1.014 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 49 Svar

Misbrug. Misbrug.

Er jeg den eneste der har lagt mærke til, at hvis du er narkoman, "ballademager" eller alkoholiker, så får du hjælp til at komme ud af det, men hvis du har et madmisbrug, så får du absolut ingen hjælp, for "du kan jo bare tabe dig"?
Madmisbrugere findes. Det er dem der trøstespiser, eller er blevet dybt afhængige af de lækre burgere fra den lokale grill.
Min søster har en farligt høj vægt af personlige problemer, og psykiske belastninger, og hun får ikke tilbudt noget som helst hjælp. Hun er simpelthen ikke stærk nok til at holde en slankekur oppe.
Burde vi ikke hjælpe dem også? Det er tit ikke deres eget valg, men en psykisk "error" der er gået helt amok. I ved nok hvad jeg mener.

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Fjerne murbrokker og træ 500 kr.
  • Samle to Ikea Metod skabe og hænge op over køleskabet 1.000 kr.
  • Kloak i badeværelse er tilstoppet der skal bruges en maskine for at kunne åbne det på da det er s afløb uden vandlås 625 kr.
  • Assemble Ikea cupboard 600 kr.
  • Nedrivning af fliser på badeværelse 1.000 kr.
  • Fjerne byggeaffald 2.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Misbrug.
  • #1   11. maj 2012 Det er jo netop det det er. Hvis en person fx. er blevet misbrugt, eller voldeligt behandlet da de var barn, så er mad tit det de tyr til. Overvægt er ikke altid dovenskab.

• #2   11. maj 2012 Adopt: Jeg giver dig heeelt ret.. Det er så vildt hvad man kan få hjælp til, og dog kan man ikke få hjælp hvis man er tyk.. Men har man anoreksi eller bullimi, så kan man også godt få hjælp.. Synes det er stygt og at lave en forskelsbehandling som slet slet ikke er okay smiley

• #3   11. maj 2012 Jeg kan kun være enig.

Jeg har selv en i familien, der vejer alt alt alt for meget, og som ikke kan holde en kostomlægning.

• #4   11. maj 2012 Jo, det burde man i den grad. Det ville helt sikkert hjælpe mod overvægten generelt i landet.

• #5   11. maj 2012 ofte er det jo et symptom på noget andet - men det skal helt sikkert være et led i behandlingen at man tager fat i spisevaner og hvorfor de er som de er.

synes der er mange grupper der ikke for ordenligt hjælp !

• #6   11. maj 2012 Hvis du er hørehæmmet får du et høreapperat.. helt frit.. Værsgo

Hvis du har et synshandicap må du selv betale briller / kontaktlinser.
    Jeg ser så dårligt at jeg ikke ville kunne passe et arbejde uden briller / kontaktlinser, men det er så mit eget problem.

Der er mange "smuttere" i sundhedssystemet..
    Hvorfor koster det at gå til tandlæge men er gratis at få behandling hos egen læge eller på sygehuset ?

Jeg gad også godt at jeg kunne få hjælp til at tabe mig

• #7   11. maj 2012 Orv.. Og nu er der selvfølgelig en forskel på at være madmisbruger og at man bare har spist forkert og for meget..

jeg har et problem med sukker...
    kan vandre rastløst rundt og kigge i de samme skabe 10 gange på en aften for hver eneste gang at konstatere at der ER ikke noget sødt i skabene

• #8   11. maj 2012 Der er jo kostvejledere og diverse slankeklubber hvis du er mad misbruger, det er straks værre hvis man gerne vil tage på..

• #9   11. maj 2012 Ib: Er du bestemt ikke ene om.. Når jeg først får ædeflip, som er trøstespisning eler sådan noget, så er jeg virkelig på jagt..

• #10   11. maj 2012 Og de fleste der skal have livsvarrig medicin skal også selv betale, og jeg kan da hilse og sige at Ritalin Uno bestemt ikke er billigt smiley

• #11   11. maj 2012 Mor til Katja: Kan stemme i og sige at det er Concerta bestemt heller ikke. Men jeg fik faktisk kommunen til at betale mit i 1 år, fordi jeg var på kontanthjælp og ikke selv havde råd.. ( Jeg er så måske et "heldigere" tilfælde af ADHD, i og med at jeg er rigtig god til at snakke min sag og samtidig har JEG været rigtig heldig at møde de "gode" og effektive folk i kommunen.

Jeg har fået AL den hjælp jeg har haft behov for og bedt om. Jeg er idag så langt at jeg er uden medicin og jeg stoppede med at piller inden jeg blev gravid med Emely og stoppede med at ryge da jeg blev gravid med Emely. Jeg lever nu i bedste velgående og har VIRKELIG fået styr på mig selv og mit liv. Og jeg får kun ros for min måde at være mor på smiley

Men jeg var aldrig kommet så langt hvis det ikke havde været for al den hjælp jeg har fået og jeg føler mig SÅ heldig og taknemmelig :O)

Jeg ville bare ønske at alle var ligeså heldige som jeg :O(

• #12   11. maj 2012 Jeg er også på kontanthjælp, har dog fået kroniker tilskud og en aftale med apoteket..

Jeg måtte have kommunen med inde over før jeg overhovedet kunne få min diagnose og hjælp..

• #13   11. maj 2012 Mor til: Hold da op.. Jeg fik min diagnose like.... This... Ej jeg skulle ha taget nogle tests. Skulle lave mad i et køkken for at se koordinationsevne, og inden jeg fik medicin blev min koncentrationsevne testet, of derefter testet for hver dosis jeg gik op. Men jeg fik da diagnosen efter at ha været på Ritalin og derefter Concerta i rimelig kort tid..

Men er da nok mere gennemtestet end langt de fleste faktisk.. Mit belv opdaget for 4 år siden.. Fordi jeg altid har været rimelig velfungerende, og dog elendig til at få livet til at hænge sammen.. .

Jeg har været heldig med mange ting her i livet synes jeg.. Men mest af alt, så er jeg nok kendt for at jeg bare ALTID lander på benene, uanset hvordan livet udfordre mig.

• #14   11. maj 2012 Du kan da gratis få gastrisk bypass og få fjernet hud bagefter?

• #15   11. maj 2012 gratis gastrisk bypass, ...gratis alligevel?

And by a show of hands, hvor mange her er samtidig villige til at betale 10% mere i skat? smiley

• #16   11. maj 2012 Helena:
    Wow du er blevet testet grundigt. De gav mig ritalin i 1 år uden jeg havde brug for det. De var bare så dovne så ADHD var den nemmeste diagnose og prakke på mig. Efter et år søgte vi ny psykiater og det fortalte jeg så min daværende psykiater og så var jeg pludselig kureret og der havde aldrig været tale om jeg havde ADHD.
    Lidt udenfor emnet men jeg syntes bare det er vildt du er blevet testet så meget. Jeg blev testet en gang og det var det. Uanset om dosis sat op.

• #17   11. maj 2012 bypass er altså ikke noget man bare lige får..

• #18   11. maj 2012 Julie, det er ikke så let mere, de har strammet reglerne tror at dit BMI skal over 50 og det er højt, før skulle de være i begyndelse af 30erne. Desuden har jeg mødt mange der har fået denne operation og døjer med bivirkninger. Jeg syntes hellere pengene skulle bruges på at hjælpe disse mennesker med at lægge deres livstil om, eks kostvejleder, privat træner og en coach .

• #19   11. maj 2012 Der er 1 tilbud i dk hvor du kan få hjælp til spiseforstyrrelse som overspisning i virkeligheden er, den går under betegnelsen bed.

Det ene sted er stolpegården som ligger i Gentofte, lige pt er vente tiden dog på over 3 år så du kan ikke engang blive skrevet op til et forløb.

Jeg ved dette da jeg selv har gået der men har mere en brug for et forløb mere.

• #20   11. maj 2012 jeg har altså oplevet meget sto hjælp og opbakning til mit vægttab fra systemet og ikke mindst min egen læge. men måske det skyldes at jeg udelkkende har haft fysiske årsager der var medvirkende til min vægt og ingen psykiske problemer - så gjorde det det måske lidt lættere for systemet at håndtere det og gøre noget.

problemet er jo at der er så mange problemstillinger ved overvægt at det kan være rigtig svært at stille nogle rammer op for behandlings garanti.

men jeg må indrømme jeg kun har mødt stor vilje til at hjælpe og jeg følger nu et program fra viborgsygehus der går over 2 år.

hilsen hende der nu er -30 kg

• #21   11. maj 2012 Er helt enig , jeg var oppe ved min læge ang. min vægt og det eneste han kunne sige (efter flere måneder han har givet min vægt skylden for mine rygproblemer) var at jeg ikke var fed nok til der kunne gøres noget ved det , og jeg bare skulle spise noget mere rugbrød ...

Det absolut ikke holdbart smiley

• #22   11. maj 2012 Karen: ja gratis for modtageren i hvert fald. På ingen måder gratis for staten

• #23   11. maj 2012 BMI'en behøver faktisk ikke være mere end 35 for at man får GB - hvis der ligger en medicinsk begrundelse for - men skal man have den alene på overvægt skal den rigtig nok være over 50

• #24   11. maj 2012 karen A - Jeg er ikke kristen, men er forblivet medlem af folkekirken, så der går penge til noget af den danske kulturskat smiley

• #25   11. maj 2012 Mamma: nej det skal stadig være over 35. Og ja de har strammet reglerne- men derfor er der da stadig hjælp at hente.

• #26   11. maj 2012 patienten har en BMI > 35, patienten er fyldt 25 år, lider af følgesygdomme til overvægten fx type 2 diabetes, hjerteproblemer eller søvnapnø. Ved ekstrem overvægt med en BMI > 50 uden følgesygdomme kan der i særlige tilfælde og ved konkret vurdering indstilles til operation. Kilde: Danske Regioners nye retningslinjer til hospitaler og speciallæger 2010

Bare så vi er enige

• #27   11. maj 2012 Der ligger forøvrigt sundhedshuse i langt de fleste større byer, hvor man ganske gratis kan få kost- og motionsvejledninger.

• #28   11. maj 2012 Men helt ærligt, er det så forsvarligt at fede mennesker som før havde en bmi på 40 nu skal op og have en på 50 før de måske kan komme i betragtning til sådan en op?

Jeg selv er fed, jeg har haft en lorte barndom og lidt af alle spiseforstyrrelser siden jeg var 8 år..

Hvis jeg skal have hjælp til den op, så skal jeg lade mig selv komme op og veje tæt på de 150 kg, er det sundheds messigt forsvarligt? Tænk på alle de følge problemer der ville tilstøde, i stedet for at man kunne have fået den op når man "kun" havde et bmi på 40

• #29   11. maj 2012 Se Julie der tager du så fejl for man skal henvises fra sin læge af, jeg har været turen igennem, jeg ved godt hvad jeg skal spise jeg ved godt jeg skal dyrke motion, og når man gør det i forvejen så tager de andre ind først.

• #30   11. maj 2012 Julie, ja tror dig smiley Jeg kender til flere tilfælde hvor de med vilje har taget de sidste 5-8 kg på for at få operationen ( for ca 2 år siden) Jeg er enig i at hvis det er livstruende så skal man have denne operation ellers må jeg nok sige fra. Jeg er selv ufrivillig barnløs og lever fint med det men i den sidste regering måtte man selv betale tror at det er ændret nu, så hvis man ikke har en livstruende sygdom pga overvægt så må man selv betale operation.
    Det er ikke kun pga økonomien jeg mener man skal selekterer men også fordi jeg kender til ca 12.15 personer der har fået foretaget denne operation og ca halvdelen spiser og lever stadigt usundt bare i mindre portioner og de ser sørme ikke sunde ud i hverken hud eller hår, så jeg vil indgå at denne operation bliver en for let løsning for nogle og der tror jeg den har været.

• #31   11. maj 2012 Rip: Hvor tager jeg fejl? Fordi du skal henvises, så koster det da ikke penge.

• #32   11. maj 2012 Mamma: altså egentlig har jeg ikke ret meget til overs for dem, der koster samfundet så mange penge, men bare ikke vil yde en indsats selv. Og det er sgu ligemeget om det er misbrugere eller andre samfundsnassere. Det er dem, der gør, at der ikke er penge til dem, som virkelig har brug for det

• #33   11. maj 2012 just to clarify: jeg mener ikke, at alle misbrugere er samfundsnassere. Jeg bliver bare så træt i masken, når jeg møder den der: jeg har krav på, så jeg tager, for så slipper jeg for at gøre noget selv.

• #34   11. maj 2012 Nu engang er en Gastrisk Bypass ikke en løsning. Det er en nødsituation, hvis du virkelig er så fed at du absolut intet kan. Den gør at du skal drikke al din mad i fremtiden. Det er et deprimerende liv. Jeg har hørt om mange der har fået GB og derefter har taget livet af sig selv.

• #35   11. maj 2012 ja, hvorfor operere i maven, når det er i hovedet der er noget galt.

• #36   11. maj 2012 Adopt...: but still- det er en mulighed. Og en af de muligheder, som man har som fed. Du lagde bare ud med, at der overhovedet ingen hjælp er at få

• #37   11. maj 2012 Julie, jeg tror vi er enige, operationen må bare ikke blive et "let" løsning for det er den ikke. Første skridt er at gøre noget selv.
    Lang de fleste kan hvad de vil, spørgsmålet er så om de vil det nok til at ville ofre, det spørger jeg mig selv om hver morgen når jeg ser mig i spejlet og gerne vil af med lidt overflødigt fedt og stoppe med at ryge, men åbenbart vil jeg det ikke nok endnu, for jeg er ikke kommet igang smiley

• #38   11. maj 2012 Mamma: nej selvfølgelig ikke. Det er et crap liv og en kæmpe udgift for samfundet. Det var også bare et eksempel på noget, du kan få af staten som "hjælp"

• #39   11. maj 2012 Jeg kender, nu jeg tænker over det, en pige, som fik medlemskab af et fitness center betalt af kommunen. Så måske det kommer an på sin sagsbehandler/læge, hvor meget hjælp man kan få

• #40   11. maj 2012 Elisabeth J: Ja jeg har så meget held i uheld smiley Jeg har ikke været den heldigste med nogle ting, men når det så er sagt. Når livet har set ud til at ville bide mig gevaldigt i rø... så er der på en eller anden måde altid sket noget som har reddet mig.. Og det at jeg kom hen til så god en psykiater (faktisk en som har forsket i ADHD de sidste 25 år), så blev jeg undersøgt efter alle kunstens regler. Jeg har været heldig, for jeg kender desværre ALT for mange som har fået et stykke papir, kryds ja eller nej til følgende og vupti så har de enten ADHD eller ikke.. Og der sidder SÅ mange psykiatere rundt om i landet som diagnosticere ADHD men faktisk ikke har en pind forstand på det..

Det svare til at du får en kirurg med speciale i mave/tarm delen, om at foretage en operation i hjernen.. Selvom begge dele er kirurger så betyder det ikke at de ved de samme ting om alting og forsvarligt kan oprere. Der er en grund til at de har et speciale.

Synes det er så skammeligt at man må diagnosticere på den måde. SÅ mange bliver fejldiagnosticeret på den måde :O(

Undskyld TS mit laaaange rimelig meget off topic indlæg :O) (håber ikke det gjorde al for meget skade) smiley

• #41   11. maj 2012 Altså jeg vil mene at problemet ikke så meget er den hjælp, man ikke får, men nærmere den fordømmelse der er i dagens Danmark overfor store mennesker...

Jeg har selv tabt mig 40 kg - UDEN hjælp, men med en meget meget stærk vilje til at ville tabe mig.. Mit problem er bare at folk ikke anerkender det at overspise, som et misbrug, på linje med f.eks. alkoholisme.. Det synes jeg er svært, fordi jeg tænker det sådan at hvis en alkoholiker skal tørlægges, så indtager personen ikke alkohol. Med en overspiser er man NØDT til dagligt at indtage mad, men i begrænsede mængder - det er altså svært at begrænse sig, når man har et problem...

• #42   11. maj 2012 iceangelin, WOW hvor flot, godt gået. og du har til dels ret, men det handler i begge tilfælde om at erstatte nogle dårlige vaner med nogle gode
    Alkoholikeren skal drikke vand istedet for vin og skal man tabe sig skal man spise grønt istedet for slik ( meget firkantet beskrivelse) og de er ikke de eneste grupper der negliseres, det at holde op med at ryge er ihvert fald for mig sværere end at tabe mig fordi jeg ikke kan finde den gode vane til at erstatte det med.

• #43   11. maj 2012 'Mamma di cane piu del mondo ': Det eneste problem er at hvis man overspiser , så kan man nemt spise det rigtige , men tage på fordi man spiser for meget smiley

• #44   11. maj 2012 Det har du måske ret i , men det er ikke altid forklaringen , og så handler det om også at lave hele sin livstil og prioiteringer om, og det ved jeg ikke er let men det kan lade sig gøre for mange hvis man vil, medmindre man har fysiske lidelser også.

• #45   11. maj 2012 Det rigtigt smiley Der er altid undtagelser og andre variabler der ændre situationen smiley

• #46   12. maj 2012 Men der er stadig mere forståelse for alkoholikeren og dennes problem, end for en overspiser.. Det er mere legalt at skulle ud af et alkoholmisbrug, end at skulle stoppe med at spise..

Det er ikke accepteret, som et misbrug.. Folk der ryger og drikker, kan sagtens forstå hvor svært det er at komme ud af disse misbrug.. Min oplevelse at der ikke på nogen måde er forståelse for, hvor svært det er at stoppe med at spise (for meget).. Det er virkelig en kæp i hjulet, når man selv er topmotiveret....

• #47   12. maj 2012 iceangelin, Ja nogle har ikke forståelse men mange andre har forståelse.
    Jeg møder da ikke forståelse for at stoppe med at ryge, ikke mange ved hvor svært det kan være for nogle, men det må jo aldrig blive en undskyldning at andre ikke forstår eller sætter er kæp i hjulet, du ( hvis det er dig selv du taler om) skal jo tabe dig for din skyld ikke for andres og jeg skal stoppe med rygning for min skyld og hvis det betyder at man i en periode fravælger de personer man mener sætter en kæp i hjulet så må man gøre det. Jeg kan jo ikke forvente at alle ikke ryger i min nærhed fordi jeg stopper, hvis jeg ikke kan holde det ud må jeg jo blive væk, detsamme gælder mad, chips og andre fristelser. Den eneste jeg forventer tager hensyn er min mand.

• #48   12. maj 2012 Adopt, don't buy! .

man kan få hjælp fra sin læge, alt efter årsager til den høje vægt vil man blive sendt videre.

• #49   12. maj 2012 altså fordi man har fået en gb så er det altså ikke ens betydende med at man skal drikke al sin mad. hvor har i dog det vrøvl fra.

jeg er opereret for 2½ mdr siden og kan i dag spise helt normal mad. bare kun i meget små mængder

Kommentér på:
Misbrug.

Annonce