{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.503 visninger | Oprettet:

Møde andre hunde. {{forumTopicSubject}}

Har et kæmpe problem når vi møder andre hunde på vores tur.
Kan næsten ikke holde hende fordi hun trækker så meget, fordi hun gerne vil over til den anden hund.

Men ved ikke hvordan jeg skal træne det med hende, at hun skal gå stille og roligt over til dem.

Nogle der har nogle gode forslag ?

Mange tak på forhånd, da det er et kæmpe problem for mig.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Møde andre hunde.
  • #2   10. maj 2013 få hendes opmærksomhed inden hun ser hunden, beløn hende godt for at holde fokus på dig, bliv ved med at beløn hende indtil hunden er væk og du er sikker på hun ikke trækker hen mod den. Med tiden kan du holde hendes opmærksomhed mens du går forbi andre hunde, men i starten er det vigtig du ikke kommer tæt på dem, det vil kun gøre det sværere for hende at koncentrere sig om dig

• #3   10. maj 2013 Enig i hundetræning er en rigtig god idé smiley

• #4   10. maj 2013 jeg havende det samme problem med Willow og vi prøvede med godbider jeg stak dem bare ned i hovedet på ham lige så snart jeg opdagede de andre og det hjalp nu kan vi gå forbi uden problemer vi fik rådet af en hundetræner smiley

• #5   10. maj 2013 her vil jeg mene at en grundlæggende træning i lineføring samt at kunne gå pænt ved fod er det bedste udgangspunkt. Hvis hunden har lært dette og ved at man går ved din venstre fod i slap line og bevarer fokus på at følge dig uanset omgivelserne så er grundstenen lagt.
    Så snart hunden kigger efter den anden hund og fjerner fokus fra dig så ændrer du retning til siden og giver hunden et ryk og sådan fortsætter du hver gang fokus er på den anden hund. Hunden skal ikke have lov til at snakke med den anden hund. Hurtigt vil din hund finde ud af at det er vigtigt at bevare fokus på dig og at den anden hund er fuldstændig ligegyldig. Så snart hunden har lært dette kan du tillade den at komme over til den anden hund på din kommando som en belønning.
    Altså grundlæggende linetræning er udgangspunktet for succes

• Jevaan
    Jevaan Tilmeldt:
    apr 2012

Hunde: 1 Emner: 32 Svar: 558
    #6   10. maj 2013 Jeg er helt enig med de andre i, at I skal gå til træning. Men det er svært at finde et hold her op til sommeren.

Og jeg synes faktisk det lyder som et rigtig alvorligt problem du har. Det er en stor hund du har, og andre hunde kan blive rigtig skræmte hvis hun mosler hen til dem. Og mennesker også for den sags skyld.
    Og det største problem er, at du siger du næsten ikke kan holde hende. Hun bliver kun stærkere, så snart kan du slet ikke.

Så det bør du gøre noget ved her og nu. Prøv at få fat i en træner eller en adfærdsterapeut. Alternativt køb en grime eller en haltisele til hende.

Nu er der nok nogen der vil reagere imod mit sidste forslag, og sige at man skal træne det uden den slags hjælpemidler. Men det er altså her og nu du er nødt til at gøre noget. Og både Victoria Stillwell og DKK trænere anbefaler grime eller haltisele i svære tilfælde.

• Jevaan
    Jevaan Tilmeldt:
    apr 2012

#7   10. maj 2013 Fik anbefalet denne af dkk træner: http://www.ostrand.dk/shop/grime-gentle-leader-4307p.html

• #8   10. maj 2013 Jevaan

Du er godt klar over, at de der hundegrimer er livsfarlige for hunde ?????

Hvis hunden har sådan en på, og den pludselig farer frem for fuld fart, så bliver dens hoved hevet til siden og den får et ordentligt hug i sin nakke når snoren stopper den.
    Dette hug kan give hunden forskudte nakkehvirvler med varige men og smerter. I værste fald kan den brække nakken og må aflives.

Jeg ville aldrig anbefale sådanne redskaber, men hellere løse problemerne ved træning.

• Jevaan
    Jevaan Tilmeldt:
    apr 2012

#9   10. maj 2013 Anni B

Nej det er jeg ikke klar over. Har du en pålidelig kilde til den påstand? For det lyder temmelig afsindigt.

Mht at løse problemerne med træning er jeg helt enig. Men TS beskriver et temmelig påtrængende problem lige op til træningsholdenes sommerpause.

• Jevaan
    Jevaan Tilmeldt:
    apr 2012

#11   10. maj 2013 True

Teksten du linker til er en beskrivelse af en enkelt træners mening og erfaringer. Den er udemærket, men den siger intet om forskudte nakkehvirvler og varige mén.
    Det er det jeg synes lyder meget usandsynligt, især når vi snakker om en rottweiler (TS hund). Den har en meget stærk nakkemuskulatur.

I øvrigt skal grimen jo bruges korrekt, dvs sammen med halsbånd eller sele og KUN som træningsredskab i en kortere periode. Og kaster hunden sig frem rykker man ikke bare til i grimen, men bruger de fleste kræfter i halsbånd/sele.

• #12   10. maj 2013 Jeg vil også fraråde Grimer og lignende. Anvend istedet en retrieverline (ja de kan også bruges til andre hunde end retreivere) "Monter" linen helt oppe bag hundens kranie så har du fuld kontrol over hunden og kan sende "signaler" gennem linien. Det kræver vel at mærke man anvender denne type line korrekt for at det kommer til at fungere, er man ny på området vil jeg anbefale at få grundlæggende vejledning fra enten en træner eller en der i al fald har erfaring i den type line

• Jevaan
    Jevaan Tilmeldt:
    apr 2012

#13   10. maj 2013 Carsten N

Hvorfor fraråde grimen? Så vidt jeg kan se er det et spørgsmål om mening. Den ene træner kan ikke lide den, den anden træner mener det er et godt træningsredskab.

Og det med at den skulle være livsfarlig er der for mig at se intet belæg for

Retrieverlinen, virker den ikke som et kvælerhalsbånd?

Personligt ville jeg, hvis jeg stod i TS situation, stadig vælge enten grime eller en haltisele,: http://www.loppetjansen.dk/produkter/3143-grimer-amp-kaeder/11241-halti-traenings-sele-flere-stoerrelser/

• #15   10. maj 2013 Jevaan >Jeg fraråder Grimen da det kræver man anvender den 100% korrekt for at den virker hensigtmæssigt.
    Retrieverlinen kræver naturligvis også at man anvender den korrekt, men den virker langt mere effektiv da du let kan sende hunden små signaler og tro mig hunden finder hurtigt ud af hvad det går ud på. Det der ofte tager uger at lære en hund med "almindeligt halsbånd" at gå pænt, kan læres på få dage med retrieverlinen hvis det gøres korrekt.

Jo man kan godt sige den fungerer som et kvælerhalsbånd ( i praksis).Den spænder hvis hunden trækker, netop derfor skal hunden bare finde ud af at det er ubehageligt at trække i snoren men behageligt at gå pænt. Ved denne metode har hunden ikke fokus på godbider og andet unødvendigt. den har fokus på at finde ud af hvordan du vil have den til at gå. Ergo ingen unødvendige sidehandlinger der misviser hunden = hurtigere resultat.

Tro mig jeg har set de mest vilde hunde lære at gå pænt på under 6 timers effektiv træning fordelt over 2 uger.

Alle hunde kan gå pænt de skal bare vide hvordan man gør og jeg vil mene at lineføring er første skridt der skal sidde 100% så er alt fremadrettet træning om evt. problemer med møde med andre hunde som her i indlægget og lignende væsentlig lettere. Men igen alle hundetrænere vil have forskellige meninger og der er altid flere løsninger på problemerne.

Den måde jeg træner på er at jeg prøver at sætte mig i hundens sted og tænker som hunden vil gøre, og det garanterer jeg er effektivt

• Jevaan
    Jevaan Tilmeldt:
    apr 2012

#16   10. maj 2013 Tak for uddybende svar Carsten.

Jeg har dog stor tillid til den dkk træner, der anbefalede grimen, og jeg har endnu ikke hørt et sagligt begrundet argument imod.

Men det lyder umiddelbart som om retrieverlinen kunne være en løsning for TS, indtil hun kan komme til træning, hvilket bliver svært før til efteråret.

• #17   10. maj 2013 Okaay tak for jeres mange svar.

Men må min hund så slet ikke hilse på andre hunde mens jeg træner hende eller har jeg misforstået noget?

Og denne retrieverlinen, hvordan bruges den?

• #18   10. maj 2013 Kan ikke rigtig se hvad/ hvordan jeg skulle træne med den der line ?

• #20   10. maj 2013 Jeg har samme problem og træner det meget i øjeblikket. Min hund ser alle hunde som nye legekammerater. Hun bliver helt opslugt og vild når vi skal passere den anden hund. Jeg har en ordenlig røvfuld godbidder med, og jeg belønner for alt positivt! Jeg oplever at hun nu ser mig som en man får beløninger af når man gør noget godt.
    Når vi møder andre hunde får jeg hende til at sitte og stiller mig foran hende. Jeg snakker og roser giver guffer, roser siger sjove lyde.. Når den anden hund er passeret siger jeg dyyyygtig og giver guf... Min hund hilser ikke på andre hunde da det vil forvirre hende... Held og lykke smiley

• #21   11. maj 2013 Fremgangsmåden vil altid være af forskellig holdning alt efter hvem man spørger.
    Spørger du mig om hunden må snakke med andre hunde mens man træner, så vil jeg sige nej. jeg mener man skal få hunden til at fokusere på træningen og ikke mindst på sin fører, uanset hvad der sker omkring hunden så skal den kun fokusere på dig. Først når dette sidder der 100% vil jeg tillade hunden (som en form for belønning) at komme over til den anden hund.

Retrieverlinen fungerer på den måde at hvis hunden trækker i linen så spænder den omkring halsen indtil hunden ikke trækker mere. Sætter man den helt oppe bag hunden kranie så har man bedre kontrol ved træning. Det e vigtigt man ikke misbruger linen da det så kun bliver værre. Hunden vil hurtigt lære at det er mest behageligt i løs snor ved din venstre fod. Så snart hunden trækker for at komme andet steds hen sender du hunden et "signal" med et enkelt ryk i linen ind mod dig selv. Når hunden går hvor den skal får den naturligvis ros. Tro mig den lærer hurtigt hvor det er behageligt at gå og det er på ingen måde ondt over for hunden. Når det grundlæggende sidder der kan du begynde at arbejde med hundens fokus på dig. Så snart den vender interessen væk fra dig går du et par skridt mod højre og giver hunden et kraftigt ryk i din retning så den finder ud af den skal følge dig. Det virker effektivt og hunden lærer hurtigt at holde fokus.

• #22   12. maj 2013 tror måde jeg vil bruge bliver nok hård træning.
    Men vil hunde lærer til sidst at gå stille og roligt over til andre hunde ?
    Hvis hun ikke må mens jeg træner hende ?
    Eller må hun aldrig hilse på andre hunde, når hun er i snor.?

• #24   14. maj 2013 Selvfølgelig må den hilse på andre hunde, men kun når du giver den lov. Det er vigtigt at hunden ved at det er dig der bestemmer. Fordi hunden har lyst til at komme over til den anden hund er det ikke ensbetydende med at den bare skal gøre det fordi den har lyst. Derfor mener jeg i første omgang ikke at du skal give den lov når i træner. Din hund skal trænes til at bevare fokus på dig og det er uanset hvad der sker rundt omkring den.
    Derfor er et faktisk rigtigt godt at træne hvor der er distraherende omgivelse, som feks. en hund på den anden side af vejen.
    En ting jeg selv har brugt er at dække hunden af i haven og lade børn spille fodbold rundt om hunden mens jeg får hunden til at fokusere på mig for at den til sidst fuldstændig ignorerer bolden. Det er lidt samme princip jeg vil hen i mod i dette tilfælde

• #25   16. maj 2013 okay mange tak for alle de gode svar. Føler jeg har fået mine spørgsmål besvaret smiley

• #26   16. maj 2013 Sascha

Selvfølgelig kan din hund hilse på andre, hun skal bare lære selvkontrol.

Når du møder en hund hun vil snakke med (trækker), så drej rundt med hende og bevæg dig væk. Samtidig med at du drejer rundt og har hendes opmærksomhed giver du hende en godbid. Og sådan kan du blive ved, til hun lærer at slappe af.
    Jeg ville nok aftale med nogen jeg kender at "mødes" og så træne dette, så har du selv større tålmodighed i situationen med din hund.

Rigtig god fornøjelse

Kommentér på:
Møde andre hunde.

Annonce