9. okt 2006 Følger: 31 Følgere: 32 Hunde: 6 Emner: 55 Svar: 1.042
livmoderbetændelse ved fødsel.. hvad så derefter? {{forumTopicSubject}}
Hej..
Håber at nogle kan og vil hjælpe mig?
Hvis en tæve efter en fødsel får en voldsom livmoderbetændelse, der heldigvis kan behandles medicinsk.. Er din erfaring så at tæven bør parres i næste løbetid?
Dette er kopiret fra netdyrlæge:
Den medicinske behandling er en succes, hvis tævens symptomer ophører, og den vender tilbage til normal brunstcyklus. Man bør lade sin tæve parre ved næste løbetid, da der er stor risiko for endnu en livmoderbetændelse, når den ikke-drægtige livmoder igen er påvirket af progesteron.
Tæven har fået ET kuld og i henhold til DKK er det helt iorden at lave to kuld lige efter hinanden, hvorefter tæven skal springe over (hvilket egentlig var meningen nu, MEN vil nødigt at min tæve skal risikere at skulle igennem en operation!)
Så forstå venligst korrekt.. Det er bestemt ikke et kuld, for "at udnytte tæven" .. Men simpelthen vil det være det bedste for tæven?
Udlandske opdrættere siger altid at ved små kuld samt ved livmoderbetændelse bør man parre igen... Det er selvfølgeligt første "rigtige løbetid, her er tale om.. ikke den efter fødsel"
På forhånd tak for jeres input & God weekend
okt 2006
Følger: 31 Følgere: 32 Hunde: 6 Emner: 55 Svar: 1.042
Selvfølgelig en en avlsgodkendt han, og med DKK stamtavle
jun 2010
Følger: 45 Følgere: 61 Hunde: 2 Emner: 126 Svar: 3.856
Men det lyder da som sådan nogen anbefalinger, der kan kommer "sjove kuld" ud af, når folk på må og få, skal ud og finde en hanhund til næste løbetid, fordi dyrlægen har anbefalet det....
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 30 Svar: 5.474
Jeg ville ikke have nogen skrupler på at gøre det med en tæve, jeg forventede mig meget af. Man skal ikke drive rovdrift på sin tæve, men 2 kuld i træk tror jeg, de færreste tæver vil have problemer med.
okt 2006
Begge hunde har A i hofter, 0 i albuer osv.. ellers ville jeg hellere neutralisere
Både tæve og han er oprettet herinde på min profil (Hope og Youngster) .. Og hvis Hope ikke skulle parres ville jeg da bare have adskit dem i de uger
Youngster har vi ikke haft så længe, men havde nu kikket på ham allerede inden Hope blev parret sidste forår
maj 2008
At vælge sterilisation er bestemt ikke nødvendigvis det bedste for tæven. Med den pels de fleste newfoundlændere har, kan en kastratpels meget let blive et mareridt, både for hund og ejer.
okt 2006
Jeg mener bestemt ikke at en operation for min tæve er at foretrække, hvis det kan undgåes!
Hendes sidste hvalpe er i gode familier, hvor de har skabt meget glæde.. TRO mig avl er bestemt IKKE en måde at tjene penge på! Der vil jeg bestemt vælge andre indtjeningsmulighedder
jun 2010
Følger: 45 Følgere: 61 Hunde: 2 Emner: 126 Svar: 3.856
maj 2011
Følger: 9 Følgere: 14 Emner: 1 Svar: 923
Der er jo mange dele i det med 2 kuld i træk, som udover tævens ve og vel, også handler om årsag og etik - og ift. lige dette eksempel, ville jeg også have valgt at tage et kuld på tæven igen, hvis den var i god form, klarede sidste kuld godt osv. - og så sørge for en god pause derefter.
Men hvad gør man egentligt, hvis den så får livmoderbetændelse igen, ved næste kuld?
Men små lækre newf'er bamser, uhmnum Når I så er blevet træt af dem sender du dem bare over til mig
---
Det er jo ikke fordi dette eksempel, er som visse typer heroppe hvor jeg bor - der åbenbart ikke kan forstå at adskille tæve og hanhund, så der er hvalpe i hver løbetid og lur mig om ikke det i længden bliver til mere end 4-5 kuld... Der er nogle steder hvor man ser annoncer en gang hvert halve år (og VED de kun har én tæve) - eller store skilte ude ved vejen, for sådan sælger man jo hvalpe heroppe, åbenbart...
maj 2008
Jeg ser ingen grund til almindeligvis at køre 2 kuld i rap, og har da heller aldrig gjort det. Men i visse situationer, f.eks. den ts står i, ville det ikke bekymre mig. Selvfølgelig med hensyntagen til størrelsen på det første kuld og tævens form. Har tæven lige ligget med 10-12 hvalpe, ville jeg ikke gøre det, men ved et lille til mellem størrelse kuld, ville det ikke bekymre mig.
okt 2006
Og som sagt havde vi planer om hun skulle have et kuld mere.. Ville blot have ventet en løbetid eller to, da det at have hvalpe er et stort (Og bestemt dejligt) arbejde!
De to tævehvalpe, der er kommet i skønne hjem har det godt, og vi brugte god tid til at finde de rette familier (havde flere på besøg, og sorterede, så vi følte at det var de rette hjem.. samt de var hvalpetestet osv)
For vores vedkommende har vi aldrig lavet UPS kuld.. Jeg syntes ikke det er så svært at se når en tæve er i løb, og så holde dem adskilt
okt 2006
Og ville jo egentlig ladet hende vente et år nu.. Men står lidt.. Hun skal heller ikke miste sin livmoder, HVIS det kan undgåes.. Som sagt giver det tit øv pels osv.. (Og vi udstiller netop vores, fordi vi vores børn og hunde syntes det er interessant)
okt 2006
Hvis vi ville have en neutraliseret tæve ville det i min optik have været overkill, at bestille og vente på en tæve blev født til os i Frankrig osv
Vi har kennelnavn på trapperne mm. Og vi vægter sund avl MEGET højt
Og som vi sagde da vi hentede Hope, hun ville indgå i avl HVIS hendes helbred var til det (vores grænse går ved C-hofter bla.)
Vi er en familie med to hjemmeboende børn, der også brænder meget for racen
okt 2006
Har du set Youngster ?
okt 2006
okt 2006
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 134 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 157 Svar: 12.775
Man siger, at når en livmoderbetændelse behandles medicinsk med en fødsel efterfølgende, så nulstilles livmoderen og en ny betændelse er på samme risikoniveau som alle andre tæver.
Parrer man ikke, er risikoen højere.
Sterilisation er absolut sidste mulighed for min race! Der er alt for mange bivirkninger.
Tori fik en let betændelse efter en parring af en kastreret hanhund sidste år. Hende parrer jeg ikke pga hendes alder og det at hun har en sygdom. Får hun en ny betændelse bliver hun aflivet.
Der er mange vinkler og ting der skal vendes. Det er ikke bare et sort/hvid-spørgsmål.
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1463 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 29 Svar: 30.159
dec 2010
Følger: 10 Følgere: 26 Hunde: 6 Emner: 278 Svar: 8.759
Dog ville jeg nok vælge at få hende scannet først, for at udelukke at der ikke ligger en død hvalp eller lign. i hende, som skaber problemet.
Har selv en tidligere opdrætterveninde, med pelsrig race, som valgte at parre efter en underlivsbetændelse. Hun fik et fint kuld, og har ikke efterfølgende haft underlivsbetændelse.
Jeg er normalt imod genparring, i første løbetid, efter et kuld. Men når vi taler avlstæve med underlivsbetændelse, hvor man formindsker risikoen ved endnu en underlivsbetændelse, ved at få hende parret, med en nøje udvalgt, og gennemchecket hanhund, så ville jeg ikke tøve et sekund med at få hende parret.
okt 2006
Først tusinde tak for alle jeres svar og input!
Nu som kongelig medløber DKK snob : Jeg påtænker bestemt ikke at sætte opdræt fremfor sygdom, det er jo netop derfor at jeg spørger folk til råds. Hope havde livmodersbetændelse ved hendes sidste kuld, for 6 mdr siden, som da selvfølgeligt blev behandlet medicinsk.. Og hun er rask, men som flere skriver, og som jeg selv fik anbefalet er det tit en fordel, at parre tæven igen, for at "få renset ud" Vi HAR mulighed for at skille han ad fra tæver, hvis vi ikke ønsker hvalpe... Og som skrevet VAR det meningen, at Hope skulle vente med at få hvalpe igen... Men hvis der er fordele i at lade hende få hvalpe igen, så vil jeg da overveje dette.
Ann-marie H mener du at der kan ligge en død hvalp i Hope nu? Det tror jeg næppe.. Mon så ikke der havde været feber etc ? Og nu er det som sagt 6 mdr siden?
Isabelle, ville aldrig et sekundt tøve med at vælge steriliseret mine tæver, hvis der er en grund til det (læs helbred.. gentagne indbildt drægtighed, eller underlivsbetændelser) OG selvfølgeligt efterfølgende beholde og elske min hund, de er bestemt ikke "avls maskiner" Men vil bare gerne undgå en operation, hvis man kan.. Hope er købt, som familie hygge og udstillingshund, og da vi var så glade for hende valgte, samt at hun udviklede sig godt, valgte vi at undersøge OM hendes helbred VAR til avl, hvilket det var.. Hun har så haft et kuld, hvilket var en kæmpe oplevelse (også stort arbejde!) Men også super dejligt at kunne berige familier med dejlige hunde, som vi stadigt følger tæt.
dec 2010
Grunden hertil er, at min gamle underbo, som var dyrlægestud. overtog en schæfer med underlivsbetændelse, som skyldtes at tæven stadig havde en død hvalp i livmoderen. Det var en avlshund, og opdrætter ville have den aflivet, da den jo ikke kunne bruges i avl, fordi den skulle have fjernet underlivet
Samt at mine egen mastiff, fik underlivsbetændelse, og blev opereret. Efter operationen fortalte dyrlægen, at hun mente at min hund havde haft gentagne underlivsbetændelser, uden at vise tegn på det
Konklussion: En tæve kan godt have underlivsbetændelse, uden at vise tydelige tegn på det. Jeg ville derfor foretrække at få hende scannet, hvis det var min hund, bare for at være på den sikre side.
Det kræver ikke megen fantasi at forestille sig, hvor grimt det ville blive, hvis hun blev parret, og drægtig, mens der stadig er en død hvalp i hende
Problemet er jo mange gange at de her store hunde, er seje som bare fa'en, specielt hvis man har flere hunde, er de gode til at skjule sygdom.
Så better safe than sorry, hvis du spørger mig
Og så krydser jeg ellers fingre for at vi snart kan sidde og savle over skønne newf'er babyer og at din tæve ikke får flere problemer.
okt 2006
dec 2010
Kom lige til at tænke på at en bruger herinde fortalte om at da vedkommendes tæve skulle steriliseres, viste det sig at hunden rent faktisk havde underlivsbetændelse, da dyrlægen åbnede den op. Den havde heller ikke udvist nogen symptomer på at være syg.
Det erikke for at male fanden på væggen, men vores kære 4-ben, er gode til at holde den slags skjult
En ultralydsscanning koster jo ikke en herregård, så det var nok værd at overveje
Håber at alt går vel hos dig og dine smukke hunde
okt 2008
Følger: 37 Følgere: 26 Hunde: 2 Emner: 88 Svar: 3.781
Så mon ikke, det er sådan et eller andet
okt 2008
En bekendt har lige fået opereret sin hund for livmoderbetændelse.
Indgrebet blev foretaget en fredag eftermiddag.
Pris godt 11.000 kr.
Jeg synes, det lyder rigtig dyrt?
Er der nogen, der kender noget til priser?
dec 2010
Inge R: 11.000 kr. for en operation pga. livmoderbetændelse, lyder umiddelbart dyrt, dog kan der være komplikationer eller andet, som kan fordyre det ?
De 2 gange jeg har fået opereret hund pga. underlivsbetændelse har jeg betalt 6.500 kr. Den ene gang var det en stor mastiff indenfor åbningstid, næste gang var det en lille pekingeser uden for åbningstid. Normalt tager min dyrlæge ca. 4.500 kr for en sterilisation.
Priserne svinger meget fra dyrlæge til dyrlæge, så den høje pris kan også skyldes at hunden blev operet på et dyrehospital i storbyen ?
okt 2008
Jeg ved, den blev scannet først, men det kan vel næppe koste en bondegård?
jeg må høre, præcist, hvad der er sket.
livmoderbetændelse ved fødsel.. hvad så derefter?