10.484 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 24 Svar

Vred om på min ankel Vred om på min ankel

Tirsdag d. 24 vred jeg godt og grundigt om på min ankel. Var i røntgen dagen efter og der var ikke noget brækket. Mine ledbånd har nok fået sig et ordenligt ryg.
Jeg er sygemeldt da jeg arbejder som handicap ledsager og går MANGE kilometer hver dag. Nu er jeg bare i tvivl om hvor længe jeg skal være hjemme. Lægerne har ikke givet noget bud.
Som i ser er den stadig noget hævet

Smider et billede mere ind hvor jeg har været afsted og handle lidt. Jeg kan gå med let til meget halt smiley

Nogle der har et bud på hvor længe det vil være bedst at blive hjemme?

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler
Slå lyden til
00:00
/
01:14
LIVE

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Her er pukkelhvalen skyllet op

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Træer og buske dækket af silke

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Har Du Været Der - Historien Om Verdens Første Nationalpark!

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Empty a pond, remove the fishes and stones around it. 4.500 kr.
  • Brusearmatur 1.000 kr.
  • Montering af stikkontakter til hvidevarer 1.650 kr.
  • Udskiftning af 6 fliser i et toilet. Budget 1500,- 1.500 kr.
  • Rengøring, klipning, oprydning mv af lille gårdhave 1.780 kr.
  • Lagt fliser 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Vred om på min ankel
  • #1   30. okt 2017 efter jeg havde været afsted i et par timer

profilbillede
  • #5   30. okt 2017 Fik et rul på bind med fra skadestuen, men synes min fod hæver mere med det på. Havde overvejet at få fat i et fra matas eller apoteket.

Synes det er så svært, for jeg elsker mit job, og det er så kedeligt bare at sidde her. Men jeg er selvfølgelig bange for at lave mere ballade i anklen som jeg så får følger af

• #6   30. okt 2017 Åh det lyder af længe Jeanette smiley

• #7   30. okt 2017 Du skal købe to lange elastikbind til en start. Første bind starter du med at lægge lige hvor tæerne begynder, og så lægger du op ad benet. Bindet skal være tilpas stramt, men ikke så tæerne bliver blå. Du skal bruge to bind, for bindene skal lægges fra tæerne og op til knæhasen.

Det gør skide ondt de første 8-10 timer, men efter 24 timer vil hævelsen næsten være væk.

Og så skal du købe et elastikbind på apoteket, som du skal bruge 24/7 den næste måneds tid. Det støtter anklen, men forhindrer også at den hæver op. Husk at måle efter, så du får den rigtige størrelse.

https://www.med24.dk/slank-og-fitness/sport-og-fitness/stoettebind/futuro-classic-ankelstoette-ankelbandage-flere-stoerrelser?dfw_tracker=26995-1096&gclid=EAIaIQobChMI1uXjiumX1wIVwW4bCh25dQStEAQYHCABEgL1cfD_BwE

Fordelen ved at det er sket på denne tid af året er, at det er nemt at sørge for at gå i støvler der dækker anklen det næste halve års tid.

Jeg har præsteret at rykke ledbånd over i samme ankel to gange, senest forrige sommer smiley

• #8   30. okt 2017 Tak for super god beskrivelse smiley
    Du skriver " Det gør skide ondt de første 8-10 timer, men efter 24 timer vil hævelsen næsten være væk. "

Er det efter man begynder at bruge bindet?

• #9   30. okt 2017 Og ved du hvornår det vil være klogt at begynde med at arbejde igen smiley ?

• #11   30. okt 2017 Virker det her bind lige så godt ?
    https://www.matas.dk/matas-sportscare-pro-neopren-ankelbind-l

• Dea
    Dea Tilmeldt:
    jul 2015

Følger: 2 Svar: 204
    #14   30. okt 2017 Jeg siger bare at du skal passe godt på din ankel. Jeg faldt ned af en trappe og vred om på min for flere år siden. Det har senere vist sig at jeg har et knogleødem somewhere i den fod / ankel. I hvert fald hæver den stadig op flere år efter. Bilkørsel kan være monster smerterfuldt (det er speederfoden der har det skidt) og jeg har til dagligt et neoprenbind på for at tage det værste af hævelsen og kan slet ikke fungere uden.
    I dag har jeg ikke gået på den nævneværdigt, men fordi jeg kørte langt i bil i går gør det ondt bare jeg sidder med den nedaf.

I sin tid snørrede jeg bare min godt ind med en støtteting med metal-stivere for at undgå at jeg vred om og fortsatte som jeg hidtil havde gjort. Det var edermanme dumt set i bagklogskabens lys, for den bliver ved med at give problemer. Måske noget kunne have været undgået med krykker og ro mere end en halv time efter slaget. Det er svært at sige, i hvert fald.

Når du har et job med så meget fysisk aktivitet og ståen og gåen synes jeg helt sikkert du skal vente ( i hvert fald 14 dage når den hæver så voldsomt) med at tage på arbejde selvom det er pisse frustrerende.

• #15   30. okt 2017 Jeg ville kontakte lægen igen og bede om at få en prognose på hvor længe du skal holde dig i ro/hjemme.
    Jeg er 'fumlefodet' og hypermobil i mine ankler. Jeg har haft sådan en ankel 'tusindvis' af gange. Det tager altså 14 dage før sådan er nogenlunde OK igen. Jeg har lidt for tit bare holdt den i ro i et par dage og så ellers bare rendt videre. Det har medført at jeg nu iflg fys'en overhovedet ikke har noget sideværts støtte fra ledbånd i specielt min højre fod = så vrider man bare endnu mere om. Og surprise det gør stadig mega ondt selvom ledbåndene er nærmest ikke eksisterende smiley
    Så sørg endelig for ikke at komme for tidligt igang med sådan en ankel.

• #16   30. okt 2017 Det fra Matas kan ikke strammes ind, som det fra Futuro kan. Men det fra Futuro kan købes i Matas også.

At lægge en kompressionsforbinding fjerner væsken/hævelsen, og det er det der gør ondt, altså de første 8-10 timer efter forbindingen er lagt.

Jeg var så heldig at lave stuntet på 2. feriedag i min sommerferie, men efter 3 uger kunne jeg sagtens gå på arbejde. Jeg luftede hunde efter et par dage, da in eksmand skulle på tjenesterejse. De første par dage havde jeg krykker til at komme rundt.

Hvis du har meget stående/gående arbejde, vil jeg tro at du skal sygemeldes i et par uger smiley

• #18   30. okt 2017 Jeg fik min ankel afled i en fejlslået glidende tackling i en vigtig fodboldkamp i haveforeningen. VORES VEJ SKULLE VINDE! Nå, jeg sygemeldte mig ikke, for var daværende souschef i Fakta - jeg satte mig bare i kassen og humpede rundt. Det er 5 år siden i dag, og jeg har stadig "glæde" af min ankel. Havde det været anderledes hvis jeg havde været sygemeldt? Sandsynligvis.

Op med anklen, drop is (det er for sent), og RO RO RO! Umiddelbart synes jeg de første dage, at du skal få en anden til at handle og bruge rema1000s app til at bringe ud. Jo mere ro, jo hurtigere er du oppe at gå igen.

Jeg vil anbefale at gå i støvler det næste stykke tid, og undgå skovbunden. Den er dum og utilregnelig.

Du skal have fat i hjælp med genoptræning. Jeg fik træningsskema med bl.a. det der "gyngende cirkelbræt" - det hjalp mig meget men jeg kender ikke forskellen på vores skader, og tør slet ikke rådgive om det hjælper for dig.

Det er en møj skade, men med rette hjælp behøver den ikke være til gene om et par måneder.

• #20   30. okt 2017 Ro med ro på, og op med anklen op over hjertehøjden. Aller bedst ville jo nærmest være hvis du havde et par krykker. Du skal ikke arbejde i et godt stykke tid. Pas på dine ankler - dette kommer fra en med stivgjorte ankler.

God bedring.

• #21   30. okt 2017 Tusind tak for alt jeres hjælp.
    Jeg fik ingen beskeder fra egen læge eller skadestuen. Fik besked på at jeg skulle stoppe ved smertegrænsen.
    Benet og været i vejret siden det skete og med is de første døgn. Så har gjort hvad jeg fik besked på.

Jeg arbejder som ledsager så alt foregår ud af huset, altså mange kilometer om dagen også. Har talt med kontoret og de tog heldigvis beslutningen for mig at jeg bliver hjemme denne uge og så kan vi tales ved igen.

Jeg har fået indkøbt en fast forbinding og kan mærke at den giver lidt ro smiley

• #22   30. okt 2017 Det kan tage en krig. Og jo mere du overbelaster nu, jo længere tid tager det og jo højere er risikoen for permanente problemer.

• #23   30. okt 2017 Jeg må tage mig sammen. Det er godt nok svært når man er vant til at gå hele tiden og være hvor der sker en masse. Hold op hvor er det kedeligt smiley

• #24   30. okt 2017 Du skal give den ro, selvom det er røvkedeligt. Da jeg var nyopereret måtte jeg sådan set ikke gå i 3 måneder, så jeg kender til det! Men hellere det, end at lave permanente skader. Har du ikke et eller andet du kan lave mens du sidder ned?

• #25   30. okt 2017 Jeg er ikke den mest kreative person smiley Men jeg må tage mig sammen til at læse lidt og se noget tv. Men det er så også det smiley

• #26   30. okt 2017 Man kan blive helt god til at hinke smiley smiley

• #27   30. okt 2017 Haha Har heldigvis et par krykker til at ligge fra jeg engang fik en fibersprængning i låret smiley

• #28   30. okt 2017 Ville gerne smide min playstation og mine spil efter dig, men dem har jeg lidt for kært smiley

• #29   30. okt 2017 Det var også sødt af dig :). Tror faktisk jeg har en gammel en til at stå et sted, men det er slet ikke mig :). Jeg er vant til at bruge min krop og være i gang, det er nok mere derfor det er for svært at sidde på bagdelen smiley

• #30   30. okt 2017 Jeg vil anbefale serier. Der er fx lige afsluttet den nye sæson af Rita hvis du er til dansk, nogle mangler stadig den sidste sæson af Game of Thrones og der var release i forgårs på netflix' egne, ret gode, stranger things. Jeg har personligt ikke fået startet på sæson 2 endnu, for jeg skal lige afslutte Person of Interest

• #31   30. okt 2017 Ja det kunne være at det var serier jeg skulle forsøge mig med :). Der kan ikke ske noget ved at forsøge

• Dea
    Dea Tilmeldt:
    jul 2015

Følger: 2 Svar: 204
    #32   31. okt 2017 Hvis du gerne vil være fysisk aktivt er der muligheden for styrketræning derhjemme på en yogamåtte hvor du ikke står op. Mavebøjninger og hælsænk kan du i hvert fald lave uden at belaste anklen smiley Tænker også at udstrækning hvor du ikke står op for ryg og arme kunne være en idé. Krykker bliver man så stiv og øm af smiley

Ellers så er det vidst chancen for at komme igang med en ny hobby. Nanowrimo starter i morgen (skriv en lille roman på en måned), hvis du synes sådan noget kunne være sjovt. smiley

Kommentér på:
Vred om på min ankel

Annonce