Hjælp til at fjerne uønsket adfærd. Hjælp til at fjerne uønsket adfærd.
Hej I kloge folk,
Jeg kunne ikke lige finde et på en passende titel, så jeg beklager, hvis den er misvisende.
Sagen er den, at Atlas har fundet på en 'leg', som jeg ikke kan gennemskue, hvordan jeg får vænnet ham af med igen.
Det sker især på aftenturene, men jeg begynder også at se det oftere og oftere om dagen.
Atlas render fri, og han finder en passende genstand. Det kan være næsten alt, men er som regel en pind, da der ligger flest af dem og flyder rundt omkring. Han tager det så i munden og løber rundt om mig i store cirkler imens han lege-knurrer højt. Jeg har rigtig svært ved at kalde ham til mig, når han er i gang med det her. Han vil løbe imod mig, men så dreje af, lige før han når hen til mig. Jeg tolker det som om, at han ikke vil have, at jeg skal tage hans legetøj fra ham? Han følger mig, selvom han ikke vil komme helt hen til mig, så jeg er ikke bange for at han stikker af fra mig, men skulle der komme en anden hund tæt på, er jeg ikke sikker på, hvad han så ville gøre. Vi har oplevede andre hunde i den anden ende af marken, men så vender jeg bare om og går i en anden retning. Han er alligevel så optaget, at han ikke opdager hunden, eller i hvert fald ikke viser den interesse.
Til at starte med var det kun om aftenen, og jeg syntes egentlig at det var fint nok, for når han lavede det her på turen, så havde han ikke ulvetime derhjemme, men nu har det taget overhånd, og jeg er ikke glad for, at jeg mister kontrollen over ham. Desuden er han også begyndt på det, når vi træner apportering udendørs.
Efter noget tid kan jeg godt få ham ned at sidde, så jeg kan give ham snor på, eller han mister interessen og efterlader tingen.
Men jeg mangler gode input til, hvordan jeg bedst aflærer adfærden igen?
Jeg har gjort det, at jeg har forholdt mig neutralt. Er stået stille og har slet ikke kigget på ham. Når han så slipper tingen og kommer over til mig, har jeg klikket og rost, og så ladet ham løbe tilbage igen, så han ikke skal føle, at jeg vil stjæle hans ting, men er det bedre at få stoppet 'legen' med det samme, så han ikke oplever at få noget ud af det?
Er det en bekymrende adfærd eller almindelig hvalpefjol?
Han er 5 måneder, og den selektive hørelse har meldt sin ankomst.
jun 2009
Følger: 50 Følgere: 253 Hunde: 3 Emner: 425 Svar: 10.632
Bella har nogle gange gjort det for at komme af med lidt ekstra energi, der er opbygget under turen. Jeg oplever at hunde generelt vokser fra det.
mar 2011
Følger: 7 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 25 Svar: 1.972
Men håber da, at det er noget, som han bare kan vokse fra igen.
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 134 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 158 Svar: 12.759
Det er ikke ok at han fræser rundt på den måde. Med snor på kan du afbryde legen, for det er hvad det er. Han opfordrer dig til at løbe efter ham. Sådan leger hunde. Men det hører ikke til på en gåtur. Det kan I lege hjemme i haven.
Snor på og tilbyd så et alternativ til legen.
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 69 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.865
Det andet - hvorfor er det, at det er et problem, at han laver de ting der?
Hvad er det, der gør, at han ikke må fjante rundt?
Hos os har vi en ordning - på udturen passer hundene deres egne ting, de tisser, snuser, fjoller, løber, whatever, vi tilbyder dem ingenting, på hjemturen lader vi eventuelle kontaktforsøg lykkes, leger med dem, træner lidt, osv...
Synes det er fint nok, de kommer af med noget gas på gåturene... Men komme når man kalder, det skal de naturligvis - uanset hvad de laver.
mar 2011
Der er intet problem i hans leg, det må han rigtig gerne blive ved med. Jeg vil bare gerne være i stand til at afbryde legen, hvis det bliver nødvendigt.
Jeg ville være rigtig ked af at skulle have ham i snor hele tiden, og vil rigtig gerne forstærke hans indkald. Han er selvfølgelig kun fri på områder hvor jeg har fuldt udsyn og hvor han ikke kan komme ud til vej eller lignende.
Indkald har været rigtig stærkt, men her den sidste uges tid er han begyndt at finde ud af, at der er andre ting i verden end mig, som er spændende, så vi skal til at fokusere træningen noget mere på det, og så måske opgradere godbidderne igen
Malene, vores have er desværre på størrelse med at frimærke, så der har han ikke mulighed for rigtig at fræse rundt. Vi leger selvfølgelig også derhjemme, hvor han gerne kommer hen og stikker sit legetøj ind i min hånd.
AG, tak for godt råd, det tror jeg, at jeg vil afprøve næste gang!
dec 2012
Følgere: 21 Emner: 49 Svar: 3.665
mar 2011
Jeg gemmer mig også, når jeg kan slippe af sted med det, men han er meget fokuseret på hvor jeg er henne af, så det er sjældent jeg når at få gemt mig ordenligt.
Jeg ville som sagt være ked af, hvis han skulle være i snor altid. Han er aldrig fri når der er nogle, som han kunne finde på at genere. Men selvfølgelig, hvis det ikke bliver bedre, ændrer jeg nok den holdning.
Hjælp til at fjerne uønsket adfærd.