indkald og at stikke af.. indkald og at stikke af..
jeg ved der er en del råd omkring disse emner i forum har også læst en del..men de rammer bare ikke lige helt i plet i forhold til mit problem..så prøver lige at oprette dette spørgsmål
jeg har en rumænsk gadehund, den har boet på et internat i rumænien i ca 2 mdr , 3 uger hos en plejefamilie her i dk sammen med 14 andre hunde og har nu boet her hos mig i en måned.. jeg har også en ældre cairn terrier på 12 år. Den nye hund Lucca er ca 8-9 måneder.. de to hunde går fint sammen, deres samvær er mest at nu går vi stille rundt, gnaver ben eller sover..de er ikke aktive sammen, andet end på gåture..så meget stille og rolige....
mit problem er at hun ikke vil komme når jeg kalder...de første uger, kom hun modvilligt..idag tror hun at når jeg kalder så betyder det...nu stikker jeg sgu af..... jeg har gjort det at jeg har kaldt af hende når vi går på tur, leget med hende, hilst og sendt hende fri igen, givet guffer osv...så hun ikke forbinder det at komme med at komme i snor... men hun er ligeglad med guffer...og har først nu fundet ud af at lege med bold/reb....
Hvis jeg går på stranden hvor der er mennesketomt så tør jeg godt slippe hende...men hun kommer stadig ikke, jeg skal være meget kreativ...hoppe, danse, rulle mm og så kommer hun da også til sidst, eller bliver siddende til jeg kommer til hende..
hun har nu også herhjemme fået den ide at stikke af, så snart der er en sprække i døren suser hun afsted..hun kommer dog altid tilbage efter 5-10 min... der er rigtig træls, da hun løber ud til hestene og risikere spark... og vi bor så hun godt kunne få lang tid til at gå med at gå løs omkring, da vi bruger meget tid udenfor.. så det er træls hele tiden at skulle have hende i snor.. jeg har også prøvet at sætte hende i en lang tøjsnor udenfor, når vi er ude, så jeg kan få lavet noget, uden at skulle have hende på slæb i en snor..men hvis jeg går længere væk end snoren rækker eller hun kommer til at sidde fast omkring et træ..gnaver hun snoren over og tager sig en stikke af løbetur..
så god råd og ideer modtages gerne..
dec 2007
Følger: 64 Følgere: 61 Hunde: 1 Emner: 374 Svar: 2.731
Gør det at du køber en lang 10 meter som hun får på når hun skal være "fri". Dette gør at du stadig har kontrol og at hunden føler at den har et godt stort område at bevæge sig rundt på.
Lav træning hvor du går rundt med hende i den lange line og hver gang hunden tager kontakt til dig roser du enten med ord, klap, guffer eller leg. Hvis hunden løber for langt væk fra dig, vender du dig om og går modsatte vej. Hvis hunden har tendens til at spæne væk fra dig, så brug for guds skyld en sele til træningen så hunden ikke får en nakke skade. Blive ved med at være i bevægelse og ros hunden for hver kontakt den gør.
Lav denne træning både på gå turer, i haven, på stranden og hjemme.
feb 2012
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 3 Emner: 5 Svar: 44
jeg slipper hende kun på stranden når vi er alene..ellers er hun i snor.. men det virker somom at når hun så ser sit snit til at komme fri.. f eks gnaver snoren over eller snor sig ud af halsbåndet når hun er herhjemme ( nu har hun også sele på i haven ) ..så suser hun afsted.. hvor hun i starten blev i nærheden og kom hen til os...
hmm det jeg prøver på at skrive er at efter jeg er begyndt at holde hende i snor, så er problemet blevet større, når hun endelig er fri..
men jeg må prøve i en periode kun at lufte hende i snor også på stranden...
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1467 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 30 Svar: 30.149
maj 2011
Følger: 11 Følgere: 10 Hunde: 4 Emner: 111 Svar: 3.109
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 53 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 31.064
Happy, som "min" hund hed, var ikke bange for mennesker på nogen måde, og han syntes absolut det var fedt at ligge og putte med mig i sofaen osv.
Men man skulle så absolut ikke slippe ham udenfor, for der kunne gå timer før man så ham igen -hvis han da overhovedet kom igen. Han havde gået sammen med sine kuldsøskende, og var langt mere knyttet til dem/andre hunde end til mennesker og selv uden valget om kontakt med en anden hund, fandt han det mere interessant at være på opdagelse selv, end sammen med et menneske.
Og så kunne jeg altså kalde og sige som en kiks det var ham ret ligegyldigt;o)
og her var løsningen altså snor på overalt og altid, indtil han så knyttede sig så meget til min egen hund, at han (på privat grund) kunne være løs sammen med hende, for så fulgte han med når hun blev kaldt hjem.
Hos hans nuværende ejer, ved jeg at det har taget nogen tid og meget arbejde at lære ham at der faktisk er gevinst ved at være sammen med hans mennesker, men han har da fået det lært.
Jeg ved self ikke om det er det samme for din hund som for Happy -men med hans baggrund KUNNE det jo være at det osse handlede om manglende tilknytning til mennesker.
Og der ville jeg så starte med, som de andre siger, hele tiden at have snor på. Men yderligere ville jeg osse finde ud af hvad HUN opfatter som belønning. For bare fordi DU mener at det må være sjovt at lege med bold, få en kiks e.l. er det ikke sikkert HUN opfatter det som en fed belønning. Det kan være du er ude i at det er federe at blive kradset bag øret, komme indenfor/udenfor,tumle rundt på jorden sammen med dig eller hvad det nu måtte være, og så er det jo sådn noget man må hive frem når hun er dygtig.
Og så tænker jeg lidt: hvor meget træner i med hende? Her tænker jeg ikke specifik indkaldstræning, men helt almindelig træning af kontakt, plads, sit osv.
Træning (hvis det da foregår på en god måde for hunden) kan jo knytte stærke bånd mellem hund og fører og derigennem kan det osse blive nemmere at få indkaldet på plads
aug 2011
Følger: 4 Følgere: 3 Hunde: 1 Emner: 83 Svar: 473
dec 2007
Følger: 64 Følgere: 61 Hunde: 1 Emner: 374 Svar: 2.731
Man ignorere dårlig adfærd/adfærd man ikke ønsker og roser for ønsket adfærd.
mar 2008
Følger: 15 Følgere: 15 Hunde: 3 Emner: 44 Svar: 2.201
feb 2012
og jeg tror du har ret Michelle...Lucca er den sødeste og kærligste hund både overfor mennesker og andre dyr...men nok allermest sig selv nærmest og så elsker hun at løbe..ikke bare småløbe, men virkelig give den gas...
Vi træner almindelig lydighed, sit, dæk, stå, vent, bliv.... og så prøver jeg at strø hendes foder ude på plænen eller gemme det i huset..men hun er ret ligeglad med mad..det kommer så alt for tit den gamle hund til gode..og det har hun ikke brug for
men tror jeg vil prøve at gå spor med hende, hun virker somom hun er ret glad for at bruge sin næse, hvis vi feks går samme vej tilbage fra ture, går hun spor hjemad..
men jeg har også svært ved at finde ud af hvad den bedste belønning til hende er.. mad siger hende ikke meget, bold eller andet legetøj...hmm der har jeg ikke lige fundet det hun synes er sjovest...kæl og fjollen er vist det bedste pt.og så at få lov til virkelig at give den gas...tror hun har nogle greyhound aner!!!
feb 2012
og jeg vil også sige at man kan have dårlige erfaringer med danske hunde..min forrige hund måtte jeg aflive pga dårlig psyke..(lang og meget træls historie, med hundepsykolog og konsulenter og dyrlæger indover)
så mon ikke det handler om at finde ud af hvilken hund man passer sammen med og så se sig rigtig godt for inden man køber.. jeg er selv en af de typer som har svært ved at tage rundt og se flere kuld, da jeg falder i svime over alle hvalpe og desværre også har et hjælpegen..så jeg tror jeg kan redde verden.
men jeg vil ikke starte en debat om for eller imod gadehunde, bare lige give dig respons.. og så håber jeg folk vil holde sig til tråden problem.... selvom jeg selv havde svært ved det... ha ha ( vi kunne oprette en tråd om gadehunde?)
feb 2012
feb 2012
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 53 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 31.064
Min gamle tæve var heller ikke et madøre. Når jeg var til træning med hende, foregik det med rå lever (og ja, det er super klamt at stikke hænderne i en pose med sådan noget *G*) og det virkede.
På ture o.l. kunne belønning såmænd være ting som at hun fik lov at grave et hul (hun elskede at grave, men måtte ikke i haven -så når vi var et sted hvor det ikke kunne genere, syntes hun det var en fed belønning.
Reiki synes mad er fantastisk, men han gider ikke lege med bolde o.l. Når jeg gerne vil bruge belønning der giver lidt fart og energi (altså der hvor jeg ved Gaia ville have brugt en bold), får han lov at hoppe op å en balje, en skammel e.l. Det synes HAN nemlig er en fed belønning -og samtidig er det jo så udemærket som afstandbelønning. Istedet for at lægge en bold ud, sætter jeg en skammel, Reiki udfører øvelsen og får så fri til at drøne hen og hoppe op på de.
-spørg mig ikke hvorfor han synes det er fedt, men det gør han, og så kan det bruges som belønning.
Så tænk lidt kreativt -måske en belønning for din hund, kan være at få lov at løbe en tur, såfremt arealet giver mulighed for det (det dur jo ikke at slippe kræet, og så vente 2 timer på at kunne træne videre;o))
indkald og at stikke af..