{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
836 visninger | Oprettet:

Stambogsførende klubber - katte? {{forumTopicSubject}}

Ja, ja, jeg ved godt at det er et hundeforum, men nu er jeg ikke medlem på katte-galleri og jeg har brug for en katte køb for-dummies (=crazy dog person).

Jeg er på jagt efter en kat nr 2. I forvejen har vi en sød blandingskat, som vi har arvet efter en kollega. Egentlig skulle hun være musefanger på gården, men hun er endnu ikke kommet ud og hun er så sød, at vi er bange for at der sker noget med hende eller hun bliver mobbet og/eller sex-chikaneret af de kæmpestore, brovtne hankatte naboerne har. Så nu er hun indekat og det trives hun fint med. Hun var i pension i julen og der var hun sammen med andre katte og meget kattesocial, så hun skal da have en katteven.

Jeg er forelsket i abysinieren, men det kan godt være det bliver somali, for min mand er til pels.
Nu prøver jeg så at finde sådan et kattedyr, men når man er vant til hunde, er det lidt en jungle. Jeg finder forkortelser som TICA, FiFe, DARAK, JYRAK mfl og jeg kan ikke helt finde ud af om det svarer til DKK, DRU DDH og hvad de ellers hedder i hundeverdenen.

Hvad skal man gå efter? Hvor vigtigt er det, at undersøge sygdomme og den slags i katteverden (hvis man ikke skal have en kæmpe main coon eller lign.)?
Og hvis der er nogen af jer, som kender en aby-opdrætter, som jeg bare SKAL kende til , så sig endelig også til.

Her er vores søde Fifi

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Stambogsførende klubber - katte?
  • #3   28. jan 2018 Og selvfølgeligt er det vigtigt, at den enkelte race er testet for det, den skal testes for. smiley

• #4   28. jan 2018 Tak, det var lige den info jeg havde brug for smiley
    Jeg arbejder videre med projekt kat nr 2!

• #7   28. jan 2018 Katten bliver indekat og jeg overvejer at købe en af de utallige voksne kastrerede katte, der findes derude.

Painted: Det er også hvad jeg er kommet frem til ved at studere forskellige katteforums og opdrættere. Jeg forstår det ikke rigtig, man skal nærmest have en PhD i katteavl og være gode venner med Gud og hver mand for at få lov at købe en fertil kat. Mine katte skal alligevel kastreres og bare være kælekatte, så det betyder ikke noget for mig.

• #8   28. jan 2018 Lens: jeg troede aby var mere han af kattenes tyske jagtterrier: sød, kælen, hengiven, aktiv, smart og røvirriterende.
    Mens siameser/orientaler var borderen som en ekstremt aktiv og all over the place kat?
    Jeg kan også læse mig frem til at somalien er en smule mere afdæmpet end aby'en. Jeg har en bekendt der har begge. Må lige spørge hende om det kan passe.

• #10   28. jan 2018 Det vil sige, at min datter, som leder efter en Blue Russian, godt kan glemme alt om det, hvis den skal være udekat?

• #12   28. jan 2018 Der er desværre bare ikke så mange, så de jo "næsten" bestemme "alt".

• #14   28. jan 2018 Jeg sidder faktisk i Rom og kigger på opdrættere og salgsannoncer smiley
    Men det er heller ikke en stor race hernede, og stort set alle opdrætterne bor i Norditalien, så her er det også lidt op af bakke.

• #15   28. jan 2018 Painted, der er flere løb i åen eller sagt på en anden måde, der er en del opdrættere af Ragdoll, så det er blot at lede efter en, der ikke har så mange restriktioner. smiley Evt. importere en fra udlandet.

Randi, der laves så meget avl på kryds og tværs med stambogsførte, fertile katte, så derfor er vi opdrættere nødt til at sikre vores katte ved kun at sælge fertile ud til andre registrerede opdrættere. Der opdrættes færre og færre racekatte, for der laves så mange wannabe-efterligninger, som sælges fertile for sølle 1000 kroner mindre, end hvad vi opdrættere sælger killinger for med hele pakken.

Jeg er så en af de "skøre" opdrættere, der kun sælger neutraliseret afkom og ikke til friløb. Der er desværre nogle af mine killinger, der er endt under en bil eller er blevet stjålet. smiley

• #16   28. jan 2018 Det forstår jeg godt Susanne. Jeg synes bestemt at man helt selv må vælge hvem man vil sælge til og jeg kan godt forstå, hvis man vil sikre sine killinger et godt og sikkert liv.
    Men det er bare meget anderledes end i hundeverden, sikkert fordi det er mere besværligt at have en fertil kat i forhold til en fertil hund.
    Nu er jeg ikke interesseret, hverken i avl eller fritløbende kat, så jeg får sikkert ikke problemer med at finde den rigtige kat, men jeg undrer mig bare.
    Hvis man kigger i den blå avis er der masser af ikke stambogsførte "race"-killinger til salg, så jeg kan godt forstå at nogen vælger at avle uden stambog, da det virker helt umuligt at få fat i en fertil kat. Som sagt, jeg skal ikke avle katte, så det er ikke vigtigt for mig.

• #17   28. jan 2018 Fertile katte er nogle svin. Rent ud sagt. Og det gælder både han- og hunkatte. En hunkat kan i værste fald komme i konstant løbetid, og p-piller er ikke specielt sunde. Gentagne løbetider hos hunkat kan også resultere i underlivsinfektion. Den bedste kat er nu engang en kastrat. smiley

Desuden stresser fertile katte en hel del. Også hankattene.

Stresser en hanhund meget, når tæver er i løb, kastereres den jo også. smiley

Og Randi, det er slet slet ikke umuligt at få fat på en fertil kat. Bestil stamnavn, og så kører det. smiley Jeg skal gerne hjælpe en ny opdrætter igang - jo flere jo bedre. smiley

• #19   28. jan 2018 Vores tisser i hundekurve, kattesenge og foran kattebakkerne. smiley

• #20   28. jan 2018 Ved katte er det mit indtryk at man i højere grad end ved hunde sælger til varierende priser, og fertile katte til avl og udstilling ligger på en ganske anden pris end kælekatte, der normalt vil være neutraliserede.

Og skal man ikke bruge et kat til avl, er det efter min mening det eneste rigtigt overfor katten at få den neutraliseret. Katte er styret af deres hormoner på et helt andet niveau end hunde er, og det gælder især de mere elegante racer som f.eks. aby og somali. Er vi ude i briter og persere, så er de ofte mere afdæmpede.

Jeg har haft somali. Og selv om mine var blide og ikke alt for hyper katte, så er det bestemt ikke nødvendigvis tilfældet. De kan godt være både meget livlige og have en stærk vilje. Og eftersom det er tilladt at parre aby og somali, så er der ikke nødvendigvis en kæmpe forskel på temperamentet.

Men begge del er både smukke og lækre katte. Jeg er så til pels, så jeg foretrækker somalien, men det er smag og behag.

profilbillede
  • #21   28. jan 2018 Måske er persere anderledes skruet sammen oveni hovedet for jeg har haft fertile han- og hunkatte, og aldrig været ude for de har været urenlige...

• #23   28. jan 2018 Annelise, en der har købt to kastrater hos mig, hun har stadig sin gamle fertile Perser hankat gående. Han har aldrig strintet eller været urenlig.

Min fertile MCO hankat vandede mine gardiner med 8 måneder i stor stil, så han kom i sin egen bolig. Det er sku for klamt. smiley

Min NFO hankat var iøvrigt så ulækker, at han sad på toppen af sin kattebakke og markerede, så hele toppen var klistret ind. Så han endte med en åben bakke. smiley

Kommentér på:
Stambogsførende klubber - katte?

Annonce