Allergi i familien Allergi i familien
Kære jer hundeejere!
I min familie brænder vi for at få hund, og ville da også have én, hvis der ikke var en græs-, pollen-, og pelsallergiker i familien. Allergien er rimelig alvorlig, og er tidligere blevet holdt nede af ugentlige indsprøjtninger (græsallergien). Allergien har lagt sig lidt, men mit familiemedlem bliver stadig påvirket af græs, og kan ikke være i et hjem, hvor et marsvin bor, heller ikke hvis marsvinet er i gården (eller et hvilket som helst andet sted). Sidste år blev mit familiemedlem ramt af astma i en periode, umiddelbart efter han havde haft influenza. Astmaen har dog ikke kigget forbi siden.
Vi står altså i et ganske velkendt dilemma - vi ønsker os en hund af hele vores hjerte, men hvis ham i min familie, som kommer til at leve under samme tag som hunden, reagerer på samlivet med hunden, risikerer vi at al den pelsallergi, der har lagt sig den seneste tid, blusser op igen - eller, i værste fald, at pelsallergien også vækker astmaen. Da ham i min familie motionerer meget, må han lægge hele sin livsstil om, hvis han får astma.
Jeg har hørt om gode erfaringer med allergikere og allergihunde, men vi ved stadig ikke, hvad vi skal tro; han er allergisk over for pels - ikke hund, men alligevel ? Skal vi tage chancen og købe os en puddel, en bomuldshund, eller en bichon havaneis?
Hvis I har nogle erfaringer - gode såvel som slemme - om hunde- eller pelsallergikere, så lad mig dem høre!
Mvh.
aug 2014
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1
aug 2008
Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 104 Svar: 5.000
Jeg er allergisk overfor en lang række ting, har bl.a. græsallergi, nikkelallergi, parfumeallergi, allergi overfor citronellol, cinnamal, limonene (findes i shampoo, creme, make-up osv.), plus forskellige farvestoffer og hvad ved jeg, men hund og kat går det fint med.
Jeg vil sige at er han allergisk overfor hunde og meget allergisk, så vil jeg ikke anbefale jer at få hund, heller ikke selvom det er det er en allergi-venlig hund.
jun 2014
Følgere: 5 Hunde: 1 Emner: 22 Svar: 922
Jeg boede ikke hjemme, men valgte alligevel en allergivenlig hund i form af en yorkshire terrier og hund har aldrig reageret på ham.
Kunne det være en idé at afprøve en race før i køber endeligt?
jul 2009
Følger: 23 Følgere: 39 Hunde: 4 Emner: 80 Svar: 3.424
Så hvis I absolut skal have hund, så find ud af, hvilke racer der kunne komme på tale, find steder, hvor I er velkomne flere gange og i længere tid hver gang, og tag så på besøg. (det betyder: rod rundt med hundene nede på gulvet)
Det vil også være en god ting at få lavet en allergitest, så man er sikker på hvad man er allergisk overfor.
Lad jer ikke vildlede af ordet "allergivenlig hund", en sådan eksisterer ikke, men der er forskel på, om og hvor meget den enkelte reagerer på den enkelte hund.
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 53 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 31.064
Der er forskellige ting man kan reagere på -pels, spyt, hudens skæl osv... Altefter hvad familiemedlemmet reagerer på, vil hund være helt udelukket. Men det KAN være at han kan tåle visse hunde.
Jeg ville IKKE bare tage chancen for købe en såkaldt allergivenlig race. Isedet må i ud og besøge så mange hunde som muligt af den/de race(r) i er interesseret i. Lad allergikeren være sammen med hundene i flere timer, han skal ikke afholde sig fra at rode godt i pelsen og i det hele taget være tæt sammen med hundene.
-bemærk i øvrigt at hormonerne fra en drægtighed osse kan have betydning, så det er ikke nok at møde den drægtige tæve. han skal være sammen med både hvalpe og voksne hunde.
På trods af forarbejdet er der stadig en risiko for at allergien kan blusse op, men ved at "teste" reaktionen på forskellige racer og pelstyper, kan man måske være heldig at finde en han kan tåle, ikke kun nu men osse i fremtiden.
Hvis det kunne havde været en mild grad af allergi, havde det måske ikke været så slemt endda, men det lyder til at han er hårdt ramt, og så må man altså tænke sig grundigt om
okt 2006
Følger: 59 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.950
Men vil så også tillægge at man i min race og dem du nævner selv, har en del allergikere som ejere, hvor der ingen reaktioner på hunden.
Jeg har selv solgt to hvalpe til allergihjem.
Men med allergi er det sgu altid et gamble..
Hvis i kan have en plan B.
Vær i øvrigt også obs på evt. Allergi overfor pelsplejeprodukter, især hvis det pågældende familiemedlem skal udføre pelspleje på hunden.
okt 2006
Følger: 59 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.950
okt 2013
Følger: 1 Emner: 4 Svar: 184
Det er den eneste løsning, og som en anden nævner, det skal være i længere tid end 10 min.. Muligvis mere end en gang.
Bare lov mig en ting, lad vær med at købe en gravhund uden, at i undersøger racen. De er ikke skødehunde bare fordi, de er små.
maj 2012
Følger: 13 Følgere: 6 Hunde: 4 Emner: 93 Svar: 263
Allergi i familien