1.969 visninger
|
Oprettet:
Stinna + mops med DDH tavle :)
10. feb 2007 Følger: 56 Følgere: 53 Hunde: 4 Emner: 138 Svar: 1.134
10. feb 2007 Følger: 56 Følgere: 53 Hunde: 4 Emner: 138 Svar: 1.134
jan 2008
Følger: 26 Følgere: 25 Hunde: 5 Emner: 140 Svar: 4.177
jan 2008
jun 2004
Følger: 150 Følgere: 145 Hunde: 8 Emner: 1.182 Svar: 18.375
feb 2007
Følger: 56 Følgere: 53 Hunde: 4 Emner: 138 Svar: 1.134
er ik intra i at sku udstille eller avle selv
men er skam oz medlem af dkk..
undersøger bare alle mulighedr der er..
man skal jo ik se for snævret på det hele
jun 2004
(link fjernet)
(link fjernet)
okt 2008
Følger: 10 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 118 Svar: 8.174
jan 2008
jan 2006
Følger: 40 Følgere: 37 Hunde: 6 Emner: 35 Svar: 547
Kan ikke helt se hvad det siger om DDH ?
Nala er ikke avlstæve og er ikke udstillet, da hun er født med overbid.
Vil du bruge Cavanuggi som eksempel, bør du linke til deres avlstæve, og deres hvalpe. Nala er købt som familiehund uden intentioner om udstilling og avl. Men kan ikke se at det ikke berettiger hende til at leve, bare fordi hun tilfældigvis er født meget lille (70 g. ved fødslen)
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 417 Svar: 31.415
Men med det sagt, så ville jeg hellere spare de penge og købe uden tavle, hvis jeg alligevel ikke ville købe med DKK...
feb 2007
Følger: 56 Følgere: 53 Hunde: 4 Emner: 138 Svar: 1.134
en hund er jo kun hvad man gør dem til
jan 2007
-det er så mit absolutte hadeudtryk. For det er altså ikke rigtigt. EN hund er self tildels et produkt af sit miljø. Men den har altså osse en masse med sig i generne, så den er altså ikke bare hvad man gør den til, men osse hvad den har arvet.
Men med det sagt, så er hunden der linkes til self ikke mindre værd som hund. Men den er på ingen måde en særlig god repræsentant for sin race, uanset hvor sød den så måtte være.
Og med et SÅ afvigende udseende, må der d være avlet på nogen forældre der ikke burde være avlet på. Fejl kan snige sig ind uanset opdrætter. Ingen opdrætter kan udelukkende lave stjernehunde. Men den her afviger jo fra standarden i helt ekstrem grad
maj 2007
Følger: 43 Følgere: 144 Hunde: 5 Emner: 1.141 Svar: 38.620
DDH:
Racen har følgende avlsrestriktioner:
Min. alder for tæver 18 mdr.
Min. alder for hanner 12 mdr. men må ikke bruges før der foreligger HD-status.
Min. én 1. Præmie opnået efter at hunden er fyldt 9 mdr.
HD Hunden skal være 12 mdr. inden røntgen foto, resultatet skal foreligge inden parring.
Status der accepteres:
A må kun parres med A, B og C
B må kun parres med A og B
C må kun parres med A
Hunde med D og E status må ikke indgå i avl
DKK:
Følgende restriktioner skal være opfyldt inden parring
HD (Hofteleds Dysplasi)
Afkom kan kun stambogsføreres hvis begge forældre før parring er HD-fotograferede og har en officiel HD-status registreret i Dansk Kennel Klub. Hunde med status D eller E må ikke anvendes i avl. Restriktionen er indført den 1. januar 2004 og omfatter alle hunde i racen.
AD (Albueleds Dysplasi)
Afkom kan kun stambogsføreres, hvis begge forældre før parring er AD-fotograferede og har en officiel AD-status registreret i Dansk Kennel Klub.
Restriktionen er indført pr. 1. januar 2008, og omfatter alle hunde i racen. Dette blev vedtaget på årsmødet for labrador januar 2007.
Øjne:
Traditionel øjenlysning.
Afkom kan kun stambogsføreres, hvis begge forældre er øjenlyst traditionel af et medlem af DKKs øjenpanel, inden hunden indgår i avl. Ønskes hunden fortsat at indgå i avl efter den er fyldt 5 år, skal en ny øjenlysning foretages. Dette blev vedtaget på årsmødet for labrador januar 2010.
DNA-test for prcd/PRA
Afkom kan kun stambogsføreres, hvis begge forældre før parring er undersøgt PRA-fri ved en DNA-test hos Optigen i USA. En DNA-test gælder for livstid.
Hvis begge forældredyr er kendt PRA-fri ved en DNA-test fra Optigen i USA, bortfalder testkravet for PRA på afkommet.
En anlægsbærer (forældre til eller afkom efter en PRA-påvist hund, eller bærere påvist ved DNA-test) må kun parres med en PRA-fri avlspartner. (Fri ved DNA-test, eller fri via afkom).
Påvises PRA hos en Labrador Retriever, udelukkes denne fra videre avl. Gælder for alle hunde, der er registreret efter d. 1.1.1993.
Gældende fra 1. juli 2010.
Dette blev vedtaget på årsmødet for labrador januar 2010.
DNA status fra Optigen:
Fri for genet for prcd/PRA – dette betyder, at hunden ikke vil udvikle prcd/PRA, ligesom den ikke vil give genet videre til sit afkom.
Bærer af ét gen for prcd/PRA – dette betyder, at hunden ikke vil udvikle prcd/PRA, men at den giver genet videre til halvdelen af sit afkom.
Har genet for prcd/PRA i dobbelt dosis – dette betyder, at hunden vil udvikle prcd/PRA og blive blind. Der må ikke avles på en sådan hund.
Hvalpe, hvis forældre begge er frie for genet for prcd/PRA, kan ikke have noget gen for prcd/PRA lidelsen, hvorfor de er undtaget for prcd/PRA undersøgelse.
Raceledelsen gør opmærksom på, at en hund der er bærer af en sygdom er en RASK hund, og det at bære et sygdoms gen ikke har nogen betydning for hundens livskvalitet, styrke, egenskaber eller eksteriør. At være bærer af en sygdom har alene betydning for hundens videre anvendelse i avl, og vi anbefaler at en bærer parres med en fri avlspartner.
Ved den traditionelle øjenundersøgelse, som tidligere primært var rettet mod prcd/PRA får ejer, Dansk Kennel Klub og Raceledelsen for Labrador Retriever en attest med undersøgelsesresultatet.
Disse undersøgelsesresultater omfatter foruden prcd/PRA en række andre øjenlidelser. Om disse vides, at nogle er kendt som arvelige med kendt arvegang, at andre måske er arvelige og at nogle måske er miljøbetingede.
Diagnosticeres en sådan lidelse, registreres den på DKK’s ”Hundeweb”. Det er vigtigt at fastslå, at der aldrig har været avlsrestriktioner rettet mod andre øjenlidelser end prcd/PRA, men oplysninger om disse betragtes, som en vigtig information der gør det muligt at følge udviklingen af disse lidelser hos Labrador.
Generelt anbefaler Raceledelsen, at der ikke avles på hunde med arvelige lidelser! Fører lidelsen ikke til blindhed / synsforstyrrelse fraråder Raceledelsen, at der dobles på denne.
CNM - Centronuclear Myopathy
Der var pr. 25. januar 2010 registreret 77 gentest. Her af var de 73 fri for CNM. 2 labrador har fået konstateret CNM (disse to hunde er kuldsøskende) og som følge heraf er der 2 hunde der er erklæret bærer af CNM, nemlig forældre dyrene til de to Labrador med CNM.
Altså ikke nogen væsentlig udbredelse af genet i racen.
Raceledelsen finder ikke anledning til indførelse af restriktioner på denne lidelse.
EIC - Execise Induced Collaps
Den 25. januar 2010 var der registreret 221 gentest. 17 labrador affekted med EIC, 64 Labrador bærer af EIC, 142 Labrador Fri af EIC. Alene set på tallene er der en forholsvis høj frekvens af genet i populationen.
MEN der rapporteres om meget få (helt nøjagtigt 2) kliniske tilfælde og at flere med påvist EIC fungere upåklageligt, selv under belastning. Dette kunne tyde på at en udløsende faktor (arvelig/ikke arvelig) kunne være nødvendig for at lidelsen kommer til udtryk. Mere forskning i denne sygdom er derfor nødvendig.
Raceledelsen finder det ikke hensigtsmæssigt at indfører avlsrestriktioner for EIC. Det anbefales at affektede ikke klinisk syge hunde og bærere KUN parres med EIC fri avlspartnere. Vi håber på at flere fortsat vil teste deres hunde for EIC, således at det bliver muligt at følge udbredelsen hos racen.
Dette blev besluttet på raceledelsesmødet 31. januar 2010.
Nogen tvivl om hvad jeg, som er sundhedsfreak, vælger??
jan 2006
Vi måtte jo så konstatere at denne kombination, ikke var lykken og den er ikke senere brugt.
Familien er og har fra starten været på det rene med at Nala ikke er egnet til udstilling ligesom hun heller ikke bruges i avl.
Uanset hvor seriøs opdrætter du er kan du ikke på forhånd se hvad der kommer ud af en parring, selvom du bruger to smukke eksemplarer af racen .
jan 2007
Jeg fandt det påfaldende at der ikke er øjenkrav til labben, men ved ikke m de har det til andre racer?
Hvis ikke, er det da noget af en mangel.
jun 2004
Jeg har ingen bagtanker overhovedet med at lige præcist at sætte det første link in - hvilken hund osv - det er KUN eksteriøret - især det lange næseparti - der adskiller sig gevaldigt fra en hund der "indholder" standarden
jun 2004
Det er desværre noget der kan ramme uanset - dem avler man så ikke sammen med igen
jan 2006
Som jeg skrev, er det samme kuld, og den kombination har ikke været brugt siden.
Jeg er helt enig i, at hvis man er uheldig at ramme en dårlig kombination, så bruger man naturligvis ikke samme kombination igen.
Men regner ikke Nala som værende syg bare fordi hun var meget lille.
Har i øvrigt bemærket, at overbid oftest rammer hvalpe med lav fødselsvægt.
jul 2007
Følger: 14 Følgere: 13 Hunde: 3 Emner: 13 Svar: 66
Ja, det er så vores hund (Nala) der bliver diskuteret her!
Da vi købte Nala vidste vi, at hun havde overbid men da vi ikke på det tidspunkt havde udstillinger i tankerne men "kun" ville have en familiehund syntes vi ikke det gjorde nogen forskel. Det var først senere, at vi fik lyst til, at udstille at vi købte en anden cavalier (Nuggi)
Synes det er rigtig lavt af dig Karin at finde Nala frem på min hjemmeside, når du udemærket kan se at hun ikke bliver brugt til hverken udstilling eller avl, men derimod Nuggi. Hvorfor ikke være voksen og fremstille Nuggi? Hun er da i hvertfald racetypisk som nogen kan være! Gud hvor er du dog barnlig...!
Hvorfor skulle jeg gemme Nala væk? Hun er vores lille hygge hund, som vi elsker utrolig højt.
jun 2004
Intersandt observation. Den er værd at have med i mente.
Jeg siger heller ikke hun er syg - det har jeg ingen belæg for.
Igen - det er kun næsepartiet der adskiller sig markant i forhold til standarden i FCI regi
jun 2004
jan 2006
Jeg kan se at dit svar omkring 3 syge hunde angik Pia K og ikke mig
Du har som du selv siger ikke sagt at nala var syg. Beklager misforståelsen.
jun 2004
Var der så noget med det kuld?
Ole
Det er okay
jan 2006
Jeg mener at DDH er en lille klub, som er i en god udvikling. Jeg og flere
"små ubetydelige opdrættere" (citat dru) har valgt at flytte vores kennel til netop DDH da vi føler at vi bliver hørt, når vi ønsker større krav til avlsarbejdet. Så en klub som jeg gerne vil støtte i deres positive udvikling.
jun 2004
Deres "formand" gør nøjagtig som det passer ham - jeg kan sagtens forstå folk er flygtet til andre klubber
okt 2006
Følger: 60 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 14.017
mar 2006
Følger: 40 Følgere: 38 Hunde: 5 Emner: 145 Svar: 863
Det der fik mig til at flytte i DKK var at de to en opdrætter ind som jeg har advaret fra hele tiden, de ved hva hun laver osv og det kunne jeg slet ikke tage seriøst og valgte derfor at flytte. Og kan se at hun har slæbt en masse med som jeg vil være rigtig kede af at støtte op om, Klubben ved hva hun laver men så læneg hun opføre sig ordentlig nu er det ok- Og det gør hun så stadigvæk ikke!
jan 2006
Nej vi holder os til Cavalier :o)
jan 2008
jun 2004
Tror du er inde på det rigtige der.
Men ellers har jeg nøjagtig de samme tanker som Charlotte - at det ligger i linierne
jan 2006
Jeg har bare konstateret at de hvalpe jeg har set med overbid hos mig, alle har været små fra fødslen. Det er ikke noget videskabeligt fakta. Bare mine egne observationer.
jan 2006
jan 2006
jun 2004
Det har intet med at gøre hvor/hvordan osv om en hvalp kan have tendens med over/underbid at gøre - kun om det hænger sammen med lav fødselsvægt at gøre
DDH?