{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.424 visninger | Oprettet:

Rimeligt, eller urimeligt ? {{forumTopicSubject}}

http://ekstrabladet.dk/nationen/hundene-er-aflivet-nu-kraever-politiet-74143689-kr-fra-hundeejer/6783635

Faldt over den her artikel, og er ret ambivalent mht. om det er rimeligt at hundeejeren får tilsendt en regning på over 700.000 kr.
Eftersom jeg er imod raceforbudet, synes jeg jo i bund og grund at det er urimeligt, at hundeejere risikerer at komme i klemme pga. raceforbud og omvendt bevisbyrde.

Omvendt, så er loven her nu en gang, og skal naturligvis følges, og selvom man som hundeejer har krav på at få prøvet sin sag ved domstolene, så er 2 år meget, meget længe. Hundeejeren kunne selv have valgt at stoppe kampen, længe inden de 2 år var gået, og havde dermed ikke fået tilsendt en kæmpe regning.

Jeg kan sagtens forstå trangen til at kæmpe for at redde sin hunds liv, men omvendt, så synes jeg ikke at det er rimeligt at lade sin hund sidde og glo på et internat, i 2 lange år, mens man går i retten.

Hvad mener du ? Er det rimeligt at ejer får tilsendt en kæmperegning, eller skal samfundet, betale regningen ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Rimeligt, eller urimeligt ?
  • #1   19. aug 2017 Altså det er jo ene og alene ejers valg at lade hunden sidde og rådne op på et internat i to år og så må ejer jo også betale?
    Hvem skulle ellers?


  • #2   19. aug 2017 Det betyder jo at langt største delen af befolkningen faktisk ikke har råd til at modsige sig en sådan afgørelse fra politiets side og kræve den afprøvet ved retten. Hvis den alm. Sagsbehandling er årevis undervejs.

    Der ud over er det godt nok en dyr pensionsanbringelse hvis det er de 700.000kr alene. Ja i øvrigt uanset hvad de penge er til har sagen kostet ejeren 1000kr om dagen... det kan jo sige sig selv ingen har råd til.


  • #4   19. aug 2017 Jeg synes det er fuldstændigt urimeligt...
    En sådan regning kan få folk til at frafalde en domstolsprøvelse trods
    det er en ret man har.


  • #6   19. aug 2017 For mig er det enkelt.

    Det er komplet urimeligt - det skævvrider retssikkerheden endnu mere end den allerede er i sager om listehunde.

    Det er en demokratisk skamplet.


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.149
    #7   19. aug 2017 Vil gerne vide hvem den kloge hundesagkyndige (hundebøddel) er som kan se noget ulovligt..
    https://da-dk.facebook.com/Foreningen.Fairdog/photos/a.163700363694637.43210.159670704097603/1368760899855238/?type=3

    Nej, nægt og kæmp videre mod denne latterlige lov.


  • #8   19. aug 2017 Hvis det er den hund, der er linket til, så står der den fødte på internatet, dvs det jo ikke har været én hund, men mange hunde, internatet har skullet passe, og i så fald forstår man jo bedre regningens størrelse.

    Jeg tænker lidt, at den regning ikke kunne være kommet som en overraskelse. Vedkommende må da have været informeret, det er altid dyrt at føre en retssag.. og taber man er det endnu dyrere... så det må jo have været et valg vedkommende har taget, så kan man ikke rigtig bagefter sige, at det er unfair, fordi man tabte og dermed skal betale sagsomkostninger, herunder ens egen hund+hvalpes ophold på internat.


  • #9   19. aug 2017 Enig A-S.

  • #10   19. aug 2017 Det betyder bare, at mennesker med få ressourcer ikke har en chance for at tage kampen op.
    Sagens omkostninger kan der søges om fri proces i forbindelse med.
    Regningen er det anderledes med.

    Og dermed kan kun velstillede bruge retsvæsnet.

    Det er et gedigent problem.


  • #11   19. aug 2017 Men jo ikke unikt for de her sager, tænker jeg...

  • #12   19. aug 2017 1000kr om dagen? Og en forventet sagsbehandling i årevis.
    Tror i virkelig ejer var forberedt på det?
    Hvis ja ville i så selv sige "så tar vi den i retten" hvis det var udsigten såfremt i tabte en sag?
    Man har jo som hundeejer tabt på forhånd så... for man har ikke en chance for at betale hvis man taber.

    Og nej i ville aldrig sætte jer selv eller jeres hund i det sted. Men forestil jer et hvilket som helst andet scenarie så hvor i måtte føle jer krænket på jeres retssikkerhed og fik at vide, men hvis du vil prøve det af i retten og du taber så sender vi dig en regning på 700.000kr..


  • #13   19. aug 2017 Jo, en smule på grund af den omvendte bevisbyrde

  • #14   19. aug 2017 Men man må vel tage det sure med det søde?
    Hvem skal ellers betale for ejers valg?
    Mon ikke prisen her faktisk er fordi det er en tæve med x antal hvalpe?
    Det koster at køre en sag, det koster at have x antal hunde anbragt og det koster at tabe.


  • #15   19. aug 2017 Det jeg mener er bare, at jeg har svært ved at forestille mig, at ingen har informeret vedkommende om risikoen ift udfaldet.
    Og ja, så er der jo en skævhed ift om man har råd eller ej til at føre den restsag ud i livet, men det tror jeg bare ikke er unikt for den her type sager.. Det har altid været dyrt og en sag der tager to år.. vil da undre mig meget at den ikke blev meget dyr..

    Er det fair? Måske ikke, men så er det det generelle system, der ikke er fair, og ikke den her specifikke sag.


  • #16   19. aug 2017 Zenta, har du overvejet at der kunne være uskyldige i det spil?

    ...Som skal betale for myndighedernes valg eller lade sin hund aflive og sige farvel til dine rettigheder.


  • #17   19. aug 2017 Lige pludselig bliver det at købe en hund med tavle meget billigt!

    Personen burde have stoppet sagen for lang tid siden.

    Vi ved jo at det er næsten umuligt at bevise der ikke er ulovlig race i en hund, og da bevisbyrden er omvendt, så har man ikke en chance.

    Det uanset om man er for eller i mod loven.

    At køre en sådan principiel sag alene er meget underligt, medmindre man har penge nok.


  • #18   19. aug 2017 Det er ikke sagen, der koster her, men pensionsophold.

  • #19   19. aug 2017 Sorry at jeg ikke kan se problemet.

  • #20   19. aug 2017 Det er trist..

  • #21   19. aug 2017 Pensionsopholdet er vel en del af sagsomkostningerne...

  • #22   19. aug 2017 Nej. To forskellige ting. Sagsomkostninger kan man få dækket netop for at sikre alles lige ret til retsvæsenet.

    Det gælder ikke omkostninger for pålagt pensionsophold og så har vi problemet.


  • #23   19. aug 2017 Altså det er jo den risiko man løber når man vælger at køre en sag.
    Ja det er surt og mange penge, men det er jo ejers valg.
    Jeg synes da at det værste er at man lader sin hund med x antal hvalpe bo på et internat i 2 år.


  • #24   19. aug 2017 Prøv lige at perspektivere.

    Det er grotesk i et samfund som vores.


  • #25   19. aug 2017 Jeg synes faktisk, det er helt forskruet at køre sådan en sag her med en drægtig hund. De hvalpe blev så født på et internat og boede der i 18mdr - for derefter at blive aflivet! Hvor er dyrevelfærden i den her sag? En ting er en voksen hund i 2år på et internat, men hvalpe, som aldrig kom til at opleve andet, og alligevel endte med at blive aflivet? Det har han valgt at udsætte sine hunde for.

    Jeg synes faktisk ikke, at den ejer har krav på sympati fra nogen.

    Skulle man køre sagen af princip, så skulle man have ladet hunden aflive, køre sagen, evt vinde, men uanset, ville han jo så også have sparet de 700.000.


  • #26   19. aug 2017 Er det ikke en lidt dyr pension? Omkring 900 kr om dagen.

  • #28   19. aug 2017 Enig A-S.
    Jeg kan virkelig ikke se problemet. Kun i at ejer lader sine hunde bo på internat i 2 år.


  • #29   19. aug 2017 Fanme surt, hvis politiet har set sig sur på ens labradorblanding, der aldrig har set en listehund.

    Afliv hunden eller få en regning for tvunget pensionsophold.

    Det er da helt syret!!!
    Ønsker man sådanne forhold på andre områder?


  • #30   19. aug 2017 Hvis man skulle have samfundet til at dække et to årigt pensionsophold til sin hund+hvalpe, så synes jeg ærligt talt først, at samfundet bliver grotesk.
    Hvad skal man så snart ikke have dækket?
    Faktum er, at manden tog et valg, et ret egoistisk valg. Og jeg tror simpelthen ikke på, at han ikke var bekendt med risikoen, inden han gik igang, eller i hvert fald løbende, hvor han så kunne have stoppet.


  • #31   19. aug 2017 Helt sat på spidsen..
    Ejer kunne have valgt at sige stop længe før.
    Ejer kunne have valgt at aflive hvalpene, men kæmpe for tæven.
    Ejer kunne have fulgt loven helt fra starten af, så havde der ingen sag eller regning været.

    Sorry, men ejer må altså betale for sine valg her i livet, præcis som alle andre.


  • #32   19. aug 2017 Og de uskyldige?
    Afliv hunden...



  • #33   19. aug 2017 Det er alligevel vildt at skulle tage konsekvensen af en dom før der overhovedet har været en sag.

    Det er et ulækkert perspektiv!


  • #34   19. aug 2017 Det er pissenemt at foreslå andre at aflive hunde

  • #35   19. aug 2017 Og så bliver den aflivet pga. ubehandlet kræftsvulst smiley

    Jeg synes det er under al kritik, den måde de her sager forløber på.
    - Det er på ingen måde, et forløb der tilgodeser hunden.

    Er der nogen sager, hvor folk faktisk har vundet? Når det hele er omvendt bevisbyrde? Eller er det et eller andet sted bare spil for galleriet at "muligheden" er der?

    Jeg er stærkt imod forbudslisten, men samtidig er jeg også stærkt imod folk der konstant bryder den, nu den er her - og jeg forstår ikke mange tør tage risikoen, med blandinger der potentielt kan ligne noget ulovligt. Men sådan som loven er skruet sammen, kan man vel risikere der ikke skal meget til, før en politimand kan synes en hund ser ulovlig ud?

    Jeg kan ikke se forbudslisten har gjort noget positivt.

    Ramte sådan et tilfælde her nu nogen økonomisk, som bevidst har avlet ulovlige hunde under kummerlige forhold, så har jeg ikke ondt af nogen - jeg har ondt af hunden, der har skulle føde under de omstændigheder og alle hundene som har skulle sidde i 2 år.
    - Men så er vi tilbage ved, at systemet simpelthen ikke tage hensyn til hundene eller til dyrevelfærd.

    Det er da at true folk til at droppe sagen, ved tanken om sådan en regning - lad os så sige man fik en på f.eks. 100.000kr for én hund - det er stadig et voldsomt beløb, der kunne få de fleste til at trække sig.

    Jeg synes det er helt forvaklet sat sammen.


  • #36   19. aug 2017 Men igen.. Hvem skal så betale for ejers valg?
    Hvis ikke ejer skal.
    Jeg kan ikke rigtig se det.


  • #37   19. aug 2017 Med omvendt bevisbyrde har man stort set gjort det umuligt at vinde en sag uden stamtavle. Det siger næsten sig selv.

    Så køber man uden tavle sparer man nogen penge, men tager samtidigt en øget risiko for at miste sin hund.

    Så man har et valg.

    Om man så kan lide konsekvensen af det valg er noget andet.....


  • #38   19. aug 2017 Zenta, bliver man dømt, skal man betale.
    Ingen domfældelse - så er den på statens regning.
    Sådan er det i andre sager.


  • #39   19. aug 2017 Nu var jeg lige på FB. I sagen er der tale om 9 hunde ..

  • #40   19. aug 2017 Det er så omtrent 115kr pr hund pr dag...

  • #41   19. aug 2017 OKay, ja så er det d en del billigere, end hvis det havde været for 1 hund

  • #42   19. aug 2017 Sååå ..

  • #43   19. aug 2017 I sagen med hundene Chiko, Bonnie og hendes hvalpe er der tale om 9 hunde i alt. Ingen af dem har gjort nogen noget, det handler udelukkende om udseende.

    Hundene har siddet interneret siden 28 maj 2015.

    Chiko døde i myndighedernes varetægt efter 11 måneder. Mange kan nok huske hvordan han så ud, med en åben væskende knude på over 1 kilo, liggesår og undervægt.
    Den sag blev klaget til både politiet og fødevarestyrelsen, som begge mente at det var ejerens egen skyld, på trods af at ejeren INGEN kontakt har haft med sine hunde, siden de blev konfiskeret.

    Sagen med Bonnie og hvalpene kom for byretten og siden landsretten.
    Sagsbehandlingen, løn til kammeradvokaten og domstol beløber sig til rigtig mange penge over 200.000,-, derudover er der en kæmpe regning for pensionsophold som alene beløber sig til over 900.000,-

    Alt sammen brugt på hunde, der aldrig har gjort nogen fortræd.

    Vores retssystem er ikke gearet til at have med levende dyr at gøre, og sagsbehandlingen fra myndighedernes side (politi, anklagemyndighed, domstol) tager alt for lang tid.


  • #45   19. aug 2017 "Hvem skal så betale for ejers valg? "

    Problemet er jo måden sådan noget her forløber på, jeg ved ikke hvem jeg synes skal betale for ejers valg.
    - Jo, de kunne have valgt at aflive hunden, og havde det været mig havde jeg nok valgt det.

    Men, det havde man jo så valgt pga. "bølle-metoder", som det vel er, når man laver et system hvor du skal bevise hunden er lovlig, og så lave så lange sagsbehandlinger, imens hunden skal sidde lukket i en pension, hvor den får mad og vand og ikke rigtig får andre behov opfyldt - synes du reelt der er en rimelig chance, for hunden i dét system?

    Jeg kan langt henad vejen godt se fornuften i en hund med stamtavle, men... i teorien KAN man altså godt fuske med den stamtavle, mig bekendt er der da ikke noget med DNA tests før stamtavlen laves, for at dokumentere forældrene er hvem de er m.v.?
    - Jeg synes det at sige man så kun kan have en hund med stamtavle, er lidt en ulækker måde - ulækker nok ikke helt det rigtige ord, men lige i mangel af bedre.

    Og så er vi ude i hvilke stamtavler er så gode nok osv. - får nogen så monopol? Hvilke krav skal der så være til det osv.

    Jeg tror stadig på at der er langt bedre tiltag man kunne have foretaget sig, end en forbudsliste.
    - Især fordi en forbudslisten på et eller andet plan, er så usikkert, fordi den handler om en vurdering af race - eller er der noget andet man gør for at dokumentere hunden er ulovlig? Så meget er jeg heller ikke inde i det.

    Det er levende væsner vi har med at gøre, og det er bare ikke en optimal måde det her kører på.

    Især ikke når vi så samtidig ser hvordan en dame kan vanrøgte 91 hunde, og der ikke sker en skid ved det - men ha' en hund politiet mener er ulovlig, og du får en gigantisk bøde... eh hvad?

    Igen, jeg har INTET tilovers for dem som avler med hovedet i r*ven på hunde som potentielt er eller ser ulovlige ud - jeg ville ALDRIG turde få en hund, der uanset lovlige racer eller ej, så kunne se ulovlig ud. Af hensyn til hunden.

    Men sådan som det kører i dag, så er det i min optik ikke et rimeligt forløb for nogen - jeg er lidt træt af den der hvor 100 bliver ramt fordi 1 ikke kan finde ud af tingene.


  • #46   19. aug 2017 Altså det er da uden tvivl voldsomt unfair ift hunden/dyrene, helt sikkert.
    Men nej, det er ikke unfair overfor manden, der valgte at køre sagen.
    Problemet er netop at systemet ikke er gearet til at tilgodese dyrevelfærden, men behandler dyrene som genstande, man har erhvervet sig. Det er jo en generel situation igennem hele samfundet/systemet/lovgivningen, som man måske burde lave om på. Det er jo også til tider et problem ift fx købeloven.


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.149
    #47   19. aug 2017 Det er selvfølgelig dyremishandling at holde hunde på denne måde. Synes klart jeg mangler at se de hundesagkyndiges racevurdering(er) som ligger til grund for denne ubehagelige dødsdomsag. Efter min viden om hunderacerne, så kan jeg bestemt ikke se de ulovlige racer på billedet i #7 overhovedet. Så jeg ville meget gerne møde det kæmpe fjog (sagkyndig) som er tilknyttet politiet, og som åbentbart er i besiddelse af det særlige famøse bøddel-røntgensyn..

  • #48   19. aug 2017 Så længe sagerne forløber, som de gør i dag, så synes jeg faktisk ikke det er urimeligt, at staten betaler for i hvert fald en større del af gildet.
    For som det er nu, så kan man ikke køre sådan en sag, uden at det vil betyde et pensionsophold på flere år (også selvom det skulle lykkes at bevise, at hunden er lovlig) og dermed meget store regninger efterfølgende.
    Og tilmed kan man ikke forvente, at hunden vil blive få nødvendig dyrlægebehandling og fornuftig behandling i det hele taget, der hvor den bliver anbragt. Denne hund blev aflivet på grund af en ubehandlet kræftsvulst, og der har været flere tilfælde med hunde, der ikke blev behandlet forsvarligt under deres pensionsophold - det er sgu ikke ok. Når hunden nu SKAL sidde på en pension, som ejer ingen indflydelse har på valget af, mens sagen kører, så SKAL den pension sgu også yde ordentlig pasning og pleje af hundene.
    -og sagerne skal simpelthen ikke kunne trække ud i flere år.

    Ja, ejer kan naturligvis bare aflive hunden, så der kommer en hurtig ende på sagen - men kan det virkeligt være rigtigt, at man slet ikke kan prøve sager ved retten, fordi det i så fald vil føre til vanrøgt af hunde og kæmpe regninger? Huske på, at det er samme system hunden skal igennem, hvis den anmeldes for skambid. Og der HAR vi altså set hunde, som ejer valgte at aflive for at skåne den for pensionsopholdet, men hvor retssagen efterfølgende er endt med at frikende hunden...


  • #49   19. aug 2017 Peter - nu er det jo lidt ligegyldigt hvad du, jeg eller en sagkyndig kan se... Der er omvendt bevisbyrde, så ejer skal bevise at den IKKE er ulovlig, det er ikke op til politiet at bevise, at den er det.

  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.149
    #50   19. aug 2017 Peter - nu er det jo lidt ligegyldigt hvad du, jeg eller en sagkyndig kan se... Der er omvendt bevisbyrde, så ejer skal bevise at den IKKE er ulovlig, det er ikke op til politiet at bevise, at den er det.

    Mener nu bestemt at politiet har to hundesagkyndige, som de benytter i sager som disse.. Det ville være på sin plads at få oplyst hvorfor (på hvilket grundlag) de mistænker hundene for at være ulovlige..Ellers kan politiet jo bare gøre som det passer dem (lege dømmende magt)..og gå efter folk med hundeloven som de bare ikke lige kan lide..


  • #52   19. aug 2017 Peter - ja der er hundesagkyndige. Bl.a. fordi man, efter evalueringen af hundeloven for et par år siden, har ret til, at en hundesagkyndig ser på en sag om skambidning (for at vurdere om hunden faktisk er farlig osv.). I forhold til de ulovlige hunde, er det ikke en hundesagkyndig, der afgør, om hunden er ulovlig. Loven er jo sådan, at hunden er ulovlig til det modsatte er bevist. Medmindre hunden sådan helt åbenlyst ikke er en ulovlig race (f.eks. at den er chihuahua e.l.), så vil en hundesagkyndig ikke kunne gøre hverken fra eller til - den omvendte bevisbyrde blev nemlig lavet, netop fordi du ikke med det blotte øje kan se, om en hund er ulovlig eller ej, og derfor mente man, det var bedre det var op til ejerne at bevise hundens ophav.



  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.149
    #53   19. aug 2017 Jeg kan sagtens se det MEGET problematiske i så langt et forløb

    Jeg kan se det at det er vammelt og problematisk, at man bare afliver hvis man er i tvivl..hvad fanden er det da for et system..fatter ikke at folk ved deres fulde fem overhovedet kan støtte sådan noget svineri..


  • #54   19. aug 2017 Omvendt bevisbyrde i sager om hunderacer er ganske enkelt ikke en retsstat værdigt, og det undrer mig, at eller fornuftige mennesker kan sidde og mere eller mindre være enige i og forsvare denne urimelige regel. Mon ikke empatien ville øges lidt, hvis det var noget, man potentielt selv kunne blive ramt af?

  • #55   19. aug 2017 Isabelle - men det er jo også helt grotesk, at man er nødt til at aflive hunden, fordi det nærmest ville være vanrøgt at lade den forblive i politiets (pensionens) varetægt, mens en sag kører...

    Med de muligvis ulovlige hunde, kan vi jo allesammen læne os tilbage og sige, at det er de jo selv skyld i, de kan bare lade være at have sådanne hunde.
    Men husk lige på, at det kan også ramme lovlige racer, der har bidt. Og de behøver ikke være aggressive bæster - hunden kan have bidt i selvforsvar e.l. Bliver den anmeldt og der køres en sag, så skal den altså også på pension og rådne op, til ejer enten afliver frivilligt eller sagen har været for en dommer.

    Jeg gentager bare lige - husker ingen schæferhunden, som var eftersøgningshund hos DCH, som ejer valgte at aflive (helt i tråd med folks ønskerne herinde om, at ejer jo bare kan aflive noget før). Da dommen endeligt faldt fik ejer medhold, schæferen skulle ikke aflives... Det var så bare for sent. Sådan en sag kunne ramme hvem som helst - det var jo ikke en tumpet hundeejer, som havde købt en ulovligt udseende hunde uden papirer.
    Jeg kan simpelthen ikke se det rimelige i, at man er nødt til at aflive på forhånd, fordi man ved, at sagen vil vare flere år, hvor hunden skal rådne op på pension imens.


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.149
    #56   19. aug 2017 Med de muligvis ulovlige hunde, kan vi jo allesammen læne os tilbage og sige, at det er de jo selv skyld i, de kan bare lade være at have sådanne hunde.

    Hvis man virkelig ikke kan se eller virkelig ikke fatter at mange lovlige blandinger nemt kan komme i klemme..ja, så kan man jo nemt læne sig tilbage med skyklapperne på og med sin uskyldige hund med royal stamtavle og sige at det er bare deres egen skyld, de kunne bare have købt med royal-.tavle..


  • #58   19. aug 2017 Peter - jeg tror du misforstod mit indlæg. Min pointe var egentligt lidt, at det jo netop er nemt, når det vedrører potentielt ulovlige hunde, fordi det ikke påvirker os.... men at selvom vi herinde naturligvis allesammen har sikret os mod anklager om at vores hunde er ulovlige (for det har vi da, ikke?), så kan vi altså stadig rammes af hundeloven og risikoen for, at vores hunde enten må aflives eller sidde meget længe på pension smiley

  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.149
    #59   19. aug 2017 Der er ikke noget - andet end at droppe listen, hvilket jeg så synes, man burde - bortset fra Pitbull.

    Det er en klassiker at familien dk tror at pitbull som race skulle være særlig farlig..Jeg tror mest det er navnet og mediernes hetz som skræmmer folk og familien dk.. Synes vi skal fjerne listen også for den amerikanske bull terrier..


  • #61   19. aug 2017 Amerikansk bullterier? Sådan en race er mig bekendt ikke på listen... det er amerikansk staffordshire terrier derimod smiley

    Jeg tænker, at man havde undgået meget af balladen, hvis man istedet for at lave en ny hundelov i 2010, blot havde valgt at bruge flere ressourcer på at håndhæve den vi havde - den gav nemlig også mulighed for at give påbud om mundkurv, snor, inhegning eller i sidste ende aflivning...
    Og samtidig kunne man så have lavet stramme krav for og kontrol med import af hunde - på det tidspunkt væltede det jo ind over grænsen med skrammel fra diverse østlande.


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.149
    #62   19. aug 2017 Jeg tror, det med Pitbull handler lidt om statistik og Youtube, Peter.

    Hvis vi skulle holde os til statistik, så var det helt andre hunderacer som skulle være forbudte her i dk.. Der er ingen statistik overhovedet der kan redegøre for hvorfor det lige skulle være DE 13 hunderacer..

    For mig ser det ud til at andre hunderacer og blandinger tager over.. om det så skaber mindre problemer..det vil tiden jo vise..

    American pit bull, American bull terrier, Yankee terrier, Yankee bull terrier..osv ja kært barn har mange navne..


  • #63   19. aug 2017 pittbull svarer til hvad vi herhjemme kalder muskelhund.. det må være APBT du tænker på smiley

  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.149
    #64   19. aug 2017 Pitbull er i min verden = American Pit bull Terrier APBT

    at idioter kalder andre hunderacer for pitbull... og bruger det latterlige hjemmestrikkede muskelhunde-begreb kan man ikke andet end at grine af..


  • #65   19. aug 2017 Jeg er så enig Michelle.
    Man kan diskuterer lige denne ejers valg, men tanken om at en hver hundeejer kan stå med valget at skulle sige farvel til hunden endda inden dommen er afgjort, fordi man risikerer en regning der vil sende enhver alm. Borger på gaden, ved at lade hunden leve den tid det tar retssamfundet af nå til en kendelse. Det er fandme ikke i orden.


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.149
    #66   19. aug 2017 Og samtidig kunne man så have lavet stramme krav for og kontrol med import af hunde - på det tidspunkt væltede det jo ind over grænsen med skrammel fra diverse østlande.

    Nej, nu er det for tiden nok ikke blandinger solgt som amstaffs der er mest populære (lukrative), men mon ikke at der stadig er andre spændende racer(blandinger) på vej fra diverse østlande, som også er avlet på mere eller mindre uheldige og ikke særlig racetypiske eksemplarer..


  • #67   19. aug 2017 Peter - og det er jo sådanne spekulationer, der er skyld i den omvendte bevisbyrde. Man var jo klar over (og havde allerede inden forbuddet problemer med), pitbulls/pitbull-lignende hunde fra suspekte østeuropæiske hvalpefabrikker blev hentet hertil og kaldt amstaff/ambull eller andet lovligt. Og eftersom man ikke kan teste for det, så måtte man jo tage ejers ord for det. Derfor lavede man omvendt bevisbyrde, da man lavede den nye hundelov, fordi det så netop ikke er nok, at ejer påstår at hunden er race x eller y - og de blandinger mm. du nævner, vil jo formentligt også ligne hunde på listen, og kan dermed ryge på den omvendte bevisbyrde.
    Så ideen med omvendt bevisbyrde kan jeg faktisk sagtens se - vil man have et forbud, så er det næsten nødvendigt med omvendt bevisbyrde.... Den bringer så bare rigtig meget uheldigt med sig også, og så må man jo overveje som lovgiver, om man synes et forbud er SÅ vigtigt, at man er villig til at tage alle de negative ting ved den omvendte bevisbyrde med i købet, herunder at et hav af hunde skal tilbringe årevis på internater med både dårlig dyrevelfærd og store regniner til følge.


  • #69   19. aug 2017 For lige at slå det fast.
    Selve det at få konfiskeret sin hund, kæmpe for den og så ende med aflivning, det kan jeg sagtens sætte mig ind i, det er det jo ingen der ønsker at opleve.
    Men selve regningen og tuderiet over det, det kan jeg ikke se skulle være i orden.
    At man vælger at få anbragt ikke en, men 9 hunde i to år og køre en sag der vare lige så længe, det koster altså.


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.277
    #70   19. aug 2017 Jeg siger ikke det er let at aflive. Selvfølgelig er det ikke det. Men adrig om jeg kunne leve med at de skulle være der i 2år. Det er en kamp der går ud over hunden og det er ikke rimeligt.

    Jeg finder det grotesk at der skal gå 2år før man har en endelig afgørelse. Som flere skriver er der ikke de store muligheder for at modbevise. Kan man ikke gøre det inden for rimelig tid,er der ikke mere at gå videre med. Sagen burde så være tabt.


  • #71   20. aug 2017 Med en DNA database kunne sådanne slagsmål omkring påståede ulovlige hunde, afgøres inden sagerne overhovedet kom i retten. smiley

    Prisen for en sådan database: 500.000 kr ifølge Kbh Universitet. smiley
    https://www.dr.dk/nyheder/indland/professor-slagsmaal-om-forbudte-hunde-kan-afgoeres-med-dna-database


  • #72   20. aug 2017 For os med schæferhunde, der i avlskåringsprogrammet har DNA-registrering med koster det (som jeg lige husker det - ca. deromkring) 1500 for at få prøven tager hos dyrlægen, sendt den til lab, evt. få den afprøvet (de enten prøver eller lægger den i database) og få det registreret og ført på stamtavlen.

    Det er ikke en raceregistrering men en database med dokumentation for ophav.


  • #73   20. aug 2017 Har du læst mit link?

  • #74   20. aug 2017 ??

    Øh ja - hvorfor?


  • #75   20. aug 2017 Fordi dit indlæg ikke giver meget mening overfor mit. Kan du forklare nærmere?

  • #76   20. aug 2017 Ja - i forhold til etableringsomkostninger og brugerbetaling, så vil 500.000 kr. faktisk være indbetalt i løbet af relativt kort tid, hvis alle hunde registreres med DNA.
    Gevinsten ville være, at man meget hurtigt ville begynde at kunne lave et lokalt raceidentifikationsprogram og ikke bare en mulighed for at tjekke ophav.

    Jeg synes ikke 500.000 er ret dyrt og det er helt galt, at projektet ikke er fortsat.


  • #77   20. aug 2017 Så er vi jo helt på bølgelængde. smiley

  • #78   20. aug 2017 Bortset fra at jeg synes at staten burde betale de sølle 500.000 kr.

    Det er trods alt den der har lavet en lov med omvendt bevisbyrde..


  • #79   20. aug 2017 En brugerbetaling vil ikke kunne undgås og det synes jeg også er helt ok.
    Men jo - en god donation fra det offentlige til etablering og brugerbetaling til driften, så giver det såmænd nok god mening...



  • #80   20. aug 2017 Selvfølgelig skal den anklagede betale for at få foretaget en DNA test på sin hund. smiley Men oprettelsen af et register bør betales af staten.

  • #81   20. aug 2017 Som det fungerer hos os, så betaler vi for at få prøven taget og få den opbevaret og registreret.
    På den måde ligger den altid til rådighed, og man kan derved teste ophav hvornår det skal være og i generationer bagud.

    Hvis en står anklaget og ophavet skal testes, så er det faktisk bare at skrive til laboratoriet og få besked derfra.

    At man i Schæferhunderegi kan finde ud af det, men ikke i det offentlige er mig lidt en gåde.
    Men det handler måske om at det, for at give mening, må kræve en tvungen blodprøve... Men det er jo til at komme om ved - der findes grej, så man kun skal bruge en dråbe og det kan gøres samtidig med chipning...

    Så... er der vilje, så er der også vej... det kniber måske nok med viljen til at investere i det - der er ikke stemmer i det skidt...


  • #82   20. aug 2017 Ja det er i sandhed en gåde. smiley

  • #83   20. aug 2017 Du milde, det er kun 1050 det koster for hele baduljen og ikke 1500...



  • #91   20. aug 2017 Kan UC Davis ikke teste for racer via DNA test?

    Tænker bare det da ville være både billigere, hurtigere og mere præcist.


  • #94   20. aug 2017 Karelermutti - nej det kan de ikke. Der er flere firmaer, der udbyder racetests via DNA, men ingen af dem har (indtil videre) vist sig særligt præcise. Hvis der var en simpel og præcis DNA-test for race tilgængelig lige nu - tror du så ikke den blev brugt smiley

    Men muligheden for at lave et register er der jo (tjek evt. linket længere oppe), så teoretisk var det muligt, at man i fremtiden nemt kunne afgøre sådanne sager. Det krævede sådan set bare lidt politisk vilje til at gøre det.


  • #95   20. aug 2017 Birgitta - nej, politiet giver ikke bare snorepåbud. Hunde der er "anklaget" for skambid kommer også på pension indtil de enten aflives frivilligt eller der er faldet dom. Fuldstændigt ligesom hunde mistænkt for at være af ulovlig race.
    Politiet har ikke frie tøjler til at bestemme, om hunden bare skal sendes hjem med påbud om mundkurv eller om den skal på pension mens sagen står på - der er faktisk lovgivning om dette.


  • #96   20. aug 2017 I mit lokalområde er der altså hunde, som har fået snor+mundkurve påbud af politiet efter de har været anmeldt for overfald.

  • #98   20. aug 2017 A-S - Det er jo så ikke mens en skambidssag står på, men derimod en foranstaltning som politiet kan lave påbud om, hvis hunden er aggressiv og måske har nogen episoder bag sig (men som ikke har skambidt nogen, for det ville som udgangspunkt medføre aflivning).

    Men de Birgitta skriver er jo, at politiet blot kan sende hunden hjem med en mundkurv mens en sag om skambid undersøges - og nej det kan de ikke. For har man besluttet at køre en sag om skambid så sidder hunden altså i pension imens.


  • #99   20. aug 2017 Jeg er enig med A-S. Den regning er vel at forvente med 9 hunde på internat i 2 år.


    Her i byen har vi en dame med 2 hunde, som trods snor og mundkurv påbud går løs, som tilmed har bidt flere hunde og mennesker, og skambidt en enkelt hund så den mistede øjet. De gå rundt i byen og politiet gør intet, trods underskriftsindsamling, dokumentation fra dyrlægen og klager.


  • #100   20. aug 2017 Men hvem skal ellers betale for at ejer vælger at have ikke en, men 9 hunde på internat i 2 år?
    Vi kan sagtens blive enige om at 2 år er for lang tid, primært med tanke på hundene.
    Jeg synes bare det er noget underligt noget at være en farlig karl og smide 9 hunde på internat I 2 år og køre en sag der vare så længe og så bagefter tude over regningen.
    Ejer må da være dårligt informeret hvis ikke han vidste på forhånd at det kunne blive særdeles dyrt.


  • Pia J
    Pia J Tilmeldt:
    aug 2017

    Følger: 1 Svar: 1
    #101   23. aug 2017 Hundeejer skal ikke betale en bøjet 5 øre, det kan staten og politiet gøre det er dem der har anbragt dem. Og så skal de betale af egen lomme så kunne det være at de lod alle de uskyldige hunde være i fred.
    Hunden sidder i 2 år og venter på sin dom hvad er det for et land vi lever i. Der skak højest gå 3 måneder.


  • #103   23. aug 2017 Vi kan godt blive enige om, at det er for dårligt, at sager med levende væsener indblandet på den måde, skal tage så lang tid.

    Men det er jo ikke noget nyt. Og det kan ikke komme bag på ejer, siden ejer ikke har stoppet forløbet.


  • #104   23. aug 2017 Er det så også staten og politiet der har brudt loven og avlet dem?
    Nej vel.


  • #106   23. aug 2017 Ja, skid bare på retssikkerheden, når din egen røv ikke er i klemme. Hvorfor kunne hundene ikke blive hos ejer, mens sagen kørte? Man løslader dagligt i massevis af formodede og sigtede forbrydere indtil retssagen skal køre.

  • #107   23. aug 2017 For så var hundene nok forsvundet skal du se.

  • #108   23. aug 2017 Desuden kan jeg ikke se nogen der skider på noget, lige bortset fra dem der bryder loven.

  • #109   23. aug 2017 Jeg ville da synes det lidt øv, hvis skatten gik til hundepensioner hos mennesker der træffer et bevidst valg om at tage en chance.

    Vælger nogen at tage en chance, så er det deres eget valg, men konsekvensen af at tage en chance, det er ikke alle andres problem (som at de skal betale).

    Argumentet at det ikke er ens egen røv der er i klemme, er lidt letkøbt i mine øjne.

    For ens røv burde ikke komme i klemme hvis man overholder de regler der nu engang er.

    1. 13 racer er forbudte.
    2. Der er omvendt bevis byrde.
    3. Køb med en stamtavle og situationen opstår ikke.


  • #110   23. aug 2017 Sjældent enig med Martin, som i faktisk aldrig, men her er jeg.

  • #111   23. aug 2017 Helt pr. automatik forudsættes det, at hvis en hund ender på et internat, så er ejeren skyldig...

    Det hænder rent faktisk, at der er nogle, der IKKE har handlet imod loven, uansvarligt, forkert, men som alligevel får sendt hundene i pension.
    De kunne sgu da ikke "bare lade være"....


  • #112   23. aug 2017 @CH.
    I det tilfælde vil man så ikke vinde sagen?

    Og derved skal man vil ikke selv dække omkostningerne?


  • #113   23. aug 2017 Som jeg hører argumenterne her, så bør man aflive sin hund og ikke kæmpe for at vinde den.





  • #114   23. aug 2017 Vælger man på et tidspunkt at give op og aflive hunden, så står man OGSÅ med håret i maskinen....

  • #115   23. aug 2017 Hvis jeg vælger at køre for stærkt, hvad enten det er bevidst eller fordi jeg ikke lige har gidet sætte mig ind i loven omkring hastighed, ja så må jeg jo også tage konsekvensen af mit valg uden at tude og jeg må sørme også selv betale.

    Men her skulle politiet så betale min bøde eller hvad?
    Jeg mener, det er jo trods alt dem der har stoppet mig og givet mig bøden.
    Godt nok brød jeg loven, men jeg slog jo ikke nogen ihjel.


  • #116   23. aug 2017 Zenta, overvej lige, at nogle kunne være Uskyldige....


  • #117   23. aug 2017 Det tror jeg sørme ikke at der var nogen der skrev.
    Jeg tror mere at folk skrev at man må tage konsekvensen af det og lade være med at tørre den af på alle andre.
    Vælger du at kæmpe for din hund igennem 2 år, så må du da også betale regningen bagefter.


  • #119   23. aug 2017 Loven er her på syvende år og hvis ikke man er villig til at løbe den risiko der nu engang er ved det, så må man lade være med at satse.

  • #120   23. aug 2017 Synes du dermed at det er ret og rimeligt, at en hvilken som helst hund uden stamtavle kan meldes, sættes på internat og at ejeren nu står med det valg enten at aflive hunden eller at betale ved kasse 1 efter flere års kamp?

    Det er dælme en klam måde at adfærdsregulere på - enten skal du lade være med at kæmpe eller også skal du være parat til at betale hundredetusindvis af kroner...

    Så lader folk være med at kæmpe, en uskyldig hund aflives... Retssikkerhed? Hvor?


  • #121   23. aug 2017 Lade være med at satse???

    Hvad er det for et sats? At kæmpe for sin ret, når man uretmæssigt er blevet anklaget?

    Eller er det et sats at købe hund uden stamtavle?



  • #122   23. aug 2017 Det sats og den risiko der nu engang er ved det.
    Præcis som når jeg bevidst eller ubevidst vælger at køre for stærkt.

    Det er ikke ret eller rimeligt at alle andre skal betale når jeg vælger at køre for stærkt og blive taget i det.
    Der er jo intet galt i at tage chancer, så længe man er klar på at tage konsekvensen af det.


  • #124   23. aug 2017 Du skriver om at du kører for stærkt. Jeg skriver om en hund, der IKKE er ulovlig og IKKE har gjort noget ulovligt.

    Altså USKYLDIG. Når du kører for stærkt er du skyldig...


  • #125   23. aug 2017 Hvis en sag kom for domstolenen indenfor rimelig tid og, også indenfor rimelig tid, en evt. anke lige så så så jeg intet problem i at ejer fik regningen.
    Rimelig tid er ikke hverken 1 eller 2 år men nærmere 1-3 mdr.
    Ejer har intet valg og omend jeg synes det er en forkert sammenligning så svarer det (næsten) til at en varetægsfængslet person fik regningen for sit ophold i en arrest under en varetægtsfængsling...



  • #126   23. aug 2017 Enig, Lise...

  • #127   23. aug 2017 Vi er enige i at en sag ikke bør tage 2 år. Så er jeg egentlig ligeglad med hvilken sag det drejer sig om.
    Men det er nu med tanke på hundene og ikke så meget andet.


  • #128   23. aug 2017 Er du ikke sød lige at forholde dig til de uskyldige, Zenta?

    Hvad er det for et sats, de tager, som gør det rimeligt at de enten skal aflive deres hund eller være parate til at betale store summer for det offentliges valg om at internere hunden?


  • #129   23. aug 2017 Hvad er det for uskyldige? Send mig et link?

  • #130   23. aug 2017 @Kennel Hearthitter.
    Den sag fra 2011/2010 var vil en af årsagerne til at man ændrede i hundeloven efter et par år?

    Den var alt for firkantet den første lov det var alle enige om, men Politiet skulle jo henholde sig til gældende lovgivning på daværende tidspunkt.

    I dag bliver der jo vurderet på episoden. Hvis en hund bliver angrebet, må den i dag principielt godt forsvare sig.

    Den gamle regl var jo, at var der hul så var det aflivning. Så firkantet bliver der slet ikke kigget på det mere. Så eksemplet er vil en kende forældet.


  • #131   23. aug 2017 Så vidt jeg ved er man uskyldig til det modsatte er bevist - og hvis ejer modsætter sig er det jo sådan det forholder sig - omend vedkommende selv skal bevise... men uskyldig er man til man er dømt


  • #132   23. aug 2017 WHAT?

    Et link til hvad?

    Prøv nu at forhold dig til det retsikkerhedsmæssige problem, der er her...



  • #133   23. aug 2017 Så det findes ikke?

  • #134   23. aug 2017 Lise, sådan er det jo så bare ikke i hundesager længere.

  • #135   23. aug 2017 Nix og det er en del af problematikken.... *CH*

  • #136   23. aug 2017 Arj, nu må du sgu stoppe, Zenta.

    Du nægter at forholde dig til, at ikke alle, der sigtes er skyldige.

    Det kræver ikke links at forstå, at det her er et enormt problem. Jeg har opfordret til at perspektivere og det vil jeg gøre igen.
    Prøv at bred det her ud på resten af retssystemet.

    Det tror jeg ikke, der er nogen, der ønsker.


  • #137   23. aug 2017 Jeg skal stoppe?
    Du snakker side op og side ned om alle de uskyldige der rammes af den omvendte bevisbyrde men kan ikke linke til sådan en sag.

    Nå, har vel også sagt hvad jeg ville.


  • #138   23. aug 2017 Det er for fladt, Zenta...

    Argumenter dog!


  • #139   23. aug 2017 På hvad? At jeg ikke er enig med dig? At jeg ikke er enig i at alle andre skal betale regningen for 9 hunde hvor man tabte sagen grundet den omvendte bevisbyrde der fulgte med loven for 7 år siden?
    Jeg bestiller ikke andet.
    Men min tid er sku for kort til fnidder og gentagelse og nogle fiktive sager.

    Alle kan blive ramt af loven ja, har aldrig påstået andet, men du og jeg har forhåbentlig vores papir i orden og derfor ender vi ikke i en sag om omvendt bevisbyrde.

    Tag en chance omkring loven og den omvendte bevis byrde og tag konsekvensen af det hvis du bliver knaldet.


  • #140   23. aug 2017 Forhold dig til det, at uskyldige kan blive ramt af det.

    Og nej, jeg har sgu da ikke links - jeg er ikke inde i en eneste af de sager og aner ikke noget om hvem der er skyldige i hvad og hvorfor. Det bør da heller ikke være nødvendigt.

    Du skriver, at det er et sats, man tager. Hvad er det for et sats for den, hvis hund IKKE er ulovlig og IKKE har gjort noget ulovlig, men som politiets øje falder på af den ene eller anden årsag.
    Synes du det er ok, at vedkommende har muligheden for enten at aflive hunden eller potentielt at stå med en mega regning - selvom intet ulovligt er gjort?

    Forhold dig nu til det i stedet for at tale udenom.


  • #141   23. aug 2017 I guder altså.


  • #143   23. aug 2017 Tak Isabelle.

    Som loven er i dag tager man et sats hver gang man køber en hund uden stamtavle og det sats må man så tage konsekvensen af.

    Ja det er unfair at en blanding mellem Schæfer og Labrador kan risikere at sidde i saksen, meget endda, men det er nu engang sådan tingene er.


  • #144   23. aug 2017 Ok, så kom tingene på bordet.

    Satset er, at købe en hund uden stamtavle...

    Set fra et retssikkerhedsmæssigt synspunkt, synes I så dette er ok?


  • #145   23. aug 2017 Og ja Isabelle, hvis ikke ejer har kunnet bevise noget som helst inden for de første 3 måneder, hvorfor skulle han så pludselig kunne det efter 2 år?
    Ejer er altså ikke uden skyld i at hundene har siddet der i 2 år og at regningen er blevet så høj.
    Man ved jo at den omvendte bevisbyrde er der og kan man ikke bevise at hundene intet ulovligt indeholder, ja så taber man altså.


  • #147   23. aug 2017 Med den lov vi har i dag som desuden er 7 år gammel, ja så er det er sats man tager hver gang man køber en hund uden tavle. Om det er rimeligt kommer nok an på hvem man spørger, men nu er loven der og den skal overholdes.
    Jeg har intet imod at man tager chancen og køber en tavleløs hund, så længe man samtidig forholder sig til at man løber en risiko ved det.



  • #148   23. aug 2017 Vi er i en situation, hvor man, hvis man har en hund uden stamtavle, ikke har andet valg end at aflive sin uskyldige hund, hvis det offentliges øjne falder på den.

    Det er noget af en guldgrube for det menneske, der har et horn i siden på sin nabo...



  • #149   23. aug 2017 Igen, det er jo desværre den risiko man løber.
    Man må gøre op med sig selv om man er villig til at tage den chance.


  • #150   23. aug 2017 Ja, loven er der - men om loven bliver overholdt eller ej er i denne situation irrelevant.

    Hvis du har en hund uden stamtavle, er du retsløs, hvis der en, der har set sig sur på den...

    Når jeg hører forsvaret af denne lovgivning, så undrer det mig, at der ikke tages forbehold for netop denne del af den.


  • #151   23. aug 2017 Zenta, opfordrer du til, at man sætter sig tilbage og giver op overfor en lovgivning, der er fuldstændig ude i hampen?

    Ikke på vilkår - den lov er noget makværk og det udsætter en hulens masse mennesker for uretfærdighed.
    Det er IKKE ok, Overhovedet.

    Der er intet ulovligt i at købe en hund uden stamtavle og risikoen for at blive dømt uden rettergang bør IKKE forekomme i en retsstat.


  • #153   23. aug 2017 Skal jeg sætte mig ned og græde i stedet for eller hvad forslår du?

  • #154   23. aug 2017 ??? Øh hvad???

    Jeg foreslår, at du forholder dig til, at den lovgivning, som du lovpriser så højt, indeholder dele, der i et retsstat er fuldstændig uhørt.

    I det mindste erkender, at det er sådan - OG at risikoen for, at nogle, der intet som helst forkert har gjort, bliver nødt til at aflive deres hunde (eller potentielt betale hundredetusindvis af kroner).
    OG anerkender uretfærdigheden deri.


  • #158   23. aug 2017 Jeg kan ikke rigtig se hvad det er jeg gør forkert.
    Udover ikke at have startet en indsamling til manden.


  • #159   23. aug 2017 @Kennel Hearthitter.
    Alle kan jo anmelde en hund hvis de vil, også din eller min.

    I det tilfælde, skal Politiet i dag vurdere om hunden muligvis er en blandingshund af en farlig race. Jeg tror ikke Pudler er i farezonen. smiley

    Er loven fair?

    Hm, er det fair at folk importerer to ulovlige racer, parer dem og sælger dem?

    Nej, ingen af delene er fair, men det er virkligheden.

    Hvis verden var perfekt, så ville alle disse love jo ikke være nødvendige. Det er den bare ikke.

    Lad os nu tage dit forældede eksempel. Der kan jeg ikke være sur på loven (den var så dum som den var). Men kendte jeg den person der anmeldte hunden, så ville jeg nok ikke hilse på ham i dag.

    For det er et eksempel på et menneske der er årsagen til at love er nødvendige. For desværre er der meget få derude der ikke kan skille ret fra vrang.

    Faktisk er vi hundeejere jo skyld i, at der blev indført en lov.

    For havde der aldrig været problemer der blev anmeldt til medier/Politiet, så var der aldrig kommet en lov.


  • #160   23. aug 2017 Dette er de to omtalte hunde i sagen.

    profilbillede
  • #162   23. aug 2017 Ja Ida, nemlig.

  • #163   23. aug 2017 @Ida.
    Det har du ret i....

    Jeg blander tingene sammen.

    Blev grebet af nogen eksempler. smiley


  • #164   23. aug 2017 Ida, det, jeg anfægter er den her med, at man selv er ude om det og må acceptere tingenes tilstand, hvis man har en hund uden stamtavle.

    Jeg synes faktisk ikke, man selv er ude om det og jeg synes bestemt ikke, at man skal acceptere det..

    Som tingene er nu, så har man ikke en chance - flere års internering eller aflivning er de alternativer, man står med...
    Bare fordi, man har købt en hund uden stamtavle...

    Det er virkelig langt fra at være ok. Heller ikke selvom det er sådan, det er nu.


  • #167   23. aug 2017 Enig Ida.
    Man må da forholde sig til den lov der nu engang er her og kende konsekvenserne af at købe uden tavle.


  • #170   23. aug 2017 Helt enig med dig.

  • #171   23. aug 2017 Jeg har ikke listehund, har ikke haft listehund, får det heller ikke - men jeg ønsker bestemt den lov lavet om - af mange årsager.

    Det handler om, at se ud over egen næsetip smiley

    Og selvfølgelig skal man ikke lade være med at købe hunde uden stamtavle, hvis det er det, man ønsker - det er ganske lovligt.


  • #172   23. aug 2017 Ser fint. Er bare ikke enig. Det er vist noget helt andet.

  • #177   23. aug 2017 Enig. Det er jo som skrevet op til flere gange, den chance man tager.
    Måske går det godt, måske gør det ikke.
    Sådan er det når man gambler.


  • #178   23. aug 2017 Hvordan kan det være på eget ansvar, når det ikke er ulovligt at købe og have en hund uden stamtavle?

  • #179   23. aug 2017 Fordi man er bekendt med loven og den omvendte bevisbyrde.

  • #180   23. aug 2017 Det er jo heller ikke ulovligt at købe fx en billig brugt pH lampe, men er den ulovlig (stjålet eller kopi), så er det.
    Det er jo ikke meget anderledes end med en tavleløs hund, man kender ikke ophav. Og i og med at hunde betragtes som ejendele og dermed genstande i loven, så behandles de jo ret ens. Desværre.
    Jeg er ikke ret meget imod loven, men jeg synes bestemt det burde ændres at hunde betragtes som en ting. Hvis man ændrede hundes status, ville man automatisk også være nød til at ændre på behandlingsforløbet ifm retssager.


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.277
    #181   23. aug 2017 Men bliver naboens labrador blanding taget med hvis jeg melder den. Det kan jeg ikke tro. Som udgangspunkt må man gå ud fra at den skal ligne en der har en af de forbudte racer i sig.

    Og her har man altså som køber et ansvar.


  • #182   23. aug 2017 Hvis man køber en ph lampe ufatteligt billigt og bliver sigtet for hæleri tages lampen i forvaring...
    Lamper tager ikke skade af at blive opbevaret på en hylde i flere år og man får ingen regning for opbevaringen...

    En hund tager skade og man får en regning..


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.277
    #183   23. aug 2017 Men man risikere en dom for hæleri. Uskyldige mennesker kan komme i klemme. Der er alt mulig grund til at tænke sig om.

  • #184   23. aug 2017 Lise: præcis min pointe.

  • #185   23. aug 2017 I min optik er der noget grueligt glat når borgerens retssikkerhed skævvrides. Og det bliver den i denne lovgivning. Når man så oven i laver en praktisk forvaltning hvor borgeren kommer endnu mere i klemme og KAN presses til at måtte give afkast på sin ret til at tage et forhold man er uenig i med anklager i retten fordi prisen herfor er helt uhumsk høj, ja så siger jeg sgu fra..

    Et er man kunne hade visse racer eller blandinger og de typiske ejere af disse. Men at sige ok, pyt med min retssikkerhed jeg skal alligevel ikke bruge den til noget... Wow..


  • #186   23. aug 2017 For det er der jo folk i denne tråd der har sagt.

  • #187   23. aug 2017 Zenta - ville du kunne betale hundepension til en af dine hunde hvis den blev sat i forvaring i 2 år grundet en bidepisode?

  • #188   23. aug 2017 Nu har jeg papir på mine hunde. Så jeg er nok ikke den rigtige at spørge.

  • #189   23. aug 2017 Så det papir sikre dine hunde ikke bliver uretmæssigt anklaget for skambid?

  • #190   23. aug 2017 Åh, vi løb tør for argumenter og er nu henne i skambid?

  • #191   23. aug 2017 Jeg diskuterer praksis omkring hundeloven - det faktum at hunde parkeres i årevis mens sagerne behandles. Uanset om de parkeres grundet den ene eller anden paragraf i hundeloven.

    Jeg er fløjtende ligeglad med den pågældende konkrete sag! Den rager mig til højre..
    Jeg er på ingen måde ligeglad med at vi alle kunne komme i en lignende situation hvor vores valgmuligheder er mellem pænt farvel før domsigelse eller en regning ingen alm. Mennesker har råd til at afholde.
    Og det er det jeg bede folk tænke på.

    At det her er større end de enkelte sager vi har set. Det er hele vores retsprincipper og vores muligheder som helt alm. Borgere der sparkes tilbage til tilstande ala 3 lande.. Har du penge kan du får.. Retssikkerhed. Har du ingen må du gå... Til dyrlægen og aflive din hund..


  • #192   23. aug 2017 Jamen så er det nok der det går galt, for som det fremgår af mine snart mange indlæg her i tråden, så snakker jeg den omtalte sag.

  • #193   23. aug 2017 Om det er skambid eller mistanke om en måske ulovlig race gør vel ingen forskel? I begge tilfælde kan et længerevarende pensionsophold komme på tale, hvis man anklages for overtrædelse af hundeloven...

    ...og så kan ingen stambog frikende din hund!


  • #196   23. aug 2017 Enig Isabelle.


  • #198   23. aug 2017 Igen enig Isabelle.


  • #199   23. aug 2017 Uanset om ejer havde penge eller ej er det en del af den danske retssikkerhed at man har krav på at måtte føre sin sag i 2 instanser.
    Man kan altid diskutere det etiske i at hunde opbevares så længe men det er efter min bedste overbevisning staten/anklagemyndigheden der her overtræder diverse etiske og moralske kodeks - ejer kæmper for sine hunde med næb og kløer!
    Pensionsanbringelse af hunde i flere år er dybt kritisabelt og bør ikke foregå - De danske domstole bør have en tidsramme for hvor lang tid sådanne sager må afvente inde de føres i en retssal.


  • #200   23. aug 2017 Jeg beklager så på egne vegne at jeg tillod mig at perspektiverer på emnet og overveje andre lignende situationer. Og jeg beklager da endnu mere at jeg tillod disse overvejelser at have indflydelse på min holdning til emnets konkrete spørgsmål - er det rimeligt eller ej.

    Hele min holdning til det spørgsmål bygger jo på disse tanker..


Kommentér på:
Rimeligt, eller urimeligt ?

Annonce