdbart. Han bider aldrig igennem, det er kun et spørgsmål om at han griber med munden, men vi har også prøvet at pive, dog uden resultat.

Problemet som jeg ser det er at det er et udtryk for "stress". Som oftest den gode type, fordi han er så glad over at vi skal ud at gå, eller at han er igang med at lege med en anden hund. Men disse "gode" ting kommer jo til at ske uanset hvad vi bestræber os på... Den anden hund vi jo lege med ham når han kommer og napper den. Selvom jeg ved at hunde udemærket kan kende forskel på mennesker og hunde så "glemmer" han den del af det når han bliver overstimuleret (glad).

Jeg vil gere høre om i har andre gode ideer til at vænne ham af med det napperi... Jeg er ikke interesseret i at høre om at det skulle være dominans relateret, for det er det tydeligt ikke, det har sin rod et helt andet sted.

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler
Slå lyden til
00:00
/
01:14
LIVE

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Her er pukkelhvalen skyllet op

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Træer og buske dækket af silke

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Har Du Været Der - Historien Om Verdens Første Nationalpark!

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hjælp til rep af kanttråd til robot plæneklipper 600 kr.
  • Opsætning af håndvaskamatur 500 kr.
  • Find fejl11 på opvaskemaskine 250 kr.
  • VVS-installatører 1.950 kr.
  • Installation af nyt tv 500 kr.
  • Handyman til opsætning af brusesæt 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Napperi...
  • #1   11. okt 2011 Drengene gjorde det samme da de var helt små og de fik også et nej. og ros når de stoppede.

det gik nu stille og roligt i sig selv. Rasmus kan godt stadig en sjældent gang i mellem hoppe op, og så komme i tanke om at det måtte han ikke og så det det..

Tror bare jeg ikke fortsætte med at sige nej og henlede hans opmærksomhed på noget andet.

Mine gamle hunde Peanut og Gimle gjorde det også som hvalpe men det var mest som om det var fordi tænderne kløede så vi have altid et ben eller noget de lige kunne tygge lidt på ved hånden og det gik også i sig selv efter de havde skiftet tænder

• #2   11. okt 2011 gør det ondt når han gør det ? eller har han bare åben mund ?

smiley
    hunde kommunikere meget ved hjælp af munden. Men det der nok maaaaaaange meninger for og imod , og dit og dat smiley jeg jeg tror nu på at det er en del af en vigtig måde for dem at kommunikere på.

• #3   11. okt 2011 Nu spørger jeg om noget der fangede mine øjne som udgangspunkt...
    Du starter og slutter dit indlæg med en "løftet pegefinger" overfor os der skal svare, som **Alfisten Natasja* * også nævner.

Hvis du mener vi bare kommer med mundhakkeri, og idéer og begrundelser du ikke kan bruge til noget, hvorfor så spørge os om råd her inde?
    Hvis vi bare skal være enige i din påstand, er det nok bedst bare at være enig med dig selv smiley Dette er jo et debat forum, og alle har ret til at skrive hvad de vil, i princippet.

• #4   11. okt 2011 Raffe havde også den gang hun var hvalp ulvetime, vi gjorde så det at når hun begyndte rejste vi os op og gik ud af rummet og lukkede døren var væk 1 min kom ind igen og startede hun igen rejste vi os op igen og gik, der gik ikke en uge før det stoppede, det hjalp her de er nogle små banditter.

• #5   11. okt 2011 Jeg har rigtig gode erfaringer med at give en time out. Jeg tog simpelthen Zena og satte hende i køkkenet indtil hun var faldet ned igen. Som regel talte jeg til 20 og så kom hun ud igen.
    Det skal lige siges at man skal være lidt varsom med time outen fordi det ikke er alle hunde der reagere positivt på den. Nogen hunde bliver utrolig ulykkelige over at komme væk fra deres ejere. Zena var bare ikke en af de hunde. Hun kunne faktisk ikke være mere ligeglad smiley Men det gjorde at man fik bremset den uønskede adfærd samtidigt med at det gav hende tid til lige at falde lidt ned. Hun lærte hurtigt at når hun gjorde noget uønsket, så betød det kedelig tid i køkkenet.
    Jeg tror måske også at det virkede så godt fordi vi har en frank dør ud til køkkenet, så hun kunne stadig se os. Måske du kunne prøve med et børnegitter i en dør?

• #6   11. okt 2011 frank dør = fransk dør smiley

• #7   11. okt 2011 Jeg har kun en ting at sige ... TÅLMODIGHED! smiley

• #8   11. okt 2011 Ja, jeg siger det samme som Kiki.... Den er 13 uger for søren da, det er en baby... At gå i stress tanker og hvad kan det ellers være, er i min verden lige overdrevent nok....

Vær konsekvens i din metode, de hjælper altså ikke på alle hunde fra dag til dag, som jeg kan læse mig til har du allerede afprøvet 3 metoder, og hunden er 13 uger...

Så vælg den metode du vil bruge og vær konsekvens og tålmodig...

• #9   11. okt 2011 Skal lige siges at min kiki på 1 år, hun napper stadig når hun bliver MEGET glad.. Men det er ren og skær fordi hun gerne vil slikke og hoppe samtidig af glæde.. og det bliver til nap.. xD

Kommentér på:
Napperi...

Annonce