{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.562 visninger | Oprettet:

Livmoderbetændelse hos mops, en sørgelig historie {{forumTopicSubject}}

Den 9. marts 2013 mistede vi vores lille skat, vores mops Minnie. Hun var 5 år og 3 måneder gammel, alt for ung til at gå bort. Dette er en måde for mig at få luftet lidt af den sorg jeg føler og for at advare og rådføre mig med jer.

Det hele startede da min kæreste, sen eftermiddag lørdag d. 8 marts opdagede at Minnie var hævet i ansigtet. Hendes øjne var faktisk bare 2 sprækker og hendes "mule" var hård. Vi ringede straks til dyrlægevagten, fordi vi frygtede hun muligvis fik problemer med luftvejene. Efter en del opkald fik vi endelig fat i en lokal dyreklinik (med et godt omdømme) der kunne tilse hende. Afsted det gik og dyrlægen fik set på hende (en ældre mand der snart skulle på pension). Han pressede hende her og der, tog hendes temperatur med et termometer stukket HELT op i hendes anus og kiggede på hendes skede. Han frygtede at det muligvis kunne være livmoderbetændelse, da Minnie havde været i løbtid ca. 4 uger før. Vi valgte også at få taget røntgen af hende da dyrlægen mente at det ville kunne afsløre om hendes livmoder var betændt. Der var intet at se, og sekretet fra hendes skede var klart. Hun var dog hævet og havde feber, 38.9 grader.
Hun fik en sprøjte med noget antibiotika, penicillin samt binyrebark til at tage hævelsen. Samt vi fik nogle piller med hun skulle have de næste par dage.
Vi kom hjem og vi kunne se at der var lidt fremgang, da hævelsen faldt og hun virkede en smule mere frisk. Hun ville dog ikke rigtig gå tur eller spise sin mad (og hun var ret madglad).
Vi gik i seng ved en 22 tiden og jeg tror at klokken var omkring midnat da min kæreste vækkede mig, fordi Minnie havde kastet op. Vi sov ikke meget resten af den nat, fordi Minnie konstant gik rundt og kastede op, og hun vædede sengen (vi sover på gulvet så hun nemmere kan hoppe op i sengen) til med sekret fra skeden. Jeg stod op ved en 6.30 og satte mig foran computeren for at læse noget mere om hendes symptomer.
Da jeg kom ind i stuen var der også lavet pølser på gulvet, en omgang "kødsovs".
Jeg fandt frem til livmoderbetændelse og Minnie have samtlige symptomer. Derfor ringede jeg til dyrlægen fra dagen før, og hans kone tog telefonen og sagde han ville være tilbage kl. 10.30, så vi fik en tid der. Minnie ville ikke lave noget i haven og hun spiste ikke sin morgenmad, men hun drak vand. Hun var stoppet med at kaste op.
Jeg havde læst nogle historier fra andre angående livmoderbetændelse, hvad kuren var, hvordan det opstår, og så videre. Fællesnævneren var en kirugisk løsning fremfor en medicinsk, da vi alligevel ikke ville have hende parret, så den livmoder skulle bare ud. Hun skulle bare blive rask og være sit glad fjollede jeg igen.
Dyrlægen sagde det samme da vi kom derud, at hun skulle opereres hurtigt. Han tog en blodprøve og gav hende noget beroligende og jeg kyssede hende på mulen og sagde "Vi ses skat". Dyrlægen ville ringe ved en 17-tiden når hun var vågnet igen og alt ville blive godt. Jeg spurgte ham hvordan sådan en operation forløb og han forsikrede mig at de plejede at gå godt.
Vi kørte hjem og gjorde klar til at Minnie ville komme hjem med sår på maven. Én time efter vi var kørt ringede han og sagde at nu var hun død.... Hele min og kærestens verden faldt bare sammen. Hvordan kunne hun dø, i hvad der skulle "pleje at gå godt", i en "simpel og velpraktiseret" operation. Vi skyndte os ud til dyreklinikken for at se hende en sidste gang, og der forklarede lægen os at operationen var gået godt, men bedst som han skulle til at sy hende sammen, så stod hendes små nyrer af og så fulgte hjertet. Han prøvede at give hende en adrenalinsprøjte, men der var intet at gøre. Hun stod ikke til at redde.
Jeg følte mig rigtig vred, såret og knust, da jeg så min lille skat, min lille prinsesse, ligge der på operationsbordet med tungen ude, åbne øjne og sår på maven.
Det var svært at forstå, og selv nu kan jeg ikke rigtig forstå at hun er væk.

Nu står vi tilbage her med en følelse af at vi måske kunne have gjort mere, at dyrlægen måske kunne have gjort noget andet. Vi har en anelse om at dyrlægen måske ikke ydede sit yderste, da han var lidt travlt optaget søndagen (vi så på hans kalender da han skulle fortælle hvornår Minnie ville vågne) da han havde nogle flere patienter.
Jeg syntes at vi gjorde vores for at Minnie skulle have størst mulig chance for at komme igennem det med livet i behold. Vi kørte til dyrlægen så snart vi så symptomerne og da han havde det dårligt. Hvordan kan det så gå så hurtigt? Dyrlægen sagde at hun havde meget høje lever- og nyretal. Hvordan? Han prøvede at forklare at hun nok havde været mere syg end vi havde regnet med i længere tid. Lige indtil lørdagen hvor hendes ansigt hævede op havde hun spist og drukket med største glæde, samt fjollet rundt og været glad som hun plejede. Så hvordan kan det lade sig gøre at hun dør inden for 18 timer af de første symptomer? Var vi for hurtige til at vælge operationen?
Minnie har altid været rask, bortset fra en omgang kennelhoste som 3-årig og pelsmider som 1-årig.

Er der andre der har lignende historier? Der har oplevet noget lignende? Hvordan kunne det her ske?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Livmoderbetændelse hos mops, en sørgelig historie
  • #1   19. mar 2013 virkelig sørgeligt, føler med dig smiley R.I.P Minnie

  • #3   19. mar 2013 Puha smiley hvor er det dog trist:(
    Mopsen er jo en race der er dårlig til narkose, men den burde ikke få deres nyrer til at stå af?
    Det virker underligt, men jeg har desværre ingen erfaring med livmoderbetændelse da vi kun har haft hanhunde i min familie.


  • #4   19. mar 2013 Det gør mig så ondt at høre.. Men jeg er samtidig nødt til at sige at rigtig mange hunde ikke viser tegn på sygdom før de er meget syge. Det kan godt ske dyrlægen har fejlvurderet, det skal jeg ikke kunne sige, men jeg er sikker på han har gjort hvad han kunne efter bedste overbevisning.

  • #5   19. mar 2013 Øv hvor sørgeligt smiley RIP Minnie

  • #6   19. mar 2013 Det gør mig virkelig ondt smiley

    Med hensyn til lever og nyre tal så kan de sagtens være forhøjede uden man opdager det, min tæve har dårlig lever med meget højetal og vil derfor ikke kunne overleve en omgang narkose, da leveren ikke ville kunne udrense stofferne igen, men der er intet at mærke på hende i hverdagen, hun er glad, leger, spiser og drikker.

    Jeg mistede i juni sidste år min ene hankat han blev pludselig sløj en morgen og jeg tog ham til dyrlægen, prøver viste akut nyresvigt og der var intet at gøre, dagen før var han helt normalt, men dyrlægen sagde tallene må have været høje længe før smiley

    Så ikke at jeg siger den dyrlæge har ret, men bare så du ved det så kan de sagtens have de høje lever og nyre tal uden at vise tegn på sygdom.


  • #7   19. mar 2013 Hvor gør det mig ondt at høre ... når man skal aflive en hund, så bliver man ked af det, men er forberedt ... den måde det er sket for jer er jo et chok ....
    Jeg ved ikke om der kunne være gjort noget anderledes, synes I har reageret som I skulle, spørgsmålet er om hun skulle have været opereret ved første dyrlæge besøg, men hvem ved om det havde ændret slutningen...

    Jeg har ud mistet 3 hunde, de 2 var jeg forberedt på , den 3. min soul-mate, afleverede jeg til operation, og beskeden fra dyrlægen var at han gjorde hvad han kunne, kunne han ikke gøre noget ville han lukke hende igen og så måtte vi tage den derfra .... jeg sad med hende mens hun slappede af, kørte derefter ... der gik et kvarter så ringede han og sagde han ikke synes hun skulle vækkes igen, hendes blære var 4/5 del kræft knude ... jeg var som jer TOTALT uforberedt og i chok .... ville jo have sagt farvel på helt anden måde, følte som I føler nu, at jeg svigtede ... analyserede som jer hvad jeg kunne have ændret .... men vi har jo gjort det bedste vi vidste i situationen, og vi har gjort det af den bedste viden vi havde på tidspunktet, og af kærlighed til hunden ...

    Jeg føler virkeligt med jer, kan mærke det hele i maven igen .... og kan kun sige at det tager en tid inden man kommer sig over sådan en oplevelse, og man får en tid med selvbebrejdelse .... man kan ikke bruge det til noget som helst, men det er nok desværre en naturlig reaktion...


  • #9   19. mar 2013 årh lille starkel:/ er jeg virkelig ked af at høre ! kender den der tomhed af at blive ringet op af dyrlægen der siger at hunden ikke havde klaret det! SÅ forfærdelig følelse! men jeg er helt sikker på at Minni har haft et godt liv hos jer, lyder som om i har holdt meget af den!
    nu du spørger ind til om andre har prøvet noget lign vil jeg da også fortælle om min elskede hunds død - skal prøve at gøre det så kort so muligt

    Min hund blev skambidt af en klam rottweiler blanding (min var papillon) hun blev kørt til dr dyr med det samme, og blev lappet sammen. de følgende dage var hun til dyrlægen mange gange fordi humøret ikke blev bedre. efter 4 døgn begyndte hun at blive liiidt friskere følte vi, men natten til tirsdag (4½ døgn efter overfaldet) vågnede min mor ved at høre en gunk, hun gik ud og kiggede i gangen hvor lyden var kommet fra. der lå min elskede hund i kramper og pev. hun skyndte sig til hospitalet ca 10 min fra hvor vi bor, Betty (hunden) blev lagt i et lokale og det gik bare SÅ stærkt! imens dyrlægen tjekkede hende, fortalte hun min mor hvad hun ville gøre osv- " jeg giver hende et drop med lidt væske, så tager jeg et ryngtenbillede og så kan du køre hjem, så passer jeg på hende resten af natten, så kan du roligt gå hjem og sove" Da hun stak kanylen ind, blev betty helt stille, alt for stille. der var hun død, dyrlægen gjorde ALT for at genoplive hende! hjertemassage og det hele, men hun var bare væk:'(
    vi fik hende så opdusere for at se om det var vores egne lokale dyrlæge der ikke havde gjordt det godt nok eller hvad. hun havde så haft en lille åbning på den ene tarm, hvilket havde givet hende bughulebetændelse.
    hullet på tarmen kunne endten være fordi tarmen var brestet en af dagene, eller også var den komet fra trykket af bidet. men hun sagde at de var så lille, så selv om at vores loale dyrlæge havde ryngtenfotograferet hende havde man ikke kunne se de! og vi havde været SÅ opmærksomme på hver enkelt bevægelse hun havde lavet i de 4½ døgn, og hospitaldyrlægen sagde, at selv hvis vi havde opdaget det en af de andre gange vi havde været ved den lokale dyrlæge, var det ikke sikkert vi kunne redde hende:/
    Jeg selv blev vægget af min mor kl 6 tirsdag morgen, med en besked der lyder sådan her " sille du er lige nød til at stå op og komme med ud i køkkenet, derer dårlige nyheder med Betty" og allerede DER vidste jeg at det ikke var godt- så jeg spurgte af bar befippelse "Hun er ikke død vel?!" og der kunne jeg bare høre min mors gråd "jo, hun er borte nu"
    de par sætninger sidder borret ind i mit hoved! de hjemsøger mig om natten, og jeg går ofte i krampe, fordi jeg levet mig sådan ind i virkeligheden, følelsen som den morgen HVER gang Betty strejfer mit hoved smiley det er så trist!

    og derfor ved jeg hvordan du har det, og er SÅ ked af det på dine vegne!! du m have en milliard trøste krammere fra mig! R.I.P. smiley Hils Betty i Himlen lille minnie<3


  • #11   19. mar 2013 vil ikke skrive en lang historie om lign.tilfælde

    Jeg var lige inde,på jeres side,for at se den yndefulde lille hun mops.

    Det gør mig frygteligt ondt for jer.Brug nu rigtig lang tid til at være kede af det.

    Og,når så det efterhånden fortoner sig lidt.Så få igen en lille hun mops,som bliver lige så dejlig som minnie.

    Jeg tror Verner ville have gjort stor kur til Minnie.Han er fan af små vævre mopsedamer.

    kærlig hilsen
    vibeke og hormon mopsen


  • #12   19. mar 2013 p.s.

    rigtigt hvad "hende der" skrev,hun led ikke den sidste dag.Hunde er hårdføre,næsten nogen gange for hårdføre over for div.smerter.Så,det er svært for os mennesker at,vurderer hvornår er smerten uuholdig,for vores "kræ"


  • #13   20. mar 2013 Livmoderbetændelse er ikke noget at spøge med og der sker altså at hundene ikke står til at redde.
    Det gør mig ondt at høre med jeres Minnie, mange kram herfra.

    Sov sødt Minnie.


  • #14   20. mar 2013 Jeg er virkelig ked af at høre din historie...desværre er det jo hvad der kan ske..Hun har jo temmelig sikkert haft livmoderbetændelse siden hun var i løbetid, symptomerne kommer som regel først 1 mdr efter, da så er livmoderen lukket og tæven kan ikke komme af med betændelsen, og bliver derved syg.
    Jeg har selv haft en tæve med livmoderbetændelse, og hun var dødsyg af det, hun har det dog heldigvis godt igen.
    Men jeg har prøvet at miste en rottweiler på 2 år på operationsbordet, den var blevet bidt af en anden hund og havde fået en flænge ved læben, der skulle syes, den døde i narkosen, den fik lige pludselig hjertestop og han kunne ikke få gang i den igen...så det sker desværre.

    Og ja det er et stort chok, og man vil tænke om man kunne gøre noget anderledes, men jeg er sikker på at i ikke kunne have gjort mere for jeres hund, den lød til at være så dårlig, at den bare ikke kunne klare mere...


  • #15   20. mar 2013 Mange tak for jeres trøstende ord og jeres historier. Det gør det lidt nemmere at overkomme. Nu har vi heldigvis også en fransk bulldog, en han, som kan trøste os lidt, så det hele ikke er så tomt.
    Men som vibeke skriver, så havde jeg tænkt mig at få en ny hun-mops, og denne gang få hende steriliseret, men hvad er risikoen for at hun dør under den narkose?


  • #16   20. mar 2013 Den er MEGET lille. Der er minimal risiko når hunden er ung, sund og rask i forhold til når det først er ramt af livmoderbetændelse.


  • #18   22. mar 2013 thorbjørn w
    Nu er det et par dage siden,jeg læste om lille minnie

    Vedr.Nakose.
    Så har verner 2 gange været i nakose.
    Og,ja det er rigtigt at nakose,skal man ikke "spøge" med når,det gælder en mops/fransk bulldog

    Men tro mig,hvis det er en god dyrlæge,ja så ,har de taget deres forholdsregler.
    Altså en diseret nakose sygeplejerske,der styre den sag,og så dyrlægen der opererer.

    Før en evt.nakose,bliver hjertet,og andre organer grundigt undersøgt.
    Som min dejlige dyrlæge sagde:det at skulle fjerne en fold,der trykkede lidt på det raske øje,regnede hun kun for en "kosmisk" operation.Det var bedøvelsen.

    ALT gik efter bogen.Verner vågnede op efter en time i "dvale",og var superfrisk.

    Så,lov m ig ikke at blive altfor nervøse,let at sige,ved det godt.

    Meget fornuftigt af jer at,overveje en sterilation,ved en evt.lille ny væver mopse dame hund.

    Jeg ønske jer held og lykke,med en evt.ny mopsedame,og godt i har den franske bullerfyr,der nu også kræver måske lidt mere opmærksomhed.

    alt godt til jer

    hilsen
    vibeke
    .


  • #19   22. mar 2013 ps.

    Altså Thorbjørn

    Jeres lille nye mopsedame
    dør IKKE under et kirugisk indgreb
    .
    Ingen grund til unødig ængsteligste.Men bed om lov til at blive under operationen,i venteværelse,hvis det kan berolige jer,


Kommentér på:
Livmoderbetændelse hos mops, en sørgelig historie

Annonce