{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.307 visninger | Oprettet:

Boxere, Hvide hvalpe? {{forumTopicSubject}}

Hej Alle sammen
Det her starter nok en stor debat, men lad os lige prøve...
Hvide boxere er der meget delte meninger om, og jeg ved ikke hvilken side jeg står på.

Mange seriøse opdrættere afliver deres hvide hvalpe, da de jo ikke er efter racestandarten (dette tror jeg dog ikke jeg ville kunne få gjort)
Jeg kan forstå dette på det grundlag at man kan træffe at "brænde" inde med disse hvalpe hvis der ikke er et marked for dem.
Men en hvid boxer kan jo være en lige så god og dejlig boxer som alle andre, den kan self. bare ikke deltage i udstillinger her i DKK endnu.

Hvis man som DKK opdrætter sælger disse hvalpe, skal der så ikke være et afslag i prisen? Eller hvordan

Håber i vil komme med jeres meninger om dette lidt følsomme emne.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Boxere, Hvide hvalpe?
  • #1   18. maj 2010 Der har for få dage siden været en tråd om samme emne, hvor jeg tror at man kom hele vejen rundt om den følsomme sag.

    Så søg og du skal finde :o)


  • #2   18. maj 2010 Anja.. jeg lavede en tråd, der minder om denne for et stykke tid siden... der kom en del viden ang. de hvide boxere... skal lige se om jeg kan finde den.

  • #3   18. maj 2010 Hehe Mie.. du vandt...

  • #4   18. maj 2010 Jeg ville vælge at aflive hvalpene eller sælge til folk jeg stolede på. Hvis jeg solgte ville det være til kraftigt reduceret pris og med avlsforbud. Problemet er bare, at man skal stole på at folk rent faktisk overholder det avlsforbud.

    Det er jo ikke for ingenting at det er ildeset med hvide boxere i et kuld. Det er jo fordi de kan lide af forskellige følgesygdomme og man på ingen måde bør avle videre på disse gener.


  • #6   18. maj 2010 Læs tråden... der er nemlig mange myter, når det kommer til de hvide Boxere...

  • #7   18. maj 2010 Mange tak

  • #9   18. maj 2010 Årh jeg ska da så meget have en hvid boxer =)

  • #10   18. maj 2010 Tumling: Sig lige til, hvis det skal være indenfor den nærmeste fremtid...;0)

  • #11   18. maj 2010 Trine: Så godt dit svar i den anden tråd =) Hvis jeg bare ku få kæresten overtalt så havde jeg sku allerede sagt ja til dig =)

  • #12   18. maj 2010 Til Anja

    De opdrætter der sælger den hvide boxer, sælger den til ½ pris af hvad de farvede koster pt.

    Prisen på en boxer er ca 10.000kr



  • #14   18. maj 2010 I Italien er det ved lov forbudt at aflive hunde "blot" pga farven.
    Der skelnes mellem albinoer, som er yderst sjældne og hvide.
    http://www.youtube.com/watch#!v=p8YE4WYRwvU&feature=related


  • #15   18. maj 2010 Inge -nu er det jo ikke udelukkende fordi hunden er fejlfarvet de aflives. Det er jo i høj grad osse pga de problemer der kan følge med de hvide boxere.

    Debatten har været her en del gange, og lidt søgen på emnet kunne sikkert være gavnligt, for der kommer faktisk rigtigt mange kloge ord frem.

    Jeg kender osse en super skøn hvid boxer -men jeg ville ikke selv turde købe en, hvis den ikke som minimum var BEAR-testet inden den forlod opdrætter... Og så har man jo stadig risikoen for allergi at tænke på.


  • #16   18. maj 2010 hva står BAER egentlig for?? altså har fundet ud af at man tester for hørelsen.. Men forkortelsen =)

  • #18   18. maj 2010 ahh takker =)

  • #19   18. maj 2010 Michelle - Det er et meget spændende emne, jeg har "fulgt" lidt med, da jeg gerne vil have endnu en boxer, når jeg stopper med at flyve så meget.
    Men min skal heller ikke være hvid.
    Jeg har også læst, at de blevet accepteret i Schweits, jeg kan bare ikke finde det, desværre.
    Faktisk kender jeg en tigerstribet tæve, som er døv, så der skal nok noget mere forskning til ,før man kan afgøre om de hvide er mere syge end deres farvede søstre og brødre.
    Men det er jo lidt svært, hvis man afliver dem!


  • #20   19. maj 2010 inge -alle hunde kan jo blive/være døve af alverdens årsager.

    grunden til at hvide hunde er særligt udsatte, er at det stof der giver farve til pelsen, osse er med til at udvikle det indre øre. Ingen farve i pelsen = risiko for at det indre øre ikke er udviklet korrekt.
    Så selvom en farvet boxer er døv, er den det altså næppe af samme årsag som en døv hvid boxer.
    Risikoen for at en hvid boxer er døv, er altså noget højere end ved farvede boxer.

    Det gælder i øvrigt osse for andre hvide hundem hvorfor den hvide farve osse i en lang række racer er uønsket (og så skal vi skelne -for f.eks er hvide schæfere, samojeder, japansk spids m.fl. ikke hvide -de er egentlig røde, omend meget meget meget lyse)


  • #21   19. maj 2010 Michelle - Jeg mener bare, at når man ikke kan/vil avle sig ud af problemet med de hvide boxere, som jo stadig udgør mellem 20-25% af alle fødte hvalpe, så må/skal man lave en tilbundsgående undersøgelse af, om det er en myte, at de er mere syge eller ej.
    Jeg ved godt, at der er skrevet tykke bøger om emnet, de er desværre bare for "tekniske" til at jeg kan følge med.
    Etisk mener jeg det er forkert, at man med vilje frembringer hvide hvalpe, for så blot at aflive dem.
    Jeg ved, at indenfor GD afliver man hvalpe, når kuldet bliver for stort, men ellers kan jeg ikke komme i tanke om andre racer, hvor man afliver hvalpe uden synligt handicap!
    Man må heller ikke glemme, at beslutningen om at aflive de hvide boxere blev taget i 1925, det er mange år siden.


  • #22   19. maj 2010 Inge -i dag er det altså ikke længere standard at aflive hvide hvalpe. Nogen opdrættere gør det da ganske givet stadig, men rigtig mange sælger dem til reduceret pris og med avlsforbud.

    Og så er det da vel ikke 25% af alle hvalpe der er hvide. Det må være 25% af hvalpe med forældre der begge er farvet med hvidt.
    Så vidt jeg ved, kommer der ikke hvide hvalpe hvis man parrer fuldfarvet med fuldfarvet, eller fuldfarvet med farvet med hvidt.
    Og det er jo ikke alle parringer der er 2 x farvet med hvidt.


  • #23   19. maj 2010 man ved allerede at de hvide hvalpe har forhøjet risiko for at være født døve - det er et faktum. Dog kan man vælge at BEAR-teste dem når de er 7 uger gamle og så aflive de døve hvalpe der.

    Men ønsker man som opdrætter ikke at få hvide hvalpe, så er det bare at gøre som Michelle skriver - parre en med hvide aftegninger, med en fuldfarvet. Det vil resultere i 75% fuldfarvet og 25% farvede med hvide aftegninger. Dog aldrig parre to fuldfarvet, da det oftest resultere i knap så god eksteriør. Men skulle man gøre det alligevel, vil det give 100% fuldfarvet afkom.
    En parring mellem 2 farvede med hvide aftegninger, resultere i 25 % fuldfarvet, 50% farvet med hvide aftegninger og 25% hvide hvalpe.


  • #24   19. maj 2010 Jeg synes stadig, det er et spændende emne og jeg glæder mig da også over, at det ikke er alle avlere, der vælger at aflive de hvide hvalpe.
    Men ting tager tid, helt rigtigt.
    Jeg vender mig hver gang jeg ser en boxer, men jeg har desværre kun set et par stykker, der var hvide.
    En anden "ting" som jeg har observeret er, at boxerne generelt er blevet mere hvide.


  • #25   20. maj 2010 Inge: det er pga udstilling - de hvide aftegninger er mere eftertraktet på udstilling end de fuldfarvet ... hvis du kigger på min Qline, så har hun det vi kalder show-aftegninger.

    Det er rigtig at man ikke ser ret mange hvide boxer - nogle bliver aflivet, men mange opdrætter undgår bevist at opdrætte de hvide og da det jo er ganske simpelt, så kommer der ikke så mange. Det kan dog være svært at lave de rigtig gode typer, uden at man en gang i mellem må acceptere at der kommer hvide hvalpe.
    I Tyskland er det forbudt at aflive de hvide hvalpe, desværre er der ikke køber nok til dem, og nogle ender så med at blive aflivet som 16 ugers ... endnu mere trist hvis du spørger mig.


  • #26   20. maj 2010 Hun er da også bare smuk, hold da helt op.
    Jeg var "inde" og se alle jeres hunde, og nu sidder jeg her og er vildt misundelig, mens jeg kigger på mine to behårede "minivæsner".
    Min "gamle" boxer var fuldfarvet (rød) og det har hele tiden været min mening at få en magen til.
    Men efter at have set Isaac, er jeg ikke længere så sikker!
    Jeg sad længe i går og kiggede på parringskombinationer og fandt ikke en eneste, hvor der ikke var hvidt imellem.
    http://www.dellavalledeisensi.com/accoppiamenti.html
    Kan kun give dig ret i, at aflive en 16 uges hvalp, er endnu værre end en nyfødt.
    Det er ikke bare sort/hvidt det hele!


  • #28   20. maj 2010 Det er rigtig - det er tæerne du skal kigge på og det er ikke altid let at så. Men så længe en af forældrene ikke har hvide aftegninger op over andet led på tæerne, så er den fuldfarvet - også selv om den har hvidt i hovedet.
    Jeg har fekt en fuldfarvet tæve og hende har jeg lige parret med en han med rigtig meget hvidt, men jeg ved 100% sikkert at der ikke kommer hvide hvalpe smiley

    Tror hovedparten af parringer der foretages i dk, er kombinationer der ikke giver hvide hvalpe


  • #29   20. maj 2010 Jeg kiggede "kun" på Italienske hjemmesider, det er dem, jeg kender bedst.
    Men i fremtiden vil jeg da kigge på boxerklubbens hjemmeside.
    Shaker er da også bare en smuk hund og er fuldfarvet.
    Hvad med hans farfar, hvis jeg har forstået jer rigtigt, er han ikke fuldfarvet! (men super flot)
    Og på "linket" er den øverste og den nederste hund på højre side også fuldfarvede!
    Jeg vidste slet ikke, at det er "fusserne" der afgør, om en boxer er fuldfarvet eller ej.


  • #30   20. maj 2010 Vadim, som er Shakers farfar, er ikke fuldfarvet, så han giver hvide hvalpe, hvis han parres med tæver med hvide aftegninger.

    Hvilket link snakker du om ??


  • #31   20. maj 2010 Linket til den italienske kennel i mit forrige indlæg.

  • #32   20. maj 2010 jeg kommer kun ind på en side for de forskellige hude skifter ... ikke på en liste ...

  • #33   20. maj 2010 Hvis du giver den lidt tid, står de stille efter ca. 30 sekunder.

  • #34   20. maj 2010 hehe ... prøver lige igen smiley

  • #35   20. maj 2010 p.s. jeg har selv lige hentet en lille italiensk prinsesse hjem smiley

  • #36   20. maj 2010 aarrggh , jeg er en armatør .. nu er billederne jo sååå må at jeg ikke kan så noget på min lille mini computer (er på job)

    Men så vidt jeg kan se, så er den første ikke fuldfarvet ... den har hvide tæer.
    Den sidste måske ... det er svært at se på græsset ... men det kunne godt se sådan ud.

    nr to til højre kunne også være det


  • #38   20. maj 2010 Ha- ha amatør, det er jeg da i hvert fald også, jeg overså lige de to øverste hunde.
    Der er jo otte hunde og ikke seks, så det er den næstøverste og den nederste til højre der er fuldfarvede.
    Så har jeg lært noget i dag, tak skal I have.
    Og jo, så må det "kun" give hvide hvalpe i to af de fire parringer eller halvdelen, og ikke som jeg først troede i alle fire.
    Tillykke med prinsesssen, hende vil jeg glæde mig til at billeder af.


Kommentér på:
Boxere, Hvide hvalpe?

Annonce