Herreløs hund, hvad gør man? Herreløs hund, hvad gør man?
Jeg var i dag til dyrlægen med Sita.
På vej hjem møder vi en tilsyneladende herreløs hund. Det er en stor hund, og den ligner lidt en tibetansk terrier blanding.
Den går og snuser rundt.
Jeg bliver lidt ved den, da jeg tænker at ejeren må være lige rundt om hjørnet, med ingen ejer er at se. Jeg følger lidt efter den, og da der er gået noget tid, beslutter jeg mig for at spørge i et bodega i nærheden, om der er nogen der vil kendes ved den. Det er der ikke, og de har ikke set den før. Jeg spørg en dame der står og ryger på sin terrasse, hun har heller ikke set den før.
Den har ikke noget halsbånd, og den virker lidt usoigneret. Jeg beslutter mig for at ringe til dyrnes beskyttelse, da den går rundt tæt på en hovedvej. De kan umiddelbart ikke hjælpe, og siger jeg skal ringe til politiet på 114. Det gør jeg så, og de kan heller ikke rigtig hjælpe. Kvinden jeg snakker med, siger at jeg kan risikere at vente i flere timer, hvis de skal sende nogen ud, og siger at den nok selv skal finde hjem, hvis det er - at nogle hunde "gør sådan noget".
Jeg siger farvel og tak, da der ikke rigtig var nogen hjælp at hente dér - og står sådan og føler mig sådan lidt palle-alene-i-verden-agtigt, fordi jeg ikke ved hvem jeg skal kontakte og hvad jeg skal gøre, da jeg ikke har det så godt med bare at gå fra den.
Vi er langt væk hjemmefra mig, men jeg beslutter mig for, at hvis den nu følger efter os, så kan jeg jo tage den med hjem og finde ud af det derfra. Den går lidt foran os, men opdager så noget spænende langs en husmur, så den stopper med at følge med på et tidspunkt, og jeg går altså bare videre.
Lidt forsent opdager jeg, at den på et tidspunkt løber ud på vejen, hvilket selvfølgelig giver mig et helt sug i maven. Heldigvis ser jeg, at den løber ind til nogle andre mennesker, inden det når at blive grønt og bilerne begynder at køre afsted. De ser lidt forvirrede ud, men tager den så til sig. Mere ved jeg ikke.
Hvad skal man helt officielt gøre i sådan en situation? Hvad havde i gjort?
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1317 Hunde: 1 Emner: 203 Svar: 13.514
De havde så en efterlysning på en der lignede, som så også viste sig at være den
http://www.hundegalleri.dk/forum/generel-diskussion/684298-ejer_efterlyses_fredericia
maj 2015
Følger: 52 Følgere: 1011 Emner: 210 Svar: 5.478
Jeg tænker stadig på den gamle labbe her i byen. Mødte den omkring kl 20. Troede den tilhørte det unge par der luftede deres hund, i snor dog. Men nej. Komme til den kunne jeg ikke. Den var sky, måske den tilmed har været halv eller helt blind? Men i hvert fald sky. Den fortsatte med at følge dem, så tænkte at de måske kunne få fat i den med hundeguf eller gøre et eller andet.
Dagen efter var der et billede på byens fb. Hunden var kørt ned og død og man søgte efter ejer
Jeg er stadig lidt ked af at jeg ikke bankede på hos nogle og spurgte efter noget kød pølse what ever, bare et eller andet så den kunne blive fanget. Det var jo bælgmørkt da jeg så den. Og hunden var sort. Men jeg havde ikke tid til det, skulle nå noget.
Det er længe siden nu, men tænker stadig i ny og næ på den hund..
dec 2011
Følger: 1 Emner: 12 Svar: 66
Jeg kunne sikkert have gjort en hel masse, men jeg gjorde virkelig alt hvad jeg kunne i den situation jeg stod i, men stod også lidt med en følelse af magtesløshed, da jeg helt reelt ikke vidste hvem jeg skulle kontakte, og folk rundt omkring virkede helt ligeglade. Er der slet ikke nogen man kan ringe til i sådan en situation? Er det virkelig politiet man skal ringe til? Følte mig helt ærligt lidt dum, da jeg ringede, fordi det ikke lod til at være et problem de kunne tage sig af
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 134 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 158 Svar: 12.839
Aldrig om jeg var gået fra en herreløs hund.
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 241 Svar: 15.309
Ofte gider de ikke engang gøre sig den ulejlighed, at lave en fremlysning, så ejer og hund kan genforenes, når ejeren ringer og efterlyser sin hund. Så der skal man insistere på, at de i det mindste laver den fremlysning, for det ER deres ansvar, iflg. loven.
I det øjeblik man sætter et halsbånd eller snor på hunden, så er den hittegods. I den situation SKAL politiet handle. Men det tager altså som regel en 4+ timer for dem, at få rekvireret en specialtransport, der kan køre hunden på det nærmeste internat, der scanner hunden, og i samråd med politiet finder ejer, så hund og ejer kan genforenes, og så politiet kan udstede de relevante bøder.
Har man selv mulighed for, at køre hunden til nærmeste internat (ring først), så vil politiet som regel helst, at man gør det, så de ikke selv skal bruge ressourcer på dette.
Jeg har stået i situationen flere gange, og det er samme svar hver gang.
Der findes MANGE efterlysnings/fremlysningsgrupper på FB. Men det er jo ikke alle der har timevis, til at tage sig af andres hunde, og sidde på nettet, eller rende rundt i nabolaget, og banke på døre (jeg lider af svær angst, så det er ikke muligt for mig fx.). Jeg tjekker om hunden har brug for dyrlæge, hvis ikke, så fremlyser jeg den hos politiet, og så må de tage den derfra. Har den brug for dyrlæge, vil jeg selvf. sørge for dette.
Så hvis man kan indfange den, så den ikke er til fare for sig selv/andre, og har fremlyst den hos politiet, så har man gjort det vigtigste.
Kan man ikke indfange den, så kan man ikke gøre så meget andet, end at insistere på at politiet laver en fremlysning. Hvis man har tid, kan man rende rundt, og banke på døre. Nogle melder sig måske til at hjælpe, med at prøve at indfange den, og/eller blive hos hunden. Men kan man ikke indfange den, så er det jo sådan det er. Det er IKKE din skyld, at den hund render rundt, og er til fare for sig selv. Du har gjort hvad du kunne.
Det er helt fair, ikke at kunne beholde hunden/blive hos hunden, til ejerne dukker op.
Jeg vil ikke have fremmede hunde, ind til mine dyr. De kommer ikke længere end forgangen.
De kan have utøj, og risikoen for, at Kia kommer i kontakt med disse, er for stor. Een loppe, og Kia skal i narkose pga. hotspot. I dag har jeg bil, og kan køre hunden på internat (hvis ejeren ikke kontakter mig, inden for et par timer (hunden fremlyses i den lokale internetgruppe, og der er ret stor sandsynlighed for, at nogen der, ved hvem der ejer hunden, jeg bor i en meget lille by med en 1300 indbyggere, så de fleste kender hinanden).
Da jeg ikke havde bil, måtte hundene vente i et bur i forgangen, på at politiet hentede dem, eller ejer dukkede op i mellemtiden (det mest effektive har altid været fremlysningerne til politiet og i den lokale FB-gruppe).
dec 2010
Følger: 10 Følgere: 26 Hunde: 6 Emner: 278 Svar: 8.727
Hvis hunden ikke kan indfanges, melder jeg det til politiet.
jun 2016
Følger: 2 Følgere: 4 Hunde: 2 Emner: 39 Svar: 348
Den ene havde forkert adresse og ingen svarede da vi ringede, efter 20-30 minutter fik vi dog fat på ejer.
den anden havde også navneskilt med nummer så det var meget nemt, det tog måske 20 minutter.
den tredje havde intet halsbånd på, så vi endte med at gå rundt i byen med den i over 1 time, hvor vi tilfældigt mødte ejeren som ledte efter den.
Den fjerde var en hund som havde været fremlyst i nogle dage men ingen kunne få fat på den, vi fik så fat i den kl lort om natten og der var også navneskilt med nummer, det tog kun omkring 10 minutter så var hunden hentet af ejer.
Jeg tror ikke at politiet har nok ressourcer til at kunne indfange hunde, dyrenes beskyttelse giver jeg ikke så meget for på det punkt.
Herreløs hund, hvad gør man?