Råd ved køb af hund. {{forumTopicSubject}}
Jeg går lidt i tanker om at anskaffe mig hund.
Der vil være tale om min første hund, og jeg har kig efter en Dansk/Svensk gårdhund, da jeg syntes dette er en dejlig hund, og godt størrelse.
Jeg har flere gange passet min brors DSG, samt er vokset op med Schæferhunde, så er ikke uvant med hunde.
Jeg har kig på en lille 7 måneders tæve, som ser sød ud.
Jeg har spurgt på den, og hun er vant til at være alene hjemme, køre bil, kan med andre hunde og katte, og er glad for børn.
Hun er ikke steriliseret. Hvilket jeg tænker vil være en god ide, da jeg som sagt passer min brors hund ind i mellem, og han er hanhund. Samtidig har jeg ikke ønske om avl, hvorfor jeg også ser sterilisering som en god ting.
Min bror har tilbudt at tage med ud og kigge, hvilket jeg da nok vil gøre brug af.
Er der ting jeg ellers skal være obs på?
dec 2006
Følger: 20 Følgere: 19 Hunde: 1 Emner: 12 Svar: 290
dec 2011
Følger: 12 Følgere: 11 Hunde: 1 Svar: 497
dec 2012
Følgere: 21 Emner: 49 Svar: 3.682
dec 2006
Og hvad skal man være obs på her?
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.120
maj 2007
dec 2006
Hvad bør man her være opmærksom på?
Undskyld mine mange spørgsmål, vil bare gerne mest muligt smertefrit gennem det, hvis man kan sige sådan.
dec 2011
Følger: 12 Følgere: 11 Hunde: 1 Svar: 497
dec 2006
http://www.kennelhamann.dk/
dec 2006
mar 2008
Følger: 16 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 38 Svar: 1.472
Det lyder som om du har valgt racen ud fra at du kender et eksemplar og ikke sp meget ud fra hvad der passer ind i din hverdag. Prøv at tænk over hvor meget tid du har hver dag til en hund, hvilke aktiviteter du tror du ville synes om; er det lange gåture i kold vind (som fx i dag), er det pelspleje, hygge med hunden i sofaen, træning af hunden eller andet?
Når du har fundet ud af, hvad du vil have hunden til og hvor meget aktivitet du kan tilbyde den, er det lettere at vælge en race.
Når du har fundet den race du allerhelst vil have, er det tid at finde en opdrætter. Racens specialklub, er et godt sted at starte, der kan du se opdrættere, kigge på opdrætternes hjemmesider og se hvad de lægger vægt på.
Du kan også tage til en udstilling hvor racen er og kigge på hundene og snakke med opdrættere, lav eventuelt en aftale med et par opdrættere inden du møder op.
Når du så har fundet et par opdrættere hvis indstilling og hunde du kan lide, skal du bare vente på at en af dine favorithunde skal have hvalpe
Hvis du ikke orker igennem alt dette ellers hyggelige forarbejde, så vælg i det mindste en opdrætter der tjekker racen for alt hvad de kan have af sygdomme, vælg en der ikke har for mange racer og en der ikke har kuld af tre forskellige racer samtidig. Med andre ord, så ville jeg IKKE købe hund hos dem du linker til!
dec 2006
Jeg vil selvfølgelig gerne ha en hund der syntes det er hyggeligt at hygge på sofaen eller putte i sengen. En der er relativ nem både i opdragelse med også pleje. Størrelse som DSG passer mig fint, da jeg bor i lejlighed, og derfor ikke ønsker en stor hund. Elsker at min brors er en aktiv hund, der syntes det er sjovt at lære tricks, lege, men samtidig også elsker at putte i sengen, og bare slappe af.
Som jeg umiddelbart har kunne læse / se ud fra andre DSG hunde, passer mine ønsker og tanker godt sammen med hvordan DSG hundene er.
Er faldet over disse der venter 2 kuld til marts, som er medlem af DKK og lyder prof: http://www.farmdogs.net/dansk/home.htm
Og disse der også er medlem af DKK og venter et kuld til februar: (link fjernet)
okt 2008
Følger: 37 Følgere: 26 Hunde: 2 Emner: 88 Svar: 3.788
Tag din bror med ud og kig på tæven.
Hvis du bare er det mindste i tvivl, når du har set den og snakket med familien, så lader du være med at tage den med
Men hold dig væk fra Kennel Hamann
dec 2006
Der er for resten også denne opdrætter med hvalpe i februar: http://www.gaardhunden.webbyen.dk/
maj 2007
Den sidste kennel du linker til virker ok. Men jeg kender dem ikke personligt.
okt 2008
http://www.skk.se/kopahund/hundraser-valpkullar/dansk-svensk-gardshund/?show=ad&adid=888902112
dec 2006
http://www.farmdogs.net/dansk/home.htm
(link fjernet)
http://www.gaardhunden.webbyen.dk/
Alle tre venter kuld i fabruar/marts.
Tæven på 7 måneder hopper jeg nok lidt fra på, hun lyder sød og rar og egentlig fin, men jeg ved ikke rigtig hvor hun kommer fra, og har kun nuværende ejers ord for hvad jeg får. Samtidig er hun fra Viborg, og jeg fra Ringsted, hvilket er en god tur. Ved hvalp kan jeg selv få lov at præge hunden, og umiddelbart syntes jeg de tre opdrættere som er fra samme område som mig, lyder fine og reele.
Ved at vente på disse 3 steder, slår jeg også en smule koldt vand i blodet, så det ikke bliver den første den bedste. (Har altid gerne ville have en sådan hund, og efter en måned med min brors er trangen nu blevet større.)
Lyder det helt dumt??
okt 2008
Der var det rigtige link
okt 2008
Men tag allerede nu ud og besøg kennelerne og hils på forældrehundene og tal med ejerne.
Hvis kemien er i orden, så spørg om du kan blive skrevet op til en hvalp.
Måske har de allerede en venteliste.
dec 2006
At jeg har kigget på DKKs side og faldet over et par opdrættere, der i blandt dem.
At jeg har set de venter kuld i februar og har planer om et kuld senere i år (på anden tæve) og så har jeg altså tilladt mig at spørge direkte til hvad en hvalp koster. Måske lidt for direkte? Men syntes også det er værd at vide om jeg har pengene nu til en hvalp eller skal spare mere op, da jeg ærligt ikke har en ide om pris.
okt 2008
Jeg ved heller ikke, hvad de koster, men på nogle af de svenske kuld, står der pris.
12.000 sv.kr. er det ikke ca. 10.000 danske?
jan 2008
Følger: 52 Følgere: 47 Hunde: 3 Emner: 743 Svar: 5.377
Men du kan evt. kontakte hende og få en snak
jan 2008
dec 2006
jan 2008
OG hendes hunde
Jeg tror de ligger på 8-9 tusind
De er rejseklar om nogle dage