Symptomer på livmoderbetændelse {{forumTopicSubject}}
Nu har jeg jo en intakt tæve, og jeg elsker det. Det eneste jeg ikke elsker, er den konstante bekymring for livmoderbetændelse
Jeg har fra start besluttet, at Ellie skal steriliseres når hun fylder 7 år, for der stiger risikoen så meget, at jeg ikke tror jeg kan holde ud at lade hende være intakt.
Dét der bekymrer mig, er når folk skriver at deres tæve havde livmoderbetændelse, og at det ikke var symptomer som udflåd, feber og øget drikkelyst, der gav anledning til mistanke om at noget var galt.
Så jeg søger egne erfaringer med symptomer, som viste sig at være en betændt livmoder. De små ting man som hundeejer bemærker, og som ikke lige er opført som et af de almindelige symptomer.
Kom med jeres erfaringer og skriv gerne tævens alder, da den fik det konstateret.
jul 2009
Følger: 22 Følgere: 38 Hunde: 4 Emner: 78 Svar: 3.360
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 134 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 157 Svar: 12.775
En livmoderbetændelse giver symptomer. Det er kun et spørgsmål om hvor udviklet den skal være, før tæven viser det. Og i sådan cirka alle tilfælde kan man nå at reagere uden problemer. Det ville jeg overhovedet ikke lade ødelægge glæden over en intakt tæve.
Jeg har selv oplevet livmoderbetændelse hos både unge og ældre (egne hunde, venners hunde, kursisters hunde). Der har som det første været nedstemthed hos tæven - i alle tilfælde. Så flåd, slikken bagtil, ændret mønster for urinering, feber, gik fra maden, kvalme, bugømhed og modvilje mod at gå.
Der har været symptomer i alle tilfælde, jeg har oplevet. Og selv de meget udviklede tilfælde, blev der opereret med succes.
Livmoderbetændelse opstår ofte af hormonelle årsager nogle uger efter endt løbetid, så da kan man være særligt obs og få scannet tæven ved mistanke.
okt 2023
Følgere: 92 Emner: 25 Svar: 2.802
Kela havde en lille smule blod i urinen.
Linas symptomer kan jeg faktisk ikke huske.
jun 2007
Følger: 11 Følgere: 23 Hunde: 5 Emner: 107 Svar: 6.155
Vi har dog kun oplevet det én gang og det var efter en inseminering, så vi troede faktisk at det var drægtighedstegn. Hun sov mere og havde megen madlede. Helt normalt på det tidspunkt i drægtigheden. Det er nemlig ofte ca dag 30-40 efter ægløsning, da det hos hunde primært opstår hormonelt. Hun slikkede sig pludselig meget, og jeg kunne tog noget udflåd på fingrene og kunne hurtigt lifte, at den var gal. En lille tommelfingerregel er, at kan du få idflåden til at strække sig mellem pege- og tommelfinger -altså elastisk - så er der ingen fare på færde. Bryder det hurtigt, så afsted til nærmere undersøgelse. Intet er jo 100 % sikkert, men det er ikke en dum metode.
Man kan også prøve at palpere livmoderen forsigtigt. En ramt tæve vil uden tvivl ikke bryde sig om det.
En lukket livmoderbetændelse er til gengæld noget rigtig møg, formoder er ikke udflåd, men jeg tænker faktisk, at tæven vil virke endnu mere syg.
I øvrigt rammes nogle racer hyppigere end andre af livmoderbetændelse.
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1463 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 29 Svar: 30.464
okt 2005
Følger: 59 Følgere: 248 Hunde: 2 Annoncer: 1 Emner: 161 Svar: 5.552
Hun er 6 år, og jeg spekulere også rigtig meget i hvad jeg skal gøre
feb 2013
Følger: 9 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 81 Svar: 7.409
Min søsters golden fik livmoderbetændelse efter sin anden løbetid. Her var symptomerne heller ikke vildt tydelige. Hunden virkede lidt træt og spiste ikke sin morgenmad (den er noget så sært som en småtspisende golden så det i sig selv var ikke vildt alarmerende), den tissede en del og slikkede sig hele tiden så de troede den havde blærebetændelse. Min søster er så heller ikke typen der lige ser tiden af til i morgen så hun tog til dyrlæge samme dag og dyrlægen konstaterede livmoderbetændelse.
okt 2023
aug 2008
okt 2023
jul 2012
Følger: 22 Følgere: 1426 Hunde: 1 Emner: 38 Svar: 7.695
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 90 Hunde: 4 Emner: 949 Svar: 17.717
de tæve jeg fik steriliseret pga livmoderbetændelse blomstrede simpelthen op nogle år ..
nu er jeg jo en af dem med den upopulære holdning at skal man ikke avle så steriliserer jeg helst så tidligt at der er også gevinst ifht brystkræft ...
okt 2023
Også hun blomstrede op efter sterilisationen - blev en unghund igen
nov 2024
Følger: 14 Følgere: 5 Hunde: 1 Emner: 4 Svar: 81
Hvordan kan det være du ikke vil sterilisere før?
okt 2023
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 48 Hunde: 10 Emner: 78 Svar: 7.958
Jeg har aldrig haft en tæve med livmoderbetændelse, de små gravhunde var meget lidt disponerede og det er heller ikke det største problem hos whippets. Hos whipperne er det så også meget nemt at mærke om livmoderen er helt sammentrukket og ikke væskefyldt, så jeg håber at jeg vil være i stand til at opdage det i tide, hvis en af mine tæver skulle være uheldig
okt 2023
okt 2010
Strækøvelser laver jeg et par gange om ugen med hver enkelt, tandbørstning 3-5 gange og kløerne klippes hver 10. dag
okt 2023
Jeg er glad for, at mine hunde ikke har brug for helt så meget
okt 2010
Klippe kløer tager ca. 20 minutter for alle 5, strækøvelser lidt længere, 5-7 minutter pr. hund, men det er ikke en halv time om dagen ialt
sep 2008
Følger: 19 Følgere: 31 Hunde: 4 Annoncer: 8 Emner: 73 Svar: 4.137
Der var ingen tegn fra hunden før om eftermiddagen, hvor den ikke ville gå en tur, det var i sig selv ikke super mærkeligt, da den godt kunne have den sådan, men denne gang nægtede den fuldstændig.
Så den kom hjem og så lå den i sin kurv. Min søster undrede sig over at den var så stille. Hun prøvede at give den noget at spise og det ville den spise(den var dens ynglings tyggeben).
Min søster tog dog dens temperatur alligevel(den var 39,9, mener jeg) og skrev til mig og spurgte om det var noget jeg mente der skulle reageres på.
Jeg sagde, at det ville jeg bestemt hvis det var min hund, så hun ringende til vagtdyrlægen, det var en lørdag.
Jeg forberedte min søster på at det kunne være livmoderbetændelse og de skulle være forbedret på at den skulle opereres, hvis det var det og hvad jeg forventede at prisen ville være for det, så de ligesom også kunne være forbedret på den del.
De fik en tid nogle timer senere, men endte med at kører afsted kort tid efter samtalen med dyrlægen, da min søster(som er sygeplejerske) ikke var tryg ved at vente efter at hun havde talt med mig igen.
Dyrlægen tilså tæven kort tid efter at de ankom og konstaterede hurtigt at tæven havde livmoderbetændelse.
Dyrlægen gav den drop og kaldte en veterinærsygeplejerske på arbejde. Tæven lå i drop nogle timer og der blev taget en blodprøve som viste at tæven havde nogle dårlige tal, men dyrlægen anbefalede stadig operation.
Tæven blev først opereret omkring kl 23 om aftenen, da den skulle stabiliseres.
Kl 1 ringende dyrlægen og sagde at det var gået fint og den lå nu til opvågning.
Kl. 5 ringende dyrlægen igen til min søster og fortalte at hun havde fundet den død i sit bur. Ifølge dyrlægen så havde hun kigget til tæven en time forinden, hvor den stadig var i live.
Det er jo desværre ikke en god historie omkring det og jeg blev selv chokeret, da jeg hørte at den var død. Jeg har selv bistået flere af de operationer og oftest går det heldigvis godt.
De meste lumske og farligste livmoderbetændelse er de lukkede, da de også kan udvikle sig virkelig hurtigt.
Jeg ville personligt være MEGET påpasselig med at begynde at palpere min tæves mave, hvis jeg mistænkte en livmoderbetændelse. Hvis det er en lukket livmoderbetændelse risikere du at der går hul på livmoderen, fordi den er så udspillet og skrøbelig. Hvis det sker, så dør tæven med 98 procents sikkerhed.
jun 2007
sep 2017
Følgere: 530 Emner: 143 Svar: 10.384
Spørger du mig?
Jeg elsker det ukomplicerede i en intakt tæves pels og stofskifte. Hun fælder når hun fælder og smider al pelsen på en uge. Ikke noget med at gå og trække det af, ikke meget underuld, ikke noget bøvl. Hendes stofskifte er normalt, så det er nemt at bruge mad i træning, og så er der stadig plads til hapsere. Og sidst med ikke mindst, så er hun virkelig sulten under løbetider, så dér kan jeg give den gas med at træne fx spor, som bare er nemmere med høj maddrift. Hun er generelt mere på i løbetider, så for mig er det en bonus at hun er det 3 gange om året.
Det eneste der trækker ned, er at hun ikke er typen der siger av eller pjevser, så jeg kan være i tvivl om jeg ville opdage en livmoderbetændelse. Og derfor skal hun steriliseres når risikoen stiger. Men helst ikke før
feb 2011
sep 2017
Som sagt er der kun positivt ting forbundet med hendes løbetider, set med mine øjne. Og hun er ikke interesseret i hanhunde, føjter ikke og sidder ikke og længes. Så ud over dryp i de 3-4 dage hun bløder, er der vitterligt ikke noget der trækker ned i regnskabet
okt 2005
okt 2023
Ja. Stofskiftet ændrer sig ved alle - men ikke lige meget ved alle.
jun 2008
Følger: 1 Følgere: 2 Hunde: 2 Annoncer: 4 Emner: 1 Svar: 55
Min dyrlæge tager billeder af hele forløbet, så hvis der skal til forsikring, så er der ikke noget bøvl, hvilket de ellers har oplevet et par gange.
Jeg så de billeder, jeg så den betændte livmoder, og nej, der havde ikke været et eneste symptom af nogen art, som jeg reagerede på, for hvem studser over at hunden drikker lidt mere, lægger sig køligt, når det er hamrende varmt ude?
Ingen slikken, ingen puds, ingen nedsat aktivitet.
Det var en lukket livmoderbetændelse.
Stofskiftet ændrede sig ikke, pelsen gjorde det lidt, men ikke noget væsentligt, som f.eks ved sheltierne, jeg har steriliseret.
For jeg tæve igen, så bliver den steriliseret lige efter de fyldte 2 år, medmindre den skal bruges i avl, og der steriliseres den umiddelbart efter sidste kuld.
Jeg har virkelig respekt for livmoderbetændelse, en snigende sygdom, der kan koste tæven livet.
okt 2023
"Til gengæld rører jeg aldrig hverken en kam eller børste"
På det felt gad jeg godt have en korthårshund
- og jeg gad godt have hunde, der stod i kø, når det skulle have ordnet et eller andet. Mine er slet ikke vilde med børstning, negleklip eller lignende.
okt 2005
Jeg viste ikke at stofskiftet ville ændre sig ved alle.
Albert røg jo på medicin efter hans kastration, men har ikke hørt at alle gør det.
okt 2023
Min Lina blev mere ungdommelig og fik ingen synderlige pelsændringer.
Linas datter, Kela, ændrede ikke sind, men hendes underuld voksede vildt meget efter indgrebet.
Vilma har jeg endnu ikke oplevet ændringer hos - hverken pelsmæssigt eller psykisk.
Hvorfor røg Albert på medicin?
jan 2017
Følger: 34 Følgere: 145 Hunde: 3 Annoncer: 1 Emner: 238 Svar: 1.969
Vi har snakket med dyrlægerne om en sterilisation af Fanta, fordi hun har haft knuder i mælkekirtlerne, hvor kræft ikke kunne udelukkes. Vi har af flere årsager undladt at sterilisere i første omgang, men overvåger selvfølgelig nøje.
Vi fik dog at vide på Dyrehospitalet (KU), at man faktisk er ved at gå væk fra at sterilisere forebyggende, da der kommer mere og mere forskning på området som tyder på, at sterilisation til gengæld øger risikoen for en række andre alvorlige sygdomme.
Hermed sagt at der er mere eller mindre lige store fordele/ulemper ved at sterilisere vs. ikke at gøre det (om end en sterilisation selvfølgelig kan være nødvendigt i visse tilfælde).
Er der nogen, der ved noget om det?
okt 2023
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 241 Svar: 15.387
Som jeg husker det, var der også øget risiko for hjertesygdomme, hjernesygdomme etc. pga. de manglende kønshormoner, som ellers vedligeholder forskellige celler i kroppen. De regulerer og påvirker mere end de fleste nok ved.
Der forskes i, om der er øget risiko for fx. angiosarkomkræft (det Skye har) men intet er med sikkerhed konkluderet pt.
Krumme (mener jeg, at huske) havde links til forskning i sterilisations indflydelse på hjerte/blodkar, hjerne etc. Om det stadig ligger i forum et sted, ved jeg ikke.
Inkontinens pga. kønshormonmangel, er ofte et problem hos ældre steriliserede tæver. Kønshormon er med til at regulere blærens lukkemuskel. Det kan dog ofte afhjælpes med medicin.
Jeg har altid gået ind for sterilisation af tæver ved 2-årsalderen, men følger helst de nye anbefalinger nu.
Skye blev steriliseret som 2-årig, fordi hun blev voldsomt depressiv ved både løbetid og falsk drægtighed. Hendes livskvalitet var negativt påvirket.
Kia blev steriliseret da hun var 4 år pga. knude i brystet og en knude i brystet vil ALTID betyde, at mine hunde steriliseres.
Mine tæver vil senest blive steriliseret i 7-års alderen. Risikoen for at dø af indkapslet livmoderbetændelse for seniortæver, kan forsvare sterilisation i den alder, synes jeg.
jan 2017
Følger: 34 Følgere: 145 Hunde: 3 Annoncer: 1 Emner: 238 Svar: 1.969
Nu du nævner det, mener jeg også, det var nogle af de ting, jeg fik beskrevet.
Jeg foretrækker nok selv at vente lidt med sterilisation. Men nu er Fanta snart fem, så er bestemt ikke imod, at det skal ske indenfor en nærmere fremtid.
feb 2013
Følger: 9 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 81 Svar: 7.409
Penny er steriliseret og hun har ikke taget på. Hun har stadig hoftehjørnerne stikkende ud og tydelige riben.
Det er korrekt at der er en lille forøget risiko for fx knoglekræft hos tidligt steriliserede tæver, men der er streg under LILLE. Mindre end risikoen for mammatumor hos intakte tæver og meget mindre end chancen for livmoderbetændelse. MEN det er jo et operativt indgreb og det er der altid en risiko ved. Man kan så sige at jo yngre tæven er jo mindre og mere ukompliceret er operationen.
aug 2008
Ja ja mine blev alle 12-14 år gamle, så er 7 jo ingen alder, men andre Schæferhunde er jo færdige inden de fylder 8.
sep 2017
En 7 år gammel schæfer i god form, er ikke svagelig. Hvis den er, er der nogen galt et andet sted. Dårlig avl eller dårlig vedligehold. Selvfølgelig kan uheld ske, men en 7 årig hund, uanset race, bør kunne holde til en sterilisering.
Hvad er fordelen ved at sterilisere som ung? Ud over at fjerne risikoen for livmoderbetændelse?
Her er lidt info om fordele og ulemper: https://www.frontiersin.org/journals/veterinary-science/articles/10.3389/fvets.2020.00388/full
nov 2024
Følger: 14 Følgere: 5 Hunde: 1 Emner: 4 Svar: 81
feb 2011
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 241 Svar: 15.387
okt 2023
Jeg er SÅ enig. En 7-årig hund er en noget i nærheden af ung hund - medmindre vi taler om gigantracerne. Og en ung hund kan selvfølgelig klare en sterilisering.
Her er min Lina på 10 år dagen efter sin sterilisation - glad fjantehund, der ville lege
okt 2005
Han fik taget blodprøver og det viste et for lavt stofskifte.
Så han fik medicin for at stabilisere det igen, og fik pelsen tilbage.
jul 2012
jun 2007
Hverken Sisse eller Maja blev/er blevet fede. Jeg tror simpelthen fedme skyldes ejers misforståede godhed. Hunden tigger, så den er nok sulten. Vores hunde tigger altid. De ELSKER alt der kan kommes i munden, om de er steriliserede eller ej.
Pelsen har forandret sig en smule. Lidt mere underuld på Maja (selvfølgelig ikke Kerrien). Jeg klipper hende og har gjort det nogle år, men hun kunne nu sagtens trimmes op igen. Min erfaring er, at jo længere tæven/hannen har haft kønshormonerne intakte, des lavere risiko for pelsforandringer hos trimmeracerne. Tænker der kunne være lidt om de i andre racer også.
jun 2007
okt 2023
Det er vist ret evident, at stofskiftet falder, når tæver bliver steriliseret. Men selvfølgelig kan man undgå overvægt ved at give mindre foder.
Min Lina opførte sig som om hun var kronisk sulten, og da hun hidtil selv havde kunnet styre det med maden, OG jeg ikke var opmærksom nok, tog hun en del på. Hun tabte det igen
jun 2007
apr 2015
Følger: 1 Følgere: 2 Hunde: 2 Emner: 7 Svar: 261
Vores schæfertæve fik fjernet livmoderen pga. af livmoderbetændelse da hun var 9 år og 8 mdr. gammel.
Eneste symptomer var en anelse ændring i adfærden (jeg troede at det var aldersbetinget) lidt stivere gang, let hævede kønsdele (troede at der var en løbetid på vej) men da kønsdelene skiftede farve og blev mørkere, så kontaktede jeg dyrlægen der var ret sikker på at det måtte være livmoderbetændelse.
Han havde ret. Livmoderen blev fjernet, og også æggestokkene hvor der var antydningen af en knude i den ene.
Ciba var lidt længe om at vågne fra narkosen, men allerede dagen efter virkede hun frisk og glad og herefter var det som om hun "fik sin ungdom igen".
Meget bedre bevægelser og mere krudt i måsen.
Billederne herunder er fra 20 dage efter operation (øverst) og godt et år efter (2 mdr. før hendes 11 års fødselsdag)
Ciba fyldte 11 i oktober. Hun er frisk som en havørn, men sover nok lidt mere end hun gjorde før i tiden. MEN, vi har også hvalp i huset, og det er hårdt arbejde at være "storesøster og rollemodel" for et lille duracelbatteri af en tysk pinscher". Ciba er mobil og velfungerende, og giver den stadig maks gas på vores 4. km lange morgentur.
Hendes vægt har ikke ændret sig nævneværdigt, men hendes pels har. Det er som om at hun ikke rigtigt fælder al den gamle pels i fældeperioderne, så nogle steder bliver de bare tykkere og tykkere. Især på hale og faner.
okt 2023
At stofskiftet falder ved alle ikke. Jeg gjorde fx ikke. At det nu var nødvendigt, at vi ændrede måde at fodre på, vidste jeg ikke - heller ikke selv om du ved, hvad man gør og ikke gør, Louise
Men jeg lærte det og lavede ikke samme fejl med Kela og siden Vilma. Har jeg nu vundet retten til at slå andre oven i hovedet?
aug 2008
Mine er jo blevet 12-14 år, så der er 7 jo ingen alder, det er jeg enig i.
Men det er jo desværre ikke givet på forhånd.
jul 2012
okt 2010
Hun blev en del mere madglad, tidligere spiste hun aldrig uden at have leget først, hendes ædelyst blev tricket af jagtlege og hun spiste aldrig mere end, at hun altid var i perfekt kondition, efterfølgende var jeg nødt til at rationere.
Whippets har ingen underuld, kun dækhår. Ghins pels blev mere strid, hun blev mere tyndhåret og skindet løsere.
Yderligere blev muskulaturen svagere, hun var ikke i stand til at sætte så faste og store muskler længere.
Hendes sind ændrede sig ikke det mindste, hun var et stort legebarn før og det var hun også efterfølgende og vedblev med at være det til hun blev aflivet 12½ år gammel.
feb 2011
#41 Sanne, nu er skotterne fysisk udvoksede når de typisk er efter anden løbetid er min erfaring, og så går det jo ofte 3 måneder efter den, dvs alderen er omkring 19-21 mdr +/- , jeg har aldrig haft andet end positive erfaringer, ingen knogleproblemer eller inkontinens .. lidt med pels og ja obs på vægt som jeg har reguleret ved mindre foder og så fx grøntsager indimellem ..
igen som med alt andet i livet taler man udfra en selv, holdninger og erfaringer .. man ved godt der er altid vil være en tendens til noget er mere den rigtige holdning..
jeg vidste intet om det med de første hunde, men fik min viden efter en samtale med en gammel dyrlæge, jeg har også senere mødt i nutiden mødt dyrlæge der mener det er fornuftigt ... så igen intet er sort/hvidt
okt 2010
Jo senere de kommer i løbetid, jo længere har de så også imellem. Akka, min næstyngste er lige blevet 3 år og afsluttede sin 2. løbetid for et par måneder siden, jeg forventer den næste i oktober næste år, så skulle hun steriliseres efter 3. løbetid ville hun være tæt på 4½.
Det skal hun så ikke for jeg planlægger kuld på hende i næste løbetid
aug 2008
Jeg prøver at spørge ind, da jeg tror der er fordele og ulemper ved begge dele.
Og så hjælper 7 år, ikke ret meget ved store racer der måske kun bliver 8.
feb 2011
jeg er fx og det er helt 100% min egen tro kan jeg ikke understrege nok, at et andet problem fx med 2 tæver der pludselig ikke kan enes efter den ene har været i løbetid, kunne være løst fremfor at eskalere ved at sterilisere, men når først det er eskaleret tror jeg så ikke det er løsningen ...
ej hvor er det klumpet forklaret .. sorry
jun 2007
Symptomer på livmoderbetændelse