Irettesættelse på 15 måneder hvalp ?? Irettesættelse på 15 måneder hvalp ??
Har jordens dejligste vovse men må desværre se I øjnene at jeg er for dårlig til at irettesætte eller gør det forkert. det er gået rigtig godt indtil for 3 måneder siden, hun adlød mig altid, kom altid, forstod et nej, hun spurgte (med sine øjne) om hun må komme op i enten sofa eller seng.. med andre ord jordens bedste vovse
MEEEEN.... de sidste 2-3 måneder har været noget kaotiske, hun trodser mig konstant( for eksempel jeg siger kurv, så går hun hen og sidder ved siden af kurven, og glor noget sjovt på mig. Siger jeg gå hen og læg dig, så går hun hen og sætter sig, lukker jeg hende ud i haven alene for lige at godnat tisse, så skal jeg ud og hente hende før hun gider og komme, hvis hun ikke løber væk fra mig altså) listen er lang, og har som sagt ALDRIG haft problemer men det startede i småtteri afdelingen for 2-3 måneder siden og nu Vil jeg sige det er et rimelig stort problem, det er til og blive lettere sindsyg af..
Så hvordan bar i jer ad da de var i den trods periode eller hvad man skal kalde det??
jun 2014
Følger: 3 Følgere: 95 Hunde: 2 Emner: 344 Svar: 3.131
Undgå at gå løst med hende i denne periode, hvis der er problemer med indkaldet.
Har du rent faktisk indlært læg dig, som en øvelse? Er det et problem at hun sætter sig?
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 134 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 158 Svar: 12.844
Læs op på livsfaser.
Hunden er i psykisk modning. Den allerværste fase for unghunde. Det er ikke længere en hvalp!
Sænk kravene, træn det der fungerer, arbejd på samarbejdet. Det kommer igen når fasen er ovre, hvis du arbejder korrekt med hunden. Hunden skal ikke irettesættes.
feb 2018
Følger: 1 Emner: 7 Svar: 96
Og ja jeg har indlært hende alle tingene og det hele har spillet fint indtil for 2-3 måneder siden hvor jeg langsomt godt kunne se at hun nærmede sig sin trods periode.
Og nej det er ikke et problem i sig selv at hun går hen og sætter sig andet end i min verden er det og trodse mig når hun har fået besked på at gå hen og ligge sig..
Hvor længe er de i sådan en periode hvor de skal trodse en fuldstændig?
jun 2014
Easy er ca. 20 mdr nu, og har været i perioden siden han var lidt over et år. Jeg tror han så småt er ved at være modnet, han har været ret stabil i 1-2 måneder, synes jeg - men han har også svinget meget i perioder, så jeg er ikke sikker på han er "færdig" .
Nogle perioder kunne vi gå en hel rallybane og nogle perioder kunne jeg ikke engang få kontakt til ham mere end 1 sekund ad gangen
feb 2018
Plus nu når i har forklaret det så vil jeg også i være ligeglad med hun ikke er 100 procent korrekt med kommandoerne ( gå hen og læg dig og kurv) da det jo ikke er hendes “skyld” hvor er jeg glad for jeg spurgte jer, det skulle jeg have gjort noget før.
jun 2014
Så nu er jeg ekstra forsigtig, hvis han er løs (kun steder med godt udsyn, ellers i snor), og krydser fingre for at han snart bliver lige så god igen, som for 1 måned siden
jun 2009
Følger: 50 Følgere: 253 Hunde: 3 Emner: 370 Svar: 10.692
Da Bella var 9-10 mdr. glemte hun også pludselig sit. Jeg måtte genindlære det helt fra start.
Så jeg tænker også, at din hund bare er inde i en modningsfase, og det nok skal gå over med lidt tålmodighed og forståelse.
feb 2018
Jeg kan fjerne det fra bordene men væggene er lidt sværere og komme af med
Det gør mig ikke så meget hvis hun stikker af imens vi er i skoven jeg har gps på hende så væk bliver hun ikke.
jun 2014
feb 2018
feb 2018
Inden det stak helt af for hende der kunne jeg gå 10km ture uden problemer og uden snor hun gik pænt ved siden af, gik maks et par meter foran, det glæder jeg mig til vi kan gøre igen.
feb 2018
feb 2018
Lige imens jeg har fat i dig/jer er der nogle der har en god måde at lære hende hun ikke skal trække i snoren, har prøvet alt virkelig alt og hun trækker stadig.
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 31 Emner: 186 Svar: 10.734
Hold da op, sikke en uansvarlig hundeejer du er.
Du burde skamme dig.
For det første, så SKAL man have snor på sin hund i skoven, og for det andet, så render der på nuværende tidspunkt drægtige dyr i skoven, som på grund af din løse hund bliver stresset og kan miste deres fostre.
Om en god måneds tid, så begynder dyreunger at blive født som så sa sandeligt ikke har fortjent at blive jagtet/skambidt af din løse hund med GPS
Jeg håber virkelig, at skovfogeden tager dig i at lufte din løse hund så du kan få et par fede bøder.
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 134 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 158 Svar: 12.844
Min race er styg i perioden fra ca. 15-24 mdr. Ørerne virker ikke og alt basis er pist glemt. Det er fuldstændigt normalt.
Sæt din hund op til succes og undgå ting, der ikke virker i perioden, fx det at gå løs. Det bliver nemlig bare en vane, det med at hun går fra dig, og det skal det endelig ikke blive. Det er langt nemmere at forebygge problemerne.
feb 2018
Og hvis det kan trøste dig så er hun aldrig stukket af ikke engang i min fuldstændige åbne have. Og hvis det virkelig er nødvendigt og skære det mega åbenlyse helt ud for dig. Tror du så virkelig jeg er ligeglad med min hund når jeg sidder herinde og ber om hjælp.?
Men jeg håber da også du får det bedre en dag kunne ikke forestille mig man har det godt når man kan være så hadsk over for et andet menneske på grundlag af noget jeg ikke engang har sagt.
maj 2009
Og jeg forholder mig til det du skriver, nemlig at der jo ikke sker noget, hvis hun smutter fra dig, for hun har jo GPS på.
Så jo, der sker noget hvis hun smutter, men det går selvfølgelig ikke ud over din hund, men de vilde dyr.
feb 2018
feb 2018
maj 2009
I sidste uge, i vores private skov fandt vi igen en skambidt drægtig rå, som måtte aflives. Det var to Labradorer der stod for det.
Og nej, du kan ikke finde din hund i løbet af 2 minutter, hvis din hund sætter efter noget vildt, det ville jo kræve, at du kan løbe hurtigere gennem buske og krat end din hund.
maj 2009
Med Gaddafi har jeg gjort det, at han fik både halsbånd og sele på.
Når snoren sad i halsbåndet, så måtte han ikke trække, og så vendte vi konsekvent om hver eneste gang.
Når vi havde gjort det en fem minutters tid, så kom snoren i selen, hvor han godt måtte trække og så kunne vi gå tur. Med jævne mellemrum på turene kom snoren i halsbåndet.
Det gik faktisk ikke så lang tid, så havde han fattet at han skulle gå pænt i halsbånd, og ret hurtig efter stoppede han også med at trække i sele når jeg sagde gå pænt.
apr 2007
Følger: 13 Følgere: 16 Hunde: 1 Emner: 19 Svar: 1.448
Held og lykke med din teenager
jun 2017
Følger: 43 Følgere: 260 Hunde: 2 Emner: 67 Svar: 2.921
Der er forskel på udvikling, men du har nogle månders fornøjelse endnu.
feb 2013
Følger: 8 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 84 Svar: 7.451
Med enkelte undtagelser: jeg har en teen-ager på snart 3 år (han blev så også først sent teen-ager)
Mht at gå uden snor. Så ja, som udgangspunkt kan det være en rigtig god ide at holde sin 'lømmel' i snor så længe indkaldet kan være lidt ustabilt. Ikke bare fordi den kan stikke af, løbe hen til andre osv osv osv osv. MEN også fordi man ødelægger sit indkald, hvis man går og kalder og vovse har muligheden for at ignorere indkaldet og blive væk
Når du siger 'skoven' hvad mener du så ? er det grønne kommunale arealer (her er det ofte fuldt ud tilladt med løse hunde, så længe de er under kontrol) eller er det deciderede statsskove eller privatejede skove ? I disse er det strenge forbudt at pille snoren af vovse uanset hvor lydig den er og hvor tæt den holder sig til dig. Om man så gør det eller ej alligevel er delvis op til en selv. Man skal bare være klar over at løse hunde i skoven - med god grund - generelt har gjort hundeejere voldsomt upopulære i skovene blandt andre skovgæster, skovfogeder, skovriddere, diverse skovforvaltere. Nogle steder nærmest hader de os også selvom vi har hunden i snor.
Men altså det kan jo være at du går i en privat skov, hvor du har fået lov at have hunden løs (jeg må fx gerne slippe mine hunde i mine svigerforældres skovstykke) eller i en hundeskov
apr 2015
Følgere: 2 Svar: 259
Så vælg dine kampe med stor omhu - vær positiv og retfærdig det er vigtigt at disse ender godt.
Du lyder bestemt som en god hundeejer der vil din hund det bedste
- men hvorfor alle de kommandoer ??
om hun må komme op i enten sofa eller seng?.
læg et tæppe i sofaen eller lær hende at hun aldrig skal i sofaen
Sengen - enten må hun komme i sengen eller aldrig
"Kurv" lyder mere som en straf end et godt sted at være
Er disse og andre kommandoer nødvendige hvis du tænker over det
Skal din hund ikke bare være tryg, glad og med fuld tillid til dig ??
Så skal det hele nok kommer af sig selv hen af vejen.
mar 2017
Følger: 6 Følgere: 9 Emner: 56 Svar: 3.270
Min Grosser har steder hvor han får lang snor og andre hvor han ved, at jeg bare ikke gider noget pjat.
Foreksempel.
Bliver jeg irriteret over x ting han gør, så peger jeg hen et sted (typisk hans hvileplads) og siger "læg dig".
Det er 100 procent at han lægger sig, men hvor han lægger sig er der i mod engang, alle andre steder end der hvor jeg peger.
Hvordan det er blevet sådan, har jeg ingen ide om, for har jeg en godbid, så kan jeg få ham til at lægge sig på tagryggen hvis jeg peger derop. Men i "irritations niveau", der bestemmer han selv.
Alle hunde, ved godt hvor deres ejers niveau går. Det har de lært gennem tiden.
Så har du udfordringer, så er det dig selv der ikke er konsekvent nok. I må sammen findes jeres "niveau".
PS: Ja, "teenhund" er en god undskyldning (hvis det er hvad du søger), men niveau er nok nærmere virkligheden.
Teenhunden tester det jo bare.
feb 2018
Og nej de er burde ikke være nødvendigt men, i den tid hun er i nu med periode lige rundt om hjørnet og alt det der sker inde i hende, der kan hun godt finde på og trippe rundt eller gå mig i røven lige meget hvor jeg går hen i huset, og så må jeg jo hjælpe hende med at finde roen, og når det sker at hun tripper og jeg så siger læg dig så falder hun i søvn 8/10 gange med det samme og tager en god lur.
Mht på det med det er enten eller med seng og sofa, jeg tror bare ikke hun helt har forstået endnu at når vi spiser ved sofa bordet så er hun ikke velkommen oppe men når vi ikke spiser er hun hjertens velkommen, tror det er det, og det samme med sengen når der foregår voksen aktiviteter så vil jeg jo sjovt nok heller ikke have hende oppe det bare for mærkeligt
apr 2007
Følger: 13 Følgere: 16 Hunde: 1 Emner: 19 Svar: 1.448
Irettesættelse på 15 måneder hvalp ??