Hvordan gør jeg? Hvordan gør jeg?
Hej.
Jeg har et, hvad jeg vil kalde, problem!
Min hund er snart 11 måneder, og hun har stadigvæk ikke lært at komme når vi kalder!
Vi har virkelig prøvet alt!
Vi håber virkelig på, at nogle har et råd eller flere til os!
Vi havde nogle ting hun bare skulle lærer når vi fik hende, og hun har skam også lært det, bare ikke at komme når vi kalder!
Vi har ikke kunne gå til træning med hende, for enten har der været optaget eller også har de ikke ville have "Muskelhunde", så alt er lært hjemme, og vi har et håb om vi også kan få hende lært at komme når vi kalder!
Jeg ser tit, når jeg kigger på andre folks profiler, at de fleste hunde har lært at komme når der bliver kaldt, ´Så jeg håber virkelig at i kan hjælpe os!
Mvh. Rikke.
Ejer af en Amstaff ved navn Luna.
feb 2006
Følger: 85 Følgere: 86 Hunde: 4 Emner: 182 Svar: 15.253
jeg gør det først og fremmest ved at gemme mig når hvalpen er lille, men det er jeres måske for stor til at blive utryk når den ikke kan se jer. og så giver jeg guffer når den kommer hen til mig - gode guffer, feks pølse.
jeg smider en guf på jorden og bukker mig ned med ryggen til hundne, mens jeg taler højt og rigtig glad i stemmen, så plejer de blive rigtig nysgærrig og komme for at se hvad du har fundet og får gufferen. når de er godtil at komme der, så nøjes jeg med at smide guffen på jorden og så står og pege på det og glad kalde og sig sige seeee mor har fundet - til sidst begynder hunde at holde øje med dig, for du er jo suuuper til at finde guffer og dem vil den jo ikke så gerne gå glip at. jeg sætter højest snor på hunde hver 20. gang jeg kalder ellers er det jo ikke fedt at komme - resten af gangende få den ros og guffer - senere kun ros og et klap.
jan 2006
Følger: 16 Følgere: 15 Hunde: 2 Emner: 207 Svar: 4.293
Men pølser er meget godt, har prævet det med en 2 år gammel hund som ikke ville komme og efter en stund så kom han uden at han fil pølser...
feb 2006
Følger: 85 Følgere: 86 Hunde: 4 Emner: 182 Svar: 15.253
okt 2006
Følger: 50 Følgere: 47 Hunde: 6 Emner: 125 Svar: 4.332
vi har også altid noget med når vi kommer, en lille godbid eller når man lihe handler så køb en lille snack til hende, for så er du jo som skrevet herover en god leder (du kan finde velsmagende bytte)
jan 2005
Følger: 161 Følgere: 154 Hunde: 3 Emner: 300 Svar: 30.800
jan 2007
Følger: 10 Følgere: 9 Hunde: 1 Emner: 31 Svar: 154
Men ellers start derhjemme. Sæt jer et sted væk fra hunden, og kald navnet, først på kort afstand og derefter på lidt længere..... osv.
I kan også prøve at bruge et pivedyr, eller lign. der giver en lyd, hvis hun syntes det er spændende, til at lokke hende med.
Husk til sidst, at I ikke skal sætte hende i snor med det samme hun kommer hen til jer, for så forbinder hun bare det at komme hen til jer, men at blive sat i snor, og det gider hun heller ikke.
jun 2005
Følger: 84 Følgere: 76 Hunde: 5 Emner: 119 Svar: 8.030
Jeg ville starte helt forfra med indkaldstræning. På meden 20 m snor og så derud af med et eller adet der fanger hende som old, godbid eller andet.
I starten ville jeg slet ikke kalde med sige hendes navn og belønne hver gang hun kom af sig selv. Så ville jeg udvide med at kalde, men kun i situationer jeg var sikke på hun alligevel er på vej til mig. Når hun først har fundet ud af det er sjovt/dejligt at komme, så kan kravene sættes op.
Et indhegnet område er supert at træne indkald i.....Hvis I har sådan et I kan bruge.
Jeg bruger selv det hele. Indkald, ros + godbid og så lidt leg. Gemmer mig, leger sprællemand, ruller rundt på græsset, ja alt hvad der gør mig interessant, spændende og anderledes. Jo mere uberegnelig du kan være, jo mere holder hunden øje med dig.
I lige et indkald ville jeg aldrig bruge at "nøkke" hunden. I mine øjne kan jeg slet ikke se hvor det interessante er i det, men jeg kan forestille mig det må være s..... irriterende og dermed noget negativt.
maj 2005
Følger: 23 Følgere: 22 Hunde: 3 Emner: 49 Svar: 1.513
Men prøv at købe en klikker, og træn hende på den måde.
Tricket med at gemme sig, tror jeg ikke så meget på, for det er amstaffer som regel ligeglade med, men prøv alligevel
jun 2005
Jeg tror ikke det vil forvirre hende. Hun bliver jo ikke trænet i hverdagen så du kan næppe gøre noget der er anderledes end ejer.
Men jeg ved heller ikke hvor meget du egentligt får ud af det, når det ikke er tiere. Det kan du kun finde ud af ved at prøve........
Om jeg ville træne hende? Rødme rødme, jeg ville slet ikke kunne lade være.
Jeg har selv stået i en ligende situation. Sønnen trænede hans amstaff, og brækker desværre foden. Jeg har en god kammerat der er uddannet instruktør og selv har den race, så jeg kontaktede ham for netop at høre om det ville skade mere end gavne, jeg i en periode overtog træningen. Ud fra hans råd var det bedre at træne uanset hvem der gjorde det end slet ikke. Ydermere skrev han til mig, amstaff'en ikke er så førerminded som f.eks schæferen, så har du lysten, kan det ikke skade at prøve.......
Jeg ville dog sige det til ejeren før jeg gjorde noget, så der ikke kom eventuel ballade ud af det :o)
jun 2005
jun 2005
Tror egentligt det er det pæneste mine naboer kalder mig når jeg træner hunde på vejen :o)))
jan 2007
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 1 Svar: 1
Vi har desværre ikke lige store lukkede pladser man kan have hunden med på.. Så jeg starter hjemme i haven..
Jeg vil bruge alt hvad folk giver mig af råd, for det kan jo hjælpe i sidste ende... Og bliv endelig ved med at komme med forslag, hvis der er andre ting man kan gøre.. Kan jo være det er det der hjælper på at hun lærer det..
Hun er rimelig selvstændig af en 11 måneder gammel hvalp af være... Så..
jun 2005
Sæt dig ned og lad hende være. Hver gang hun selv kommer så ros kæl og leg med hende. Rul rundt og vær så sjov så sjov, så hun finder ud af, du er herlig at være sammen med. Stop mens det er allerbedst, så pirrer du hende til at komme igen og igen og igen.
På gåturene så træn kontakt. Hver gang hun kikker på dig, så er der dømt ros, en godbid eller lidt leg.
Kontakt kan du også træne overalt hjemme. På samme måde.
Selvfølgelig SKAL du ikke hvad jeg skriver hvis det lyder sådan, bare min måde at formulere mig på ;o)
Hvordan gør jeg?