633 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 30 Svar

Liste hundene (igen igen) Liste hundene (igen igen)

Rocky er hverken hel eller halv liste hund, så derfor gik jeg ikke voldsomt meget op i hvilke hunde racer der blev valgt som "de-ekstra-farlige-psyko-dræber-kamp" hunde (ironi kan forkomme). Men efter lige, at ha' gennem gået listen over de 13 forbudte hunde racer undrede det mig, at der over halv delen af racerne ikke var nogen jeg lige kendte til. Og da jeg tjekkede dem her på HG, kan jeg da også se, at der ikke er side op og side ned med disse hunde. Så mit spørsmål er:

Hvordan "valgte" man de 13 racer?

Altså jeg havde en ide om, at var det ud fra hvor mange gange en bestemt race havde skambidt børn, voksne eller andre forsvarsløse dyr. Men eftersom antallet af nogle af disse racer i DK ikke er særlig store, så tror jeg næppe at min teori holder.

Så hvis der sidder en der er helt vildt meget inde i det, vil jeg rigtig gerne vide, hvad der gør en hunde race til en forbudt race??

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler
Slå lyden til
00:00
/
01:14
LIVE

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Her er pukkelhvalen skyllet op

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Træer og buske dækket af silke

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Har Du Været Der - Historien Om Verdens Første Nationalpark!

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rens Terrasse+ olie 7.000 kr.
  • Se på strøm til komfur - flytte ledning til ny gruppe? 2.000 kr.
  • Fejl på opvaskemaskine 870 kr.
  • Spørgsmål 400 kr.
  • Elektriker 850 kr.
  • Haveloungesæt, fod er knækket 1.526 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Liste hundene (igen igen)
  • #1   11. jul 2010 hehe. det samme har jeg undret mig over man skulle tro de havde bladret i et hundeleksikon med lukkede øjne og tilfældigt peget hunde ud

• #3   11. jul 2010 Jeg undrede mig virkelig også da jeg så fx Fila brasileiro'en. Jeg har aldrig hørt om den (men det kunne jo også bare være mig), men slår man den op her på HG er der 5 hunde oprettet. Jeg ved da godt, at ikke alle med hund er her på HG, men det giver da alligevel en fornemmelse for hvor mange af den race der er i DK. Og synes da i øvrigt ikke, at den ser lige så robust/stærk ud som en fx Amerikansk bulldog, men igen jeg kender ikke racen.

• #4   11. jul 2010 Så vidt jeg har forstået er listen lavet tildels udfra hvilke hunde/racer der har givet problemer (amstaff, ambull o.l.) og udfra hvad racernes oprindelige formål er/var.

Filaen giver derfor ganske god mening at have på listen (når nu der altså skal være en liste). Den er jo bestemt ikke for børn.
    De store vogtende hyrdehunde er med på listen, fordi de bl.a. er lavet til at beskytte mod bjørne, ulve mm. så dem har politikerne vel så osse regnet som potentielt farlige.
    -og muligvis som hunde der kunne overtage MH plads, hvis man udelukkende forbød disse. (men mon ikke de, om nødvendigt, kan finde en anden race alligevel -de uheldige ejere altså)

• #5   11. jul 2010 Michelle: hvis det det de har taget efter er der da et hav af andre hunde der også skulle være på listen

• #6   11. jul 2010 Trine -jeg tvivler på politikerne ved det store om de hunderacer der er på listen. Så mon ikke de bare har tænkt, "ja ja, hvis folk siger den race kan alt det, så skal den da helt sikkert på listen"

Jeg siger ikke at det udelukkende er det der har været afgørende -blot at så vidt jeg har kunnet læse mig til i diverse udtalelser fra politikerne, så har det været den slags der har været med i overvejelserne.

Og skal jeg være ærlig, så tror jeg osse det har haft betydning hvor god en specialklub den enkelte race har haft
    F.eks. var både staffen og bullterrieren jo med på nogen af de tidligere lister -de er så røget af igen, efter massivt pres fra specialklubben.

Så jeg tror det er mange ting der har været afgørende -men racernes oprindelse har helt sikkert haft betydning for at de overhovedet er røget på en "måske-liste" i første omgang.

• #7   11. jul 2010 Hvis man går ind og læser om nogle af racerne fx. Tosaen/japansk kamphund, står der hvorfor man har opdrættet den, hvordan hundens temperament er, hvad den bliver brugt til osv. Også kan man måske gætte sig til hvorfor den er kommet på listen.

• #8   11. jul 2010 Bull terrieren har mig bekendt aldrig været på den officielle liste over hunde der muligvis skulle forbydes, ligesom staffen var, men den har ganske rigtigt været udnævnt som kamphund i en del artikler, grupper, på blogs osv, hvilket egentligt gør, at jeg undrer mig over, at den ikke var med i de tidlige udkast inde fra borgen smiley

• #9   11. jul 2010 Sandt nok michelle, men nu er det ikke racer som den jeg undrer mig over, men nærmere de racer som man aldrig har hørt om herhjemme. F.eks. Tornjakken.

• #10   11. jul 2010 Anne med rotterne
    Nej det ved jeg det var bare et hurtigt ekspempel, kan ikke lige komme i tanker om nogle af de nye racer fra listen.. smiley

• #11   11. jul 2010 Danielle -og med racer som tornjak og de andre sjældne racer på listen, tror jeg ganske enkelt det handler om at de har en oprindelse som vogtende hyrdehunde, der kan/skal beskytte mod vilde dyr o.l.
    Det lyder da en lille smule farligt at Fido kan nedlægge en ulv, så den skal da på listen...

• #12   11. jul 2010 Ja,det lyder desværre sådan.

Man kan jo kun undre sig. Jeg har flere steder læst,at på trods af dens oprindelse som vogtende hyrdehund, så er den ikke mere skarp (ofte tvært imod) end en sankt bernhard. Men en sankt bernhard er der jo ingen der betragter som noget farligt, på trods af, at den i mine øjne er en ganske potent race.

Man kan kun gisne om, hvorfor de har valgt nogle, og valgt andre lignende racer fra.
    Det virker ærligt talt en smule ''vi ruller terningen, og ser hvem der er den heldige'' agtigt.

• #13   11. jul 2010 Danielle -jeg synes heller ikke loven er super gennemtænkt. Men sådan laves der jo desværre mange lappeløsninger på problemer der har fortjent noget mere gennemtænkt.

Jeg kender ikek de fleste af de 13 racer, så kan ikke rigtig sige hvor berettiget det er at de er endt på listen når andre ikke er...

• #14   11. jul 2010 Listen er jo lavet ud fra hundens oprindelig formål.

Alle de hunde du finder på den, er der ikke en eneste en af dem der har haft et andet formål end at være en "kamphund" At man siden hen har lagt anfdre værdier i racen, ændre det ikke på det oprindelig formål med hunden og det er jo det hele loven er bygget omkring. Om den er forkert eller rigtig den lov vil jeg ikke komme ind på, kan se de rigtige sider af den og dem der er forkerte.

Men synes også der skal ligges vægt på at det er racen oprindelse der ligger til grund for loven.

Og nej Rottweiler og Schæfer osv fremgår ikke af den selv om ange ønsker det, for formålet med de hunde har aldrig været at lave en "kamphund"

Og ja har også mødt de sødeste listehunde hvor jeg ærger mig, og har mødt dem på listen hvor jeg fryder mig. Og ja har mødt ingen af de omtalte listehunde hvor jeg har ærget mig såd en lov er med meget blandet føelser, men den er her nu engang og den skal jo overholdes på både godt og skidt.

• #15   12. jul 2010 JKKM -det er nu ikke rigtigt det du skriver. De store vogtende hyrder har IKKE deres oprindelse som kamphunde!!

Deres oprindelse har de som vogter og beskytter af dyreflokke.

• #16   12. jul 2010 JKKM M

Det er de færreste af de racer på listen, der har en fortid som kamphund, så det passer altså ikke..

• #17   12. jul 2010 En hund der er lavet til at skræmme ulve og bjørne væk, er lavet decideret tila t være "kold i røven" undskylder mit ordforbrug smiley Men dens psyke er lavet til det en alm. hund ikke ville kunne.

• #18   12. jul 2010 Anne - Jo Dogo'en er lavet til at nedlægge vildsvin

• #19   12. jul 2010 JKKM -ikke desto mindre er de ikke lavet til kamp...

Anne -jo den er.

• #20   12. jul 2010 Så vidt jeg huske er filaen heller ikke lavet til kamp, men til vagthund, af lidt mere ekstrem art.

• #21   12. jul 2010 Vi kan tage fila'ens udstillings "særregler" de må udvise aggresion på udstillinger, dommer må ikke røre dem, kan godt forstå den er på en liste. smiley

• #22   12. jul 2010 JKKM -hvis du læser hvad jeg har skrevet længere oppe, så er jeg heller ikke forundret over at den er på listen, når nu der skal vær en liste.

Men du skriver jo at samtlige hunde på listen er kamphunde, og det er ikke korrekt.

• #23   12. jul 2010 Ja det er faktisk ret misvisende, at kalde den nye lov for et kamphundeforbud. Langt største delen af hundene på forbuds listen er store vogtere og ikke kamphunde.

Det burde hedde vogter forbudet smiley

• #24   12. jul 2010 Jeg forstår ikke helt hvorfor Boerbolen er på? er den ikke henad DDB i sind og oprindelse? Synes aldrig jeg har hørt om den.

Men forstår nu heller ej listen..

• #25   12. jul 2010 Når en lille hund som amstaffen er så farlig i de forkerte hænder vil jeg nødig se nogle af de store hyrder i de samme hænder..
    har set sådan en dominere en tiger på YT

• #27   12. jul 2010 Krumme:

Nåhh for undrede mig faktisk over Boerbolen. Troede ikke deres vogter gen, var så stort. Sammenlignede den lidt med DDB, Bullmastiff og Sankt Bernard. Men så er vogter genet nok større.

Men hvad med Bully Kuttaén hvorfor er den ikke på listen. Så den på you tube, damn ikke en hund, jeg skulle rende på.

• #28   12. jul 2010 bully kutta -er det ikke en af de "nye racer" der er lavet ved at blande lidt forskellige ret potente racer?
    -eller husker jeg helt galt her?

• #29   12. jul 2010 Henriette:

Nej det skulle være en renracet race. Havde faktisk en disskusion med en Simon S herindefra, der synes det var en skøn familiehund. Kender ikke racen, så læser et, men høre andet smiley Prøv og læs

http://www.freewebs.com/beasts-from-the-east/purebullykutta.htm

• #30   12. jul 2010 Michelle UNDSKYLD smiley

Det må være varmen smiley

• #31   12. jul 2010 helt ok;o)

Og ja så var det ikke lige den race jeg tænkte på

• #32   12. jul 2010 Undrede mig også over mange af dem på listen. Både over nogle der forekom mig komplet ukendte og en enkelt jeg slet ikke kunne se hvad lavede på den liste (og kan ikke se hvad NOGEN race laver på den liste, men I ved vel hvad jeg mener ;o)

Kommentér på:
Liste hundene (igen igen)

Annonce