Udstilling af hvid faktor {{forumTopicSubject}}
Er der nogen her der ved om dommerne tager hvid faktor med i deres overvejelser i ringen?
Burde de?
Ikke at det er relevant for mig, men jeg sidder i en debat omkring color headed whites og kom til at tænke på at hvis for meget hvid trak ned i udstillingsringen ville folk måske gøre en større indsats for at undgå at bruge de hunde i avl.
Hvid faktor: (for dem der ikke ved det)
hunde der bærer genet for "for meget hvid" siges at have hvid hele vejen op ad låret, have hvid flanke (mave), særligt stor krave, evt hvide pletter på kroppen, og/eller forstørret hvid halespids. Hvis to af disse hunde parres får man papillonaftegninger.
http://www3.telus.net/marpointe/carly.jpg
^^ Ej at forveksle med dobbelt merle, som er direkte farligt for hundens helbred. Disse hunde er lige så sunde som almindeligt farvede sheltier, de må bare ikke indgå i avl i FCI regi.
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.354
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 10 Hunde: 3 Emner: 13 Svar: 172
Har den pletter eksempelvis midt på ryggen, så vil en dommer typisk tage det med i bedømmelsen, - men har den blot meget hvidt op af låret og udenpå låret, har jeg aldrig oplevet at dommeren nævner det.
Jeg har dog læst et par kritikker, hvor dommeren bemærker, at hunden har en stor hvid krave, som går for langt ned over skuldrene,
Det problematiske er jo, at man ikke altid kan se hvidfaktoren på hunden, - at den ikke har de kendetegn, som nævnes i første indlæg. Og hvad gør man så!!!!
dec 2006
Følger: 48 Følgere: 45 Hunde: 2 Emner: 469 Svar: 4.721
mar 2006
Lige der mangler jeg den nødvendige erfaring. Jeg vender tilbage om et par år
okt 2007
Følger: 6 Følgere: 5 Hunde: 4 Emner: 23 Svar: 164
Der står i standarden at hvide pletter på ryggen er højst uønsket, så de kan trække ned på udstilling.
Hvide kanter på lårene burde ikke trække ned på udstilling og jeg har heller ikke hørt om det. Kender flere, der har udstillet hunde med hvide kanter på lårene.
Jeg har selv ejet en colourheadet white og synes at det er en af de smukkeste farvevarianter.
Ikke at jeg bedvidst vil avle efter sådan en, men jeg ved at de tilfælde hvor der er født fejlfarvede, så har der stort set aldrig været problemer med at få dem afsat. Mødte her i påsken en colourheaded white hvalp i Sverige. Man bliver jo helt blød i knæene når man møder sådan en.
Og det eneste man ikke kan bruge den til er udstilling og dermed avl.
okt 2007
og her er links til billeder af hendes forældre.
http://www.hoffmeister.dk/gitte/forfaedre/laban.htm
http://www.hoffmeister.dk/gitte/forfaedre/lace.htm
Der er ikke meget synlig hvidfaktor på dem. Så hvis man også skal udelukke alle de Sheltier, som er hvide på indersiden af lårene, for at udrydde risikoen for at få colourheadet white afkom, så synes jeg at farven har fået for stor magt.
Der er helt sikkert andre ting der er vigtigere at tage hensyn til i avlen.
okt 2007
mar 2006
Jeg kan godt se hvad du mener med at farven har for meget magt, men det synes jeg alligevel kommer an på hvor mange hvidfaktor hunde der er - hvilket jeg til gengæld ikke ved noget som helst om.
Ærlig talt forstår jeg ikke hvorfor man ikke bare godkender CHW, når nu der ingen sundhedsmæssige problemer er ved dem (modsat dobbelt merle). Om man synes de er pæne eller ej er subjektivt, men så er der jo heldigvis de helfarvede hvis man er mere til den slags.
mar 2006
http://www.bricksite.com/User_files/L/05bb1b14f2d499d84701ec9d3dc98ed0.JPG
jan 2006
Men avle bevidst på det, ville jeg ikke selv gøre.
At få CHW godkendt som en farvevariant, - det kan man ikke "bare" gøre. Det kræver godkendelse og ændring af standarden. Og en ændring af standarden, skal vel godkendes i racens oprindelsesland. ?? Jeg mener, vi kan ikke bare i Danmark bestemme, at nu vil vi have tilføjet en farve, som ikke findes i den godkendte standard.
mar 2006
Jeg gad så godt vide om det er den skotske eller den engelske sheltieklub der sidder med magten i forhold til KC
dec 2006
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 10 Svar: 78
Hvordan ser sådan en ud ?
Mvh Heidi
mar 2006
Jeg formoder at du ved hvad en merle hund er, eller se på Lone profil. Hun har to flotte af slagsen.
Den farve skyldes en enkel kopi af merlegenet, men det er muligt at lave hunde med to kopier hvis man parrer merle til merle. Disse hunde kalder man dobbelt merle, og de er gerne meget lysere end almindeligt merle - nogle bliver endda helt hvide.
Grunden til at man ikke laver disse kombier (og nu har forbudt dem i DSSK) er fordi dobbelt-merle hunde har høj risiko for at blive født døve, blinde (eller med øjendefekter der giver alvorlige synsproblemer), stumme eller endda døde.
Hende her er døvstum og har nedsat syn
http://www.youtube.com/watch#!v=Sqml5I6ujlk&feature=related
De samme problemer er ikke relevante for color-headed white hunde, hvor det hvide skyldes piebald/ekstrem piebald gener (den samme som f,eks papillon og blenheim cavalier), som til syneladende ikke påvirker pigmentet i hovedet.
dec 2006
Følger: 48 Følgere: 45 Hunde: 2 Emner: 469 Svar: 4.721
Ej hvor skrækkeligt..
jan 2006
Jeg har lige oplevet, at min champion hanhund, som normalt får at vide af bl.a. opdrættere og specialdommere, at han har en perfekt blå farve, i en dommers øjne ikke havde perfekt blå farve.
Jeg fik at vide af dommeren, at i hendes øjne var han ikke en "rigtig" bluemerle, og hun kunne derfor "kun" give VG.!!!!!
Så nogle dommeren kan finde på at have en kæphest, der hedder farve, men jeg tror primært det er omkring bluemerle, som er nemmere for dem at identificere "fejlene" på.
I mit tilfælde er det, fordi Sofus har for store sorte områder. Hvilket normalt bliver accepteret af dommerne, fordi den blå farve er perfekt blå.
Så om nogle dømmer ned pga. hvidt, det er nok ikke umuligt, - baseret på min nylige oplevelse.
mar 2006
jan 2006
Jeg kan kun "grine" af det, og undre mig. Sådan er det jo, dommerne bestemmer. Og det kan man ikke gøre noget ved.
Udstilling af hvid faktor
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside