{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
565 visninger | Oprettet:

God Ambassadør for sin race?? {{forumTopicSubject}}

Nu har jeg efterhånden læst flere indlæg og svar om diverse halsbånd og liner mm.

Nu kunne jeg godt tænke mig at få en rigtigt god forklaring på,

1. Hvorfor skal halsbåndet være meget bredt og med evt. nitter på?

2. Hvorfor skal linen være kort ca. 50 cm? og meget bred, med masser af mønster på?

3. Hvorfor bruger man seler, med masser af nitter og dingelværk??

Når man taler om racen af muskelhunde, ser man næsten altid sådan en med dette på, er det for at de skal se sejt ud eller har det en funktion af en eller anden art..

Når jeg ser folk med f. eks seler på deres hund, (ikke de små størrelser) har de et problem, nemlig at hunden ikke er styrbar, men at hunden nærmest bestemmer over den person, som går med hunden.

Nu er der jo en del der har noget imod, disse muskelhunde, hvorfor så ikke være en god ambassadør for disse, og brug almindelige halsbånd og liner, hvor det er føreren er bestemmer hvor man går eller står, og evt. på denne måde være med til at andre folk ikke se så skeptisk ud, og evt. går over på den anden side af gaden..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  God Ambassadør for sin race??
  • #1   26. apr 2006 Jeg bruger også en sele en gang imellem. Og underligt nok bevirker det at han ikke trækker så meget.. Har ingen anelse om hvorfor.. Og få er det også sundere for hans ryg, når han endelig gøre det smiley

  • #2   26. apr 2006 få= så smiley

  • #3   26. apr 2006 * Kiki & Lucky *

    Jeg har set det mange gange, at hunden ikke er til at styre, da line sider på ryggen af selen, og ikke omkring halsen, en hund der har almindeligt halsbånd på, er nemmer at styre, at der små nøk er nok til at fortælle hunden, hvad man finder sig i og ikke..

    En sele har ikke samme efekt som et halsbånde, om det er glide-eller fasthalsbånd, så opnår du den samme efekt med halsbånd, det gør du ikke med en sele..


  • #4   26. apr 2006 vi har de (STORE) halsbånd til vores hunde...
    men vi har meget forskelligt til dem.
    1. halsbåndet er bare pynt. lige som fx en nytårs kjole..
    2. Vi har kort snor til vores, så de lære at gå pænt (det virker)
    3 sele har vi også, men kun til tøsen, slaske kan ikk lide det. men det er det tøsen bedst kan li at have på..


  • #5   26. apr 2006 Lonni (Hedehusene) G

    Og er det også sundere for hans ryg, når han endelig gøre det smiley

    Hvorfor skal hunden trække, hvorfor ikke lære den at gå pænt vred siden af én..



  • #6   26. apr 2006 Den går nu også normalt pænt.. Men er nu altså stadig kun en hvalp, og vil gerne snuse til alt hvad der nærmest rører sig..

    Jeg har fået at vide flere steder at det er sundere, men om der er noget hold i det, skal jeg jo selvfølgelig ikke kunne sige, da jeg ikke er ekspert i hundeanatomi smiley


  • #7   26. apr 2006 Lonni (Hedehusene) G..

    Du kan ikke rive hovedet af hunden, det er sikkert... hvis du bruger et halsbånd... *LOL*


  • #8   26. apr 2006 *gggg*.. Det tror jeg vist heller ikke der er en chance for, med mine spaghettig arme smiley

    Skal lige siges at når jeg er til træning med den, bruger jeg altid almindeligt halsbånd.. For jeg kan ikke træne med selen.. Den bliver brugt til hyggeture..


  • #9   26. apr 2006 Lonni...

    *GGG* Så ved du også at der en en god mening - at bruge et halsbånd...


  • #10   26. apr 2006 Helt klart.. man kan... eller rettere jeg kan ihvertfald ikke, få det til at virke med et nøk i linen for at rette til, hvis han har selen på.

  • #11   26. apr 2006 Julie..

    Vores træner siger vi sagtens kan bruge begge dele, og der er flere der bruger sele.. Jeg kan bare ikke rigtig få det til at virke..

    Det er også som om snoren sidder for langt tilbage på ryggen på den, til at jeg kan holde den i rette plads stilling, hvis den er ved at "drive" væk..


  • #12   26. apr 2006 Julie A. Olsenbanden

    At træne i sele, så har du ikke 110% kontrol over hunden, der hvor jeg er træner og instruktør, er seler, pighalsbånd, træsko, stiletsko og højhælet støver forbudt...

    En eneste træning som forgårt i sele, er når der trænes bidearbejde, en såkalt hetzsele, det er for at skåne halsen mod de volsom ryk som der vil fremkomme, når hunden springer frem...


  • #13   26. apr 2006 det brede halsbånd er fordi det støtter mere end et lille tyndt, nitterne osv. ja kan kun tilslutte mig Dennis L, det er til pynt, ligesom andre giver deres hunde trøjer og hatte på :0)
    Jeg tror det generelt er fordi det er pænt, jeg giver ikke min hund et halsbånd på med nitter for at den skal se farlig ud ( det er hun bestemt heller ikke) men fordi jeg syntes det er smart.
    Jeg bruger en kort lædersnor så hun kan lærer at gå pænt, og styrer hende beder. Og læder ja fordi det er mere slidstærkt og hvis hun skulle trække afsted med mig så kan det ikke brænde mine hænder som så mange andre stofsnore.


  • #14   26. apr 2006 Julie A: jeg kan godt følge dig....MEN det kan jo ikke passe at man som hunde ejer ikke "må" bruge de former for "pynt" til sin hund som man vil fordi man skal bekymre sig om hvad andre tænker.
    Men det kunne være jeg skulle begynde at sætte blomster bag hendes øre når vi skal ud og gå tur, så kan det være at i ikke bliver så skræmte :0)


  • #15   26. apr 2006 Julie A. Olsenbanden

    Tro helle ikke der er nogen der tvinger dig til at bruge kvælerhalsbånd.. et fast halsbånd af læder har også en stor efekt.

    Kan fortælle, at Babett har et kvælerhalsbånd på, men jeg bruger det aldrig, sæter karbinhagen i den stor ring, så det ikke kvæler...


  • #16   26. apr 2006 Nitter, stof, læder, rød, blå..

    Det kan være hip som hap for mig.. Det eneste der bekymrer mig er at se en hund komme gående med et menneske, og ikke omvendt. Hvor der tydeligvis ikke er kontrol over hund.. Og er det for mig ligemeget hvilken race eller halsbånd den har på smiley


  • #17   26. apr 2006 Julie A. Olsenbanden

    Du bruget lieg de rigtige ord... " Ved ikke hvilken signaler man udsender,, og så har alm. folk fået den forkerte opfattelse, fordi de hører grusome historier igennem pressen o0g tv..


  • #18   26. apr 2006 Tine N

    Det kan da godt være at <b>du</b> mener at det er et tumpet indlæg... det sjkal du have lov til at synes..

    Et alm. halsbånd er ikke et som f.eks. er 10 cm. bredt og fyldt med nitter...

    <b>Dette er måske også et tumpet svar</b>


  • #19   26. apr 2006 noget skal vi jo snakke om :0)


  • #20   26. apr 2006 staveplade ...


  • #21   26. apr 2006 ja læse kan jeg heller ikke

  • #22   26. apr 2006 Tine N

    Tror lige du føler dig truffet,, men nu er det ikke kun dig det drejer sig om...

    Når jeg skiver almindelige folk - så er det folk som ikke har nogen hund, eller kendskab til hunde... alser ikke hundefolk... FES den ind???



  • #23   26. apr 2006 nu bliver i vist lige kloge nok at hører på....ses

  • #24   26. apr 2006 jeg har kun almindelige halsbånd til mine hunde, fra Kenjan....eller kædehalsbånd.... Jeg synes det ser tumpet ud med de brede halsbånd, og det ser generende ud for hunden...

  • #25   26. apr 2006 julie- jeg bruger halsbånd... Jeg har samme mening som Babett, man har ikke samme kontrol over en stor hund i sele ;o))

  • #26   26. apr 2006 Mette P

    Kan kun give deig ret... og det man får fra Kenjan er kvalitet.. har en line der er over 20 år gl.. og den er som ny ( kan godt se den har været brugt)


  • #27   26. apr 2006 min ældste sele er kun 6 år, men vældig fin ;O)))

  • #28   26. apr 2006 Julie A. Olsenbanden

    Du kan få special lavet en hos Kenjan... Bare ring og få en snak med Lone....


  • #29   26. apr 2006 julie- de syr dem på bestilling i alle størrelser og de er ikke dyrere da alle deres ting er håndlavet

  • #30   26. apr 2006 10 sec. for langsom

  • #31   26. apr 2006
    Julie A. Olsenbanden


    Her er Kenjan's hjemmeside.. www.kenjan.dk


  • #32   26. apr 2006 Kan fotælle at de laver så og sige alt i lliner , halsbånd og seler selv.. det er Kenjan jeg taler om...

  • #33   26. apr 2006 Julie A. Olsenbanden

    Men det kosser aler nogle knapper... det er ikke billigt...


  • #34   26. apr 2006 Julie A. Olsenbanden

    Jeg kan fortælle dig, at forsvaret, politiet mm.. for deres hundeting fra Kenjan...

    Og hvis line bliver bidt over, ja så laver de den også...


  • #35   26. apr 2006 kan man ikke styre en hund fordi den har sele på!!!! så er det fordi du ikke har trænet din hund og så har du ikke styr på den lige gyldig hvad den har på.. hvalpe og unghunde har klart bedre af at gå med sele da de ikke er ordenlig udviklet i muskler og knogler. ang bredte nitter osv, så er det vel en smags sag om man vil det lige som tøj til hunde er det. folk er guskelov ikke ens. ang hvad signal man sende når man har en muskelhund hvis du går med en hund med et stort bredt nitte halsbånd som du har kontrol over og den går hvor den skal ja så vil jeg da hellermøde den en en eller anden hidsig hund der napper ud efter dig når du går forbi (ikke for det behøver være en lille hund, bare et eksembel). så syntes du må længer ud på landet med dine fordomme, for det er jo lige hvad det er.

  • #36   26. apr 2006 Heeeeeeeey, jeg ska lige blande mig lidt i jeres selesnak...
    Nala går udelukkende med sele, og det går FINT. Jeg har gået til træning ( ved politihunde klubben), med begge hundene i SELE, og de havde aldrig nogen anmærkninger til det, de syntes derimod, det var en god ting, også til de hunde, spm først skulle lære at gå ordenligt...


  • #37   26. apr 2006 sender nitter dårliger signaler end et kvæl fx gør... jo jeg læste det godt længer oppe, og så også godt hvordan der blev svaret til folk, hvilke siger meget mere en nitter og brede halsbånd i min mening

  • #38   26. apr 2006 jamen helt sikkert.
    og nej det var ikke dig jeg mente :o)


  • #39   26. apr 2006 christina R

    Hvem mente du så`?? smiley


  • #40   26. apr 2006 ja hvis du selv læser hvad du har svaret længer oppe så..... men det er jo igen en smags sag lige som halsbånd ;o)

  • #41   26. apr 2006 Christina- når jeg skriver kontrol mener jeg ikke almindelig lydighed. Ingen af mine hunde trækker.. Men der kan ske uventet ting, da det er dyr og hvis en af mine løb af med mig ville jeg aldrig kunne holde dem uden kontrol... Det kan ske ørerne er lukket... 7 9 13 så er det aldrig sket, men man ved aldrig

  • #42   26. apr 2006 alle folk er jo forskellige og har hver deres smag. folk går vel med det de kan lide.. om det så er nitter, eller sele, eller halsi, eller tøj til dyr.

    nogle kan lide at give deres hunde kjoler på. og små bitte halsbånd med sten, jo større hunden er jo større halsbånd.. de skal jo også kunne holde til noget.. jeg ville aldrig kunne gå med et lille fint tyndt et.. det ville jo også se dumt ud.. til så stor en hals.

    kan ikke se hvorfor folk skulle være dårlige ambassadører for deres valg af hund, fordi de vælger ting ud fra deres smag.. vi er jo alle forskellige.

    seler bruger de fleste jo fordi hunden trækker.. og ja nogle vælger måske så at bruge 700 kr på en læder sele som godt kan se lidt voldsom ud, men det er jo nok et spørgsmål om kvalitet.. læder holder jo længere end nylon og hvad seler ellers laves i. h


  • #43   26. apr 2006 christina R

    Ja det er det,,, Men det kan være svært at være en god ambassadør for en hundefrace, der har et dårligt ry og men en dårlig indstilling.


  • #44   26. apr 2006 nej helt sikkert og der er mange der ikke burde have muskel hunde og kun har dem for at "være seje".. men det gør det heller ikke nemmer når folk har fordomme for racen, og tit og ofte lægger den ud til offenlig skue, så vil folk det ikke kender racerne uvilkårlig forbinde den med noget dårlig da det er det eneste de høre!! jeg møder så tit folk der kommer og snakker med vores hunde og efter noget tid spøger hvad race det er, når man fortæller dem det får man altid svaret " jamen er det ikke dem der er så farlige" og folk må jo så heldigvis tage deres fordomme i sig igen.

  • #45   26. apr 2006 Jeg kan godt lide et lidt stort halsbånd til en korthåret hund, det ser flot ud og hvis det er bredt belaster det derfor ikke hunden hals så meget..

    at gå med sele er da bedre til en hund der trækker end at den skal kvæle sig helvt ihjel hvis den ikke har lært at gå pænt.


    det er hvad man selv syntes der er pænest der tæller jo.. jeg kan godt forstå man ikk bruger store halsbånd til langhåret hunde, for det ville se lidt mærkeligt ud ! på en måde smiley



  • #46   26. apr 2006 hvilen race er det julie ?

    en newfoundlænder ville se kejlet ud med et bredt halsbånd syntes jeg ! smiley


  • #47   26. apr 2006 christina R

    Netop, der et det jeg mener med almindelige mennesker... der intet kenskab har til hunde, og som jeg sagde ovenfor, så er det fra pressen, de har fået nogle dårlige ry, og hvad tænker her og fru Jensen... Farlige hunde,,, og når de så ser en HUND med et seletøj, som det var til en bryggerhest, Så for de jo straks bekræftet den opfattelse, at det er jo dem der er så meget omtalt...


  • #48   26. apr 2006 hehe :o)

    det er vel et spørgsmål om tilvænning ! jeg syntes også det er underligt at se Dobermann med hale hehe smiley men sådan er tiderne hehe

    nå ! nu vil jeg se fodbold !!! hyg jer !


  • #49   26. apr 2006 ps. nu er der "kun" 3 mdr og 2 dage til jeg er blevet "far" for en lille prinsesse smiley

  • #50   26. apr 2006 synes bare tit folk glemmer herinde, at vi altså er mange forskellige slags mennesker, med hver vores smag.. bryder mig heller ikke selv om nitter osv, men dømmer ikke folk på deres valg af seler, halsbånd osv. det må være op til folk selv, hvad de kan lide.

    har to store hund,, hmm muskelhunde som i kalder det.. og den ene går med en sele, fordi han trækker så meget, først her for nylig han har fået det på. og den er bare mørke grøn. og håndlavet. har prøvet med almindelig halsbånd osv. men har den opfattelse af at det skåner hunden mere, end at man rykker i et halsbånd hele tiden.

    ville aldrig selv have en læder da jeg synes det ser voldsomt ud, men igen folk er forskellige. to af vores venner har en læder på deres. og de er altså helt "normale" .og kan da godt se at nogle kigger lidt mere hvis det er en "rocker" type der kommer gående med det..

    men måske går han ikke med det fordi det ser råt ud, nogle gør måske, imens andre godt vil have noget anderledes osv.


  • #51   26. apr 2006 det var nu heller ikke lige dig, men synes bare tit folk laver man indlæg om diverse ting, hvor de glemmer folk er forskellige.. kan godt se hvad du mener..

    og tror heller ikke du dømmer nogen.. nu er der bare kun dig der svarer hihi..

    og bifalder det ikke hvis folk kun går rundt med de ting fordi hunden ser "syg" ud..


  • #52   26. apr 2006 ja det kan der, og meget misforståes herinde..

    jeg tager ikke noget nært, da jeg ikke selv er en af de personer hvis vi kan sige det sådan..

    men synes også folk skal have lov at vælge hvad de ville, hvis det er en smags sag.. og folk skal jo også have hver deres mening.. og smag..


  • #53   26. apr 2006 Zico har nitter - og det er for at se sej ud, for han er en rigtig bad ass heavy metal/ MC Hammer hund.... nemlig... ;o)

  • #54   26. apr 2006 Er forøvrigt enig med Julie og Babett i udlægningen om signalværdi.

  • #55   27. apr 2006 Conrad har aldrig haft halsbånd på og får det heller aldrig, idet han ikke bryder sig om det.
    Motionerer man sin hund ved at lade den trække cyklen er selen jo logisk nok den eneste løsning....
    Conrad kan skam sagtens styres i hans sele m små nøk...
    En sele har 100% samme effekt som et halsbånde, det handler jo bare ganske almindelig træning af hunden....


  • #57   28. apr 2006 man skal ikke skue hunden eller dens ejer på halsbåndet ... ikke alle der går med læderjakke er rocker vi bruger selv begge dele halsbånd til lydighed og sele til spor har ingen bestemt mening om nitter men tror ikke det er udstyret på hunden de fleste dømmer efter men nærmere som det blev skrevet længere oppe at ejerens håndtering og opførsel med hunden er afgørende . har set en chiuaua med nitte halsbånd vild hund ...`GGG`

Kommentér på:
God Ambassadør for sin race??

Annonce