Stambog, i div. klubber {{forumTopicSubject}}
Jeg synes at det er skrammende, at bare i DK er der 5 forskellige stambogsførende klubber/foreninger.
Nogle af disse klubber overholder ikke de krav der bliver sat til standarden, men laver deres egen regler, så der faktisk bliver avlet på fejl og mangler, det er skarmmende, at man ikke overholder de retninglinjer der er blev lavet omkring standarden.
Standarden er fastsat af: Fédération Cynologique Internationale FCI
Her er der forskllig er kennelklubber.
Federación Canina Internacional (F.C.I.)
Dansk Racehunde Club (DRC)
Danske Hundeejeres Landsforening (HHL)
Dansk Racehunde Union (DRU)
Dansk Deutsche Kennel Club (DDKC)
Continental Kennel Club (CKC) Denne klub er ikke godkendt.
Fédération Cynologique Internationale F.C.I
international hundeorganisation, stiftet i 1911. Kennelklubber fra store dele af verden, pt. er 84 lande bl.a. Dansk Kennel Klub, er tilsluttet FCI. Organisationen fastsætter standarder for de enkelte racer og godkender nye racer.
Dansk Kennel Klub (DKK) Medlem af Fédération Cynologique Internationale F.C.I
Canadian Kennel Klub (CKC) denne klub er ikke medlem af Fédération Cynologique Internationale F.C.I men har et samarbejde.
Der er bla. nogen klubber som kun bruger forkortelsen F.C.I - her skal man være opmærksom på, at det er den rigtige F.C.I organisation.
Og alle kan faktisk sætte sig ned og oprette en sådan stambogsførende forening, skrammende.
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.354
mar 2006
Følger: 40 Følgere: 38 Hunde: 5 Emner: 145 Svar: 863
Og synes de har styr på tingene
jan 2006
Følger: 17 Følgere: 18 Hunde: 1 Emner: 606 Svar: 6.691
Ved ikke om jeg har glemt den, men den godkener og avler også uden for standarden.
mar 2006
nå men jeg er jo i den klub og selvom jeg er det og klubben ikke forlanger det for min race så er de øjenslyst og patella testet.
og mine schæfere er hd-ad fotgraferet inden avl.
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
En anden lille kommentar - der er klubber uden for FCI, som laver et fint stykke arbejde. Der er flere racer, der er velbeskrevet, men som endnu ikke er under FCI.
Jeg vil jo mene, at det at "importere" en race (og dermed en racestandard) må være et samarbejde mellem den klub, der har beskrevet og fremavlet racen og den klub, der ønsker at optage den i egen forening.
okt 2006
Følger: 60 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 14.015
DKK, DRU, DHL, DDH, DRC, DDKC, CKC, DJR, DSHK...
mar 2006
Siger ikke i skære alle over en kam- men mange gør det!
Jeg vil så sige at jeg aldrig vil have noget at gøre med DRU,DDKC, DHL
mar 2006
Følger: 18 Følgere: 19 Hunde: 6 Emner: 36 Svar: 1.188
dec 2007
Følger: 12 Følgere: 11 Hunde: 1 Emner: 8 Svar: 771
Den engelske KC er helt for sig selv. De hører ikke under nogen hovedorganisation.
aug 2006
Og det er nok for mig.
Så vidt jeg ved, er DKK den eneste, der holder sig inden for FCI-standarden her i landet, når det kommer til min race.
Det handler også om, om man har mulighed for at søge oplysninger på hundene så man kan lave forebyggende arbejde - og også her er DKK de eneste, der har noget at tilbyde.
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.354
aug 2007
Følger: 51 Følgere: 50 Emner: 376 Svar: 3.645
Hvad nu hvis der kun fantes et bilmærke i verden?
Hvad hvis man kun kunne gå i salling og købe ind?
Man har en frihed, det er det man i andre lande ikke har, der har de til gengæld diktatur.
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 417 Svar: 31.391
Jeg finder det lidt underligt, at mange klubber fortæller at de bruger FCI's standarder, når det jo ikke helt er tilfældet, da der alligevel godkendes ting som er fejl ifølge FCI-standarderne.
-så kunne de vel ligeså godt lave deres egne;o)
Jeg ved ikke om jeg ligefrem synes det er skræmmende at der er forskellige klubber -som citronmåne osse påpeger, så er der vel ikke noget galt i at man har noget at vælge imellem.
-det står jo enhver frit for at vælge den klub man mener passer bedst til ens behov.
Dog synes jeg det er skræmmende at der SLET ikke er nogen krav til, hvad der skal opfyldes for at starte sådan en klub. For der er dælme nogen som i mine øjne ikke er klubber, men som bare er fru jensen der ikke vil sætte hendes eget navn som stempel på hendes hjemmelavede stamtavle, og derfor har lavet en "klub"
mar 2006
Følger: 18 Følgere: 19 Hunde: 6 Emner: 36 Svar: 1.188
Fordi noget er størst og har flest medlemmer - så er det ikke nødvendigvis det bedste for alle....
aug 2006
Men det er ikke de seriøse i de små klubber, der er problemet, problemet er, at der er plads til de useriøse i de små klubber.
jan 2007
Så kan man self søge til udlandet, men det finder mange "hobby-opdrættere" for besværligt, og derfor går man på kompromis, og bruger mindre egnet avlsmateriale.
Derudover mener jeg ikke det er nok at en håndfuld opdrættere indenfor en race gør et godt stykke arbejde (for self er der da gode opdrættere i andre klubber end DKK). Hvad med alle de andre? Der burde være krav fra klubben om at visse ting skal være i orden.
-det er der flere af de små klubber der er blevet klar over, og derfor kan jeg da se at flere og flere klubber stille krav. Det synes jeg bestemt er en positiv udvikling.
Men samtidig ser jeg osse flere af de små klubber holde hånden over nogen af landets største og mest kendte hvalpefabrikker. Og det synes jeg er et problem.
At der findes dårlige opdrættere i alle klubber, er jeg ikke i tvivl om. Men når man holder hånden over dem i selv ganske alvorlige klagesager, fordi de udgør en af de største indtjeningskilder, så synes jeg der er et problem.
jan 2007
Nu går jeg osse næsten udfra at klubben trods alt har et vist antal JRT'er, når nu klubben kun er for dem.
Jeg ser problemet ved min race i nogen af de andre klubber. Her bliver de samme hunde brugt meget meget tit, fordi der jo kun er ganske få at vælge imellem. Og det er da osse meget fint her og nu.
-men hvad med om 2-5-10 år når stort set alle afkom er i familie med hinanden:o/
Jeg ved at andre osse er ramlet i problemet og har måttet skifte klub, fordi der ved deres race, kun har været en håndfuld hanhunde at vælge imellem til deres tæve. Og hvis den håndfuld hanner bliver brugt på alle racens tæver (med de få undtagelser hvor der tages til udlandet), så er man ossei problemer når hvalpene fra nu, er blevet gamle nok til at indgå i avl.
jan 2007
I så fald er det jo en af de ting jeg ville mangle i DKK hvis jeg havde din race.
Stambog, i div. klubber