{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.396 visninger | Oprettet:

At omplacere en hund {{forumTopicSubject}}

Godaften i stuen :O)

Dette bliver nok langt, men jeg håber at der er nogle forstående mennesker derude - jeg har brug for at vide om jeg gør det rigtige eller det forkerte.

Sagen er den; Jeg har en virkelig dejlig hund, han er en god blanding af schæfer/berner sennen/labrador - ligner meget en sort schæfer med labrador øre.
Jeg købte ham på Vorbasse marked sammen med min eks kæreste. Vi boede i hus med en meget stor have til, så der var masser og masser af plads til at han kunne boltre sig rundt på.

Det gik også super fint. Santos(min hund) er en ude-hund og elsker at være udenfor hele dagen, hvor han kan lege og jagte fugle.

Det gik dog ikke som det skulle, eks kæresten oeg jeg gik fra hinanden, og jeg blev nød til at flytte - jeg boede i hans hus. Jeg tog Santos med mig, da han stod i mit navn og pga. at eks kæresten ikke ville have tiden til ham.

Jeg flytter op til min mor og vi bor der i et godt stykke tid. Planen var derfra, at Santos skulle have et nyt hjem - da jeg ikke ville byde ham en lejlighed. Jeg var dog så, så heldig at få tilbudt et fint lille rækkehus med en fin lille have til, hvor jeg måtte have Santos. Jeg ville give det en chance, og se hvordan Santos tog det med mindre plads, end han var vant til.

Santos er en hund med meget stor aktivitetsbehov og der skal helst ske noget hele tiden, før han bliver træt - det har jeg vidst da jeg købte ham, og det har også gået rigtig rigtig godt med at få ham aktiveret, da jeg boede sammen med min eks kæreste, ved siden af gåturene og træningen, kunne han jo bare være ude i haven.

Og nu står jeg så her nu, som en grædefærdig hundemor. Jeg kan give min hund en masse, masse kærlighed og gå en masse ture med ham - men jeg føler ikke rigtig, at det er dét rigtige hundeliv for ham mere.
Nu står jeg i den situation, at jeg har nogle tanker om at han måske skulle have et nyt hjem, ude på landet, hvor der er andre hunde og hvor han kan løbe rundt hele dagen og jagte fugle.

Jeg tror ikke jeg kan give ham det liv han behøver mere. Det er ligesom at han savner den store have, at kunne boltre sig på - og jeg vil kun min hund det bedste!!

Så kære venner, er jeg en dårlig hunde ejer?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At omplacere en hund
  • #1   22. jun 2010 Nej det er du ikke, det er selvfølgelig op til dig om du vil omplacere ham, men det du kan tilbyde ham nu, lyder fint for en hund af hans blandning.
    Hvis han dagligt får gå ture og bliver trænet mentalt er det rigeligt med en lille lejelighed med en lille have til. Måske du skulle arbejde på at lære ham at slappe lidt af, hvis det er det du føler der er problemet, med det du lyder til at tilbyde ham, kan du sagtens forlange at han slapper af.

• #2   22. jun 2010 Vil ikke mener du er en dårlig hundeejer.. du vil jo det bedste for din hund.

MEN... hvis du virkelig elsker din hund, så kan jeg ikke forstå det er så stort et problem.. hvis du giver ham mere mental aktivering, så bliver han træt på en anden måde... hvis han kan med andre hunde, så er det jo bare afsted i hundeskov... eller når han er gammel nok 1 1/2-2 år, så kan du starte med at løbe med ham... evt gå til agility... synes der er mange muligheder.... og det sidste jeg ville vælge var at gå af med min hund.

• #3   22. jun 2010 hunde tilpasser sig som regel.. synes du skal vurdere når du har boet i rækkehuset i 1-2 måneder.. se om hans aktivitetsniveau ikke er faldet lidt så det passer til jeres nye liv..
    og så skal han self aktiveres mentalt og ikke lave stressende lege som fx pindekast.
    Håber i finder ud af det sammen smiley

• #4   22. jun 2010 Han bliver aktivivere mentalt, han kan jo en del kommandoer og tricks, men det er nogle gange bare ikke nok. Santos er lidt af en damp hund, han kan sove en time efter han er blevet kært træt, og så er batterierne ladet op og så skal der ske noget igen - hvilket også er fint, det vidste jeg jo som sagt godt, da jeg købte ham - men jeg føler bare muligheder er blevet mindre efter jeg er flyttet til et meget mindre steder. smiley

Jeg kan desværre ikke komme i hundeskoven lige pt, da jeg ingen bil har og der er en del km. ud til den nærmeste, desværre smiley

Jeg har boet i rækkehuset i 4 måneder nu. Jeg elsker min hund overalt på jorden, og han for virkelig alt hvad han behøver - der er ikke noget problem med ham - det er bare mig der føler at jeg ikke kan give ham det mere, som han behøver. Jeg skal også til at studere til september og tiden vil blive mindre til ham og da vi plejede at være to til at aktivere ham og der pludselig kun er mig - så vil jeg virkelig have det dårligt med mig selv, hvis han ikke fik det som han skulle.

Håber det gav mening.

• #5   22. jun 2010 Hvor længe har du boet i det rækkehus
    Hunde er utrolige til at indstille sig på nye tider.
    Nu har du en lille have og det kan han sagtens klare sig med.
    Du skal bare til at finde nogle aktiviteter der vil trætte ham mentalt, så er han såmændt ligeglad med om haven er stor eller lille

• #6   22. jun 2010 Nu kan jeg se , at santos ikke er så gammel, så han vænner sig hurtig til det nye liv
    Det han har bedst af, er at være sammen med dig som elsker og ikke en gård på landet hvor han måske ikke får ligeså meget kærlighed.

• #7   22. jun 2010 Du ved bedst selv hvad der skal gøres . Du kender din hund.

• #8   22. jun 2010 Du skal jo gøre det du synes er bedst.. lyder lidt som om du har bestemt dig...

Det kan lidt lyde som om din hund stresser og er over aktiveret.. min er meget rolig hjemme.. men nye steder er han bare træls.. og er for det meste i snor, da han simpelthen ikke slapper af..... du kunne evt. give din hund lidt tid.. prøve lidt forskellig træning ... og se om det hjælper.

• #9   22. jun 2010 Er det hunde der viser den ikke trives eller er det dig der ikke mener den får nok?
    Hunde er normalt godt til og tilpasse sig livet. Og hvor finder du en familie der kan give ham mere? Ja måske plads, men hvad med kærligheden?
    Kun du kender svaret.

• #10   22. jun 2010 Absolut ikke. Du tilsidesætter dig selv og tænker på hundens bedste.
    bedste.

Held og lykke med at finde et nyt hjem til ham.

Det er svært men hold fokus på at det er det bedste for ham.

• #11   22. jun 2010 Måske stresser han, det ved jeg ikke. - Jeg har ikke bestemt mig for noget endnu - som sagt vil jeg min hund det bedste og hvis kærlighed er det eneste jeg kan tilbyde ham, er det jo ikke altid nok smiley

Jeg føler ikke at han trives her, det virker ikke sådan på ham. Han piver meget og virker som om at han leder efter noget/nogle, nogle gange. Jeg synes han er blevet meget trist efter vi er flyttet og det er dét der uroliger mig.

HVIS jeg beslutter mig for, at han skal have et nyt hjem, giver jeg ham ikke bare væk uden videre. Det kommer til at tage laaang tid, han skal kun væk, hvis den rette skulle dukke op.

Jeg vil jo for alt i verdenen ikke af med ham, men når det ikke virker som om at han trives, bliver jeg utrolig frustreret - jeg er som sagt i et følelsesmæssig vilrede lige nu :-S

• #12   22. jun 2010 Som louise S skrev, det lyder lidt som om du har bestemt dig..

Men du skriver selv, at Santos ikke er noget problem... Hvorfor så gøre ham til et problem?
    Det lyder som om at det er dig der synes han skal aktiveres så meget, men ikke at Santos rent faktisk har brug for det.. ved ikke om det giver mening..

Anyway, hvis han er så aktiv som du siger han er, så ville jeg nok vælge at arbejde med ham istedet.. Jeg ville aldrig kunne give min hund væk til en gård... Som en anden sagde, så får en hund ikke lige så nær en kærlighed på en gård, som du kan give ham..

• #13   22. jun 2010 Jamen... Søde venner der er jo ikke noget problem - Santos er og bliver aldrig et problem - så havde jeg jo givet ham væk for længst hvis han var et problem. :O)

Det jeg skriver er; at jeg ikke FØLER at jeg kan give ham det, som han har brug for udeover kærlighed og det virker ikke som om at han trives og det frustrere mig rigtig meget.

Santos har brug for meget aktivering og han er en ude hund, det er ikke noget jeg synes, det er noget han har været lige fra hvalp af. :O)

Hvis jeg overhovedet tager en beslutning om det, så giver jeg ham som sagt ikke videre bare sådan lige, det kunne jeg aldrig drømme om. Og jeg har ikke besluttet mig endnu.

• #14   22. jun 2010 Hejsa.. Ja det er trist den slags.. Men jeg tror nu ikke du skal tænke sig meget over, det med at du havde en stor have.. Det at du får ham aktiveret hverdag, er jo med til at han har et godt hundeliv.. At du så har din lille have, er jo fint.. han kan jo stadig være ude..

Hvordan aktivere du ham nu? For tænkte du kunne jo melde dig ind i en hundeklub, og gå til hundetræning med ham, og få nogle redskaber med hjem du kan træne ham i. Så du for ham mere aktiveret.. smiley

Jeg ved af erfaring, at både scæfer og labrador i sig selv er aktive racer, som gerne vil arbejde.. Han må være genial til spor træning.. ?? er det noget du arbejder med?? smiley

• #15   22. jun 2010 Jeg ville jo egentligt bare høre, hvad i måske ville i gøre - hvis i var i sådan en situation smiley

• #16   22. jun 2010 Hej Stine H. Vi laver rigtig meget søgearbejde og det synes han er rigtig sjovt. Jeg går ture med ham nu, og prøver at aktivere ham mentalt også, men det kan få det meste kun ske i haven eller i under snor på gåturen, da der ikke er mange marker eller lign. heromkring, hvor vi kan være.

Hundetræning går vi ikke til i øjeblikket, men der starter noget op i august, som vi har meldt os til.

• #17   22. jun 2010 Og de fleste har også svaret, at de ville vælge at arbejde med hunden smiley

• #18   22. jun 2010 Hvis hunden viser tegn på at mistrives , ja så ville jeg prøve og finde et andet hjem.
    Men jeg har lidt på fornemmelsen at det mest er et problem for dig og hunden egentlig er fint tilfreds.
    Fordi den kommer i andet hjem er der ingen garenti for den trives bedre.

• #19   22. jun 2010 Men det lyder som om, at du gør hvad du kan.. Med træning og det hele..

Nu er 4 måneder heller ikke så lang tid.. Jeg synes du skal se tiden an, træne som du nu vil gøre, og se hvordan han så trives..
    Han skal jo også lige vænne sig til et nyt hjem smiley

• #20   22. jun 2010 Det med problemer, forstår jeg virkelig ikke hvor kommer ind henne smiley Der er ikke nogen problemer med noget som helst, jeg har ikke noget problem og hunden er ikke et problem smiley

Jeg synes ikke at min hund virker glad, siden vi er flyttet hertil. Han piver meget, og virker ikke så glad og så føler jeg at jeg måske ikke kan aktivere ham nok.

Jeg vil selvfølgelig gerne arbejde med ham og det gør vi også og HVIS det skulle komme så vidt at jeg ville af med ham, sker det ikke bare sådan lige med det samme, det kunne jeg aldrig drømme om. Men jeg vil se tiden lidt an så, og se om han måske bliver gladere og bliver lidt mere "sig selv igen" smiley

• #21   22. jun 2010 Okay.. jeg tror det godt du for startet op til hundetræning, så for du nogle gode redskaber med hjem, som du kan træne ham i. og på den måde aktivere ham.. smiley har du gået til hundetræning med ham før??

Det du evt kunne gøre hvad angår spor arbejde. Så kan du lave et søge felt.. dig og hunden går så inde i en 4 kant. også smider du lidt lege tøj rundt omkring, og guffer.. Så stiller du dig hen ved "starten" og "sender" hunden ind, for at finde tingene.. På den måde for du ham virkelig til at arbejde.. Du kan lære ham at søge efter ting, som pung, nøgler mv.. smiley virkelig sjov træning.. Her er det jo også med line arbejde.. smiley

Ved ikke om det er det du gør.. Men det er super træning.. smiley

• #22   22. jun 2010 Jeg tror altså også at det handler meget om. at din hund lige skal vende sig til de nye omgivelser.. Jeg syntes også at hunde hurtigt tilpasser sig hverdagen.. Men hunden skal naturligvis også aktiveres for ikke at blive "skør i bolden.." Men det gør du jo også.. Så jeg syntes du gør en fin indsat´s for din hund..

Kunne du ikke mødes med nogen venner, så din hund kan komme ud og lege.. smiley han er jo ikke så gammel heller, og det at komme ud og lege med andre hunde, er jo også god mental træning for hunden også.. smiley

• #23   22. jun 2010 Har gået til hundetræning med ham før smiley

Det med spor arbejde, hvordan forgår det helt præcist? Og hvordan lære man hunden, at det præcist er f.eks. nøgler han skal lede efter? smiley Har aldrig lavet sporarbejde før, vi har bare prøvet at søge efter godbidder, pølser og mad smiley

• #25   22. jun 2010 Det du gør er at du først stiller en bane op.. Du tager bare 4 pinde. så skal dig og hunden blive inde for den 4 kant.. smiley Det du så skal sørge for er at banen er i vindretningen, så hunden har lidt nemmere ved at finde tingene. Så smider du feks en gammel pung ind, så kan du smider nogle guffer i den, for at gøre pungen ekstre intrasant.. smiley så smider du lige lidt legetøj rundt omkring, feks også handsker, strømper mv... Så går du hen i start.. Og siger til hunden "søge" hvor du ligesom "sender" hunden ind i søgefeltet.. Så skal hunden jo så selv arbejde.. går hunden ud for banen, skal du bare lige have hunden ind på plads igen.. Når hunden så finder en ting.. så skal du ruske i legetøjet, for ligesom at gør det sjovt og spændende... også løber du ud af banen men du rusker med legetøjet.. og med en super glad stemme... smiley På den måde for du hunden "peppet" op, og finder ud af at det er super godt at finde ting.. smiley Så stiller du dig så igen ved start, og sender hunden ind igen.. og ja sådan fortsætter du.. smiley

Mine hundetrænere siger, at det er SUPER god måde at aktivere sin hund på, og det er mindst 10 timers arbejde for hunden.. smiley

• #26   22. jun 2010 Min muffi, lærte LYN hurtigt hvad søge feltet gik ud på.. og man kunne virkelig høre hvordan hun arbejdede.. smiley det med pungen, så snart han finder den, så skal du rose ham til skyerne, med super glad stemme.. så kan du sådan lige åbne pungen lidt, så han lige kan få guffen.. På den måde, lære han hurtigt at pungen er noget godt... smiley

• #27   22. jun 2010 Det lyder da som en god ide, måske jeg skulle starte ude i haven, indtil jeg finder et sted i nærheden her, hvor der er plads til sådan noget :O)

• #28   22. jun 2010 ja.. det kunne du prøve.. det bedste er nok at hunden ikke kan se tingene, så det er næse arbejde han skal lave.. smiley

• #29   22. jun 2010 Jeg tænker faktisk det samme som " Helt almindelig hundetosset". At det kan være dit humør der smitter af på ham. måske er du trist over at være flyttet?? Og så dine bekymringer ang.hunden som måske også påvirker ham. Bare en tanke.

• #30   22. jun 2010 Det kan måske godt være mit humør, det ved jeg ikke. Men jeg prøver at give det noget tid og ser om det måske ændre sig :O)

• #31   22. jun 2010 Jeg vil bruge tråden til at høre: Er der nogle der kender nogle billige hjemmesider, hvor man købe billige ting til hunden? Og er der nogle der har erfaringer med en hundefløjte?

• #32   22. jun 2010 Det kommer lidt an på hvilke ting du er på udkig efter? smiley

• #33   23. jun 2010 Jeg er på udkig efter billige træningsting og billige hundegodbidder smiley

• #34   23. jun 2010 Godbidderne kan du selv lave. Der er vidst flere forskellige opskrifter. Jeg kan bare ikke huske dem. Kun denne: Tørret lever. Lever skæres i små tern og tørres i ovnen. Hvis de bliver tørre hele vejen igennem kan de holde sig i længst tid. Kortere tid hvis de er lidt bløde inden i. Men det er en smagssag.
    Hvilke træningsting tænker du på?

• #35   23. jun 2010 OMG du skulle jo have taenkt 10-15 aar frem i tiden.. hvorfor gjorde du ikke det inden du anskaffede dig en hund.. (Ironi kan forkomme)

Sjovt der er forskel paa folk herinde.. om det er en ung knaegt med en amstaff eller om det er en ung pige med en blanding.. ja ja saa ved man jo HG er same old same old.. og ja det her er et surt opstoed fra mig..!! (ik lige ment til dig TS smiley )

Men jeg haaber da du vil tage den rigtig beslutning.. som mange af de andre siger saa ind ordner hunde sig tit efter hvordan vi lever.. min hund har boet i en stald med mig hvor hun kunne loebe som hun ville og nu bor vi i centrum paa 25m² og det klare hun fint, hun faar hendes ture og leg og saa er hun glad..
    det har jo sikkert ogsaa noget at goere med at han ikke er saa gammel at han stadig har saa meget energi, men det er jo noget der foelger med..

havde det vaeret mig havde jeg beholdt ham..

Kommentér på:
At omplacere en hund

Annonce