{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.769 visninger | Oprettet:

Omvendt bevisbyrde??? {{forumTopicSubject}}

Hej

Jeg har et spørgsmål vedrørende den omvendte bevisbyrde, som den nye hundelov har medfødt sig!

Hvis politiet ser en hund på gaden, som ligner en af de forbudte racer, så skal ejeren bevise at det ikke er det - det har jeg forstået, MEN. . .

Konkret eksempel: En fyr har en pittbull, og har fået sin dyrlæge til at dokumentere at hunden er en blanding af en boxer og lab. Hunden ligner MEGET et pittbull (og er det også). Hvis politiet kræver at han skal dokumentere at hunden ikke er forbudt, og han så fremviser seddelen fra dyrlægen - er det så nok?????

I så fald, så giver jeg intet for alt det postyr med den lov! Nu har jeg selv set hunden, og det er en "flot" pittbull, sølvfarvet, kuperet øre m.m.
Det skal lige siges at den ikke bliver brugt til kamp eller lignende - og den er fra før 17/3-10

Hvor jeg vil hen er at ALLE ville kunne se at denne hund ikke stemmer overens med papiret, og derfor er mit spørgsmål: er papiret fra dyrlægen nok, som bevis???

På forhånd tak for hjælpen smiley

(Denne tråd er ikke lavet for at skabe endnu en diskussion om hundeloven, men for at få be- eller afkræftet fakta)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Omvendt bevisbyrde???
  • #1   14. aug 2010 Tja -en blanding af labbe og boxer kan aldrig nogensinde give en sølvfarvet (blå) hund.
    Og at den er fra før 17/3 er for så vidt ligegyldigt, da racen har været forbudt siden '91

    Om dyrlægens udtalelse er nok, ved jeg ikke med sikkerhed. Men hvis det er tilfældet så er loven jo ikke nemmere at håndhæve end den gamle lov, tiltrods for at der nu er omvendt bevisbyrde


  • #2   14. aug 2010 Ja, det er nok.

    Og den omvendte bevisbyrde gælder kun hunde født EFTER 17. marts, såvidt jeg har forstået.

    Jeg kan f.eks registrere min Basse som en puddel, få en dyrlæge til at godkende det, og droppe mundkurven. Så er det op til politiet at bevise racen..

    Og på blandinger kan man jo aldrig helt bevise racer..


  • #3   14. aug 2010 I den grad..

    Til dels finder jeg den omvendte bevisbyrde fuldstændig vild, og endnu vildere er det at det absolut ikke er brugbart :S


  • #4   14. aug 2010 Altså må indrømme at da jeg fik at vide at den fyr havde fået registreret sin hund som lab/boxer, så stod jeg bare og gik i stå oppe i hovedet . . . . . Jeg så hunden for mig og tænkte - øhhhhhh jamen det er det jo ikke!!

    Men såvidt jeg forstår på AnjaCS, så gælder den omvendte bevisbyrde ikke for ham fyren her, eller hvad?
    Pittbull'en har været forbudt siden '91, men den "nye" lov har jo indført den omvendte bevisbyrde, og det var heraf mit spørgsmål kom!

    Men hvis jeg var politi-uddannet og jeg stoppede denne hund+ejer, og han viste mig det papir, så ville jeg ryste på hovedet - spørgsmålet er bare om politiet kan gøre mere - jeg ved det heller ikke!!!


  • #5   14. aug 2010 Anne - er helt enig!!
    Var også helt rystet over at han havde fået den registreret som noget andet. Jeg mener at hunden er 2-3år - så den er jo under alle omstændigheder ulovlig - men indtil 1/7 så har den stået under Amstaff - og det er jo skræmmende!

    Men kan bare ikke forstå, hvad dyrlægen får ud af at snyde???


  • #6   14. aug 2010 Jeg kender en der har fået amstaf hvalpe her i sommers, de har fået en dyrlæge til at registrere dem som bl. af nogle lovlige racer..... Jeg synes det er helt vildt at så mange dyrlæger åbenbart er villig til at snyde, jeg tænker jo at dem der snyder med deres hunds race måske ikke er de mest ansvarlige ejer og det gør mig rigtig gal. Tænk hvis man kunne omgå loven på denne måde på andre områder, hvor er vi så henne??

  • #7   14. aug 2010 Men kan bare ikke forstå, hvad dyrlægen får ud af at snyde??? ------> mammon......

  • #8   14. aug 2010 Lise Ø: nej jeg forstår det heller ikke, men det kan jo være at en af de hunde dyrlægen har fået falsk race registreret, får bidt en hund, dyrlægen så kan lappe sammen igen......

  • #9   14. aug 2010 Når der står en mand og vil have et kuld forbudte hvalpe registreret som noget andet.....så mister dyrlægen da penge ved at sige nej?

  • #10   14. aug 2010 Lise
    Der er jo mange dyrlæger der nægter at aflive sunde og raske hunde, "bare" fordi de er blevet ulovlige


  • #11   14. aug 2010 Man behøver da ikke aflive.....dyrlægen kan blot sige nej til at registrere...så er det op til ejeren hvad vedkommende vil gøre.
    Jeg ved at rigtig mange dyrlæger i årevis har aflivet hvalpe for "ansvarlige" hundeejere, der blot synes deres tæve har fået for store kuld.....så dyrlægerne der er villige til at aflive sunde og raske hvalpe findes....!


  • #12   14. aug 2010 Det er lidt mærkeligt det med at dyrlægerne ikke vil aflive raske hunde, for der er da mange hunde i tidens løb der er blevet aflivet for langt mindre end en lovgivning, det er simpelthen dobbelt moralsk.
    Jeg bliver sur over at det er så nemt at omgås loven, og at folk har moral til det..


  • #13   14. aug 2010 maya R........synes også det er underligt at dyrlæger er villige til at snyde og lyve om hundes racer.....men ikke vil aflive.....hmmmm.....

  • #14   14. aug 2010 .....det tyder ikke på den højeste moral blandt dyrlæger.....

  • #15   14. aug 2010 Lise ø: nej vel, synes det er bekymrende

  • #16   14. aug 2010 Jeg mener at have læst et sted at et kort fra DHR ikke er nok til at bevise racen. Da alle og enhver netop kan oprætte deres hunde som lige de racer de ønsker.

    Men hvad der konkret skal bruges som bevis synes jeg ikke man kan få nogen klar melding på. Altså ud over at en stamtavle selvfølgelig er bevis nok for en race.


  • #17   14. aug 2010 Hvis jeg fik nys om, at min dyrlæge gjorde sådan. Ja, så blev han sgu meldt...

  • #18   14. aug 2010 A&D

    Det mener jeg også er rigtigt. Hvis politiet er i tvivl om registreringen, kan de vist forlange, du får taget en DNA test. Men får du den taget hos den dyrlæge, der også har godkendt den som lovlig race, er vi jo lige vidt.


  • #19   14. aug 2010 Ina T <-- Ja. Men en DNA test kan jo ikke bevise racen. Den kan kun bevise hvilke hunde der er forældredyr. Og hvis forældredyrene så også er "fejl" registreret så er man ligevidt.

  • #20   14. aug 2010 Susanne C:

    Jeg vil til en hvis grænse give dig ret. Jeg vil personligt mene det er avlen, og til en grænse dårlige ejere.

    Når man leger med sind, der gennem generationer med seriøs avl, er blevet stabiliseret, vil jeg mene man leger med ilden. Man ønsker jo ikke det ekstreme skarpe temp. som Pitt og grundlæggene Amstaff havde. Og derfor er det vigtigt man med omhu, vælger forældre dyr når man avler. For ikke at gå flere skridt tilbage, som har taget generationer at nå til. For avles dyr med sind, som grundlæggene, kan man være nok så dygtig. For tror ikke man kan i de tilfælde, "nedlægge" instinkterne. Og så er det, det går galt, selv for de gode ejere, der ikke har været obs nok på forældre dyr.


  • #21   14. aug 2010 A&D

    Igen rigtigt, men mener bare ikke hunde-registreringen er nok. Så ved ikke hvad politiet kan forlange ellers. Er bare glad for her, jeg både kan fremvise: Stamtavle, registrering, købskontrakt og forsikring. Så burde jeg da være sikret, hvis der skulle blive tvivl om mine smiley


  • TST hund L
    TST hund L Tilmeldt:
    jul 2010

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 40
    #22   14. aug 2010 Jeg ved ikke hvad reglerne er. Men synes derudover at loven er endnu et eksempel på at der sidder nogle mennesker inde på borgen, som ikke ved hvad f.... de laver. De må da have tænkt at det kan opstå situationer som det indlæget handler om???

Kommentér på:
Omvendt bevisbyrde???

Annonce