3.517 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 158 Svar

Spørg før man klapper en hund? Spørg før man klapper en hund?

Ja, dette emne, udmunder sig i en situation på jobbet i dag.

Min kunde havde sin 10 mdr berner uldbamse med ind, for at finde et halsbånd.

En ung far kommer ind med sit barn, får øje på hunden og snakker selvfølgelig til sin søn om den, næh se en stor hund, hvor ser den sød ud.
De går så hen for at sige hej.

Helt uden at høre om det er ok.

Ejer siger meget høfligt, at hun synes, han bør lære sin søn, at man spørger før man klapper en fremmed hund. Det forstår han ikke.

Men, sagen er, hun har faktisk kun haft hunden siden i går, og det er jo hendes ansvar, at den ikke lige hopper op af hans dreng, som hun siger.

Det får faren til at konstatere, at så har man jo ikke hunden med ind i en butik, hvis den kan finde på sådan noget, eller bider.
Han svarer, da hun siger, hunden er med, for at finde et halsbånd, så må man jo købe nogle halsbånd med hjem og prøve.

Forholdt mig i baggrunden, men ja, jeg er 100% på hundeejers side.

Skal man som ejer, bare finde sig i, at ens hund anses som klappezoo, hvis man,formaster sig til at træde ud fra ens matrikel med den?

Kan den ikke det, uden at bide, eller på anden måde, reagere uhensigtsmæssigt- så må man ikke have hunden med ud i offentligheden? smiley

Det var 100% far og søn der tog kontakt, det gik skam fint, men ejer ville vist gerne have haft mulighedfor at sige nej, ikke lige i dag.

Der er i hvert fald en herinde, der stadig ville have haft sin soulmatehund, hvis folk fattede at holde nallerne for sig selv!

Vi fandt et halsbånd- som han smuttede ud af, da de skulle have ham ind i bilen smiley ingen sure miner, vi grinede lidt af det, og fik spændt det mere ind, som ejer sagde, sådan en pels snyder lidt.
Ja den gjorde, men nøj en lækkermås af en berner smiley

Nå, fik lige luft.

Hundeejer havde faktisk oplevet, at en forælder havde opfordret sit barn til at røre sin gravide mave(længe siden, hun var ikke gravid nu)
Med ordene damen har ikke noget imod det smiley

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler
Slå lyden til
00:00
/
01:14
LIVE

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Her er pukkelhvalen skyllet op

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Træer og buske dækket af silke

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Har Du Været Der - Historien Om Verdens Første Nationalpark!

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rens Terrasse+ olie 7.000 kr.
  • Se på strøm til komfur - flytte ledning til ny gruppe? 2.000 kr.
  • Fejl på opvaskemaskine 870 kr.
  • Spørgsmål 400 kr.
  • Elektriker 850 kr.
  • Haveloungesæt, fod er knækket 1.526 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Spørg før man klapper en hund?
  • #1   19. aug 2019 Jeg var blevet tosset.

Min datter SKAL spørge ved fremmede hunde og pænt sige tak når hun får lov, og helst også bagefter hun har aet.

Og man klapper ikke en hund der sidder ude foran en butik (medmindre man kender den :))

Hun er efterhånden blevet god til det, dog vil hun stadig gerne bare ae på hovedet uden at lade hunden snuse, så jeg arbejder på at den skal snuse først og at man ikke klapper på hovedet som det første.

• #2   19. aug 2019 Og jeg hadede når fremmede ville røre min gravide mave, jeg spørger ALTID først..

• #4   19. aug 2019 det er hul i hovedet af den far som tydeligvis ikke ved en skid om hunde.... og han lærer sit barn det

jeg kan ikke døje den slags forældre. tror de er sjældne. Jeg har aldrig mødt dem her. men måske børn på landet opdrages anderledes mht dyr....

• #5   19. aug 2019 Gaia nedlagde børn - der lærte folk i reglen hurtigt at holde deres afkom i kort snor smiley
    Hun var ikke aggressiv eller noget, hun satte bare lige af mod dem med forpoterne, så de faldt på halen... så har der ligesom styr på dem.

Jeg havde hende med masser af steder inkl petworld mm. Hun blev holdt på plads og havde fokus på mig, så synes jeg ikke, man inviterer til hilsen.

Hunde der er udadreagerende, om det er aggressivt eller bare leg hører ikke til i butikker - der er ofte trangt, og der skal folk altså kunne passere, også HELT tæt på uden problemer.
    Men det burde ikke være nødvendigt at kalkulere med folk der kommer og gramser bare fordi man er i en butik. De må spørge først.

• #6   19. aug 2019 Jeg er også 100% på hundeejerens side. Folk må hjertens gerne hilse på Easy, men de får også af vide, at det er på "eget ansvar" = de får af vide han er MEGET glad og godt kan hoppe op.

Mht. det med at røre gravides maver, jeg får det seriøst dårligt. Jeg tror jeg vil have det MEGET stramt med at alle andre end min forlovede og jordmoder/læge, skal røre min mave, når den tid kommer...

• #7   19. aug 2019 Jeg er helt på hundeejeres side. Egentlig utroligt at faderen ikke havde noget imod at risikere at barnet blev bidt...

• #9   19. aug 2019 Hvis du ser den far og det barn igen, så ring lige... Så kommer jeg forbi med Viktor - så bliver de to hurtigt kureret for at tage kontakt til fremmede hunde uden at spørge smiley

• #10   19. aug 2019 Selvfølgelig skal man spørge om lov og selvfølgelig må man tage sin hund med i offentligheden selvom den ikke vil snakkes med, folk skal bare holde snitterne for sig selv...

• #12   19. aug 2019 Jeg er 100% enig med dig og hundeejer.
    Selv hvis hunden ikke fungerede med børn, så er det jo intet problem hvis man netop ikke går til den, så det er da tåbeligt at sige den ikke bør være der - og så oven i købet i en dyreforretning.

Heldigvis er det yderst sjældent jeg møder nogen som ikke spørger om lov først. Jeg har faktisk oplevet rigtig mange børn som pænt spørger først - det er jo som regel dem der falder for Tuckers udseende smiley

• #15   19. aug 2019 Selvfølgelig skal man spørge først
    Jeg hader det faktisk lige så meget den anden vej, når folk insisterer på at mine børn skal hilse på deres hunde, for "den er så sød" "den elsker børn" "den gør ingenting"

• #16   19. aug 2019 Det var ikke en udadreagerende hund, drengen nåede ikke at klappe ham heller, ejer forsøgte blot at komme med et budskab, spørg før du klapper en hund, du ikke kender smiley

• #18   19. aug 2019 Mit indtryk er at, ejere af utrygge hunde, samt de der med understimulerede, misforståede pestilenser, lige går ud i bilen med deres hund, før betaling smiley

• #19   19. aug 2019 Går folk virkelig rundt og rager på fremmede damers gravide maver ? Og endda uden at spørge om lov ? Ej, det kan ikke være rigtigt, det har jeg simpelthen svært ved at forestille mig.
    Hvis det virkelig er rigtigt, så er det trods alt værre end at forsøge at klappe en hund uden at spørge om lov. Og det synes jeg også er forkert, og jeg synes også, der er længe i mellem, at jeg oplever det. For år tilbage, da jeg boede i Københavns området, oplevede jeg det tit, men nu synes jeg, de fleste spørger om lov.

Jeg ville ikke selv tage en hund, jeg ikke følte mig sikker på, ind i en dyreforretning, simpelthen fordi der ofte ikke er særlig meget plads, og både man selv og hunden risikerer en dårlig oplevelse.

• #20   19. aug 2019 Lene - Jeg oplevede da jeg var højgravid at en fremmed ældre dame kom hen og spurgte hvor langt jeg var og rækte så bare hånden frem mod maven, jeg drejede mig så, og hun lod somom hun ikke havde gjort det og begyndte at snakke om dengang hun var gravid..

Jeg havde på ingen måde lagt op til samtale, stod og prøvede på at lave være med at kaste op smiley

• #21   19. aug 2019 Frk. Jensen, det er simpelthen så grotesk, at man tror, det er løgn.

• #22   19. aug 2019 Lene - Jeps, jeg er generelt ikke en person der stiller mig op og snakker med fremmede..

Men en højgravid mave er åbenbart en indbydelse til kontakt..

Selv ved gode veninder spørger jeg lige først, og rør som regel kun 1 gang eller hvis de selv spørger om jeg vil fordi ungen sparker smiley

• #23   19. aug 2019 Godt det ikke var Ozzy de gik hen til, og jeg ikke havde været opmærksom, for så havde han hoppet rundt som en kænguru af ren glæde, og det er måske ikke ligefrem hensigtsmæssigt med et barn smiley

Og NEJ vi lader ikke bare Ozzy hoppe op og fremmede mennesker, og holder ham altid i kort snor når vi passere folk på gåtur mm.

• #24   19. aug 2019 Man spørger først, det burde ikke engang kunne diskuteres.

• #25   19. aug 2019 Enig med både dig og hundeejer, synes der er en del der ik forstår at man skal spørger først..?

Vi har i dag været til fælles gå tur igennem byen og havde Dumle med. 4 personer mødte vi som bare klappede ham, uden at spørge smiley . 3 voksne og en lille dreng. Dog tog moren drengen til siden og sagde han ik skulle klappe den før han havde spurgt om lov smiley

Oplevede også en gang da jeg var inde og handle og havde bundet vores gamle hund at nogle havde fodret ham?! Lige siden har jeg ik haft hunde med ude og handle.

Billede af Dumle smiley

profilbillede
  • #26   19. aug 2019 Hvor går grænsen for, hvad man må tage sin hund med til? Hvis hunden sagtens kan passeres tæt, gå i butik o.l. - hvad er problemet så?

At en hund fx kontant siger SKRID hvis den spontant bliver gramset på, det er da hverken sært eller uacceptabelt - og er vi så derude, hvor vi skal tage højde for enhver uprovokeret og spontan impuls folk kan få?

Fair nok, du tager ikke din hund med et sted, hvor den ikke kan begå sig. Men hvis den KAN det, og det altså er fremmedes grænseoverskridelser der giver en reaktion.. så skal man jo desværre også lade være med at "opsøge" caféer, ishuset, havnen, whatever....

Tanken er forståelig (tag dine forholdsregler), men det kommer næsten ud på et skråplan, hvor der rent faktisk ikke er plads til at hunde er forskellige, fordi der altid ER den risiko når andre mennesker er omkring.

• #27   19. aug 2019 Det er meget sjældent at folk går til schæferen, uden først at spørge. Der var for nogle måneder siden et par unger der gik bag os, og så råbte de til deres far at de ville løbe op til hundene. Jeg vendte mig og råbte "den store bider" smiley Faren fik bremset ungerne, og spurgte om hun virkelig ville bide. Jeg sagde at hun endnu ikke har bidt, men hvis der kom 2 børn løbende bagfra og klappede hende i røven, kunne jeg ikke garantere noget.

Generelt er folk (også børn, som jo er en slags små folk) gode til at spørge, og de får altid besked på at de gerne må snakke med Dorit, men at Bella selv kommer hen, hvis hun vil snakke.

• #28   19. aug 2019 Jeg har alle mine 3 med i maxi zoo... Det til trods for at Melanie kan være lidt speciel. - jeg har heldigvis aldrig oplevet folk der ikke spørger...

I maxi zoo ville jeg sige ja til kontakt til Baby og Thea, men holde Melanie i kort snor, og vise at hun ikke skal tages kontakt til.

Børn spørger tit om de må hilse på hundene, her får de også lov at hilse på krøllen og langnæsen. Men sjældent Melanie. Ikke fordi hun gør dem noget, men fordi hun nemt stresser....

• #29   20. aug 2019 Selvfølgelig spørger man først !!!
    Hunde er levende væsner, som man ikke automatisk kan forvente elsker alt og alle.

• #31   20. aug 2019 Jeg oplever faktisk ret mange, hvor ungerne spørger, og når man så siger nej, så spørger de hvorfor og godtager ikke begrundelsen. Jeg havde et barn en dag, som først ville klappe hunden, fik et nej, blev ved med at spørge “hvorfor” og til sidst kravlede op i min barnevogn for at klappe min lille baby i stedet. Moren syntes, at jeg var meget uhøflig, da jeg bad barnet om at holde snitterne for sig selv og pisse ned af min barnevogn.

• #33   20. aug 2019 Havde jeg en hund som ikke kunne lide børn, så kom den ikke i nærheden af dem. Det ville da være ualmindeligt dumt at tage den med ind i en butik. 10 point for at skabe problemer for sig selv og ens hund. smiley

Generelt oplever jeg både børn og voksne spørge pænt (nogen børn må godt, og andre kan jeg se at han ikke gider). Men selvom dem han ikke gider gjorde det, så ville han bare vente på at jeg fik dem væk.

Voksne ville blive gøet ind i hovedet, så det løser ligesom sig selv.

Men kommer vi i den situation, så vil det jo være mig der har fejlet stort. Ikke den anden voksne der nok intet ved om hunde.

Min hund, mit ansvar. Jeg kan ikke bestemme over andres adfærd, men jeg har 100 procent kontrol over min egen. Når man tager ansvar for sin egen adfærd og sin egen hund, så oplever man ikke særligt tit udfordringer her i livet.

Bare et lille råd herfra.

• #34   20. aug 2019 Jeg vil da også gerne have hund/hunde med mange steder, men hvis jeg har en, jeg ved ikke altid bryder sig om, at fremmede rør ved den, så foretrækker jeg at have den med steder, hvor der er lidt plads omkring os. Det giver mig lige lidt mulighed for at få stoppet folk. Den mulighed er der ikke altid i en hundeforretning. Det er måske heller ikke så nemt at shoppe, hvis man hele tiden skal have opmærksomhed på hunden og omgivelserne.

I den ideelle verden ville der ikke være nogen, der klappede hunde uden at spørge, men vi er ikke nået helt dertil endnu. Det skal siges, jeg har aldrig haft en hund, der har bidt eller bare markeret overfor folk, der bare ville klappe, men jeg har haft et par stykker, der ikke altid havde lyst til kontakt, og en enkelt, der godt kunne have fundet på at sige fra i pressede situationer, hvis jeg ikke havde skærmet hende, og det ville have givet både hende og mig en dårlig oplevelse. Vedkommende, der havde overtrådt hendes grænser, ville måske nok have lært af det, men det er ikke mine hunde, der skal opdrage fremmede mennesker.

Jeg er enig med Martin her, det er nemmere at regulere sin egen og sin hunds adfærd end andre menneskers.

• #35   20. aug 2019 Nu handler det måske også meget om, hvilken hund man har. Der er da racer, som jeg tænker de fleste enten spørger om de må klappe eller holder sig fra.

Jeg har Labrador - det er en race, som alle anser som værende venlige, søde, rare osv. Det ER mine da også... Men de er voldsomme! Og det kan jeg have svært ved at få folk til at forstå.
    Et eksempel - her til morgen blev jeg "forfulgt" af en ivrig kinesisk turist, der syntes at mine hunde var noget så søde osv. Jeg endte med at måtte gå ind imellem bilerne på parkeringspladsen for at undgå hende (hun endte så med at filme mig i stedet for) - også selv om jeg tydeligt skiltede med "ingen kontakt" ved at gå væk fra hende osv. Nogle mennesker forstår det bare ikke...

• #36   20. aug 2019 En idiotisk far ... helt på linie med hundeejerne, der siger "hvorfor" når man siger, at ens hund ikke skal hilse.
    Accepter dog at du fik et nej - tør øjnene og kom videre i dit liv.

Fjols !

Jeg har oplevet da jeg havde de to forrige maller, en mor med en yndig lille datter, som helt vildt gerne ville hilse på hundene. Hundene var i snor, de var på vej til stranden og de var ... lettere vilde .. moderen spurgte, det skal hun da ha points for - men blev enormt sur, da jeg sagde nej.
    Jeg må åbenbart have haft et urimeligt overskud, så jeg tog mig tiden til at forklare hende, at hundene var ivrige efter at skulle ned at bade og de ingen lyst havde til at hilse / bruge tid på at stoppe op, så det var der ingen grund til at de skulle bedes om.
    Det hjalp ikke på curling-moderens humør ..

Forældre er fanme ikke rigtigt kloge ind imellem ....

• #37   20. aug 2019 Dengang jeg havde min malamute og husky, oplevede jeg tit folk der klappede uden at spørge. Eller folk der blev pisse sure, når de spurgte og fik et nej.

Der er ingen der vil klappe Jesse smiley Og de få der vil, spørger altid. Har jeg kun Einstein med ude, så er der problemer.
    Så man skal åbenbart bare have den rigtige type hund, for at undgå den slags...

• #38   20. aug 2019 Nej, det giver meget lidt mening at spørge og så alligevel ikke acceptere et nej. Som om spørgsmålet kun er en formalitet. smiley

• #39   20. aug 2019 Tja, jeg mindes ikke nogensinde at have haft problemer med Gaia i butikker, gågade, stævnepladser mm. Hun var jo på plads og fokuseret på mig - det lægger ikke op til klap og kram. Og kom der nogen og ville gramse, fik de jo bare at vide, at det gad hun ikke.
    Den eneste gang jeg har oplevet problemer, har faktisk i en skov, hvor nogen knægte simpelthen ikke accepterede et nej og flere gange prøvede at tirre hende. Gaia gøede dem højt i hovedet, væltede dem og så fik de faktisk oveni en skideballe af deres forældre - så hvis heller ikke vovse må komme i skoven, bliver det lidt op ad bakke smiley

I det store hele synes jeg folk respekterer et nej. Jeg har noget sværere ved at slippe for folks løse, uindhegnede hunde end for gramsende børn.

• #40   20. aug 2019 Selvfølgelig skal man spørge først inden man går til en fremmed hund. Det er da helt almindelig høflighed. Akurat som man ikke bare gramser på gravide maver eller samler folks spædbørn op uden at spørge først.
    Jeg sad faktisk til et møde igår med nogle kollegaer. Det ene er gravid og pludselig følte en anden kollega åbenbart trang til at befamle mave. Det skabte en temmelig akavet situation, da den gravide ikke var helt OK med det arrangement.
    De fleste af mine hunde har været OK med at andre folk nusser dem, Men jeg har haft en der bestemt ikke var. Engang i mellem er det faktisk nødvendigt at have selv sådan en lidt 'bidsk' type med i byen; fx for at købe et nyt halsbånd. Med sådan en hund er man ganske enkelt nødt til at sørge for at ingen putter fingrene ned til den. Og JA, det kræver engang i mellem at man siger 'hertil og ikke længere ellers bider hun' med ret store typer. Især når monstret ligner en hyggelig slidt gammel teddybjørn smiley
    Perle er blevet 'doberreserveret' nu så hun gider ikke kontakt med fremmede mennesker mere. Så folk får at vide at de skal holde fingrene fra hende på en pæn måde; det er så heller ikke så svært at få folk til at lade være med at gramse på en Dobermann smiley

• #41   20. aug 2019 @Line.
    Jeg læser ansvarsfraskrivelse, hvor mærkeligt det end lyder i dine øjne med garanti.

Hvis jeg oplever en situation med andre mennesker der forløber uhensigtsmæssigt i mine øjne, så er det mit ansvar. Jeg gjorde noget forkert.

Som udgangspunkt forstår alle mennesker, hvis man kommunikerer korrekt til dem.

Det er en måde at tænke på. Det eneste punkt hvor dette ikke passer er med psykisk syge mennesker. Med dem er der jo meget få regler for, hvad de kan finde på.

Så beklager. Igen, jeg kan kontrollere mig selv ikke andre mennesker.

I din situation kunne du jo tænke. Gad vide om jeg kommunikerede tydeligt nok.

Min ser jo sød ud, når jeg går med ham. Når jeg oplever folk på vej hen i mod ham selvom jeg i mine øjne med mit kropssprog tydeligt viser han ikke skal hilses på, så går jeg imellem og siger venligt. Han er ikke nogen rar klappehund. Så stopper folk automatisk op og smiler. Jeg eskalerer ikke situationen, jeg råber ikke, jeg skælder ikke ud eller lyder hård.

Jeg afværger bare.

Skulle folk blive sure over det, så er jeg i øvrigt da ligeglad.

Jeg kan ikke irriteret eller sur over så lidt. Blev jeg det, så ville jeg tro at jeg havde andre issues. Videre......

• #42   20. aug 2019 Det ødelægger ikke min dag, at folk kommer og klapper Mille, uden at spørge. Men 90/100 gange spørger folk, og inden jeg når at svare er hun gået hen for at blive klappet, hun ved efterhånden godt hvad de spørger om.
    De eneste der ikke spørger er som regel meget små børn, ca 3-4 år, hvor forældrene er i gang med noget andet (læs:mobiltelefon)
    Og det sker, sådan er det bare.
    Hvis hun ikke kunne tåle det, så ville jeg ikke være i offentligheden med hende.

Men jeg forstår da godt kunden. Problemet ligger vel i, at hun endnu ikke kender hendes nye hund, og derfor ikke ved hvordan den reagerer.
    Jeg ved hvad jeg selv ville gøre i sådan en situation, vente med at gå i butikker, til hunden og jeg havde lært hinanden at kende.

• #43   20. aug 2019 Martin:
    Du var der ikke smiley
    Hun kom ikke i nærheden af mine hunde, hvilket var hele idéen med det, jeg gjorde. Så jeg mener nu, at jeg tog ansvar. Vi har desværre nogle "problemer" med kinesiske turister i området, der har lidt svært ved at forstå grænser smiley

• #45   20. aug 2019 Martin

Enig, vi kan ikke kontrollere hvad andre gør, kun os selv.

Det er hele essensen i mit indlæg, det kunne være skrevet med få ord smiley

• #46   20. aug 2019 @Line.
    Jeg har ikke betvivlet at du gjorde hvad du kunne for skærme din hund. Jeg skriver at jeg læser ansvarsfraskrivelse.

Du kan jo finde artikler om, at Kinesiske turister, føler er danskere opfører sig uhøflig overfor dem. Det er tadaa en kommunikations udfordring.

Vores kultur er meget forskellig.

Google dog lidt om hvordan man afviser en Kineser på en måde høflig de forstår. Det ville jeg gøre hvis jeg oplevede den udfordring jævnligt.

Vi vil jo gerne have de besøger vores land, lægger nogen penge og skaber nogen arbejdspladser. smiley

• #47   20. aug 2019 Line - i den situation kunne man jo tale frem for blot at vise. Jeg havde næppe blot skiftet retning og forsøgt at ryste hende af, men sagt på meget simpelt engelsk at hun ikke skulle røre hunden, hunden bider e.l.
    Det er muligt folk bliver emsige, men det bliver i reglen respekteret.

• #48   20. aug 2019 Det med at klappe gravide maver er fucking mærkeligt!
    Jeg begyndte at ae igen på folks maver, når de gjorde det. Det blev meget hurtigt meget akavet smiley

• #49   20. aug 2019 GENIALT, Julie smiley smiley smiley smiley

• #50   20. aug 2019 @Julie.
    Den vil jeg til at bruge, ved det her nye vil skal lige kramme når vi mødes arbejdsting. Jeg forstår det virkeligt ikke.

Men næste gang en arbejdskollega vil kramme, så krammer jeg lige i sådan et minuts tid i stedet. smiley

• #51   20. aug 2019 Åh! Jeg HADER, når folk vil kramme på job. Så lad da være! Det er simpelthen for grænseoverskridende

• #52   20. aug 2019 På job er der sgu ingen der krammer her - heldigvis .
    Generelt synes jeg krammeri er en uskik, når vi ikke taler familie, tætte venner osv.. Jeg gider dælme da ikke kramme med Bente fra HR, som jeg ser en gang om året til firmajulefrokosten smiley

Det der med personligt rum og grænser skal måske lige genopfriskes nogen steder...

• #53   20. aug 2019 Hvis jeg oplever en situation med andre mennesker der forløber uhensigtsmæssigt i mine øjne, så er det mit ansvar. Jeg gjorde noget forkert.

Hvad er du, den nye Ghandi smiley

Jeg synes det er formidabelt, at være SÅ bevidst om sit ansvar - så selvom man står med ryggen til på en strand, en hund kommer drønende op og hopper op af en og man vælter ud i vandet, så er det ens egen skyld .. fordi man .. hvad .. stod og fiskede stille og roligt, og et andet menneske mente, at det var OK, at vedkommendes hund løb løs rundt og gjorde som det passede den?

Eller når man løber i skoven - hvor det iøvrigt er forbudt at have løse hunde - og man oplever, en netop sådan - løs hund - som kommer løbende hen til en, glad og hoppende op så man får mudder på sit tøj .. dér skulle man da godt nok have tænkt "mjaaa .. det er godt nok ulovligt at have hunde løse herinde, og fuldt lovligt at tage sig en løbetur .. meeen .. ja, der er jo nok en person eller to, der skider på loven og lader deres utrænede hund løbe løs og når jeg så kommer løbende, så kan jeg godt se at det er MIT ansvar, at den hopper op af mig .. for var jeg ikke kommet løbende, så havde den jo ikke haft mig, at hoppe op af ...

Aj vel .. man kan ikke ændre andre mennesker, man kan kun ændre sig selv - så langt er jeg enig .. men at tage fuldt ansvar for alle andre menneskers handlinger og mene, at man selv bærer skylden i alle tilfælde ... det er sq lidt for frelst og selvfedt efter min mening .. med mindre at du er den levende rekration af Ghandi smiley

• #54   20. aug 2019 Nu er det så også første gang, at jeg oplever, at jeg ligefrem bliver "forfulgt" (bemærk anførselstegnene) af en pga. mine hunde. Normalt går jeg bare udenom i god afstand (har stadig en eksplosionsivrig hund, så afstand er vigtigt) uden problemer.
    I morges gør jeg som jeg altid plejer. Og bliver temmelig overrasket over, hvad hun gør.
    Ja, jeg skulle måske have sagt til hende, at hun skulle holde sig væk - men lige der endte jeg med at være så overrasket over hende, at jeg ikke havde kunnet sige det pænt. Og kan jeg ikke afvise folk på en pæn måde, så holder jeg bøtte!

Fint nok at andre ville gøre det anderledes - jeg gjorde det bedste, jeg kunne i situationen. Jeg har det fint med min måde at gøre det på - jeg er ligeglad med, at jeg skal gå en "omvej" for at undgå situationer imellem mine hunde og fremmede. Bare situationen undgås.

• #55   20. aug 2019 @Martine.
    Det er ikke Ghandi, det er normale menneskers reaktion på gentagne dårlige oplevelser. Reflektion hedder det også...

Jeg ved godt du aldrig vel forstå, og jeg har jo sagt min mening om dig så lad os bare parkere den der. smiley

• #56   20. aug 2019 Martin -

Du læser helt tydeligt ikke hvad jeg skriver i de to eksempler jeg giver dig. Din mening om mig er mig inderligt ligegyldig i denne her sammenhæng, men fair nok, hvis du ikke kan komme videre.

Du ved jo så åbenbart godt, at det er DIN fejl, at du har det på den måde ... eller noget ... smiley

• #57   20. aug 2019 @Martine.
    Jeg har sagt at jeg tror du har haft et udfordrende liv. Så jeg gider ikke læse hvad du skriver i dybden. Ingen grund til at spilde hinandens tid når det gælder det at undgå uheldige episoder med andre mennesker eller dyr.

Men læser gerne når du skriver om hundeopdragelse og træning. Der tror jeg du er dygtigere end de fleste. smiley

• #58   20. aug 2019 Det er så weird at folk rører gravides maver... Det ville jeg slet ikke kunne kapere. Krammeri er også møgtræls.

• #59   20. aug 2019 Martin

Forhold dig dog til de to situationer jeg skildrer - og fortæl mig så, hvordan du kan få det drejet til, at det er vedkommende, der blev løbet ned, der "gjorde noget forkert" .. det er mere interessant end dine små fritids-psykiatriske forsøg på at give mit liv skylden for, at jeg er i stand til at anfægte logikken i det du skriver.

• #60   20. aug 2019 @Martine.
    Ok, jeg skriver om ting der irriterer en, og som man oplever tit.

Du kommer med to enkeltstående uheld, som vi alle kan opleve eller oplever ind i mellem.

Det er ligegyldige eksempler du kommer med.

Jeg kan give dig 100 dårlige oplevelser jeg har haft, men uheld sker jo hele tiden.

Jeg har også oplevet at løse hunde kom hen og hoppede op af mig. Who cares. Det sker måske et par gang om året. Jeg vasker bare tøjet.

Jeg har også oplevet at blive truet af en GD da jeg var ude at fiske. Who cares, og i øvrigt var stukket af hjemmefra og var pisse bange. Tror fanden den knurrede af mig da jeg kom gående på en smal sti i waders og en lang pind i hånden.

Altså enkelt oplevelser, må man da bare ryste af sig og komme videre. De er ligegyldige, og ligegyldige ting irriterer jeg mig da ikke over.

Livet er ikke svære end du vælger at gøre det til. Hvis Ghandi tænkte sådan, så er jeg Ghandi's reinkarnation. smiley

• #61   20. aug 2019 Rekreation - reinkarnation naturligvis ..

• #62   20. aug 2019 Ja, det er rigtigt, jeg kager nogen gang rundt i stavemåder. smiley

• #63   20. aug 2019 Det er jo altid fornuftigt at reflektere og overveje "kunne jeg have gjort noget for at forhindre denne situation på min halvdel?"

Problemet er bare, at ansvaret for nogles vedkommende bliver blæst ude af proportioner.
    Jeg forstår godt, at du selvfølgelig ikke tager en tikkende bombe ind i en tætpakket butik og forventer at alle holder mindst 2 meters afstand - men skal du også undgå det med din ganske almindelige hund, som bare siger tydeligt nej tak til berøring fra andre, så er der altså pludselig mange steder, man ikke må opsøge fordi det er ens eget "ansvar".

Og så er det jeg spørger: hvor går grænsen? Hvis man skal tage hensyn til fremmedes uforudsigelige adfærd, hvornår topper det så, hvad hunden skal kunne finde sig i?

Berøring - kram - kys - klap? Det er en linje vi selv har sat fordi det er behageligst sådan. Jeg tror vi skal blive bedre til at respektere hundenes individuelle grænser og reaktioner, også selvom vi mentalt skal lave lidt af en omstilling.

• #64   20. aug 2019 Martin

Du svarer jo ikke på det jeg spørger om - du skriver direkte at

Hvis jeg oplever en situation med andre mennesker der forløber uhensigtsmæssigt i mine øjne, så er det mit ansvar. Jeg gjorde noget forkert.

- og jeg kommer med to - og nej, du kan ikke på den måde arrogant afgøre, hvorvidt en episode er vigtig eller gjorde indtryk, på et andet menneske - eksempler, hvor jeg mener, at her kan man ikke tale om, at man har gjort noget forkert - og at der her er tale om, andre mennesker, der har fejlet deres ansvar.

Du skriver derimod, at man altid fejler hvis man oplever noget uhensigtsmæssigt i forholdet til andre mennesker - og det er jeg bare på ingen måde enig i.

At du reagerer på den måde du gør - "who cares" - jamen, det er da rigtigt fint, men det er da grænseløst naivt at forestille sig, at andre folk ville være på samme tilbagelænede måde.
    Min brors kone er P .. bange for hunde - seriøst - jeg tror ikke hun ville synes det var fedt, at en glad hund kom hen og hoppede op af hende pga en ejer, der var ligeglad med at holde styr på den. I din version er det jo så bare hende, der har "reageret forkert" fordi hun .. hvad .. gik en tur ???

Og fiskeren, som blev skubbet ud i vandet (og det er sq en virkelig historie og jeg var seriøst ved at p ... i bukserne af grin da jeg så det) - jeg tror han tænkte mange ting (og jeg kunne endda høre nogle af dem, for dem sagde han højt), men jeg tror IKKE at han på noget tidspunkt tænkte "aj, DER gjorde jeg da noget forkert".

Jeg VED, at jeg hvis jeg går i en hundeskov, ville blive ræser irriteret over den måde, tingene foregår - tadaaaa .. så bliver jeg væk, sværere er det dæleme ikke. Der kan jeg godt, hvis jeg forsøger at følge din måde at tænke på, give dig ret i, at jeg gør noget forkert, hvis jeg trods min viden og erfaring vedbliver at vade ind sådan et sted, når jeg nu VED hvad der sker.

Men at Line skal have skylden for - og anklages for ansvarsfralæggelse - fordi hun forsøger at skærme sin hund fra en overivrig kineser ? Nej !

En ting livet - du ved, det der hårde og uretfærdige, der er væltet nedover mine arme små skuldre og gjort mig så urimelig i min måde at omgås andre mennesker - har lært mig, det er F .. at man ALDRIG, aldrig kan afgøre, hvordan andre folk reagerer i forskellige situationer.
    Din måde med "who cares" vidner godt nok om manglende empati i en temmelig upræget og ditto ucharmerende grad.

Gad vide hvad livet har budt dig, Martin smiley

• #65   20. aug 2019 Nu er vi så næsten derude hvor man ikke bør tage sin hund med nogen steder, fordi man kan støde ind i mennesker der intet fatter og så er det ens egen skyld fordi man har taget hunden med og derfor sat den i en dårlig situation? - Come on, det er sgu for langt ude..

• #66   20. aug 2019 #62

Det var mig selv, ikke dig, jeg rettede smiley

• #67   20. aug 2019 @Martine.
    Nej, du er ikke enig med mig, og du vil ikke forstå hvad jeg skriver. Du elsker vind tab debatter. Vi er for på forskelige stedet i livet. Jeg skulle have ladet være med at svare dig som jeg sagde fra start.

Det var min fejl, beklager. smiley

@Funke.
    Grænsen går vel der hvor vi hver især oplever at chancen for uheld er mindst for vores hund.

Min køter vil i 95 procent af tilfældene være udadvendt hvis fremmede voksne vil klappe ham. Jeg tager ham gerne med i en Maxizoo. Men jeg vil ikke gøre det fredag eftermiddag.

Jeg vurderer altid risikoen for uheld med ham, og så tager jeg forholdsregler efter det. Så at sætte en fast linie er vel umuligt. Det er altid en vurderingssag.

Havde jeg en aggressiv hund, som bed fremmede der kom hen (min er jo bare vogtende), så ville jeg ikke tage ham ud uden mundkurv på. Andre mennesker kan jo ikke gøre for mit valg, og manglende viden om de firbenede.

• #68   20. aug 2019 Mit tilfælde ^^ stod jeg udenfor et supermarked og passede på hunden, så han ikke blev stjålet eller klappet af tilfældige forbipasserende.

• #69   20. aug 2019 Andre mennesker kan jo ikke gøre for mit valg, og manglende viden om de firbenede.

Men de jan jo gøre for, hvis de ikke respekterer et nej til at hilse.

Har man en udadreagerende hund (altså som aktivt opsøger folk, fx kaster sig ud i snoren osv), så tænker jeg heller ikke lige den skal med i butikker.
    Men en velopdragen, veltrænet hund, der ikke tager kontakt og opholder sig helt tæt ved ejer bær dælme kunne tages med uanset om den vil gramses på eller ej....
    - og typisk forstår folk jo også et nej

• #70   20. aug 2019 Men igen - risikoen for uheld er mindst hvis vi holder vores hund væk.... den risiko ligger der ALTID når man er ude blandt andre mennesker. Spørgsmålet er bare, hvilken risiko vi lige skal kalkulere med.

Det vil sige: hvilken uforudsigelighed skal vi forvente fra fremmede?
    Jeg er enig i, at det er en vurderingssag. Men det er en pokkers svær vurderingssag, for vi kan i teorien forvente al slags grænseoverskridelse fra andre mennesker - også fx at kramme hunden.

Det er derfor jeg mener, at det bliver taget ud af proportioner. Fordi det simpelthen ikke kan være mit ansvar at forudse og imødegå alverdens spontanitet fra fremmede.

• #71   20. aug 2019 @Funke.
    Det er derfor jeg altid skriver:

Min hund, mit ansvar. Jeg kan ikke bestemme over andres adfærd, men jeg har 100 procent kontrol over min egen.

Da jeg så samtidigt med gerne går i det offentlige med min hund, så tager jeg jo chancen med ham hver eneste dag. For tossen der lige mener at han skal klappe kan jeg jo rende ind i hele tiden og en sjælden gang i mellem sker det jo.

Men det skal da ikke gå ud over min hund trods alt. Så vi lever et normalt "hundeliv", hvor jeg så vurder situationen fra gang til gang.

Ingen kan forudse andres adfærd. Men vi kan alle vurdere risikoen. Det er ikke så svært synes jeg.

At nogen få tosser så må få sig en forskrækkelse en gang i mellem, det lever jeg fint med. smiley

• #72   20. aug 2019 Selvfølgelig er det da på alle måder nemmere og mere hensigtsmæssigt, hvis folk spørger før de rør ens hund, og så også respektere svaret, men jeg vil nu ikke ligefrem kalde det en uforudsigelig hændelse, at nogen stikker en hånd frem og rør ved en hund i en dyrebutik.

• #73   20. aug 2019 @Martine.
    Nej, du er ikke enig med mig, og du vil ikke forstå hvad jeg skriver. Du elsker vind tab debatter. Vi er for på forskelige stedet i livet. Jeg skulle have ladet være med at svare dig som jeg sagde fra start.

Det var min fejl, beklager. smiley

Søgt Martin ... du kunne nøjes med at forholde dig til det jeg skrev, istedet for dine fritids-psyko analyser.
    Jeg ved ikke hvor i livet du befinder dig - og jeg kan heller ikke se, hvad det har med debatten at gøre.
    Men fint nok, at du ikke vil stå til ansvar for dine skriv - når du nu så velvilligt stiller dig til ansvar for andres handlinger ...

• #74   20. aug 2019 @Martine.
    Du får ret... smiley

• #75   20. aug 2019 Og du får det sidste ord .. det virker som om det er vigtigt for dig smiley

• #76   20. aug 2019 @Martine.
    Tak! smiley

• #77   20. aug 2019 Anytime - jeg har da lært en ting og to om mænd med egoer gennem mit ufatteligt hårde og uretfærdige liv og .. nok især .. mit job smiley

• #78   20. aug 2019 @Martine.
    Nu gav du mig ikke det sidste ord alligevel, hvis jeg ikke svarer igen, igen igen. Vil du ikke stoppe så. Man skal stå ved det man lover. smiley

• #79   20. aug 2019 Du er sjov at iagttage .. og jeg havde lige 6 minutter, inden æggene var færdige smiley

• #80   20. aug 2019 Point proven omkring issues, og nu kan du skrive hvad du vil. smiley

• #81   20. aug 2019 Lene - er man på forkant, sådan siger nej før fingre kommer hen til hunden, så tænker jeg da det er lidt uventet, hvis fingre så alligevel kommer hen til den.
    Det virker faktisk i det meste af Europa, det der med at have hunde med alle steder, også uden at de alle må holdes på. Så det burde da være muligt at have hund med i en dyrehandel (Det er trods alt ikke Legoland e.l. hvor "løse børn" uden opsyn må forventes). Nu har jeg ikke jagthund med, der ligefrem ville æde ungerne, men Sten skal heller ikke hilses på sådanne steder. Og nu hvor han ikke er en helt lille nuttet bunke fluff længere, bliver det da også respekteret.

Det bliver da trist at være hund, der ikke er hilsetossr, hvis man altid skal blive hjemme, fordi det er forventeligt at omverdenen ikke forstår et nej smiley

• #82   20. aug 2019 #60

Puha, får helt ondt i maven over det indlæg... smiley Det er sgu fedt, hvis du er i stand til altid bare at sige pyt i alle situationer, f.eks når en fremmed hund knurrer af dig - men det tangerer sgu til en smule arrogance nærmest at håne alle andre, der ikke har det på samme måde.

Jeg kan også fortælle en historie fra det virkelige liv:
    Jeg var i praktik som pædagogmedhjælper/dyrepasser på et sted for udviklingshæmmede og dyr. En dag var jeg ude på en hyggelig trækketur med en sød udviklingshæmmet pige og en af hestene, da der pludselig kommer en løs hund uden nogen ejer til syne imod os på vejen. Den begynder at knurre og træde truende frem mod os, og den stakkels pige begynder at græde og går helt i panik. Jeg skynder mig at vende om og forsøger at bevare roen, og til alles held fulgte hunden ikke efter os, men luskede bare væk igen... En rimelig "uskyldig" situation i dine øjne sikkert, men jeg kan hilse dig og sige, at den stakkels pige var dybt ulykkelig og troede, at hendes yndlingshest skulle dø, og jeg var virkelig rystet over episoden i lang tid efter, fordi jeg ikke kunne lade være med at tænke på, hvad der kunne være sket, hvis hunden rent faktisk var gået til angreb på mig/hesten...

Men skulle jeg så også bare have sagt "pyt, who cares" i sådan en situation? Skulle jeg tilmed have tænkt; det er mit eget ansvar, jeg kunne jo bare have ladet være med at gå en tur med pigen og hesten!!! Det er altså en tankegang, jeg slet slet ikke kan følge... Og hælder næsten til Martines ord om en reinkarneret Ghandi smiley

• #83   20. aug 2019 Jeg oplever ret ofte at folk gerne vil hilse på Banden - og de vil også meget gerne hilse. Men det er mig der bestemmer om de skal hilse lige præcis den dag.
    Det er ikke altid nemt at holde styr på 3 hoppebolde i snor og da det er god træning bare at gå forbi folk uden partout at skulle hilse, praktiserer vi ofte dette.
    Heldigvis møder vi sjældent mange folk på vores ture (landet længe leve). smiley

Min tossehund, Thor, fik et traume og ham tog jeg aldrig med nogle steder, hvor der kunne være mange mennesker, for det ville presse ham så meget at han ville sige mere Haps end han nogensinde gjorde.
    Han var "heldigvis" typen af hund, som ingen frivilligt gik hen til hvis de ikke kendte ham (stik modsat af yorkierne!) - Undtagen lige den klaphat-idiot der gik til Thor på en uhensigtsmæssig måde, trods jeg bad ham holde afstand, og på den måde var årsag til at Thor måtte herfra. smiley

Jeg mødte i øvrigt vedkommende for noget tid siden, hvor jeg var på vanlig tur med Banden.
    Han stak begge hænder ned for at ville hilse på dem - uden at spørge! - jeg trak hundene til mig i en fart og sagde tørt "jeg tror ikke DU skal røre mine hunde" og så stod jeg der, få meter fra ham, og prøvede at bevare fatningen...

Og så lige et foto af Thor, fordi jeg lige blev lidt trist over at skrive om ham. smiley smiley

profilbillede
  • #84   20. aug 2019 Det var lige netop Thor jeg havde i tankerne smiley

• #85   20. aug 2019 Salla smiley smiley smiley smiley
    Og nu har jeg blanke øjne igen. Tænk at han er husket af andre end mig. smiley

• #86   20. aug 2019 @Katrine S.
    Så du løber ind i løse hunde hele tiden når du rider på hest?

Eller var det en enkeltstående situation?

• #87   20. aug 2019 Martin, #86, dét har jeg oplevet mange gange i mine 39 år som rytter (eller til fods med hest). Både på villaveje og i skoven.

• #88   20. aug 2019 Jeg kan altså godt lidt følge Martin her. Hvis man jævnligt oplever den samme irriterende situation, så KUNNE det godt være, at man skulle overveje, om man kunne gøre noget anderledes, så man undgik den situation. Altså, tage en del af ansvaret på sig.

Et eksempel kunne være, at man jævnligt på sine lufteture møder en person, der konsekvent lader sin hund løbe hen til ens egen, selvom man forsøger at signalere, at man helst er fri.

Hvis det ikke fiser ind hos modparten, kan man vælge enten at lade sig irritere over det eller overveje, om man kunne gøre noget andet for at få vedkommende til at forstå det.

Det handler jo ikke om de der rigtig uheldige episoder, som man på ingen måde kan forventes at forudsige, men om episoder der sker igen og igen og igen.

• #89   20. aug 2019 @Yorkie.
    Hvad er mange gange for dig, og over hvilken periode af tid?

• #90   20. aug 2019 Hold da op .. hvor mange gange skal man opleve noget, før det er OK at man reagerer på det?
    Er det - når man rider på sin hest - én hund, to .. fem måske ? Eller flere .. færre ..

Det er imponerende at kunne læse, at vi åbenbart på INGEN måde skal anderkende andres oplevelser, deres utryghed, deres frygt .. med mindre det altså er noget, der er sket .. ja, jeg ved ikke hvad ekspertpanelet mener at man skal ud i, førend det er OK at man bliver bange for det?

Angst er ikke en rationel følelse - og ingen kan afgøre, hvornår, hvormeget og hvordan den bliver tricket.

Det er helt utroligt, at det er SÅ svært at forstå.

PTSD .. det er så åbenbart også til diskussion .. jeg hører psykiateren / psykologen .. "jaja menig 66, men nu VAR det jo kun to gange, du oplevede ... , så who cares"

INGEN har vist påstået andet, end at hvis man stikker hovedet ind i det samme gab på daglig basis - selvom man er i sin fulde ret til det - er verdens mest snu person. Der tales om de såkaldte "uheld", som er dødtrælse, men som desværre opstår.

At underkende en persons "ret" til at reagere på et sådant ... aj men ...

• #91   20. aug 2019 Michelle, som jeg har skrevet tidligere, skal det da naturligvis respekteres, hvis man siger nej.
    Men at nogen forsøger, også uden at spørge, vil ikke komme som en uforudsigelig hændelse for mig.

Jeg har også haft hunde med i udlandet og oplever ikke nogen særlig forskel på, hvordan folk hilser på ens hund i DK og i udlandet.

• #93   20. aug 2019 Jeg må tilstå at jeg heller ikke helt kan forlige mig med at 'hvis jeg har en uhensigtsmæssig oplevelse med et andet menneske, så er det mig der har gjort noget forkert'. Jeg har da haft mange uhensigtsmæssige oplevelser med andre mennesker, hvor jeg til min død ikke kan se at det er mig der har gjort noget forkert. Jo, så skulle jeg have holdt mig inden for min egen havelåge 24-7-365. Shit happens og nogen gange kan man sige pyt og andre gange kan man bare på ingen måde sige pyt. Jeg har mine hunde med i ud samfundet og ville da klart forvente at andre mennesker kan finde ud af at udvise så meget pli at de ikke bare begynder at kæle og klappe mine hunde uden at spørge mig først. Det burde ikke være totalt ukendt for helt almindelige danskere at man ikke bare stikker klør fem ned til en fremmet hund; der er trods alt tale om et rovdyr med ret store tænder. Jeg sørger så selv for at det ikke sker. Og har jeg en hund, der ikke er til 'pænt brug' så tager jeg mine forbehold så ikke vi havner på forsiden af ekstrabladet.
    Og nej, angst er ikke en rationel størrelse. Det er ikke noget man kan styre. Jeg er vanvittig højdeskræk. Det er forsøgt behandlet på forskellige måder, jeg har prøvet at 'tage mig sammen', jeg har prøvet at udfordre osv osv osv. Men altså faktum er at hvis jeg kommer op i højden så forlader enhver fornuftig tanke mit hoved, klappen går ned og jeg går i panik og får den her totalt væmmelige fornemmelse af 'frit fald' i kroppen. Jeg har foretaget nogle vilde stunts i min panik i forsøget på at komme væk fra det væmmelige. Bagefter kan jeg ikke huske det; det er dem jeg har været sammen med der har fortalt hvordan de måtte afholde mig fra fx. at hoppe ud mellem bilerne på en stærkt trafikeret smal bro i Rom.

• #94   20. aug 2019 Ok, jeg ved ved ikke hvordan jeg skal forklare det bedre.

Enkeltstående dårlige oplevelser har vi alle. Fuck dem.

Oplever man meget tit en dårlig ting så må man tage ansvar. Jeg kalder det at tage ansvar for sit liv, da det er jeg sådan jeg ser det.

Jeg har ikke den fjerneste ide om, hvordan jeg skal forklare det anderledes.

Jeg har på intet tidspunkt kommenteret på folks følelser. Hvor det kommer fra har jeg heller ingen ide om. Jeg er jo som udgangspunkt ligeglad med hvad andre føler i x situation.

Den slags spekulerer jeg sjældent på.

• #95   20. aug 2019 Jeg er jo som udgangspunkt ligeglad med hvad andre føler i x situation.

Interessant .. det har man faktisk et ord for ... smiley

• #96   20. aug 2019 @Martine.
    Ej hold nu op. Skal vi nu til at kalde hinanden psykopater også (manglende empati).

Jeg spekulerer sjældent på, hvad andre føler i x situation da det ikke er logisk.

Jeg fristes til at spørges om du har mødt sådan en i dit liv (og følt medfølgende konsekvenser af det), men jeg skal nok lade være.

Jeg har et fremragende forhold til mine X'er. Min ekskone og ekskæreste er mine bedste venner, og du vil aldrig høre dem sige et ondt ord om mig. Lige så den anden anden vej.

Du har godt nok issues..... Det er simpelthen utroligt.

• #97   20. aug 2019 Martin, jeg har ikke tal på det efter 39 år som rytter, men det er ikke 1-2 gange om året. Det er langt mere end det.

• #98   20. aug 2019 Jeg har ikke kaldt dig noget Martin, jeg reagerer på hvad du skriver - andet skal du ikke lægge i det.

Du vedbliver dog med din analyse af mig, så det er da pudsigt at du er så tyndhudet, når det er dig selv, der står for skud.
    Helt ærligt... Dine nuværende og dine eks'er??
    Og smiley

• #99   20. aug 2019 Okay..

Når nu du Martin mener det må være så enkelt:

#94 "Oplever man meget tit en dårlig ting så må man tage ansvar. Jeg kalder det at tage ansvar for sit liv, da det er jeg sådan jeg ser det. "

Så fortæl mig gerne hvordan jeg skal tage ansvar i min situation.

Jeg har et område med en del skov og lidt mose. Det er mit at råde over og kun mit.
    Der er 3 indgange til dette område. Ingen af dem sådan lige ud til store offentlige veje.

Ved alle 3 indgange er der skiltet med at uvedkommende ingen adgang har.

Alligevel møder jeg flere gange hver mdr. folk med hunde på MIT område, de fleste uden snor og uden styr på dyret i øvrigt...

Det generer mig ret voldsomt faktisk. For det er et område jeg har til at kunne lufte min egne hunde, så de kan få lov at være i fred for fremmede.

Jeg kan så nu forstå på det hele at det er min egen fejl at mine hunde ikke kan luftes der og være i fred.

Det skal måske lige nævnes at vi faktisk ville have hegnet området, men det kan vi ikke gøre lovligt, og det ville for øvrigt blive voldsomt dyrt.

Så forklar mig lige hvordan jeg skal tage ansvar her?

• #101   20. aug 2019 Jeg anerkender folks oplevelser men jeg mener også at man må tage ansvar for sit eget. uheld sker for alle men jeg kan godt drage erfaringer af uheld og så.

er der tale om noget som sker for mig igen og igen og som jeg ikke tjener ved har jeg lært at gøre noget andet. at gentage en handling og forvente et andet resultat er fortid her smiley

ansvar giver en enorm frihed.

vi kan jo ikke styre noget sådan set. bortset fra vores egen reaktion på det. og så handle anderledes hvor det er muligt.

indtil nu har den holdning givet mig 15 + gode år så jeg kan sagtens se hvad du mener Martin. men folks oplevelser er jo reelle nok. Jeg har ikke indtryk af at det er nogle folk gentager selv men noget der rammer dem. og så er situationen jo en anden.

nogle bor i områder fx med flere løse hunde og det er svært at navigere i

en dårlig oplevelse kan være nok for en, mens andre tåler 100. vores grænser er forskellige

men det betyder ikke at de folk ikke tager ansvar

• #102   20. aug 2019 Hvorfor er det ikke lovligt at sætte hegn foran de 3 indgange hvis det er dit område?

• #103   20. aug 2019 Kom lige tilbage til emnet, i stedet for alt det der hånlige personfnidder!

• #104   20. aug 2019 Der er låge ved indgangene, men så går folk lang med og finder en anden vej ind.

• #105   20. aug 2019 Dorte godt eksempel. det kan aldrig være dig der svigter et ansvar der. enig.

utroligt så ligeglade nogle mennesker er.... Jeg ku ikke finde på at gå sådan et sted... Jeg fatter ikke mennesker nogle gange

man skal i øvrigt ikke tage ansvar for andres dumme handlinger...

• #106   20. aug 2019 @Dorthe H.
    Jeg kan ikke løse dine problemer for dig. Du er et voksent menneske, og må selv finde din vej i livet.

Hvis jeg endelig fandt en løsning til dig, så ville du finde et andet issue, som du mener at du heller ingen chance har for at løse selv. Det er klassisk HG debat stil.

Man kan vil sige, at vi er to typer herinde. Dem der konstant oplever negative ting, og dem der aldrig gør. I praksis oplever vi nok nogenlunde ligemeget, men det håndteringen af disse samlede oplevelser der gør os forskellige.

Det er vel i bund og grund en livsværdi vi debatterer, og værdier er næsten umulige at rykke på. Det kræver jo at man selv har et stort ønske om det.

For som udgangspunkt er vi alle enige. Fremmede skal ikke klappe ens hund. Der vi så ender er håndteringen af det faktum at det sker alligevel.

HL:
    Du kan ikke tage ansvar for andres handlinger.

• #107   20. aug 2019 Du er da godt nok aldeles ubehagelig Martin.

Jeg har ikke bedt dig om at løse mit problem, men om at forklare mig hvordan jeg skal tage ansvar?

Og gider du godt at lade være med at pådutte mig hvordan jeg ville svare hvis du havde en fornuftig måde?

Det er da nok noget nær det mest nedladende jeg endnu har været udsat for.

• #108   20. aug 2019 @Dothe.
    Du tager ansvar, ved at finde en løsning på dit problem som du tit oplever. smiley

• #110   20. aug 2019 Jeg kan sætte alle de låse på jeg vil, men de kan jo bare gå uden om lågerne. Jeg kan ikke hegne hele stykket ind, for det første ville det blive alt for dyrt, og stykket er også for stort til at det er lovligt.

• #113   20. aug 2019 Martin - Så Dorte har ikke taget ansvar, før hun har fundet en løsning på, at få andre (som selv burde kunne tage ansvar) til at holde sig fra et sted de ikke bør være?

• #114   20. aug 2019 @Erica med Tucker.
    Jeg har helt ærligt ikke forholdt mig til hendes problem som sådan. Jeg har aldrig hørt om, at man ikke må sætte hegn op på privat grund.

Jeg lever jo lidt efter denne model med mit værdisæt, og det er jo meget uforståeligt for mange, kan jeg godt se. smiley

profilbillede
  • #115   20. aug 2019 Problemet er jo lidt, at når en anden person er del af ens problem, så kan man ikke nødvendigvis løse det uden denne persons deltagelse - og hvad så hvis denne person ikke vil samarbejde?

• #116   20. aug 2019 Okay, Dortes problem er nok et af de problemer, der ikke bare sådan lige kan løses. Og selvfølgelig kan du ikke tage ansvar for, at folk vader rundt på din private grund, Dorte.
    Men i mange andre tilfælde kan det måske være en fordel at overveje om man selv har en andel i det, hvis kommunikationen går skævt eller folk ikke reagerer som ønsket.

Jeg siger ikke altid, det hænger sådan sammen. Men nogle gange.

• #117   20. aug 2019 Martin nej netop smiley

jeg har ikke de mange oplevelser som folk deler og som du bemærker noget mere end jeg herinde.

Jeg synes slet ikke negative oplevelser fylder for mange brugere på hg

rettet da jeg misforstod Martins indlæg smiley

• #118   20. aug 2019 @Erica.
    Ja hvad ville jeg gøre.

Afhængigt af situationen ville jeg starte med at beslutte, om det virkeligt betød så meget for mig. Altså har det vitterligt værdi for mig som menneske.

Havde jeg en uindhegnet mark i et område med mange hunde, så ville jeg personligt nok bare forvente at folk gik på uanset hvad jeg måtte mene. Altså det er jo næsten uundgåligt i mine øjne.

Eneste alternativ er hegn i den situation tror jeg.

Så leve med det er vel min løsning i den meget særlige situation, at man ikke må sætte hegn op på privat grund. smiley

• #120   21. aug 2019 @Isabella.
    Skal den simple model dække ekstreme situationer, så skal man vist være mere end almindeligt optimistisk. smiley

Men irritere sig over ting man ikke kan ændre på. Nej, det har jeg fået fralært mig.

Jeg ville også sige til folk at det var min grund hvis det irretierede mig, at folk gik på min mark. Men i så fald er der jo heller ikke noget at bekymre sig over, man kan jo gøre noget.

Jeg er dog ikke i tvivl om, at de fleste ville tænke, sure gamle mand, det er en mark, og så gå der når jeg ikke var der alligevel. smiley

• #122   21. aug 2019 Det er rart at høre, at der tilsyneladende er "fri bar" til at benytte andres grunde til luftning af mine hunde.
    Her har jeg i alle disse år, taget hensyn til andres ejendom - og så var det bare ligegyldigt.
    Hensyn er so last year åbenbart smiley

Og mens jeg igang med at blive helt og aldeles autonom, så vil jeg også undlade at tage hensyn til at andre måske synes, at mine hunde kan virke intimiderende, når de kommer i en flok på 3 ... jeg vil ikke gøre noget for at undgå det og blot ryste på hovedet, hvis de bliver bange eller usikre - og spørge dem, hvor mange gange på de sidste 5 år de måske har oplevet noget tilsvarende, samt hvor længe episoderne varede.

Og hestene - det bliver voldsomt .. især den ene af mine hunde ville elske at spæne efter heste .. og det skal han da have lov til, hvis jeg altså lige tjekker med rytterne om det er gentagne episoder vi taler om - for så skal jeg måske lige overveje at anderkende deres angst og sætte en snor på min Fido.

smiley smiley smiley

• #124   21. aug 2019 John

Jamen jeg forstår dig i grunden godt. Vi er flyttet langt ud på landet og vores grund går op til en vej. Vi har lavet en stor indhegning, som vi så først ville have lavet helt ud til vejen, men vi har dog valgt, at lave en grænse på ca 10 meter mellem vej og hegn.
    Her har jeg da set flere hundeluftere, lade deres hunde gå - og intet problem overhovedet.

Jeg tror bare, jeg er miljøskadet fordi jeg er så afhængig af bøndernes velvilje til at lade mig bruge deres marker til at gå spor på, så jeg bare ikke kunne finde på at benytte andre menneskers ejendom, til at lufte mine hunde smiley

• #126   21. aug 2019 @Dorte H: Hvordan kan det være at i ikke kan hegne lovligt ? Er det fordi det er fredsskov ? Det undre mig nemlig lidt for så vidt jeg har kunnet finde ud af er det først ulovligt at hegne, hvis det når op på en størrelse, hvor man alligevel ikke kan forbyde offfentligheden adgang. Jeg har selv hegnet 5 Ha, men det er landbrugsjord og ved at blive omlagt fra græs til juletræsplantage, så her er hegn jo en nødvendighed smiley

• #127   21. aug 2019 Jeg kan ikke hegne lovligt fordi det er en del af et større areal.

Jeg ejer det ikke, jeg ejer brugsretten, den har jeg skam betalt i dyre domme.

Og jeg synes det er fint at nogen synes det er ligegyldigt med andre folks løse hunde, det synes jeg bare ikke.

Jeg har genbrugshunde , de fleste med issues.
    Jeg har betalt mig fra at have et stykke jord hvor jeg som udgangs punkt ville have forventet at kunne lufte mine hunde uden at rende på hilsetosser (både 2 og 4 benede).

Til start var der også blot skiltet med at hunde skulle føres i snor ALTID, men det blev ikke overholdt.
    Så nu gider jeg simpelthen ikke have fremmede på det areal.

Hvis jeg skal hegne det, skal jeg formindske arealet eller dele det op på en dum måde, så jeg mister enten skov mulighed eller mosemulighed (eller den smule fladt hede-agtigt jord der også er)

Det kunne jeg selvfølgelig godt bruge en frygtelig masse penge på, men synes måske bare ikke det kan være meningen.

Nu benytter jeg kun arealet med en ridepisk i støvlen/ærmet, og jeg er ikke bleg for at bruge den (jeg hader når det er nødvendigt) For jeg vil have at mine hunde skal kunne nyde turen uden at jeg skal råbe (det skræmmer den ene som er blevet tævet ret voldsomt før), nærmest kvæle min gravbuller (den tåler meget dårligt fremmede hunde i nærheden af "dens" flok, og bullerdelen er altså gearet til at når først slagsmålet er i gang så stopper den ikke!!)
    Jeg har min chi der er panisk for fremmede hunde (efter at have brækket et ben p.gr.a. voldsom labrador, 2 tænde slået ud p.gr.af. fremmed blanding for fuld smadder lige i smasken), så den skriger hvis de kommer drønende og så står der altså mord i øjnene på resten af min flok.

Så enten kan jeg ikke lufte mine hunde og de må så nøjes med haven, eller også må jeg aflive dem med issues, eller også må jeg have lov at blive pisse irriteret over andre menneskers manglende vilje til at holde deres kræ af min matrikel trods tydelig skiltning (alternativt bare holde deres kræ i snor når ikke de har kontrol over dem)

Og det kan jeg jo læse her at jeg ikke skal blive, jeg skal tage ansvar for at ændre det der irriterer mig. (og tro mig det ville jeg også hvis jeg kunne finde en fornuftig løsning der ikke indebærer jagttegn og nedskydning af folks ustyrlige hunde)

• #128   21. aug 2019 Kan du ikke hegne ind og så lave aflåste låger til skov og mose....?

• #129   21. aug 2019 Desværre nej.

Og jeg ville heller ikke kunne finde økonomien til det, hvis det skulle hegnes fornuftigt.

• #131   21. aug 2019 @Dorthe: OK - så er det simpelthen bare æv med æv på.

• #132   21. aug 2019 Måske et par skilte med anden tekst, end det der står nu, måske mpget ala privat, al færdsel kun med ejers samtykke?

• #133   22. aug 2019 Dorte - Hvad med at tilføje endnu et skilt, der hvor der allerede er skiltet, hvor der advares om løse hunde, og at videre færdsel er på eget ansvar. Evt. med et billede, af en lækker Rottweiler. smiley

• #134   22. aug 2019 Dorthe, du skal da bare sætte skilte op hvor der står der er smidt gift ud, så derfor ingen adgang smiley

Det kan vel få enhver fornuftig hundeejer til at lufte et andet sted..

• #135   22. aug 2019 @Crazy.
    Se det er løsningsorienteret. Genialt. smiley

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.268
    #138   22. aug 2019 Hvad blev der af almindelig god opførelse og hensyn til andre mennesker. Respekt for andres ejendom.

Vi taler jo ikke om uheld men folk der er ligeglade. Det kommer jeg aldrig til bare at trække på skulderen over.

• #140   22. aug 2019 @Max
    Af ren nysgerrighed, da jeg tit godt kan lide dine holdninger.

Bor du i byen?

Årsagen til, at jeg spørger er, at er man fra landet, så ved man godt, at folk de vader gerne ind på en græsmark, moser osv. Altså de lufter jo bare deres hunde.

Typisk når man hører om, at folk bliver meget sure over "andre" i dette tilfælde, så er folk fra byen, som flytter på landet og tror at de ligusterhæk holdninger også holder der.

Noget andet er, at ser man en vade rundt på en nysået mark (så skal du se sur landmand), så er man helt sikker på, at det er en bybo. smiley

• #141   22. aug 2019 Noget andet er, at ser man en vade rundt på en nysået mark (så skal du se sur landmand), så er man helt sikker på, at det er en bybo. smiley

Eller en IGP udøver, der har fået lov til at gå spor .... og de kommer ikke alle fra byen ...

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#142   22. aug 2019 Martin. Jeg bor på landet. Jeg har flere aftaler med landmænd og så er det frustrende at få det ødelagt af folk der er ligeglade.

Det samme med skoven. Dem der er ligeglade med om hunden er i snor er tit folk som ikke har styr på deres hund. Jeg kommer aldrig til at forstå det.

• #143   22. aug 2019 @Max.
    Sjovt, for jeg aldrig oplevet nogen landmænd blive sure så længe det var græsmarker, brakmarker man luftede hund på (altså uden dyr på græs naturligvis).

Vi havde engang en Københavner der købte "godset" i vores by, og satte adgang forbudt på alle skovene. Det fik han intet ud af.

Da han skulle bruge klappere til sin rigmandsjagt første gang (det kan de rige jo godt lide), så dukkede der ikke en eneste klapper op. Vi havde alle fået besked på, at så var der var kontant afregning fra de "store" drenge.

Så blev skiltene fjernet igen og alle var glade.

PS: Vi respekterede nu ikke skiltene alligevel i den periode de stod der. Sådan en københavner skulle ikke komme her og spille smart. smiley

• #144   22. aug 2019 Martin, det håber jeg da ikke du mener alvorligt smiley
    Okay, jeg ved godt du også joker, men jeg synes simpelthen det er dybt useriøst at man ikke respekterer andres grund.

Hvis det er ens private grund, og man har ret til at lave adgang forbudt, så skal andre sådan set blande sig fuldstændig udenom! Uanset hvordan fremmede mener "man plejer at gøre her" eller tror de har ret til.

Er der noget, der er en pain in the ass, så er det sådan en form for respektløshed.

• #145   22. aug 2019 @Funke.
    Tja, sådan er det.

Det sjove er, at for ikke så lang tid siden, havde vi en stor debat, om man skulle respektere at folks have ved fortorvet i byen, der måtte hunden ikke gå eller tisse.

Der var en del meget oppe at køre op over, at det skulle jordejerne ikke bestemme. For hundene skulle der være plads til.

Sjovt nok, er jeg stor tilhænger af, at det respekterer man altså. Men ude på landet... Det er noget andet. Vi taler græsmarker. Der er normalt na da mennesker eller dyr tilstede. Pudsigt. Ville ønske jeg kunne finde huske hvad den tråd hed. For jeg ved at jeg kunne give nogen lidt røde ører.

Jeg ville virkeligt ønske jeg kunne finde den. smiley

• #146   22. aug 2019 Det er også fair nok at gå rundt på steder, man antager man gerne må. Men at man direkte trodser adgang forbudt - på andres private grunde - fordi "sådan gør vi ikke her" det er altså topmålet af respektløshed smiley

Jeg er fuldstændig ligeglad med om der er andre mennesker og dyr; det er irrelevant. Jeg går da heller ikke ind på privat grund bare fordi jeg ikke bliver set. Pointen er, at det er dybt egoistisk at trodse. Respekter nu bare andres ret og grund smiley

• #148   22. aug 2019 Altså er skoven af en vis størrelse, har man jo ret til at gå der, skilte eller ej, så længe man bliver på stier osv. Det ved jeg jo så ikke om er tilfældet her.

• #149   22. aug 2019 @Mikes mor.
    Du skulle vide, hvor sjovt det er... Men jeg gider ikke at lede, ingen grund til at lave mere ballade end jeg allerede har gjort i denne tråd. smiley

Naturligvis. Aldrig lægge sig ud med de lokale bondeknægte. For de er respektløse hvis det passer dem.

Tag ikke fejl, jeg går aldrig steder hvor der er skiltet med adgang forbudt. Det er der jo ingen grund til i DK. Vi har masser af brakmarker at vade rundt på. Men købte en eller anden bybo en øde mark og spillede smart, så vil den 5 årige nok komme op i mig.

Det er ikke så meget anderledes, end jeg ikke fatter at nogen går rundt i små hundeskove, og forventer at andre folks hunde aldrig render hen til dem. Altså kom nu lev med det, eller gå på en af alle de der brakmarker. smiley

Hold styr på dit eget, og forvent ikke at andre gør som du vil altid.

Hvor svært kan det være....

• #150   22. aug 2019 Kunne det tænkes, at man ikke "spiller smart", men rent faktisk bare ikke gider have fremmede vadende rundt på sin grund?

Jeg tror næsten du provokerer bare for at provokere nu smiley Hold styr på dit eget - ja, det er jo sådan set også det man prøver på.

• #151   22. aug 2019 @Funke
    Der er ingen der vil have folk gående i deres have. Det er da logik som John også påpegede.

Men græsmarker? Ej, jeg forstår ikke problemet.

Men satte en bybo et skilt op, så ville jeg sjovt nok respektere det. Altså jeg render aldrig ind i problemer. Selv folk's ligusterhække med den lille rustne hund (hvis i kender den) den respekterer jeg.

Men en græsmark, det har jeg aldrig hørt om, skulle være et problem før nu. smiley

• #152   22. aug 2019 Det kan jo være marken er dobbelt sået

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#153   22. aug 2019 Her er der en del jagt i området. De ville blive stiktosset,hvis man bare går der med sin hund. Der er heldigvis stadig folk der ikke har noget imod at man går på deres marker.

Så koster det altså ikke noget at spørge først.

• #155   22. aug 2019 .... og det er jo iøvrigt en af de to årsager til, at det ind imellem er så svært at få lov til at benytte bøndernes marker til at gå spor på.
    Alle f.. hovederne, der "jeg er sq da ligeglad med andre end mig selv" .. så bliver bønderne for alvor trætte og så er de ikke sååå lette at lokke sporarealer ud af smiley

• #156   22. aug 2019 Martin - man kan jo ganske enkelt spørge før man lufter på andres marker.
    Der er faktisk en del der ikke gider have folks hunde på deres marker. Jeg spurgte ret mange bønder i området, før nogen sagde ja til, at jeg måtte gå spor på deres mark med Gaia... De lejer jagten ud, og jægerne vil ikke have alle mulige hunde rendende (Og så kan man så prøve at forklare, at den jo har snor på, at det ikke er en hel klub, bare mig osv).
    Så det kan godt være, at du tænker, at det er bønderne helt ok med, men det et ikke sikkert det er tilfældet, hvis man rent faktisk snakker med dem.

• #157   22. aug 2019 @Mikes.
    Min hund er aldrig løs andet end i indhegning og han har endda intet jagtinstinkt (det er en ægte vogter).

Forstil dig lige at han vadede hen til en lille skrækslagen hund (hvis han af en eller anden grund ikke ville aflyde mit indkald), og den's ejer lige mente at han eller hun skulle lege modig og sparke ud efter ham.

Altså jeg tror han bare ville undgå sparket, men bed han, så har jeg jo ingen hund mere, da han går efter ansigtet/halsen (det gør mange af Molosserne).

PS: Nu er det lige før at jeg skal bruge lidt tid på at finde den tråd...
    smiley

@Michelle.
    Naturligvis, men nogen gange, så er man jo bare ude at køre en tur, og ind i mellem skal køteren jo luftes.

Så daffer jeg ikke rundt for at finde ejeren af en brakmark. Hvor smuk tanken så end er.

• #158   22. aug 2019 Martin - så er der jo ret mange markveje, skove, rabatter med mere hvor vovse kan luftesuden at rendd rundt på folks marker smiley

• #160   22. aug 2019 Her hvor jeg bor får folks hunde i øvrigt lov at løbe ind og ud af kornmarker, udover nysåede marker mm. Altså man går ikke selv derud for at lege på marken, men ejer går på stien og hund fræser så ind og ud af markerne... Og jeg er sær fordi jeg brugte energi på at lære Sten at blive på stien, så det er åbenbart ikke kun brakmarker folk bruger smiley

• #161   22. aug 2019 @Michelle.
    Ja da, det gør jeg også i 99 procent af tilfældene. Hvorfor skulle jeg risikere at fornærme nogen når der er så mange områder man kan rende rundt på.

Det ville ligesom ikke give mening. Altså ligesom folk i hundeskoven med snor på. Hvorfor gå derind når man ved, at andres hunde kommer farende.

Men var der kun en græsmark en dag, så fuck hvad alle mener, så får min hund lov til at pisse der.

@Mikes mor.
    Jeg kan virkeligt ikke huske hvad den hedder, ellers havde jeg gjort det. Det er cirka et 1/2 år siden vi debatterede det og bølgerne gik også der temmeligt højt. Sjovt nok, var nogen meget stædige på, at skulle deres hund pisse, så ville det rage dem hvad naboen sagde.

• #163   22. aug 2019 @Michelle.
    Sjovt.

Min kan løbe som en tosset over landmandens mark (hvis han fik lov), men gud nåde og trøste mig (og køteren). Hvis han lige har sået den til.

• #164   22. aug 2019 Hold op mand.... Hvis nogle gik på lånum brødrenes marker uden lov... jamen... nej nej... dårlig idé....

så den lov gælder altså ikke alle steder 'på landet '

smiley

• #166   22. aug 2019 hvem sidder der bag skærmen....

altså det er ikke et problem at gå på hilbilliernes marker uden at få lov... det er bare dumt... men folk må da gerne smiley man skal bare ikke tage alle der bor på landet under en kam som vi ville sige det sprogtråden

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#167   22. aug 2019 Nu er vi jo alle forskellige. Jeg har personligt ikke behov for at fremmede skal snakke med min hund. Min hund har det også fint uden. Vi kommer nu mange steder hen af den grund.

Selvfølgelig spørger man inden man klapper en fremmed hund. Så er der jo slet ingen problem. Man kan altså ikke bare tro,at fordi mange har det fint med ene eller det andet,så er det gældende for alle.

• #168   22. aug 2019 Martin - jeg har også svært ved at tro, at bønderne er voldsomt begejstrede for det. En ting er brakmarker, men ligefrem at lade Fido ræse rundt i kornmarkerne kan jeg ikke lige forestille mig de jubler over. En enkelt vovse får også lov at grave efter mus på den mark den nu lige befinder sig på, når lysten melder sig... så egentlig kan jeg godt forstå de bønder, der helt frabeder sig hunde på deres marker... Og heste for den sags skyld, det er jo blevet vældig populært at slæbe krikkerne ind i rapsmarker når de er flotte gule for at tage billeder. Og ret mange spørger ikke først.

Men i det store hele tænker jeg man kommer ret langt ved at vise lidt hensyn og spørge før man render rundt med Fido på privat grund... Og er man fra området og kender bønderne ved man jo ofte også, hvor man får lov og hvor man bare skal holde sig væk.

• #169   22. aug 2019 min erfaring er at hvis man spørger får man lov. det er almindelig pli over for end naboer at spørge her hvor vi bor. Jeg gider heller ikke have at folk går rundt i vores have uden at spørge

• #170   24. aug 2019 Har lige mødt Berner ejeren i min lokale hundeskov. Hun vil gerne sige tak for opbakningen Salla, du reddede hendes dag smiley

• #171   24. aug 2019 Du må endelig hilse igen smiley

Det er en skøn hund, så lækkert et temperament smiley

• Anne Mette A
    Anne Mette A Tilmeldt:
    aug 2019

Følger: 2 Svar: 1
    #173   24. aug 2019 Hejsa??
    Det er mig der ejer den omtalte Berner bamse i opslaget. Jeg havde ikke taget ham med ind i butikken hvis jeg ikke var sikker på han var brugervenlig - han er en glad bulderbasse der højst kunne komne til at vælte nogen i ren begejstring;) jeg blev faktisk bare chokeret over at den omtalte far overhovedet ikke så meget som anerkendte at hunden havde en ejer?? til gengæld er jeg SÅ glad for den behandling jeg fik af personalet, det gjorde situationen meget nemmere at håndtere. Salla, halsbåndet fungerer perfekt, vi har fantastiske gåture, fuldstændigt afslappet, jeg havde, som jeg fornemmede, kun lige brug for lidt ekstra styring. Igen, tusind tak for hjælpen ??

• #174   24. aug 2019 Så dejligt at høre smiley jamen det var en fornøjelse at betjene jer smiley

• michael B
    michael B Tilmeldt:
    apr 2009

Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 53
    #177   26. aug 2019 Jeg havde min kælehyæne og nye kæreste med ind i en butik her forleden, for at vælge halsbånd til dem.
    Pludselig sagde en far til sit barn: "bare løb over og klap den"
    Drengen kom faretruende tæt på os, inden at jeg sprang frem og sagde: "Du skal ikke røre hende, vi er næsten lige blevet kærester, så jeg ved sgu endnu ikke hvad hun kan finde på........."
    smiley

• #178   26. aug 2019 Jeg er helt enig med hundeejer. Der kan være mange årsager til at man som hundeejer ikke ønsker at der skal snakkes med ens hund. Personligt er min hund skeptisk og skal lige se folk an, især børn har han der stramt med pga en episode da han var hvalp. Og af en eller anden årsag vælger børn næsten altid at klappe en hund (ofte meget forsigtigt) på hovedet. Han bider ikke, men han siger fra, og for at undgå misforståelser lader jeg sjældent fremmede snakke med min hund. Som en skrev tidligere, jeg holder for meget af min hund til at tage chancen. hidsig. Har været udsat for at en løfter ham op uden at spørger i den første uge jeg havde ham. Indeni eksploderet jeg, men jeg er opdraget med god pli, så bad selvfølgelig vedkommende pænt om at sætte ham ned, da han endnu skulle vende sig til mig.
    Jeg nusser jo heller ikke fremmede babyer i babyvogn jeg møder smiley

• #179   26. aug 2019 @Dunja,
    I dit ellers meget seriøse indlæg, så kom jeg til at tænke til at grine på tanken, at nogen forsøgte at løfte min hund op.

Der ville min helt sikkert angribe, og han bider ikke, men siger fra ligesom din normalt, men i den situation ville han nok angribe og det lige i hovedet/halsen (det gør racen).

Løfte andres hunde op, er altså helt ude skoven. smiley

Forsøgte nogen det på min, ville jeg godt nok være mere hård end dig, eller også ville min hund være det (fordi jeg ikke holdt ordenligt øje naturligvis)...

• #180   26. aug 2019 @Martin
    Min vejer kun 3 kg smiley og dengang ikke engang et kg. Idag var jeg også blevet mere tosset, men tror mere jeg blev paf over at nogle faktisk kunne finde på at gøre det.

• #181   26. aug 2019 @Dunja.
    Du er et bedre menneske end jeg. Altså jeg ville aldrig slås mere, men min hund er nok hurtigere end jeg, selvom jeg gør mit bedste, for lige den situation du beskriver. smiley

Det værste er, at jeg egentligt nok syntes min hund havde agerede korrekt hvis den angreb. smiley

I helvede er jeg nok godkendt. smiley

https://www.youtube.com/watch?v=9Pq9QDLoTNI&list=RDJ5-50Ftt7K0&index=3

• #182   26. aug 2019 For mig ser det ud til, at der er mange hundeejere, der kender alt for lidt til hundeloven, når de skriver om, at hvis det var deres hund, nogen gik hen og hilste på
    uden at spørge, så ville det være OK, hvis hunden udviste kraftig aggressivitet,
    ved at gå til "modangreb".

En sådan hundeadfærd, som ved nogle hunde, er en helt naturlig reaktion,
    når ejeren faktisk har samme adfærd.
    Hvilket ser ud til at være tilfældet i denne og mange andre FB indlæg.

Men på grund af hundeloven, risikere man altså, at få sin hund aflivet,
    samt få en bøde på 5.000,- til 10.000,- kr. eller langt mere,
    hvis sagen ender i retten, hvor hunden kan blive anbragt,
    i et - for ejeren skjult internat - i op til 2 år.
    (Dette er der eksempler på, og endda hvor hunden overhovedet intet havde gjort).

Så det er den risiko man løber som hundeejer i Danmark.
    og på grund af den del af hundeloven, er der flere hundrede hunde der er blevet aflivet!

Jeg selv og min lille Lhasa Apso, som blev aflivet, kom i denne "KLEMME" i hundeloven, og jeg fik en bøde på 7.000,- Kr. som jeg nægtede at betale, så jeg endte i retten, sammen med Fair Dog som bisidder, hvor Fair Dog forsvarede min sag,
    så den endte med: "At min hund skulle aldrig været aflivet, og bøden blev frafaldet,
    og med dommerens slutreplik. Den hundelov er NOGET VÆRRE MAKVÆRK! "

Jeg håber derfor på: "At alle Danmarks hundeejere, vil finde ud af at stå sammen,
    for at få den hundelov ændret, så hunde og deres ejere, kan få ordenlige leveforhold!"

Men dette håb har nok lange udsigter,
    med al den korruption der efterhånden OGSÅ findes i Danmark.

Ref. til denne video:
    https://www.youtube.com/watch?v=-E9p5oMk-a4&list=PLFoj9u1F2I1BX_XeIaJDrKrQiMbGpjJ4I

• #183   26. aug 2019 Steen, var det din hund hvor den blev trådt på og derfor bed eller?

• #184   26. aug 2019 Uh det der med at løfte hunden har jeg også prøvet.
    Da vi var på vej hjem fra Sverige med Sten, stoppede vi på flere rastepladser på hjemvejen. På en af dem spørger en pige på vel 15-17 år, om hun må hilse på hunde, og det må hun da. Hun bukker sig så, tager ham om livet og løfter ham op... Altså så han hænger der og dingler med ryggen mod hende og kun en arm om livet... Jeg blev simpelthen så paf, at der lige gik et sekund, før jeg fik fremstammet noget om at sætte ham ned...

• #185   26. aug 2019 Jeg så forleden en video med nogen, der havde haft en større doodle-halløjsa i pleje og skulle formidle den videre.
    De mødes med køberen og så starter lavinen bare...

1) hunden snor sig - tydeligt utryg - væk fra køber, som står foroverbøjet og er ved at tage fat i den.
    2) de andre siger "bare løft hende, du må ikke være bange".
    3) køber spørger, om de kan løfte hunden op til hende, og knap nok er spørgsmålet stillet før hunden i ét snuptag er løftet og overdraget.
    4) nu hænger den halvstore hund så dér dinglende i en fremmeds arme et fremmed sted, tydeligt utryg ved situationen.
    5) hængende dér får den også lige en ordentlig rundtur med hænderne i hele hovedet fordi de andre jo sådan kommer til at savne den

smiley smiley smiley
    Hvorfor skal hunden overhovedet løftes på?! Det var skræmmende at se, og den var dælme venlig når de gang på gang behandlede den som et stykke legetøj....!

• #186   27. aug 2019 Man skal ALTID spørge om lov, når man træder ind i folks personlige space, og det gælder også en hunds personlige space.
    Hunden kan ikke selv sige hverken til eller fra, så det er hundens ejer, der styrer det 100%. End of story.

Det med den gravide mave har jeg også selv været udsat for, da jeg ventede begge børn. Det er temmelig ubehageligt, selvom man godt ved at det er venligt ment. Folk kan ikke styre sig smiley

• #188   27. aug 2019 Jeg kan også finde på at samle de små op, men KUN hvis de selv ligger op til det, og jeg har fået lov af ejeren smiley

• #191   31. aug 2019 Palle - Jeg har det heldigvis fint med ikke at være som alle andre smiley

Kommentér på:
Spørg før man klapper en hund?

Annonce