{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
914 visninger | Oprettet:

mangler opskrift, brunsviger... {{forumTopicSubject}}

Jeg har kikket på nettet, men de fleste er meget "lette" luftige kager - jeg vil gerne ha en mere tung kage, sådan en lidt klæg bund ...
Jeg fik en den anden dag, men kan ikk få opskriften, for ham der lavede den har fri, og den skal bruges i morgen...
Og så skal der være masser af fyld på, så har du prøvet at lave brunsviger - evt en rigtig sønderjyde, vil du så dele din opskrift med mig ?? smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  mangler opskrift, brunsviger...
  • #1   13. apr 2011 Det kan du tro jeg gerne vil smiley
    Jeg bagte faktisk brugsviger i går, og den gik rent ind hos både kæreste og gæster.
    Opskriften passer til en dyb bræddepande.
    Dejen hæver en del, så du skal ikke blive nervøs over at det ser ud af så lidt når du lægger dejen i bræddepanden.

Brunsviger

Ingredienser

Dej
    500 g mel
    100 g smør
    50 g sukker
    50 g gær
    2 g æg
    2 dl mælk
    1 tsk. Salt

Fyld
    400 g smør
    400 g farin
    1 dl. Vand
    1 brev Maizena kagecreme (eller anden kagecreme der er bagefast)

Fremgangsmåde:
    Dej:
    Smelt smør i mikroovnen. Lad det køle af til det er lunkent.
    Lun mælken og rør gæren ud i. Bland det smeltede smør med mælken, æg, salt og sukker. Sørg for at blande det hele godt med en elpisker. Tilsæt mel lidt efter lidt og ælt dejen godt.
    Smør en dyb bradepande med smør. Fordel dejen ud i bradepanden. Tildæk dejen med et fugtigt viskestykke og lad den stå lunt og hæve mens du laver fyldet.

Fyld:
    Smelt smør. Tilsæt farin og vand. Rør godt rundt og varm det evt. så farinen smelter.
    Lad det afkøle til det er finger lunt. Tilsæt kagecreme pulveret og rør godt rundt.

Prik med en strikkepind eller finder fordybninger i dejen for ca. hver 10 cm. Så fyldet bedre har steder at løbe hen.
    Hæld fyldet over dejen og lad det stå og hvile i 10 – 15 min.

Bages i en forvarmet ovn i ca. 30 minutter ved 200 grader (varmluft).

• #2   13. apr 2011 Denne fandt jeg engang, og den hedder en sønderjydsk brunsviger :o)

40g smør
    2 dl mælk
    25g gær
    20g sukker
    1 tsk kardemomme
    1 tsk salt
    350g mel

Remonce: 250g farin, 250g smør.

Fedtstof og mælk lunes til ca. 35 grader C. Gæren røres ud i mælkeblandingen De øvrige ingredienser tilsættes og dejen æltes godt sammen. Tildæk dejen og lad den hæve i ca. 25 minutter.

Dejen æltes og rulles ud til en tynd plade og lægge i formen ca. 33×38 cm. (ikke glas) og lad den hæve 20 minutter.

Remoncen:
    Sukker og margarine smeltes sammen i en gryde og afkøles helt inden den hældes over kagen.

Kagen sættes i en 225 C varm ovn. og dæmp straks varmen til 200 grader C. Kagen bager i 20 minutter.

• #3   13. apr 2011 Ps
    Jeg prikker overalt ned i dejen med fingerspidserne, inden jeg hælder Remonce på..

• #4   13. apr 2011 Jeg ville bestemt også putte lidt kardemomme i dejen - det gør den bare lige lidt ekstra lækker ;o)

Og så MASSER af guf ovenpå, ellers er det ikke en rigtig brunsviger! ;o)

Iiiih, bare man kunne tåle det! Suk...

Kommentér på:
mangler opskrift, brunsviger...

Annonce