{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.532 visninger | Oprettet:

Hvalpe med "fejl" {{forumTopicSubject}}

Jeg kom til at tænke på hvad der sker med hvalpe med fejl, her taler jeg om bl.a. andet pels/farve fejl og lignende.

Jeg har hørt at hvide boxere blev aflivet, men nu er der jo blevet et marked for dem, ligesom langhåret schæfere (før de blev godkendt). Indenfor löwchen blev det også pludseligt populært med korthåret hunde og så hørte man om dem.

Men nu har jeg f.eks. kigget tysk pincsher kennel, og i Sverige er der en der har fået brun/tan hvalpe, men der er ingen andre kenneler jeg har kigget på der har fået denne farve (som jo ikke er godkendt) Men hvis en kennel har fået dem så må farven jo ligge i nogle hunde og derfor er det jo mærkeligt at der ikke findes andre.

Jeg går ud fra at indenfor alle racer kommer der engang imellem fejlfarvet mm. hvalpe, men hvorfor ser man det ikke mere, er de meget sjældne eller bliver de gemt af vejen for offentligheden?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvalpe med "fejl"
  • #1   15. sep 2011 de bliver solgt med avlsforbud

  • #2   15. sep 2011 Men bliver de registreret? For når jeg tjekker tidligere kuld ud på opdrætternes hjemmesider så ses der ingen fejl hvalpe, eller så må det være meget sjældent at de forekommer.

  • #4   15. sep 2011 Det er forholdsvis sjældent at der er de her fejl hvalpe

    men ja de bliver registreret i DKK eller hvilken klub man nu har tavle i..

    Men de vil aldrig kunne blive brugt til noget som helst, så derfor ser man ikke nogen registrering efter fødsel, udover den til stamtavlen


  • #5   15. sep 2011 Krumme: Det var bare hvad jeg umiddelbart har oplevet ligesom med de langhårede schæfer.

    Det undre mig bare at der kun er en kennel ud af rigtig mange jeg har kigget på der har fået fejlfarvet hvalpe, for de avlshunde må jo komme et sted fra.


  • #6   15. sep 2011 Hvis de sælges med avlsforbud, sælges de så billigere?
    Jeg spørger fordi jeg forhåbentligt en dag skal have hund nr 2, og da jeg ikke skal avle og er forholdsvis ligeglad med farve (men ikke med helbred) kunne det jo være en mulighed for mig.
    Og så kunne besparelsen jo gå til noget andet sjovt 8-) Må tænke lidt praktisk når man ikke har så meget at gøre godt med hehe.


  • #7   15. sep 2011 Jeg ved godt at hvalpene nok bliver solgt som familiehunde med avlsforbud, men jeg undre mig over ikke at kunne finde en kennel der har fået fejlfarvet hvalpe.

  • #8   15. sep 2011 hvis det drejer sig om "fejl" der kun påvirker udseenet, så ville prisen ikke blive mindre her, Renee...


    ang det andet, så skal hele huldet jo stambogsføres med mindre da at man får de hvalpe aflivet inden de er 3 uger, det ved jeg ikke om der er nogen der gør


  • #9   15. sep 2011 Priserne bliver somregel mindre ved fejl.. såsom forkert farve, blåt øje, osv..
    Man kan også finde unge hunde på ca. 6 måneder som bliver solgt fra pga. forkert tandstilling eller andet som påvirker deres avl..


  • #10   15. sep 2011 Connie: øv
    Charlotte: Jaaa og Chi er enda øverst på min liste over "Måske" hunde.
    Du høre fra mig hvis det bliver aktuelt at jeg kan lade mig skrive op *Griner*


  • #11   15. sep 2011 Connie Kennel: Ja det er jo også det jeg tænker, men håber da bare ikke der har været fejlfarvet hvalpe i de kenneler. Synes bare det er sjovt at der i nogle racer kommer langt flere fejl hvalpe end andre racer.
    Jg har hørt at fejlfarvet hvalpe er blevet aflivet før i tiden, f.eks. indenfor boxerne, men om der bliver aflivet indenfor andre racer ved jeg ikke, undre mig bare over at der kun findes en kennel med fejlfarvet hvalpe indenfor tysk pincsher, eller i hvert fald blandt de mange kenneler jeg har kigget på.


  • #12   15. sep 2011 Det er nok ikke lige det de reklamerer mest med, Maya.

    I det kuld vi købte vores lille tøs fra var der to fejlfarvede hvalpe, en med en hvid plet i nakken og en med et blåt øje. Begge dele avlsdiskvalificerer, og begge hvalpe blev solgt som familiehunde til under ½ pris.

    Da vi denne gang kiggede mere efter sunde længe levende forfædre end udstillingspotientale, så var det os ret ligegyldigt, men skulle jeg købe hvalp og have avls- og udstillingsplaner, så havde jeg ikke valgt hvalp fra dette kuld overhovedet.

    Havde jeg avls-/udstillingsplaner så ville jeg spørge ganske nøje ind til tidligere fejlfarvede etc. hvalpe i avlslinien, samt kigge nøje på de andre hvalpe i kuldet, for det er absolut ikke sikkert, at fejl er registreret på nettet.


  • #13   15. sep 2011 Du skal jo også huske på at det ikke er alle der vil annoncere vidt og bredt at de har fået en fejlfarvet

  • #14   15. sep 2011 Kirsten R og Molly Kiki: Det har i selvfølgelig ret i og det kan jo være det, men nogle har jo så man kan gå ind og se alle deres tidligere kuld og her var der kun fejlfarvet hvalpe i en kennel der så har fået to kuld med fejlfarvet hvalpe og ikke bare en enkelt hvalp med farve fejl, i det ene kuld var der to fejlfarvet og i det andet var der 4.

  • #15   15. sep 2011 Jeg tænker jo også at hvis jeg nu køber en hund fra en opdrætter, og gerne vil bruge hunden i avl, så vil jeg da gerne vide om den linie laver sunde hunde men også om dr f.eks. ligger mindre fejl til linien, derfor var det jo smart man kunne se det et sted, men det kan man så måske tjekke på hunde web.

  • #18   15. sep 2011 Krumme: faktisk lidt spændende med det der farve genetik og det er så forskelligt fra race til race.

    Pia K: Jeg tænker jo også der må komme nogle fejl, nu er en farvefejl jo mere tydelig hvis man ser billeder af hvalpene end f.eks. om stenene er kommet ned.



  • #19   15. sep 2011 De bliver registeret som alle de andre, for deres stambog og sælges til familier som ikke ønsker en udstillings eller avlshund.
    Alt efter fejlen kan der evt. gives et større eller mindre afslag i salgsprisen.


  • #20   15. sep 2011 en farvefejl kan selvfølgelig ses når hvalpen sælges.
    den største "fejl" i vores race er kipøre eller størrelse...ja og det ses jo ikke før senere og giver altså hos mig ikke afslag i prisen

    noget andet er tandfejl, hvis det påvirker hunde eller fx kryptokisme der giver det afslag i prisen....


  • #22   15. sep 2011 Maya: Jeg går ud fra du tænker på Marabou smiley Jeg ved den kennel har været i Tyskland for at få vurderet deres hund, og fået ansøgt om, det kan blive en officiel farve - jeg ved dog ikke om de har fået godkendelse endnu.
    Ellers bliver de ofte solgt som alm familiehunde


  • #23   15. sep 2011 Pia K: Helt enig man skal selvfølgelig gøre sit forarbejde inden man køber hvalp.
    Nu er fejlfarvet og den "slags små fejl" ikke et problem for mig da jeg ingen intentioner har om at skulle avle eller udstille. Derud over tror jeg der er noget i gang inden for den tyske pincsher om at få den brun/tan farvet godkendt.

    Jeg undre mig bare over at der ikke ses flere fejlfarvet hvalpe når man ser på de forskellige opdrætters hjemmesider (indenfor alle racer), og min tanke var så om det er fordi de ikke kommer ret tit eller om de på en eller anden måde bliver gemt af vejen.


  • #24   15. sep 2011 Rikke P: ja marabou, marabous opdrætter har lavet to kuld hvor der er kommet brun/tan og så synes jeg det er underligt at der ikke er andre kenneler der har fået den farve (igen af de mange jeg har kigget på) Synes det er en total lækker farve og håber den bliver godkendt, men kunne godt finde på at købe en hvalp i den farve selvom farven ikke er godkendt (selvfølgelig skal alt andet jo også være i orden)

  • #26   15. sep 2011 Krumme: ja det mener jeg, så nr. to kuld var sikkert for at få denne farve. Nu er jeg ikke inde i hvad det hedder men genet for denne farve må jo komme let til udtryk når så mange i kuldet får farven. mener begge forældre kommer fra samme opdrætter som ikke har fået denne farve (af hvad de viser i hvert fald)

  • #28   15. sep 2011 Nu har jeg fundet forklaringen ved hjælp af en tysk side smiley
    Racen blev næsten udryddet efter hhv første og anden verdenskrig, og inden dette var den brune en godkendt farve. i 1973 blev racestandarten ændret så det kun er black & tan og tan der blev godkendt, da der ikke var andre farver end disse tilbage.
    Så jeg går ud fra, denne kennel prøver at skabe den gamle farve, og jeg ved der er flere kenneler der arbejder på at få denne godkendt igen.


  • #29   15. sep 2011 Rikke P: det lyder da som en god forklaring, også på hvorfor denne farve dukker frem engang imellem.

    Winnie N: Dem har jeg godt nok aldrig set, men hvis de bliver aflivet er der måske heller ikke så mange der bliver offentlig kendt.


  • #30   15. sep 2011 De langhårede schæfere er altså blevet solgt fuldstændig ligesom sine korthårede kuldsøskende... De har været så populære, at det ikke engang er alle, der har solgt til nedsat pris...

    Opdrætterne ville være idioter, hvis de aflivede dem... Og det gjorde de så ikke!


  • #31   15. sep 2011 CH: jeg mente heller ikke at langhårede schæfer blev aflivet men at de var blevet meget populære og derfor hørte man når der kom en i et kuld. Sådan er det jo ikke indenfor alle racer.

  • #34   15. sep 2011 Inden for min race, Tibetansk Spaniel, kommer der ingen fejlfarver. Ale farver og kombinationer er nemlig godkendt.

    Men selvfølgelig er der andre skønhedsfejl.
    Blå øjne
    Manglende pigment
    Overbid
    Og så naturligvis manglende racepræg.
    Tror dog det svinger meget alt efter opdrætter, hvor meget aflsag der evt gives pga fejlen.

    Selv har jeg solgt en mentalt og fysisk sund hund med adskillige skønhedsfejl til lidt over ½ pris


  • #35   15. sep 2011 Gisp blå øjne. Det er bare så smukt

  • #36   15. sep 2011 en del opdrætter afliver stadig de hvide boxerhvalpe.
    Normalt giver jeg ikke afslag i prisen, bare fordi hvalpen ikke har det perfekte look - hvis det ikke har en betydning for hvalpen, så bliver den solgt til en familie, hvor det ikke betyder noget at den ikke kan udstilles eller bruges i avl


  • #37   15. sep 2011 Renee
    Vi er så bestemt ikke enige om de blå øjne. Kan til nød acceptere det til blue merle, men det er vist også grænsen. Vil have dem mørkt mørkebrune.

    Platugler
    Jeg solgte også kun så billigt fordi det var en ønskefamilie og jeg IKKE havde plads til at beholde ham længere. Ellers er det kun sundhedsfejl der kan trække prisen så langt ned.


  • #38   15. sep 2011 Lotte: enig med dig... det ville også kunne ske her, hvis jeg vurderede at det bedste for hvaplen var at komme ud en super familie nu

Kommentér på:
Hvalpe med "fejl"

Annonce