{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.677 visninger | Oprettet:

Naja J
Naja J
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 28

Giv en hånd til bosniske gadehunde! :-) {{forumTopicSubject}}

Friends of baltazar- Bosniske gadehunde
! ??
Hvor mange sidder derude med et ønske om at gøre en KÆMPE forskel uden at skulle gøre ret meget???
Jeg vil gerne starte en indsamlingsmål til fordel for gadehundene i Bosnien!!??
Vi har en helt fantastisk gruppe frivillige i Danmark og Bosnien som gør alt hvad de kan for at rede hunde som ikke har de samme vilkår som de har her hjemme.

Jeg henter gerne i en radius af 15-20 km fra Herning eller omkring Vildbjerg eller Viborg.
Hvis det handler om flere ting køre jeg også gerne længere!!??
Alle tingene bliver sendt afsted til de hunde som venter på at kunne komme til Danmark.
Kig skuffer og skabe igennem og se om ikke i kan finde lidt at give til hundene!!!
Giv et like eller del siden til fordel for hundene:
https://www.facebook.com/bosniskegadehunde

Det er også en mulighed at sende penge via mobilpay eller konto nr, se på Facebook siden. smiley

ALT har interesse bla
Brugte og slidte såvel som nye
Tæpper
Lagner
Håndklæder
Ormekur
Loppemiddel
Godbidder
Foder
Seler
Halsbånd
Snor
Skåle
Osv osv

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Giv en hånd til bosniske gadehunde! :-)
  • #1   25. jul 2015 Vil gerne hjælpe hundene der er i Bosnien i stedet for at "redde" dem hjem til Danmark smiley Ormekur er nok lidt svært men fint at samle tæpper, kurve og lignende. Har desværre ikke noget i overskud lige nu smiley

• #2   25. jul 2015 Jeg nægter at støtte, at de hiver hunde herop med adfærdsproblemer og sygdomme, som vi slet ikke har i dk.

Hjælp dem hvor de er, og hjælp de hunde som er på internater i dk.

• #3   25. jul 2015 Ja det kunne selvfølgelig også siges direkte smiley

• Naja J
    Naja J Tilmeldt:
    jul 2015

#5   25. jul 2015 Louise: Det var en yderst hård kommentar.
    Har du nogle beviser på at der er sådan det er? Eller er det bare noget du tror?

Jeg kan med glæde fortælle at alle os med gadehunde er lykkelige for at få muligheden for at hjælpe et andet dyr.
    I Danmark laver vi bevist flere hunde for at tjene penge, disse hunde kan man virkelig rede, ikke nødvendigvis ved at tage dem til Danmark, men også ved at give dem ting, så som tæpper, legetøj og mad. smiley

• Naja J
    Naja J Tilmeldt:
    jul 2015

#6   25. jul 2015 Funke: Tak for det, tanken tæller også for os smiley

• #7   25. jul 2015 http://www.hunden.dk/Hunde-nyheder/SeNyhed/?ID=846
    Blandt andet.

Vi vil også HJERTENS gerne hjælpe et andet dyr. Bare helst i deres hjemland, for hvis vi trækker alle de gadehunde vi kan til Danmark, hvordan tror du så lige forholdene for hundene i hjemlandet bliver, hvis de bare kan blive sendt til Danmark?

• Naja J
    Naja J Tilmeldt:
    jul 2015

#9   25. jul 2015 Dejligt at i vil hjælpe dem der hvor de er, og det er jo præcis det jeg gør, tingene bliver jo altså sendt til Bosnien, og ingen hunde kommer til dk uden allerede at have en fast familie smiley

• #10   25. jul 2015 Ja.. Der har været undersøgelser.. den sidste fra Norge mener jeg, at netop gadehunde slæber sygdomme med, og hvorfor skal de hives herop... De må da kunne hjælpes i deres eget land.

Der er flere gadehunde, hvor jeg bor... hver og en med adfærdsproblemer og en der mangler et forben.. fordi en hund med kun et forben SKAL jo leve.. selvom alle ved at den nok burde have haft fred... og det er også blevet så hipt at hive gadehunde herop.. for hvorfor ikke hjælpe en internathund i dk.. Det er nok bare for leverpostej.

• #11   25. jul 2015 Og der var link.. uanset familie burde de blive i Bosnien!!

• #13   25. jul 2015 Det handler ikke om, hvorvidt de har en fast familie eller ej. Jeg vil ikke sende ting til Bosnien hvis det bare bliver sendt til de hunde, der alligevel skal slæbes til Danmark. Nej, så vil jeg hellere gøre en indsats for rent faktisk at forbedre forholdene for gadehundene i Bosnien smiley

• Naja J
    Naja J Tilmeldt:
    jul 2015

#14   25. jul 2015 Nu er der jo stor forskel på om du tager hunden til Danmark også der efter behandler den for sygedomme. Vores team er tilkoblet en meget anderkendt og dygtig dyrelæge, som behandler alle hundene inden de kommer til DK smiley

• #16   25. jul 2015 Jep det siger de hver gang, og sjovt nok slæber de stadig sygdomme med herop, som hunde aldrig har døjet med før.

Hjælp dem i deres hjemland eller drop det... Der er i forvejen rigeligt af hunde, som har brug for hjælp og de er allerede i dk.

• Naja J
    Naja J Tilmeldt:
    jul 2015

#17   25. jul 2015 Jeg er ked af at i har det på den måde smiley
    Men i skal være mere end velkomne til at gå en stor cirkel uden om mig og min gadehund.
    Det er aldrig hunden, men ejeren.
    Eller lige her tæller det måske ikke smiley

• #19   25. jul 2015 Jeg forstår ikke helt hvad du mener?
    Men hvordan forbedrer du forholdene for gadehundene i Bosnien ved at slæbe dem til Danmark? smiley

• #20   25. jul 2015 Nå endnu en af dem.. suk ja.

Her på Vesterbro er det også mega smart at få gadehunde, da man jo nødigt skulle have en hund som andre har... at de fleste ikke magter dem er så en anden sag.

• #22   25. jul 2015 Netop.. og er sikker på, at mange mener det godt... MEN hvorfor ikke hjælpe den hund ude på et dansk internat..

• #24   25. jul 2015 Det er fint at hjælpe dem hvor de er..

Men at slæbe dem til danmark gavner ikke de danske internat hunde..

• Naja J
    Naja J Tilmeldt:
    jul 2015

#25   25. jul 2015 De danske internater havde ingen hund som passede mig, tro mig jeg ledte og kørte flere gange flere 100km for at se en hund, men inden var den rigtige.
    Så derfor søgte og søgte jeg videre blandt hunde som ikke kom fra internater, også faldt jeg bare for hende

• Naja J
    Naja J Tilmeldt:
    jul 2015

#26   25. jul 2015 Nu synes jeg i er over i nogle lidt personlige kommentar.
    Lad os lige holde det voksent
    Jeg respektere jeres meninger og forventer selvfølgelig at i respektere mine.
    Også selv om vi ikke forstår hinanden smiley

• #27   25. jul 2015 Jeg snakker om generelt smiley At sige der ingen hunde er på internaterne passer ikke.. Der er mange med mange underlige skæbner..

• #28   25. jul 2015 Naja... Så over internettet kunne du se, at hun passede til dig???

• #30   25. jul 2015 Det eneste I får ud af at hente alle de hunde herop er, at der bliver endnu flere hunde dernede, der skal lide, og som behøver hjælp, som I ikke vil være i stand til at give dem.

For Bosnien, Grækenland etc. har et reelt problem med de her hjemløse hunde. Men de behøver jo ikke at løfte en finger for at prøve at forebygge eller løse det (aflivninger, neutraliseringer etc.), så længe I rydder konsekvenserne efter deres inaktion op efter dem.

Det er da at gøre de fremtidige gadehunde en bjørnetjeneste?

• Naja J
    Naja J Tilmeldt:
    jul 2015

#32   25. jul 2015 Det var sødt skrevet Maj-Britt.
    Går ud fra at du lige satte mig i bås der. smiley

• #33   25. jul 2015 Der er også denne FB gruppe, hvis det interesserer dig.

https://www.facebook.com/gadehundeibosnien?fref=ts

• #34   25. jul 2015 Forstående... næhh men tænker igen at det bare er mere eksotisk at fortælle om sin gadehund... for det er det jeg oplever her i kbh... uden tvivl søde mennesker, men de vil gerne have noget anderledes.

Igen imponerende at du ud fra videoer lige kunne se, at det var rette hund.

• #35   25. jul 2015 Men hvorfor venter alle de her hunde på at komme til Danmark? Vil igen spørge hvordan internatet forbedrer forholdene for gadehundene i Bosnien når man alligevel tager hundene til Danmark? Jeg mener præcis som Sanne at i bare gør gadehundene en bjørnetjeneste.

Det her er jo kun indsamling til hunde, der alligevel slæbes til Danmark. Hvad nu hvis vi gerne vil hjælpe hundene i Bosnien? smiley

• Naja J
    Naja J Tilmeldt:
    jul 2015

#36   25. jul 2015 Det skal lige siges at alle hundene bliver neutraliseret så snart de rammer vores internat

• Naja J
    Naja J Tilmeldt:
    jul 2015

#37   25. jul 2015 Funke: Så skal du nok tage til Bosnien og klappe dem på ryggen.
    Altså det ved jeg da ikke.

• #38   25. jul 2015 Jeg vil gerne støtte en forening der hjælper hundene der hvor de er, men som ikke hiver hundene herop. Findes sådan en forening?

Jeg synes det er gennemført misforstået at hive de stakkels hunde herop. smiley

• Naja J
    Naja J Tilmeldt:
    jul 2015

#39   25. jul 2015 Fredsfyldt: Tak, er på den smiley

• #40   25. jul 2015 Så du ved ikke hvordan du hjælper gadehundene i Bosnien, kun hvordan du hjælper dem, der alligevel skal til Danmark? smiley

(Jeg mener - hvordan hjælper vi de gadehunde der er i BOSNIEN, ikke de gadehunde, der alligevel bliver slæbt til Danmark)

• Naja J
    Naja J Tilmeldt:
    jul 2015

#42   25. jul 2015 Ville i til hver en tid ikke kunne på video genkende jeres hund mellem 20 andre?
    Sådan havde jeg det med hende

• Naja J
    Naja J Tilmeldt:
    jul 2015

#43   25. jul 2015 Jeg kan godt mærke at jeg er kommet i det helt fjendtlige nabolag smiley
    Og det er også helt okay
    Jeg tror så det er blev den ene gang jeg var på hundegalleri

Go aften til her og jeres hunde

• #44   25. jul 2015 Øhhhh nej.. Jeg ville se forældres, deres sind.. møde hvalpen/kuldet og se hvilken der passede til mig.. uanset race osv er det ikke muligt på en video.

Og beklager min holdning er, at dem som køber/henter disse hunde lider lidt af Moder Teresa syndromet og netop vil gøre en forskel.. og så lige have noget, som ikke så mange andre har.

• #45   25. jul 2015 Næ det ville jeg ikke..

Robin så jeg et dårligt billede af, men da hans ejer ringede tog jeg datteren i hånden og kørte op og kiggede på ham..

Han var dejlig rolig og var sød omkring min datter.. Jeg fik at vide hvorfor han skulle sælges og at de ikke havde haft ham så længe pga hans problemer..

Min datter kunne lide ham og Robin kunne lide både hende og mig..

Jeg har ikke fortrudt at jeg hentede ham. Men hvis det ikke havde gået ville jeg være kørt igen..

• #46   25. jul 2015 hvad mener du med at genkende.... unikt udseende?????

• #48   25. jul 2015 Naja - Og jeg er så ikke fjentlig.. Jeg har mine meninger præsis som du har dine.. Du skrev du ville have vi skulle være voksne, men det er ikke særligt voksne at skrive at alle andre er fjentlige bare fordi de ikke deler din mening smiley

• #49   25. jul 2015 Fjendtligt nabolag? Jeg vil egentlig bare gerne høre, hvordan i forbedrer vilkårene for de bosniske gadehunde ("giv en hånd til bosniske gadehunde")?

For i forbedrer jo altså ikke deres vilkår - de gadehunde, der bor i Bosnien - ved at slæbe nogle af dem med til Danmark så der ikke behøves at gøres noget for de gadehunde, der rent faktisk opholder sig i Bosnien smiley

• #50   25. jul 2015 Det er en debat.. Flere er uenige med dig, og nu er vi fjendtlige... Ja men beklager at vi ikke lige klapper i hænderne over at du vil støtte, at der kommer hunde til dk og de slæber sjældne sygdomme med.

• #52   25. jul 2015 en gadehund fra Norge? smiley

• #54   25. jul 2015 Come on

Jeg er helt overbevist om at TS på ingen måde gør, hvad hun gør, i nogen ond mening. Tværtimod gør hun det fordi hun oprigtigt tror på at det er det rigtige hun gør.

Vi kan så komme med vores erfaringer (jeg var selv lige så naiv engang og kunne ikke se nogen ulempe ved foretagendet før bl.a. I herinde, gjorde mig opmærksomme på dem) og meninger og fakta som TS kan vælge enten at overse, eller at tage til sig.

Men personlige angreb fodrer bestemt ikke noget godt !!

Min næste hund bliver højst sandsynligt en internathund fra DK ... Men jeg kan jo ikke vide det før jeg står i situationen, og jeg kan da ikke sige at jeg ikke "falder" for en anden hund i stedet ...

Det er et PERSONLIGT valg.

Vi laver alle fejl. Det er nu engang sådan at vi udvikler os mest.

Vi lærer konstant. Jeg vil bestemt ikke udelukke at jeg ikke var røget lige i med begge ben, for for 8 år siden, da jeg fik Kia og anede nada om hundeverdenen, selv om jeg var en af dem der havde haft hund hele mit liv (jo goddaw do, det kan slet ikke sammenlignes med at stå alene med ens første ret krævende hund) ...

Jeg har lært meget siden. Og jeg lærer sørme stadig en masse hver dag :o)

Måske TS også lærer noget nyt i dag?

• #55   25. jul 2015 For mig er der stor foreskel på at hente en hund hjem med et langt avlsarbejde bag og hvor man kan se sygdommene bag for at gøre en race herhjemme bedere (Det er vel derfor man avler?)

Og så på en tilfældig gadehund man ikke aner noget om..

• #56   25. jul 2015 Jeg er så en af dem som hjælper hunde fra Rumænien fra Valcea Hundenes helved
    Så jeg ville gerne hjælpe, men kan ikke blive ved
    Det der undre mig mest er, at ligegyldig hvor dårlige hundene er, kan de ikke blive aflivet i deres hjemland Kan du svare mig på det ? fordi jeg syntes altså nogen gange, det er så synd at holde liv i alt

• #57   25. jul 2015 Jeg kan heller ikke se hvorfor vi skal slæbe hunde her til danmark som vi ikke ved noget om. Jeg tvivler på de får den helt store tur ved dyrlæge med røngten og extra blodprøver for at være helt sikker på der kan være noget skjult (og selv efter det kan der være noget skjult der vil kunne smitte danske hunde). Og at en adfærds fidus har tjekket dem betyder ikke at de ikke kan reagere uventet når de bliver flyttet så langt fra vante omgivelser og bliver sat i omgivelser der vil være så langt fra det de er vokset op i. Jeg tvivler på at de mens de bliver tjekket for adfærd, er i omgivelser som i en alm. dansk hjem, og det skal de jo have været længe før man kan se om de vil kunne klare det.

Og så er det jo ikke en gadehund mere hvis man tager den herhjem, så er det bare en blandingshund af ukendt herkomst lige som så mange andre, og dem er der nok af herhjemme der mangler hjem.

• #60   25. jul 2015 Christina - Og de er alle hevet hjem fra udlandet?

• #62   25. jul 2015 Christina - måske et dumt spørgsmål. Jeg kan gå med til at du vurderer at de DKK-hunde du har mødt ikke har et fornuftigt sind... men hvordan vurderer du helbredet? Jeg mener, er det ejerne selv der fortæller om skavanker eller spørger du selv hver gang du møder en hund?

• #65   25. jul 2015 Skulle vi ikke lade være med at lave det til en DKK vs. gadehund-debat, det har jo intet med emnet at gøre smiley

• #66   25. jul 2015 Ja når man siger noget mindre pænt om gadehunde, så får man straks ALLE DKK HUNDE ER SYGE OG MED DÅRLIGT SIND.

Ja så er det svært... ærgeligt at du føler dig ramt Christina.. Jeg møder dagligt 5 gadehunde, hvor ejerne kæmper for at få styr på hundene.. alle med skrøbeligt sind.. og kan på ingen måde sige det samme om de danske hunde jeg møder.. DKK tavle eller ej..

• #67   25. jul 2015 Jeg kan desværre ikke dokumentere det, men kender til en kvinde ved navn Milena fra Bosnien.

Hun havde en hund med åbent benbrud og ville have hende aflivet, men nej, de lappede istedet hunden sammen (uden operation) og hun render i dag rundt med et meget grimt ben på gaden. Havde Milena haft muligheden var hun blevet aflivet for længst.

Men de ord er kommet fra en person der kæmper for gadehundende dagligt, hun tager sågar mange hunde ind privat. Især om aftenen kommer de ind for at blive lukket ud igen om morgenen, da der er nogen knapt så søde mennesker der lader deres store pit's osv jage dem.

Jeg så kæmpe bålpladser hvor de hjemløse havde forladt bunker af hundeknogler som de havde spist.
    Horrible billeder af hunde der er blevet bundet og voldtaget.

Hunde der lå i striber langs vejene, da de påkører dem med vilje.
    Døde hunde der lå, forgiftet med blod ud af begge ender.

Så jeg donerer gerne lidt ekstra om måneden så organisationerne kan få hjælp dernede.

Jeg har ikke selv en gadehund eller tanker om at anskaffe mig en. Men hjælpe dem, ja!

• #68   25. jul 2015 Funke jo... men det er jo det nemmeste kort at trække.. og denne debat er nok nærmere gadehunde i Bosnien vs. danske internathunde.

• #69   25. jul 2015 Og vil lige indskyde At når jeg har spurgt i gruppen fra Valcea omkring aflivning Får jeg bare a t vide at det må de ikke i det land Og det forstår jeg altså bare ikke , med alle de stakler der er der ,nej hundene må godt ligge og dø selv ,men man må ikke hjælpe den så de kan få fred
    Så Naja hvordan ser de på det i Bosnien ?

• #72   25. jul 2015 Det ville være godt MB for rigtig mange at dem, i stedet for de bare ligger og dør selv Det syntes jeg er grusomt

• #74   25. jul 2015 Christina og hvem skriver de ALLE er syge??

Der er vel netop grund til at de ikke vil have dem til Norge, da NOGLE hiver sygdomme med til landet?

At dem jeg kender har dårligt sind... betyder dem jeg kender ikke alle..

• Naja J
    Naja J Tilmeldt:
    jul 2015

#75   25. jul 2015 Nu kan jeg kun tale for det jeg ved

Så vidt jeg ved hos os bliver alle hunde som ikke står til at redde aflivet.

• #77   25. jul 2015 Det tror jeg nu heller ikke at der er råd til. Det er jo mange penge at pumpe i sådan en tur, dyrlæger er heller ikke billige. Og så løser et enkelt besøg jo heller ikke noget på længere sigt.

Økonomisk set ville jeg ikke tro at det ville være muligt.

• Naja J
    Naja J Tilmeldt:
    jul 2015

#78   25. jul 2015 Smilla:
    Nu kan jeg se at du er fra Sønderjylland, er du villig til at sende det?
    Skal over grænsen d 14 i næste mdr.
    Bor du på vejen så kan jeg også samle det op?:-)

• #79   25. jul 2015 Naja Ja det lyder underlig, men det er jeg glad for at høre Det andet er for dårligt syntes jeg En hund som lider til det sidste er ikke humant

• #80   25. jul 2015 Må indrømme at jeg bliver lidt trist, når jeg møder holdningen, at gadehunde fra udlandet er syge både på krop og sjæl, og at de ikke må komme til Dk, fordi de danske internater er fulde af hunde, der mangler nye hjem.
    Jeg er selv den lykkelige ejer af 3 spanske gadehunde, ingen af dem er syge, men én af dem har haft store ar på sjælen, som vi stille og roligt er ved at arbejde os ud af. Kender en del, der har taget hunde hjem, både fra Grækenland og Spanien, uden de store problemer.
    Jeg har igennem tiderne også overtaget "genbrugshunde" fra Danmark, som havde ar på sjælen/adfærdsproblemer. Det er hvad man må forvente/ være forberedt på, når man overtager en voksen hund, uanset om den kommer fra Dk eller udlandet.
    Det der gjorde at jeg i sin tid valgte at adoptere fra Spanien, var at forholdene dernede er så frygtelige, at jeg ikke kunne holde det ud, og måtte gøre noget. Internaterne er overfyldte, mange af dem har flere 100 hunde. Desuden kunne jeg godt lide deres princip om at alle hunde bliver neutraliseret, inden de forlader internatet. Det kunne de danske internater lære noget af ! Jeg har aldrig forstået at internaterne herhjemme ikke sørger for at få neutraliseret alle deres dyr, inden de får nyt hjem ?
    Mht. sygdom, ja så kan man risikere at få en syg hund hjem fra udlandet, selvom de bliver testet inden afrejse. Men når det så er sagt, så er der jo også mange der tager hunden med på ferie i udlandet, mange der køber stamtavlehunde i udlandet, mange der udstiller hunde i udlandet og mange der importerer avlshunde/udstillingshunde fra udlandet, skal det så også forbydes ?
    Jeg er helt enig i at en gadehund ikke er for alle, nøjagtigt som at en dansk internathund med adfærdsproblemer heller ikke er for alle.
    At overtage en voksen hund, med evt. adfærdsproblemer skal nøje overvejes, uanset hvor den kommer fra. Og ja, der har været uheldige episoder, hvor folk har adopteret gadehund fra udlandet, uden helt at forstå hvad det kan kræve. Men det er jo ikke anderleds end at DKK opdrættere også fra tid til anden oplever at få solgt en hvalp til "de forkerte", hvor det bare ikke fungerer.

At tage en gadehund fra udlandet, udelukker jo ikke nødvendigvis at man ikke vil hjælpe i Dk. Jeg har hentet 3 katte fra et dyreinternat i Dk, og forespurgt på en hund, jeg gerne ville adoptere (var afsat til anden side), og jeg støtter både Dyrenes Beskyttelse og Dyreværnet økonomisk. Tingene er ikke perfekte her i Dk, men det fungere langt bedre end i udlandet. I Dk sidder hundene da heldigvis ikke på inetrnaterne i årevis og venter på at få en ny ejer.

Til TS: Dejligt at se at du gør noget, for at hjælpe gadehunde. For guderne skal vide at der er brug for hjælp. Og lad dig ikke skræmme af at nogen herinde ikke bryder sig om det du gør. Vi er flere herinde som godt forstår dig, og som ved at problemstillingen vedr. gadehunde i udlandet er så langt større og meget mere alvorligt end her i lille, trygge Danmark. Så stor ros til dig, for at have overskud til også at hjælpe udenfor landets grænser smiley

• Naja J
    Naja J Tilmeldt:
    jul 2015

#85   25. jul 2015 Tak for støtten til jer som kan se mening i det:-)
    Christina: jeg skal til Stuer engang i starten af næste uge så vi kan da helt sikkert finde ud af noget! smiley

• #86   25. jul 2015 Minion

Læste også lige at pengene vælter ind hos dem, så det er jo fantastisk smiley

• #91   25. jul 2015 Christina - der er ingen grund til at gøre det værre end det er, ingen forsøger at gøre det surt for nogen

• #92   25. jul 2015 Minion, der er faktisk mulighed for at adoptere en hund dernede, på et internat.
    Så betaler man et beløb hver måned, mange sender pakker med legetøj, godbidder osv smiley

• Naja J
    Naja J Tilmeldt:
    jul 2015

#94   25. jul 2015 Det kaldes at fjernadoptere

profilbillede
  • #95   25. jul 2015 Min kæreste er dyrlæge og med i et projekt i Rumænien hvor det netop handler om at hjælpe hundene i hjemlandet. Man kan egentlig også adoptere hunde derigennem men reglerne for det er så strikse at det mere er noget man kan end noget nogen Gør. .. hjælp de hunde som man kan hvor de er og tag Walt Disney hatten af.

• Naja J
    Naja J Tilmeldt:
    jul 2015

#98   25. jul 2015 Det ville være fantastisk Smilla smiley
    Finder lige en adresse dertil smiley

• #99   25. jul 2015 Steffen: Er helt enig med dig i at der burde ydes meget mere hjælp, til gadehundende i deres hjemlande.

Men når det så er sagt, så forstår jeg ikke helt den store forargelse over at nogen ønsker at adoptere en gadehund hist og her. Hvis en DKK opdrætter rejser til Spanien og henter sin nye præmie/avlshund, så står alle og klapper og råber hurra/tillykke. Alle hunde fortjener et godt og trygt liv, uanset hvor de kommer fra.

Minion: Der er intet i vejen med dyrene på de danske internater. De fortjener også al den støtte og hjælp som de har brug for smiley

• #101   25. jul 2015 Jeg har ingen racehund

• #102   25. jul 2015 Øøh hvad? Må man ikke mene, at det er bedre at købe en hund på internatet her i Danmark end en gadehund fra (for eksempel) Bosnien, FORDI man ikke selv har købt en internathund?
    Ej, come on smiley

Jeg køber ikke en hund fra internatet for jeg har ikke lyst til en hund fra et internat. Hvorfor skal jeg først have købt en hund fra et internat før jeg er berettiget at mene, at man hellere skal købe fra internaterne herhjemme i Danmark (end en gadehund fra udlandet, ja)? smiley Det lyder altså lidt for helligt i min optik.

• #105   25. jul 2015 Fordi der snakkes om at man skal vælge de danske internathunde frem for gadehundene fra udlandet. Ikke at man skal købe internathunde før racehunde smiley

Man kan altså ikke bare slå et emne op i et debatforum og så nægte at få kommentarer på det (for man vil jo gerne have de positive kommentarer - ikke?), så skulle man have postet et sted hvor man kunne slå kommentarer fra. Jeg synes man er lige så meget i sin ret til at være kritisk som man er til at være jublende glad og enig smiley

• #106   25. jul 2015 Ej det nytter jo ikke noget at sige "du må ikke mene..... hvis ikke du SELV HAR....", den holder bare ikke. Ked af at du er blevet trådt over tæerne men SELVFØLGELIG må man da være kritisk uden selv at eje en internathund/gadehund smiley

• #107   25. jul 2015 Nicole: Dette er et DEBAT-forum. Ikke en indsamlingsside !! Så dit argument holder ikke vand.

Selvf. starter vi en debat. Vi vil HUNDENE det bedste. Deres ejere = dig og dine, kommer så efter hensynet til HUNDENE, i denne sammenhæng.

Os der har et problem med importeringen af disse hunde tænker først og fremmest på hundene, også hvad angår et fremtidsperspektiv.

Det I selv synes er såå altruistisk får negative konsekvenser for såå mange hunde på sigt.

Dermed ikke sagt at jeres hunde og alle de andre hunde, uanset ophav, sikkert ikke er skønne. DE er ikke problemet. Det er menneskerne der er problemet her.

Det er superflot at støtte gadehundene i andre lande. Og hvis du læser efter er det noget de fleste i tråden virkelig bakker op om. Hvis du ellers stopper med at føle dig personligt angrebet ...

Men det skal gøres på en forsvarlig og hensigtsmæssig måde hvor flest muligt hunde hjælpes her og nu, og hvor endnu mere fokus ligges på at STOPPE/forebygge problemet i fremtiden.

Hvorfor I opponerer imod dette forstår jeg ikke. Vi vil jo alle som udgangspunkt hjælpe hundene.
    Der er bare forskel på hvordan vi mener at dette bør gribes an for at det batter i sidste ende, og man ikke forværrer problemet.

I vores øjne er I med til at forværre problemet, ved at importere disse hunde hertil, i stedet for at prøve at forebygge/afhjælpe det.

For hver een hund der importeres, kunne mange andre hunde have været hjulpet lokalt, fra et økonomisk synspunkt.

Jeg har ikke en fin racehund og har aldrig haft det. Jeg går udelukkende ind for avl med fokus på psykisk og fysisk sundhed uanset race, og tager afstand fra alt andet ...

Der er i øvrigt ytringsfrihed, så jeg bruger denne, uanset om DU mener, at jeg har ret til at bruge denne eller ej.

• #109   25. jul 2015 Nu har jeg jo overtaget Junior.. som ellers måske var havnet på internat.. ergo må jeg vil godt have min mening smiley

At folk føler sig ramt.. tjaaa det kan jeg godt følge... Men at man ikke kan finde rette hund i dk, og dog kan finde en som man aldrig har mødt og det er den rette er lidt søgt i min verden.

At man føler man redder et dyr fra frygtelige kår kan jeg godt sætte mig ind i.. men æv at det viser sig at de tager sygdomme med sig.

• #111   25. jul 2015 jeg har som sådan ikke noget problem med at folk vælger en internathund... herfra eller fra udlandet.

MEN... jeg har et problem med at man symptombehandler i de lande hvor gadehundene er et problem, og hvor landet selv ikke udviser den store vilje til at afhjælpe problemet.
    Det er sådan lidt samme argument som at jeg ikke mener man skal 'redde' et dyr fra en skoddyrhandel, fordi der kommer bare en ny bagefter.

• #112   25. jul 2015 Det er ikke et angreb på jer der har "hjulpet" disse hunde af et godt hjerte. Det er ikke et angreb på jeres hunde som sikkert er mindst lige så dejlige som alle andres.

Det er et forsøg på at give jer en anden, mere realistisk (i mine øjne anyway), vinkel på det I støtter op om :o)

• Naja J
    Naja J Tilmeldt:
    jul 2015

#114   25. jul 2015 Kys min...

Jeg er lidt i tvivl, så intet undt ment i det her:

Men mener du at så længe landet ikke selv vil gøre noget ved problemet så skal hundene bare lide videre?

Hvis vi for neutraliseret alle hvalpene når de kommer ind, så vil antallet af hunde jo pludselig falde markant, vil det ikke være en god måde at bruge sine penge på?

• #115   25. jul 2015 nej det siger jeg ikke at de skal - jeg kan bare ikke se nogen grund til at man sender dem ud af landet, og derved fjerner 'synligheden' af at der er et problem.
    I mange af de her lande, der har jeg forstået det sådan at mange gadehunde starter livet som kæledyr, eller hvad man kalder det, og når man så ikke gider kræet mere, så smider man den på porten så den kan klare sig selv.
    Hvordan skal de her lande nogensinde gide at gøre en indsats selv, hvis der kommer 'fremmede' og fikser det for dem.
    Jeg gider da heller ikke vasketøj, gøre rent, lave mad, hvis jeg kunne få en godhjertet sjæl til at komme og gøre det for mig.

• #117   25. jul 2015 Jeg er absolut også for en god debat, og der skal være plads til uenighed. Men jeg har lidt svært ved at kapere useriøse eller direkte usande påstande.
    Som f.eks. at alle gadehunde er syge fysisk/psykisk: Not, langt de fleste er sunde og raske, samt velfungerende.
    Eller at de er ansvarlige for at slæbe ukendte sygdomme til landet ? Undskyld mig, men hvem siger at det er gadehunde som slæber sygdomme herop ? Kunne det evt. tænkes at hr. og fru Danmark, som havde hunden med på familieferie, eller at den spanske topopdrætter, som tog på udstillingsturné, evt. også har deres anddel i evt. sygdomme som kan slæbes med ?
    Eller den der med at man SKAL tage en hund fra et dansk internat ? Undskyld mig, hvorfor skal jeg det ? Hvis nu drømmehunden sidder på et overfyldt internat i Spanien. Jeg indrømmer gerne at jeg ikke er til labrador, eller blandinger heraf. Derfor er udvalgte på de danske internater ikke specielt interessant for mig.
    Eller, forbyd import af gadehunde. Øh, ok, skal vi så også forbyde import af FCI hunde fra de pågældende lande ?

Man må hjertens gerne være imod adoption af gadehunde, men så find dog nogle gode, brugbare og fornuftige argumenter for det.

Man behøver ikke at tilbyde sin hjælp, hverken her i Dk. eller udlandet, men hvorfor den store trang til at dunke folk i hovedet, som gerne vil hjælpe ? Jeg forstår det simpelthen ikke.

• #119   25. jul 2015 Jeg kan virkelig ikke se, hvorfor man ikke må være kritisk over for at der er så mange mennesker, der vælger at slæbe gadehunde fra Bosnien o.l. hjem til Danmark (i stedet for at købe på internatet herhjemme) ... bare fordi man ikke selv køber hunde på internater??

Og hvorfor kommer forargelsen fra folk, der åbenbart ikke selv er interesserede i at hjælpe dem? Er det konkluderet på baggrund af, at vi ikke vil slæbe gadehundene til Danmark - så vil vi ikke hjælpe dem?

Selvfølgelig vil vi da hjælpe dem. Ligesom jeg gerne vil sige til Ann-marie at jeg bestemt ikke har til hensigt at dunke folk i hovedet, som gerne vil hjælpe.
    MEN at jeg langt hellere ser, at vi rent faktisk hjælper gadehundene i Bosnien, Rumænien eller hvor det skulle være, i steder for at give hjemlandene incitament til at fortsætte med det de gør for så tager Danmark over og fragter gadehundene herhjem smiley

• #120   25. jul 2015 Forstået som at ja, jeg gerne vil hjælpe gadehundene på de udenlandske internater.
    Men det er da forsøren ikke gadehundene der sidder på udenlandske internater (og altså IKKE de gadehunde der allerede sidder herhjemme) man hjælper ved at tage nogle af gadehundene med til Danmark - hvordan gavner dét lige de næste gadehunde, der havner på internatet? smiley

• Naja J
    Naja J Tilmeldt:
    jul 2015

#121   25. jul 2015 Jeg ledte efter en hund under 5kg som ikke var hvalp, kan ikke lige gravhunde, DS gårdhunde og ruhåret, så er det svært at finde en hund på dk internater

Man giver 3000kr for en hund, de penge der er tilovers når den har været til dyrelæge går til de andre hunde på internatet

• #122   25. jul 2015 Fünke: Man må hjertens gerne være kritisk, men kritikken kan godt runge lidt hult af og til, når argumenterne bliver usaglige eller direkte usande.

Jeg er helt enig med dig i at der først og fremmest skal ydes hjælp i de pårørte lande, og det bliver der så sandelig også. Internaterne i Spanien knokler alle på med at råbe befolkning og regering op om problemerne. At der så er udenlandsk interesse for problemerne, f.eks. ved at nogen af hundene bliver adopteret af folk fra andre lande, er helt klart med til at lægge pres på regeringen. Turisme er j en god indtægtskilde smiley
    Desuden sørger de spanske internater også for at få neutraliseret alle hundene, netop for at forebygge at problemerne vokser sig endnu større. De fleste af hundene bliver adopteret i deres hjemlande.

Desuden mener jeg ikke at et køb/adoption af en udenlandsk gadehund nødvendigvis udelukker at man også adopterer hund fra Danmark. Jeg har som sagt selv overtaget 2 danske familiehunde, som blev kasseret af deres første ejer. Ligeledes har jeg også haft DKK hunde (har stadig 1 DKK hund). Hvorvidt min næste hund kommer fra et dansk internat, en DKK-opdrætter eller bliver en udenlandsk gadehund, kan kun tiden vise. Verden er sjældent sort og hvid, der findes en hel masse andre farvenuancer. Så at udelukke import af gadehunde, fordi de danske internater først skal "tømmes" er lidt for sort/hvidt opstillet. Det ene udelukker ikke det andet.

• #124   25. jul 2015 Fünke: Mht. til hvad det gavner hundene på internatet, at adoptere en hund derfra ? Det gavner en hel masse. For det første betaler man jo for den hund, som man adpoterer, et evt. overskud fra den adoption går jo netop til internatet. For det andet, og endnu vigtigere, så har internatet ikke længere udgifter til lige præcis den hund, og får dermed plads/økonomi til at tage endnu en hund ind.

• #126   25. jul 2015 Jeg vil gerne støtte, donere og hjælpe hunde i udlandet.

Så længe de bliver hvor de er og ikke hentes til DK.

• #127   25. jul 2015 Ann-marie: hmm, jeg kan godt se hvad du mener med at det ene ikke udelukker det andet. Mener bestemt heller ikke at man skal være tvunget til at købe internathund herhjemme bare fordi man overvejer at købe gadehund fra Bosnien - men at jeg personligt hellere så at man støttede internaterne dernede, så de kan arbejde på at forbedre flere vilkår for de gadehunde der rent faktisk bliver i Bosnien osv. og ikke bare vilkårene for de hunde, der alligevel bliver fragtet her til Danmark smiley

(Fordi, ja, ofte hører man kun "hjælp de rumænske gadehunde!!! ..... ved at få dem til Danmark" - og så overser man ligesom lidt de hunde man "lader tilbage" og arbejder som sådan ikke på det egentlige problem)

Det kan godt være at overskuddet fra de gadehunde, vi får til Danmark, går til sterilisation af de andre hunde, men min personlige holdning er at det ville gavne langt mere, hvis det beløb man giver for gadehunden gik til at forbedre vilkårene for de hunde der er der smiley

• #128   25. jul 2015 Jeg har en enkelt gang for tid tilbage tilbudt en hund fra udlandet en plejefamilie her hos mig. (Som om jeg nogensinde ville kunne gå af med hende igen!)
    En ældre Schæfer med gigt. At bo ude på internatet tog virkelig hårdt på hende. Jeg har ALT hjemme til en hund med gigt da jeg har en i forvejen og havde overskuddet til det.

MEN desværre/heldigvis sov hun stille ind på internatet inden vi fik sat det i værk.

• #130   25. jul 2015 Jeg synes ærlig talt ikke at det er vores pligt at fragte andre landes gadehunde herhjem til Danmark fordi de har et problem med dem.
    Jeg ser slet ingen løsning på selve problemet hvis vi bare overtager deres gadehunde fordi der ikke er plads - sådan kan det jo blive ved.
    Dér er jeg simpelthen så kynisk at jeg vil mene, at aflivning i nogle tilfælde vil være det rette valg.

• #134   25. jul 2015 For nogen år tilbage, jeg skal ikke kunne sige om det er blevet bedre, men der synes jeg at man rigtigt tit hørte triste historier om de her hunde fra udlandet. At mange endte som kastebolde, fordi de havde mere bagage med end folk var gearet til, og derfor gik det skidt med dem som 'danmarkshunde'.
    Om hundene havde mere bagage med end ventet, eller at screeningen af de potentielle ejers ressource var for dårlig.. det tør jeg ikke sige.. måske en kombination? Disse hunde var ihvertfald ikke tjent med at blive flyttet herop.

• #136   25. jul 2015 Fünke: Jeg kan sagtens følge dig i at det ikke løser noget som helst at adoptere gadehunde, uden at hjælpe i deres hjemlande. Jeg ved ikke hvordan det foregår i Østlandende ? Men i Spanien bliver der kæmpet en brav kamp for at forbedre forholdene. Jeg har bl.a været medunderskriver for at få stoppet en "såkaldt" killingstation. Spaniens egen løsning er nemlig at indsamle gadehunde på stribe eller modtage aflagte familiehunde fra deres ejere og placere dem på en killingstation, hvor de står i ca. 14 dage, inden de bliver aflivet (medmindre de er så heldige at blive adopteret af et internat eller privatperson).
    Jeg synes selvfølgelig, at det er forkasteligt med den brug og smid væk mentalitet der hersker i voldsom grad i Spanien mht. deres hunde. Men samtidig kan jeg jo også se, at man er nød til at begrænse mængden af gadehunde. Så jeg kan godt acceptere at gadehundene bliver aflivet (død hund lider ikke), så længe at det foregår humant.
    Den pågældende killingstation (som gudskelov blev stoppet) undlod at fodre hundene på stedet, da hundene jo alligevel skulle aflives (forpagteren puttede overskudet i lommerne) og de aflivede hundene uden brug af bedøvelse først. Dvs. at hundene kun fik det muskelafslappende middel, og derfor lå og kæmpede for at trække vejret i op til 20 min. (har set video af det smiley smiley smiley ). Hunde der kom ind med skader, f.eks. jagthunde med skudsår. blev ikke behandlet/aflivet, men fik lov at gå og sulte/have smerter i 14 dage, indtil aflivningen var planlagt. Heldigvis blev stedet stoppet, bl.a. pga. pres fra udlandet.
    Forholdene for de spanske gadehunde er forfærdelige, og kan slet, slet ikke sammenlignes med en dansk "hjemløs" hund, der sidder på et dansk internat. Kan kun forestille mig at forholdene for gadehunde i Grækenland, og østlandene er fuldstændigt lige så rædsomme.

• #137   25. jul 2015 Nicole, jeg mener ikke at vi skal ignorere problemet og sige "haha det er jeres!!"
    Men at det ikke nytter noget at vi overtager deres problem, så at sige. Vi løser jo ikke noget i hjemlandet hvis vi bare står klar til at modtage gadehundene og så kan de bare fortsætte med at sende dem op til os.

Jeg vil GERNE hjælpe og jeg mener IKKE på nogen måde det er optimalt med de "aflivninger" du fortæller om, men jeg synes det ville gavne mere at bakke op omkring arbejdet i det pågældende land i stedet for bare at overtage deres gadehunde smiley
    Det er bestemt ikke fordi jeg på nogen måde mener at vi skal afskærme landene fordi "det er ikke vores problem"

• Naja J
    Naja J Tilmeldt:
    jul 2015

#138   25. jul 2015 Kys min...
    Hvis man fortryder købet af en af hundene som er godt ved dette internat så må man ikke selv sælge den videre, så skal man vi ud og finde en ny familie som kan blive godkendt.
    Lige præcis for at undgå at hundene bliver kaste bolde

• #140   25. jul 2015 Ann-marie: tænker heller ikke at det foregår sådan at hundene bliver adopteret og så kan alt andet bare rådne op. Men at jeg langt hellere så, at alle ressourcerne blev brugt i hjemlandet i stedet for at adoptere hundene smiley

Og hold da op, det lyder helt frygteligt, det du beskriver smiley Når jeg mener aflivning så mener jeg selvfølgelig at det foregår på human vis. Og det lader også til at det er noget der skal ændres gevaldigt. Hvor lyder det forfærdeligt.

• #141   25. jul 2015 Nej det ene udelukker ikke det andet, men ville netop hellere at alle ressourcerne blev brugt i hjemlandet i stedet for at flere af dem blev brugt på at slæbe gadehunde til Danmark smiley

• #142   25. jul 2015 Kys min: Er helt enig med dig i at gadehunde, som fragtes til Dk. ikke skal ende som kastebold her i Dk. Netop derfor gøres der også et stort arbejde ud af at sortere i potentielle adoptanter, men det er svært. Da en del mennesker ikke altid fortæller hele sandheden, ikke er selvkritiske nok mht. hvad de magter, eller der sker ændringer i familiens liv, som gør at hunden skal skifte hjem. Det er ikke anderledes for disse foreninger, end det er for en dansk opdrætter, som også oplever at folk skiller sig af med hunden igen, af den ene eller anden årsag. Det kan desværre ikke undgås. Jeg har haft mest berøring med spanske hunde, og kender til tilfælde hvor nye ejere gav op, og sendte hunden retur. Disse hunde blev placeret hos medlemmer (ofte bestyrelsesmedlemmer) i foreningen, og endte derfor ikke som kastebold, eller på danske internater.

• Naja J
    Naja J Tilmeldt:
    jul 2015

#144   25. jul 2015 Vil du uden videre give 3000kr til hundene uden at få en hund i retur?
    Selvom jeg er villig til at gøre næsten alt for at hjælpe, så er 3000kr i mine øjne alligevel en lille sjat penge ( det er jo en hel mdr opstaldning til min hest smiley )

• #147   25. jul 2015 Fünke: Forholdene er netop ganske forfærdelige i bl.a Spanien, har set og hørt billeder/rædsomme historier omkring mishandling. Selv mine forældre har i Spanien stødt på en hund, som hang og dinglede i et træ (højst sandsynligt en tidligere jagthund, der havde skuffet sin ejer, og derfor skulle lide, ved at blive hængt langsomt i et træ).
    Er helt enig i at det vigtigste er at arbejde på at løse problemerne i hjemlandene, og det bliver der netop også arbejdet på (selvom det går alt for langsomt). Jeg har kigget en del på de nogen af de spanske internaters hjemmesider, og læst frygtelige historier fra deres hverdag. Mange af internaterne er kæmpe store (100-200 hunde), og mange af hundene, specielt hvalpene dør på internaterne. Rigtigt mange hunde aflives på killingstations. De få hunde, som adopteres af danskere, udgør så lille en andel af gadehundene, at det dårligt kan mærkes. Men den internationale interesse og økonomiske støtte, gør en stor forskel, og er med til at lægge pres på regeringen.

• Naja J
    Naja J Tilmeldt:
    jul 2015

#151   25. jul 2015 Umiddelbart har hundene det i dk altså okay.
    Vi har rig mulighed for at aflive og lige så rig mulighed for at give dem nye hjem.
    Og respekt til dem der gør det.

Hvis vi konstant kun kigger på vores problemer så vil der dukke flere op, altså ment at folk vil blive endnu mere pylret, og vil bare grave flere frem.

Man skal aldrig kigge i sin egen krukke for at se om man mangler, men til gengæld kigge i naboens for at se om han har nok

• #153   25. jul 2015 Caroline: Læs indlæggene. Der bliver netop gjort et kæmpe arbejde i hundenes hjemlande, og ikke kun symptombehandlet ved at adoptere enkelte hunde. Langt de fleste som adopterer en gadehund, gør det jo netop for at give støtte til internaterne, som kæmper for bedre forhold i hundenes hjemlande.
    Er helt enig med dig i at en neutralisering af en usikker hund, kan være en rigtig dårlig idé. Omvendt så ser jeg hellere at man neutraliserer en usikker hund, fremfor at den får mulighed for at formere sig i det uendelige og dermed forværre situationen. Som sidebemærkning skal det jo så også lige nævnes, at det langtfra er alle gadehunde, som er usikre/nervøse. De fleste af dem som jeg har mødt, har været forbavsende nervefaste smiley

• Naja J
    Naja J Tilmeldt:
    jul 2015

#154   25. jul 2015 For det meste finder hundene fred og ro med det samme de kommer til internatet ( jeg kan virkelig ikke lide det ord mere)
    Ville ønske at jeg kunne dele en video med jer hvor man ser en hund som kommer til stedet og hilser på alle hundene og efter 5 min ligger den ved siden af en af de frivillige og sover smiley

Hundene ved godt selv at de er blevet redet, og neutraliseringen ændre ikke deres adfærd synderligt

• Naja J
    Naja J Tilmeldt:
    jul 2015

#158   25. jul 2015 De neutraliseres fordi man håber at de bliver i Bosnien

Ved os løber hundene frit som de vil, de kan til hver en tid bare gå deres vej væk igen ( indtil de er adopteret selvfølgelig)
    Så det er jo egentlig ikke et internat som man kender det, men nærmere en mulighed for hundene hvor de kan få tag over hovedet og dyrelæge tilses.

• #163   25. jul 2015 Caroline: Størstedelen af hundene fra de spanske internater bliver netop i Spanien, vhor man desværre har tradition for at have løse hunde, så neutralisering giver netop rigtig god mening.
    Desuden så kan man screene og sortere adoptanter herfra og til evigheden, uden at kunne forhindre at adoptanter avler på gadehunde. Selv DKK opdrættere med købsaftaler med avlsforbud olever at hvalpekøberne "glemmer" aftalen om ikke at avle. Ved at rigtigt mange katteopdrættere er begyndt at sælge deres killinger som neutraliserede, netop for at undgå ukritisk avl.
    Neutralisering er den eneste effektive måde at forhindre avl på hund/kat.

• #164   25. jul 2015 Caroline: Jeg hjælper jo netop også her i Dk, ved at støtte Dyrenes beskyttelse og Dyreværnet økonomisk, men det bør da ikke udelukke at jeg også kan hjælpe spanske gadehunde ?

• #167   25. jul 2015 Caroline: Kan sagtens følge dit spørgsmål, for en usikker hund, der kastreres, er som regel en rigtig dårlig idé. Men set i det store billede, så er neutralisering vejen frem i Spanien (og andre lande), for at mindske antallet af uønskede hunde. Mange af organisationerne arbejder jo netop også med fjeradoption af de hunde, som ikke er egnet til at blive familiehund, af den ene eller anden årsag. Min personlige holdnig er så, at mange af disse hunde, som ikke er egnet til adoption, burde aflives i stedet. Men ok, man kan ikke være enig i alt hvad der foregår på de spanske internater, ligesom jeg heller ikke er enig i alt hvad der foregår på de danske internater.

• #169   25. jul 2015 Caroline: Er helt enig med dig, der er desværre masser af problemer at kaste sig over, både her og i udlandet. Man kan ikke hjælpe alle vegne, så man må vælge sine kampe med omhu smiley

• #171   25. jul 2015 Når vi om nogen år opdager alle de sygdomme, der er kommet her til ved hjemtagelse af bla diverse gadehunde, så er det for sent! Der bliver ( i bedste fald) tjekket for de sygdomme, vi kender til her, men en hel del af de sygdomme og parasitter, der kommer med, er ikke kendte her og det betyder;
    1 At der ikke er krav om at hundene bliver tjekket for dem.
    2 At vores dyrlæger her, ikke har kendskab til disse skavanker og derfor ikke tager højde for dem når vi kommer med vores syge hunde - med en forøget risiko for både mangelfuld behandling og for yderligere smitterisiko.

Derfor kan jeg på ingen måde stødte organisationer, der er medvirkende til import af gadehunde, uanset hvor søde de er.

Der aflives ca 15000 raske hunde om året i Danmark så det burde være muligt at finde en der passer - hvis man har tålmodighed til at lede og vente på at den rigtige hund dukker op!

• #173   25. jul 2015 Uanset hvor mange penge man donerede til hjælp kun her i Dk. Så ville problemerne stadig ikke være løst smiley Folk vil stadig fortsætte med at mishandle dyr, terrorisere hjemløse, begå sexuelle overgreb mod børn og begå voldelige overfald/mord. Verden bliver aldrig perfekt og rosenrød, uanset hvor mange penge der doneres, desværre smiley

• #176   25. jul 2015 Der burde helt sikkert være en bedre kontrol med danske hunde, der har været i udlandet, men der er trods alt en større risiko, med hunde der har levet på gaden - og dermed har været udsat for større smitterisiko.

• Gnekko
    Gnekko Tilmeldt:
    jun 2009

Følger: 6 Emner: 8 Svar: 111
    #178   25. jul 2015 "De skal slet ikke til DK, hverken fra Bosnien, Grækenland, Polen whatever. "

Gælder det kun for hunde.....?

• #182   25. jul 2015 Hvor bliver jeg træt, når man begynder at sammenligne hunde med mennesker!!

• Gnekko
    Gnekko Tilmeldt:
    jun 2009

#186   26. jul 2015 Og hvor bliver jeg træt over de folk som er SÅ kloge og bedrevidende end alle andre.

Det er muligt at I har ret i noget af det, som I skriver. Men måden det bliver skrevet på, irriterer mig frygteligt.

TS ønsker at hjælpe nogle hunde i nød, men det bliver nærmest vendt til at hun er ved at begå en forbrydelse.

• #188   26. jul 2015 Takes one to know one Gnekko... og du bidrager jo med en masse i denne debat.

• Gnekko
    Gnekko Tilmeldt:
    jun 2009

#189   26. jul 2015 Det behøver jeg vist ikke, der er jo kun en rigtig løsning. Og den bliver jo så fint fremstillet på en slet ikke nedladende måde smiley

• #192   26. jul 2015 Naja - hvis man altid kigger i naboens opdager man ikke at man selv er rendt tør

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.273
    #193   26. jul 2015 Vi vil ikke have dem til Dk. Hvem er vi?. Andre skal vil ikke bestemme hvor folk køber hund fra. Jeg kan være ligeglad med om det er en gadehund eller en hund med tavle der kommer til landet,så længe folk passer den og den får det godt.

Syntes det er fint at folk vil hjælpe dyr i nød og det uanset hvor dyrene befinder sig.

• #194   26. jul 2015 Caroline: Er helt enig med dig i at vi også har "mindre" problemer her i Dk. Som f.eks. skodmad og overfyldte lortebleer på vore plejehjem. Disse problemer ønsker jeg selvfølgelig også løst, derfor stemmer jeg ALTID, når der er folketingsvalg.
    Jeg ønsker derimod ikke at blive frivillig besøgsven for ældre, da min hjertesag er hundene/dyrene. Som sagt kan man ikke hjælpe alle steder/ man må vælge sine kampe. Men fordi jeg har valgt at kæmpe for dyrene, er det ikke ensbetydende med at jeg er ligeglad med de forhold vi byder vores gamle/ældre på plejehjemmene.

Kongelig barmutter: Lad os bare "gå ned ad sygdomsvejen sammen" og forestille os at f.eks. spanske gadehunde udvikler en dødelig meget smitsom virus. Du tror da vel ikke for alvor at vi ville gå fri af den virus ved at lukke for import af gadehunde ? Lige siden det begyndte at blive populært at tage på charterferie, har danskere af og til taget en gadehund med hjem fra ferien. Eneste forskel er at det i dag er mere velorganiseret, og at man aktivt forsøger at hjælpe i hundenes hjemlande. Med de åbne grænser vi har i dag, samt vores rejsemønster, ville en dødelig "hundevirus" sprede sig med lynets hast, selvom gadehunde fik importforbud.

Mht. at der aflives rigtigt mange hunde i Dk. så er det forfærdeligt, og jeg håber/tror at bl.a HG måske kan være med til at skabe debat/fokus omkring problemet. For selvfølgelig skal de danske hunde da også hjælpes. Og ja, der sidder mange skønne hunde og venter på nyt hjem i Dk, men der er langt imellem dem, som jeg kunne finde på at adoptere, da de ikke passer til mig og mit liv.. En del af dem jeg kender, har adopteret galgoer (spanske mynder), hvor finder du lige sådan én på et dansk internat ?
    2 af mine spanske hunde er albino wanabees. Dvs. at de er cremefarvede med blå øjne og lyserøde snuder. De er bl.a adopteret fordi hunde af den type har svært ved at se i kraftigt solskin (Så er Spanien nok ikke det bedste sted at bo), og at de pga. farven ikke er særligt eftertragtede. Jeg synes derimod at de er smukke smiley Men fortæl mig lige, på hvilket internat jeg havde kunnet finde lige præcis den type hund ? Jeg er ikke, og bliver heller aldrig til labrador, dsg, schæfer, cocker eller blandinger heraf, så udvalget på de danske internater er ikke særligt stort for mit vedkommende og hunde af molosstypen (muskelhunde) ville jeg aldrig turde at binde an med fra et internat.
    Men når det så er sagt, så støtter jeg, som tidligere nævnt, også de danske internater økonomisk, da de danske hunde selvfølgelig også skal hjælpes.

• Naja J
    Naja J Tilmeldt:
    jul 2015

#195   26. jul 2015 Beltane: jeg tror ikke vi skal være så bange for at rende tør, det er vist ikke det største problem for den almene dansker smiley

Og skulle det ske, jamen så skulle "naboen" jo gerne være klar til at hjælpe dig smiley

• #196   26. jul 2015 Naja - tja så har du ikke prøvet at være nederst i det danske system smiley min krukke er ikke fuld nok til jeg kan betale for naboen

• #199   26. jul 2015 Børnebidrag er det som den ene forældre betaler til bopælsforældren.

Det er IKKE obligatorisk at man skal betale det.

• #201   26. jul 2015 Det er børnepenge og er ikke det samme som børnebidrag

• #202   26. jul 2015 Mit hjerte bløder for alle hunde, som ikke har det godt. Og det er ligemeget hvor i verden hundene kommer fra. Jeg synes det er fantastisk, at der i mange lande bliver hjulpet med neutraliseringer, aflivninger, dyrlægehjælpe og information omkring hundehold til indbyggerne, så forholdene kan forbedres. Men jeg er inderligt imod adoptioner af hunde fra andre lange til Danmark og grunden til det er følgende:

En gadehund lever uden social kontakt til mennesker, måske er den født som gadehund og aldrig haft menneskelig kontakt. Måske er den blivet mishandlet af tidligere ejer.
    En gadehund kæmper for sit liv hver dag. Kæmper for mad, kæmper for overlevelse.
    Bliver måske sparket efter, der bliver måske kastet sten efter den.
    Gadehunden bliver indfanget og sat på internat i hjemlandet. Måske er der gode forhold på internatet, måske er der ikke.
    Gadehunden bliver sat i en transportkasse. Taget ombord på et fly og fløjet til Danmark.
    Gadehunden bliver evt. sat i karantæne i Danmark.
    Gadehunden bliver nu adopteret af en dansk familie, som forventer en familiehund, der gerne vil have klap og kæl, skal evt. kunne omgåes børn og helst være normal fungerende omkring mad, ben og andre resoucer.

Jeg forstår ikke hvordan man kan udsætte allerede frygtsomme og skadede hunde for overstående behandling!!! Jeg kan få helt ondt ind i mit hjerte, når jeg tænker på hvor bange de må være, når de sættes i en transportkasse og ombord på et fly. Jeg får endnu mere ondt i hjertet, når jeg tænker på, hvad der forventes af disse hunde som familiehunde. Forventninger hunden intet belæg har for at kunne opfylde. Derfor er jeg imod adoptioner af gadehunde. Det er i mine øjne misforstået hjælp og misforstået godhed.

• #203   26. jul 2015 Labsen: Jeg er helt enig. Du har formuleret mine tanker.

• #205   26. jul 2015 #204 Jeg kan sagtens anerkende at din hunde sikkert har det som blomme i et æg. Det er der højst sandsynligt en del adopterede gadehunde der har.
    Kan du anerkende at det modsatte også kan være tilfældet ? Eller tror du fuldt og fast på, at det er lykken for alle gadehunde, at blive indfanget og sendt til et andet land ??
    Har du set hvor ofte der er gadehunde til formidling på de danske internater ? Har du hørt omkring hvor mange gadehunde der bliver aflivet i DK på grund af adfærdsvanskligheder ? Det har jeg nemlig. Jeg kender en dyrlæge, der ofte må aflive gadehunde på grund af adfærdsproblemer.
    I mine øjne forsvinder det frygtelige i hundeskæbner ikke, fordi at det går godt for nogle !

• #207   26. jul 2015 Du kalder det fordomme, jeg kalder det bekymring.
    Jeg forstår ikke din sammenligning med de danske hunde. At mange danske hunde er misforstået, kan vi hurtigt blive enige om. At det har noget med adoption af gadehunde at gøre, kan jeg ikke se.

Men i hvert fald er der tydelig forskel på holdningen omkring, hvordan det enkelte hjælpes bedst og hvordan der hjælpes flest individer.

• #215   26. jul 2015 Jeg taler ikke kun om ejere der ikke kan håndtere gadehunde. Hvad med alle de ting hunden udsættes for inden den lander i DK og de ting der så forventes af hunden som familiehund. Mener du at en gadehund er udrustet til dette, så det ikke er yderligt pres på en i forvejen sårbar og skadet hund ?

• Naja J
    Naja J Tilmeldt:
    jul 2015

#220   26. jul 2015 Gadehunde var vores hjem i Bosnien bliver kørt hertil, som var det hvilken som helts anden dag de skulle på tur.
    Der bliver sat dobbelt tid af til at transportere dem, også er det jo mennesker de kender som køre med dem.

Vi har endnu ikke oplevet nogle hunde der er blevet stresset af turen.

Og de hunde som ikke har passet ind i familien, er kommet videre til en ny, og er blevet yderst velfungerende

• #225   26. jul 2015 Den der med en endnu ukendt, forfærdelig sygdom, den holder altså bare ikke. Jep, der kan opstå dødelige, smitsomme sygdomme hos alle arter, men en sådan sygdom ville da ikke kunne begrænses til et land, bare ved at forbyde import af gadehunde ?
    Vi har lige haft verdenshundeudstilling i Italien, og ja, disse hunde er selvfølgelig vaccineret osv. Men, hvis nu forestiller os at der var opstået en ny, ukendt, smitsom sygdom. Så rammes alle hunde jo, uanset vaccine eller ej. Vaccine dækker jo ikke nye, ukendte sygdomme.
    Masser af hunde transporteres over grænserne i dag, både familiehunde som skal med på ferie/flytte, gadehunde, top udstillingshunde, indkøbte avlshunde, hunde der skal parres osv. Den eneste måde man kunne beskytte sig mod en ny, ukendt sygdom, ville være at udvikle en vaccine.
    De gadehunde der bliver adopteret af danske familier er alle dyrlægekontrolleret (inkl. blodprøve), neutraliseret, vaccineret og vurderet psykisk.
    Desuden skal det nævnes at de fleste gadehunde, netop er hunde som er smidt på gaden af tidligere ejere. Det er jo ikke vildhunde, der er opvokset i naturen.

• #226   26. jul 2015 Skift "hund" ud med "flygtning" .... så har I nok nogenlunde ret.

Og ja - jeg sammenligner hund og menneske - jeg vil f.eks langt hellere hjælpe en hund, end jeg vil hjælpe et menneske.
    Det er nok afstumpet i manges øjne, men som en skrev - man skal vælge sine kampe og gøre det, som hjertet byder en.

• #227   26. jul 2015 Jeg er den lykkelige ejer af en græsk gadehund, en jack russell terrier. Han er sund og rask, og med et fantastisk godt sind. har ingen problemer med ham. Inden afrejse til DK blev han undersøgt og vaccineret for alt det en hund skal for at komme til landet. jeg har fået ham undersøgt for de arvelige sygdomme der er på racen. Han er HD fri, A hofter, han er PL fri og ingen ting på øjnene. Jeg har haft 3 jacks med DKK tavle, og alle tre havde arvelige sygdomme med i bagagen. En havde øjensygdom, en med Hd og en med dårlige knæ. Alle 3 havde en godt temperament, nøjagtig lige som min gadehund har. Og med hensyn til sygdomme som der bliver påstået slæbt ind i landet, så skulle der nok også tages hånd om de ulovlige hvalpe der kommer over grænsen, uden vaccinationer, alt for unge og uden dyrlægekontrol. De bringer flere sygdomme med end gadehunde.

• #228   26. jul 2015 Det er jo så oftest gadehunde der kommer ind sådan. Der har for nyligt Været en sag med Bla. En 6 ugers hvalp fra Rumænien der blev smuglet ind.. det eneste man Gør er at støtte de internater. Hvorfor skulle de Gøre noget aktivt ved problemet når naive dansker betaler for hunde så de kan score likes på fb for at have "reddet" en hund

• #231   26. jul 2015 Isabelle nemlig... det kan ikke være de dygtigste dyrlæger de bruger og parasitter kan man nok ikke gardere sig imod.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#232   26. jul 2015 Martine. Er det mennesker vi taler om er der ingen grænser for hvor mange vi skal tage til landet. Det uanset pris og de problemer der følger.

Når så en privat vælger at hente en hund på egen regning er fanden løs. Er nu ikke noget jeg ser som en trussel mod noget som helst.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#233   26. jul 2015 Er man så bange for sygdomme,kan man selvfølgelig ikke drømme om at stille op på en udstilling. Eller kan man.

• #234   26. jul 2015 Jeg tror ikke at udstillingshunde har rabies, bare for at nævne et eksempel.....

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#236   26. jul 2015 Og jeg har aldrig oplevet at min hund er blevet smittet af en gadehund. Det ændre ikke at der er større mulighed for smitte ,hvor mange hunde er samlet. At de så kommer mange steder fra,gør det ikke bedre.

• #240   26. jul 2015 Nu er parasitter og bakterier svære at se, men det er da sjovt når der netop er en undersøgelse at man blot lader som om det ikke er et problem..

Bedste forsvar er jo heldigvis at svine DKK hunde til, som alle er nogle syge kræ, med dårligt sind OG de bliver ligeledes smittet af alverdens elendighed når de er til udstillinger i udlandet.

• #244   26. jul 2015 Det er også nemmere at hoppe ud, når man ikke kan smide fokus over på de syge DKK hunde.

Men ja skræmmende med de sygdomme, som pludselig kommer til landet.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#245   26. jul 2015 Det er ikke noget med at smide over på. Det er for at vise at der er risiko ved andre ting.

Det er også let at kaste sten mod andre og lukke øjnene for de ting man selv gør brug af.

• #246   27. jul 2015 Ja, det er rigtigt at enkelte hunde med Leishmania er kommet til Dk. selvom man tester for det, inden afrejse. Men sygdommen smitter kun hvis sygdommen er i udbrud, og ikke er under behandling, dvs. at risikoen for at en dansk hund bliver smittet er lig nul.
    Desuden så vil jeg stadig påstå at selvom der skulle vise sig en rigtig grim og meget smitsom sygdom på et senere tidspunkt, så vil den sygdom nå Danmark før eller siden. Det kan ikke forhindres så længe at vi hænger sammen med resten af Europa.
    Hvis vi boede på en isoleret ø, som f.eks. Australien, så kunne jeg sagtens forstå og acceptere, at man kunne være meget bekymret for at få sygdom ind i landet. Men det gør vi ikke. Vi hænger sammen med resten af Europa, og med de åbne grænser, vil det være umuligt at begrænse et evt. sygdomsudbrud til værtslandet.
    Desuden er det jo netop ikke usædvanligt at hunde her fra Dk. også bliver taget med på rejsen sydpå, en sådan familiehund kan jo også medbringe sygdomme (lige så vel som en udstillingshund).
    Og ja, jeg kender til et tilfælde hvor flere fik "kennelhoste" med hjem i bagagen fra en udstilling her i Dk.

• #248   27. jul 2015 Isabelle: Ja, jeg har læst artiklen, og jeg kan sagtens forstå at folk kan blive bekymret for at få slæbt grimme sygdomme til landet.
    Men, og der er et stort men, så kan vi ikke undgå sygdomme fra sydeuropa, eller resten af verden, ved at forbyde import af gadehunde. Verden er sådan skruet sammen i dag, at hunde og mennesker rejser på tværs af landegrænser over hele verden, så uanset hvor gerne vi end vil holde lille Danmark så sygdomsfrit som muligt, så vil det være håbløst. Et forbud af import af gadehunde gør ingen forskel. Tvært imod.
    Kender ikke så meget til de andre foreninger, men de spanske, hvor jeg har fået hund fra, tester og vaccinerer, og gør alt hvad de kan for at undgå at sende syge hunde nordpå.
    Hvor imod hr. og fru Danmark, der er på bilferie i sydeuropa, og falder for en gadehund, nok ikke tester for særligt meget, men bare slæber den med hjem i bilen/campingvognen. Det kan ikke forhindres, med de åbne grænser. Hvad med alle de ulovlige og syge hundehvalpe, fra østeuropæiske hvalpefabrikker, der smugles ind over grænsen ?
    Hvor gerne vi end vil holde lille Danmark frit for evt. nye sygdomme, så er det en håbløs kamp. Udbryder der en dag en ny, smitsom, dødelig virus i f.eks. Spanien, så får vi den sygdom til landet, uanset hvad vi gør.
    Jeg vil langt hellere have at import af hunde, hvad enten vi snakker om en gadehund, eller en racehund er lovligt, men med krav om vacciner/test, da jeg tror at det giver de bedste muligheder for at holde styr på et evt. sygdomsudbrud.

• #252   27. jul 2015 Ida: Ja, de hunde der kommer fra Spanien bliver alle neutraliseret, ud fra et ønske om ikke at forværre situationen i hjemlandet, med flere uønskede hvalpe. Det giver rigtig god mening, da en del af hunden netop bliver adopteret i deres hjemland, hvor man måske ser lidt anderledes på det der med at holde hundene hjemme på egen matrikel.

Mht. sygdom, så forstår jeg ikke helt hvorfor folk er så bekymret for, at lige netop gadehunde slæber nye, ukendte sygdomme til landet ?
    Jo, jeg kan sagtens forstå bekymringen for en verdensomspændende dødelig hundevirus, men den type sygdomme kan jo komme fra hvor som helst.
    Lige så længe vi mennesker har rejst, har vi hjembragt nye spændende hunde/racer til Dk. Bare se på udvalget her på HG. Der findes jo et utal af racer, som aldrig var kommet til landet, hvis ikke et eller andet visionært/nysgerrigt menneske havde sagt: Sådan én må jeg da ha' smiley
    Jeg selv har haft fornøjelsen af at hilse på den første Mastin espaniol her i Dk. Den blev hentet i Spanien af en DKK opdrætter for over 20 år siden. Gad vide om den var blevet testet for leishmania ????
    Jeg kan sagtens sætte mig ind i at folk kan være bekymret for det ukendte, men nogen gange er den bekymring temmeligt uforståelig. Jeg kan godt se at Hr og fru Jensen, som aldrig kunne drømme om at give mere end 500 kr. for en hvalp, og højst vil køre 25 km for at hente den, ud fra ren uvidenhed, kan være bekymret for hunde, der kommer ind fra det store udland, med farlige sygdomme.
    Men folk der færdes i opdrætter/udstillingsverdenen burde da vide at hunde og deres mennesker rejser på kryds og tværs af landegrænser, og har gjort det i mange år, uden de store problemer.
    Jeg har en bekendt fra Letland. Hun er opdrætter og dyrlæge, og har lige været på verdensudstillingen i Italien, hvorefter hun rejste til Dk og tog på udstilling med sine hunde. Hun har desuden rejst en del til Norge i forbindelse med arbejde, og for at udstille og parre sine hunde. Hvem siger ikke at hun kunne have slæbt sygdom med frem og tilbage over landegrænserne ??
    Det er fint at forholde sig kritisk overfor nye tiltag, og der vil som regel også være plads til forbedringer. Men det er altid en god idé at bevare sin sunde fornuft. Hvis vi får en ny, ukendt og meget smitsom sygdom til landet, kan den komme fra hvor som helst.
    Jeg har da hilst på importer fra bl.a Rusland, Italien, Finland, USA, Letland, Holland, Frankrig, Spanien, Grækenland, Sydafrika osv. osv. Hvem siger ikke at én af disse hunde kunne have været bærer af en ny og for os ukendt hundesygdom ?

• #256   28. jul 2015 Jamen min pointe er jo netop at langt de fleste såkaldte gadehunde jo rent faktisk er tidligere familiehunde, som er smidt på gaden fordi familien ikke gider dem mere. Det er de færeste som bliver født og vokser op på gaden.
    Lige præcis sygdomme som leishmania og hjerteorm smitter jo alle hunde, uanset om man bare udstiller sin danske hunde i udlandet, eller om man importerer en hund (gadehund eller racehund er underordnet). Alle hunde der færdes i de ramte områder kan blive syge.
    Et forbud af import af gadehunde vil intet hjælpe. For at et forbud skulle være effektivt, så skulle det være et totalt indrejseforbud for alle hunde fra de ramte områder, hvilket jo så også ville ramme danske opdrættere/udstillere. Det ville jeg personligt være rigtig ked af.
    Jeg er helt på det rene med at en gadehund ikke er for alle, nøjagtigt ligesom f.eks. en border collie heller ikke er for alle. Men jeg bliver lidt træt i ansigtet når folk råber:"forbyd gadehunde" uden reelt at tænke over om det overhovedet ville gøre en forskel.
    Kan ikke undgå at tænke på/sammenligne med den nye hundelov. Hvor nogen mennesker højst sandsynligt forventede at et raceforbud af 13 muskuløse racer, ville resultere i at ingen hunde/mennesker så nogensinde blev bidt/angrebet igen.
    Det er for naivt/unuanceret at tage skyklapper på, og satse på at et forbud automatisk løser alle problemer.
    Jeg vil langt heller have at der er krav om vaccine/tests/ormekure osv. fra ramte områder, samt kontrol af at dette overholdes, fremfor at risikere at folk smugler hundene ulovligt ind i landet. Som det f.eks. sker i alt for stor stil med kyniske hundehandlere, der henter ulovlige, syge uvaccinerede og alt for unge hvalpe på østeuropæiske hvalpefabrikker og sælger dem til naive/nærige danskere. Se det synes jeg jo er et langt større og meget mere alvorligt problem.

• #257   28. jul 2015 Bugsy: Det lyder godt nok trist smiley
    Jeg er helt på det rene med at sygdomme selvfølgelig kan blive slæbt til nordeuropa af gadehunde fra sydeuropa. Men disse sygdomme kan også slæbes med af importerede avlshunde eller udstillingshunde.
    Et forbud af gadehunde ville aldrig kunne løse det problem.

• #259   28. jul 2015 Jamen pointen er jo netop at mange af disse "såkaldte" gadehunde jo netop er familiehunde. Nogen er indfanget på gaden, nogen er hentet på killingstations hvor deres tidligere ejer har dumpet dem og nogen er smidt ind over hegnet på internaterne.
    Leishmania er en parasit der typisk overføres ved bid fra en flue. Denne flue bider jo også racehunde.
    Men ja, en gadehund vil være mere udsat pga. mgl. vaccination/ormekur osv. Hvilket jo også er årsagen til at de bliver vaccineret, ormebehandlet, loppebehandlet osv. ved ankomst til internatet, samt at de bliver blodprøvet for leishmania kort før afrejse.
    Men ja, de kan blive smittet med leishmania kort før afrejse, nøjagtigt som en dansk udstillingshund også ville kunne blive det.
    Hvis man skal indføre karantæne eller indrejseforbud er det nød til at gælde for alle hunde, uanset herkomst, for alle hunde kan slæbe sygdomme til Dk.

• #261   28. jul 2015 Jeg synes det er trist, at man påstår at udstillingshunde lige så godt kan hive parasitter, bakterier og andre sygdomme med hjem... Det lader til at netop gadehundene ikke er tjekket grundigt nok.

Der er ligeledes nok en grund til, at Norge ikke gider have dem til landet mere, og sjovt nok stadig tillader hunde at tage på udstilling.

Det rosenrøde billede ved at adoptere en gadehund skal vist bare bibeholdes, og så kan man igen synge de sange om, at alle andre er der også noget galt med.

Hjælp hundene i de lande de er, afliv om nødvendigt, og få så neutraliseret alle de hunde, som fiser rundt dernede... giv tæverne abortsprøjter og sørg for, at forebygge at de hvalpe kommer til verden.

• #262   28. jul 2015 Så gadehunde har ikke nødvendigvis levet på gaden?
    De kan have haft precist samme historie som de hunde man finder på et dyrenes beskyttelses internat her hjemme?
    Nu forstår jeg konceptet endnu mindre..

• Naja J
    Naja J Tilmeldt:
    jul 2015

#263   28. jul 2015 Mange sygdomme bliver båret af luften, derfor behøver hundene ikke at leve med andre syge hunde, de kan også leve 20-30 km derfra.

Der er også enkle sygdomme som mennesker kan slæbe med, uden at de selv bliver syge af det, men det gør deres hund når de kommer hjem igen

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#269   28. jul 2015 Jeg er godt nok glad for at have tavle på min hund. jeg mener,når jeg nu kan læse at den også beskytter mod sygdomme.

• #271   28. jul 2015 Jeg siger ikke at udstillingshunde og racehunde, slæber mere/flere sygdomme til landet end gadehunde. Jeg siger bare at risikoen for at slæbe sygdom med til Dk. er der, uanset om vi taler stamtavlehunde, eller en gadehund. Så hvorfor forbyde import af gadehunde ?
    Og jo, Ida, hvalpe på 8-12 uger kan så sandeligt også slæbe sygdomme med. De kan jo også blive bidt af sandfluen/have orm.

Jeg synes personligt ikke at det er "finere" at have adopteret en gadehund, end det er at have adopteret en dansk internathund. Alle hunde fortjener et godt hjem.
    Mine grunde til at adoptere fra Spanien er at der for det første er langt større og alvorlige problemer i Spanien vedr. uønskede hunde, end her i Dk. Samt at jeg gerne ville støtte de foreninger, som kæmper for at gøre en forskel for hundenes vilkår i Spanien. De "drukner" i uønskede hunde på internaterne, derfor var det også oplagt at hjælpe med at adoptere 3 hunde, og derved give plads til 3 nye. Samt selvfølgelig at de får lidt penge i kassen.

Langt de fleste, som jeg har mødt, der har adopteret hunde fra udlandet, har gjort det ud fra en betragtning om, at forholdene er forfærdelige for hundene i disse lande. Her i Dk. sidder der måske 50, max 100 hunde og venter på nye hjem, fordelt på adskillige internater. På et internat i Spanien sidder der som regel ca. 200 hunde, som må deles om bur, kurv og løbegård. Forholdene fra et dansk internat kan slet, slet ikke sammenlignes med forholdene i Spanien.
    At man vælger at adoptere en hund fra udlandet er jo hverken ensbetydende med at man er ligeglad med de danske internathunde, eller racehundene. Der skal være plads til os alle.
    Jeg kan ikke udelukke at min næste hund bliver med DKK stamtavle, eller FCI stamtavle, hentet i udlandet. Det vil jeg da stadig gerne have mulighed for.
    For hvis vi skal have lukket af for alle sygdomme sydfra, så vil eneste løsning være et totalt indrejseforbud, for alle hunde.

• #274   28. jul 2015 Maj-Britt: Spaniens egen løsning på problemet er killingstations, hvor hundene står i 14 dage, for derefter at blive aflivet. Synes du at det er en god løsning ?

Jo, ud fra sætningen: Død hund lider ikke. Men måske det var bedre at uddanne dem til at neutralisere/tage ansvar.
    Herhjemme piver vi over at der bliver aflivet ALT for mange sunde og raske hunde (hvilket også er forfærdeligt), men det er jo ingenting i forhold til udlandet.

• #276   28. jul 2015 Pia med: Når først man begynder at interessere sig for forholdene på internaterne, og hundenes historier, og man ser billeder af den ene skønne hund, efter den anden, så er det nærmest umuligt ikke at forelske sig i bare én dejlig hund.
    Af samme årsag er jeg nu holdt op med at kigge på internaterne, og nøjes med at sende lidt penge afsted nu og da.

• #277   28. jul 2015 Maj-britt: Ville du også synes at det var en god idé her i Dk. ? At droppe internaterne, og aflive alle de uønskede hunde ?

• #279   28. jul 2015 Vi har nok haft en form for gadehunde i Dk på et tidspunkt, men som regel er problemet større i de varme lande, fordi hundene kan overleve om vinteren.

Du har selvfølgelig lov til at mene at det er ok at aflive alle uønskede hunde.
    Jeg har en anden mening. Ikke forstået som at alle hunde nødvendigvis skal have lov at leve, nogen er bedre tjent med at blive aflivet. Men jeg vil hellere have at man forsøger at uddanne folk til at leve mere op til deres ansvar.

• #283   28. jul 2015 Langt de fleste hunde fra internaterne bliver jo netop i deres hjemlande, og bliver neutraliseret, inden de bliver bortadopteret = flere penge til internaterne = flere hunde kan neutraliseres.

Pia med: Synes du så også at vi skal afskaffe de danske internater, og aflive de uønskede hunde herhjemme ???

• #286   28. jul 2015 Pia med: Synes du også at vi skal afskaffe de danske internater og aflive alle vores uønskede danske hunde ????

• #288   28. jul 2015 Ok, fint nok hvis du også mener at "overskudshunde" skal aflives.

Men jeg er af en anden mening, og hvis jeg finder glæde i at støtte og forsøge på at forbedre vilkårene for kasserede hunde, både herhjemme og i udlandet, så er det vel min sag ?

• #291   28. jul 2015 "Overskudshunde" = sunde og raske hunde der aflives/kasseres fordi deres ejer er blevet trætte af dem.

Fint nok at man ikke er enig, det kan give en masse dejlige debatter, og måske flytte på nogen grænser, give større indblik, nye ideér osv.
    Så længe at debatterne foregår i en fornuftig tone, med respekt for hinanden, så kan jeg sagtens blive enig om at være uenig smiley

• #295   28. jul 2015 Jeg er sådan set ligeglad med om man kalder det adoption eller salg smiley Det koster jo også en formue for danske par at rejse til Kina og hente et barn. Men det lyder ikke så pænt at sige at: "Jeg har lige været i Kina og købe et barn" smiley smiley

Men lad os bare bruge ordet salg når der tales gadehunde. Det generer ikke mig smiley

Når nu jeg har besluttet mig for at købe 3 hunde fra Spanien, hvorfor er det så forfærdeligt anderledes grumt ? End hvis jeg var draget til Spanien for at købe 3 hunde med FCI stamtavle ? Mine spanske hunde er jo også vaccineret, blodprøvet, ormebehandlet, dyrlægekontrolleret, er chippet, har pas og er oven i købet neutraliseret.

Jeg forstår ikke hvorfor folk jubler over import af racehunde med FCI stamtavle, men bliver forarget over købet af en gadehund ?

Og jo, de udenlandske internater, samt de danske foreninger informerer skam om hvis der er særlige udfordringer vedr. en hund. Min ene hund blev beskrevet som meget usikker på internatets hjemmeside. Hvilket ikke afskrækkede mig. At han så ikke var så slem som frygtet, er da kun et plus smiley

Selvfølgelig skal man som impotør af en hund, uanset om vi snakker racehund eller gadehund, være obs på ikke at indføre sygdomme til landet, og der gøres et kæmpe arbejde for at undgå det.

Vi kan ikke alle være enige om hvad der foregår her i verden, og om de forskellige løsningsmodeller er gode eller dårlige. Vi må alle vælge de kampe, som vi tror på, og prøve på at respektere hinanden for det.

• #298   28. jul 2015 Isabelle: Helt enig. Mange af de hjemløse hunde i Spanien aflives også.

Ville bare ønske at vi mennesker blev bedre til at påtage os det fulde ansvar, når man anskaffer sig et dyr. Hvad enten vi snakker katte, hunde, kaniner, marsvin eller ? Det er alt for "let" at smide et uønsket kæledyr på gaden. Hvad enten man bor i Dk, Spanien, Grækenland, USA eller ?
    Hvorfor har nogen mennesker så svært ved enten at aflive eller omplacere deres kæledyr, når det er uønsket ?

• #299   28. jul 2015 Ida: Jeg har nu altså mødt FCI hunde med skodtemperament og sygdomme. Det er levende væsner vi snakker om her, ikke en lænestol.
    En FCI/DKK stamtavle er ikke = med et fantastisk temperament og en totalt sygdomsfri hund. Desværre.

Men du har da ret i at en hund som kommer fra en seriøs opdrætter burde have et bedre temperament/helbred, end en hund der har levet på gaden, i teorien. Men der er ingen garanti for det.

De vacciner, undersøgelser og ormekure som gives på internaterne, er jo nøjagtigt de samme som gives til en hund med FCI stamtavle, inden afrejse.

• #301   28. jul 2015 Ida: Har du overvejet hvor meget sygdom ulovlige, illegale hundehvalpe fra østeuropæiske hvalpefabrikker slæber med ind over grænsen ? Fordi de ikke er vaccinerede.

Jeg er enig med dig i at hvis der er foregået fusk med vacciner/papirer osv. Så er det frygteligt, og skal stoppes på stedet. Det er ikke godt nok. Og de foreninger, som står for at importere gadehunde, har selvfølgelig et kæmpe ansvar for at bruge de rette dyrlæger, samt at følge op på om tingene bliver gjort korrekt.

Jeg har endnu ikke mødt en hund med leishmania her i Dk. Men kan da ikke udelukke at de findes. Men kun at beskylde gadehunde fra sydeuropa for at bringe leishmania ind i landet, det er for useriøst.
    Igen: Leishmania opstår typisk efter bid af en sandflue. Denne sandflue bider jo alle hunde, uanset race.
    Der findes, såvidt jeg ved, ingen undersøgelser eller beviser for at disse tropiske sygdomme er specielt udbredt her i Dk.

• #302   28. jul 2015 Smider lige lidt tal på bordet: Ifølge Dkk's hjemmeside blev der i 2011 (nyeste tal) importeret/overført 1164 hunde. Dertil skal lægges rejser med hunde (ferie, udstilling, parring osv), så antallet af hunde, som har krydset grænsen i den periode er naturligvis langt større.
    Til sammenligning er der i hele 2011 hentet 30 spanske gadehunde (via forening).

Alle disse hunde, som i den periode har krydset grænsen, kan i princippet være bærere af sygdomme, som hidtil har været ukendte her i Dk.

• #303   28. jul 2015 og så kommer alle de andre gadehunde også oven i smiley

• #304   28. jul 2015 Beltane: Ja smiley Kunne ikke finde tallene for Græske hunde.

Eller tal for hvor mange hunde der reelt krydser grænsen i løbet af et år. Men gadehunde udgør en minimal del af det antal.

Tænker at folk ikke skal være så bekymret for at få slæbt sygdomme herop fra gadehunde. Ville personligt være mere bekymret for uvaccinerede smuglerhvalpe.

• #307   28. jul 2015 Øv, Ida. Kan ikke læse den artikel, som du har lagt ind smiley Men lad os bare sige at tallet er ca. 500 hunde gadehunde fra sydeuropa.
    Det tal vil højst sandsynligt stige, fordi flere og flere danskere får øjnene op for at det ikke er så vanskeligt at hente hund i udlandet, som det var for bare 20 år siden. Det gælder jo både gadehunde og stamtavlehunde. Mange af hundene på internaterne er jo tidligere familiehunde, dvs. at en del af dem er racerene = større interesse.

Kan huske for nogen år siden, da de første tilfælde af den "franske hjerteorm" dukkede op. Den gang var det ikke "normalt" at hente gadehunde, så ingen "fik skylden" for at den sygdom kom til landet.
    Det er så ufatteligt nemt at pege fingre af en lille gruppe hunde, og give dem og deres ejere skylden for alverdens ulykker. Men faktum er at sygdom kan bæres af alle hunde, uanset herkomst.

Noget andet er jo så, at med den globale opvarmnig, så er der jo en vis risiko for at såkaldte tropiske sygdomme også en dag får mulighed for at vandre nordpå, helt af sig selv, desværre smiley
    Hvor gerne jeg end ville, så kan jeg ikke tro, at vi på nogen måde kan forhindre nye sygdomme i at komme ind over grænsen. Heller ikke selvom import af gadehunde blev forbudt.

• #310   28. jul 2015 Caroline: Små, vimre rottefanger hunde, findes alle steder i verden smiley Hvorfor du lige har rendt ind i flere gadehunde, som ligner en dansk-svensk gårdhund, kan jeg ikke svare dig på. Måske folk er blevet tiltrukket af at hundene ligner noget man kender ?

Ingen af mine ligner dsg, og kan heller ikke lige komme i tanke om nogen jeg kender, der har importeret den type. De fleste som jeg kender, der har hentet hund i Spanien, har hentet galgoer eller podencoer. Mine er en mellemstor hyrdehundeblanding, samt 2 små chi-blandinger.

Ida: Antallet af importerede gadehunde fra sydeuropa kan sagtens være større end antallet af FCI hunde fra samme område, men dertil skal du jo så også lige tilføje mængden af hunde der har været på ferie med deres familie i sydeuropa, udstillingshunde, som enten kommer fra sydeuropa, eller tager til sydeuropa og udstiller, folk der rejser frem og tilbage for at parre osv. Antallet af hunde, der rejser over grænsen er enormt. Bare prøv at læse herinde på HG. Her er rigtigt mange, som har importeret/parret/rejst i udlandet med deres hunde.
    Vi kan ikke stoppe udlandske sygdomme, medmindre vi sætter hegn op og lukker for al import.
    Bare tænk på hvilke sygdomme ræve og ulve kan slæbe over grænserne, fra land til land. Sygdomme er noget forbandet skidt, som kan være rigtigt svært at stoppe.

At nogen dyrlæger advarer om import af gadehunde, skal tages med et gran salt. Nogen dyrlæger anbefaler jo også hæmningsløst kastration af usikre hanhunde, som mirkelløsning smiley

Den første forening, som hentede spanske gadehunde til landet, er startet af en dansk dyrlæge og hendes mor (som havde boet og arbejdet i Spanien). Såvidt jeg husker er den danske forening, som henter gadehunde i Grækenland også startet/drevet af en dansk dyrlæge.

Kommentér på:
Giv en hånd til bosniske gadehunde! :-)

Annonce