{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.381 visninger | Oprettet:

Udstilling af hvid faktor {{forumTopicSubject}}

Er der nogen her der ved om dommerne tager hvid faktor med i deres overvejelser i ringen?

Burde de?

Ikke at det er relevant for mig, men jeg sidder i en debat omkring color headed whites og kom til at tænke på at hvis for meget hvid trak ned i udstillingsringen ville folk måske gøre en større indsats for at undgå at bruge de hunde i avl.

Hvid faktor: (for dem der ikke ved det)
hunde der bærer genet for "for meget hvid" siges at have hvid hele vejen op ad låret, have hvid flanke (mave), særligt stor krave, evt hvide pletter på kroppen, og/eller forstørret hvid halespids. Hvis to af disse hunde parres får man papillonaftegninger.
http://www3.telus.net/marpointe/carly.jpg

^^ Ej at forveksle med dobbelt merle, som er direkte farligt for hundens helbred. Disse hunde er lige så sunde som almindeligt farvede sheltier, de må bare ikke indgå i avl i FCI regi.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Udstilling af hvid faktor
  • #2   4. apr 2010 Nej nej, og det er heller ikke fordi det er svært at finde et hjem til en hund der ikke kan indgå i avl. Det hele ville bare være meget lettere (for MIG) hvis genet ikke var til stede i racen, og det er en mulighed hvis det er noget man avler udenom. Jeg vil nemlig ikke have en hvid faktor hund og det synes jeg ikke at jeg ser sælgerne nævne i hvalpeannoncerne.

  • #4   4. apr 2010 Nogle dommere gør, nogle gør ikke. Det afhænger også helt af, hvormeget hvid faktor der er på hunden.
    Har den pletter eksempelvis midt på ryggen, så vil en dommer typisk tage det med i bedømmelsen, - men har den blot meget hvidt op af låret og udenpå låret, har jeg aldrig oplevet at dommeren nævner det.

    Jeg har dog læst et par kritikker, hvor dommeren bemærker, at hunden har en stor hvid krave, som går for langt ned over skuldrene,

    Det problematiske er jo, at man ikke altid kan se hvidfaktoren på hunden, - at den ikke har de kendetegn, som nævnes i første indlæg. Og hvad gør man så!!!!


  • #5   5. apr 2010 Jeg følger lige med i denne spøndende debat smiley

  • #6   5. apr 2010 Lone

    Lige der mangler jeg den nødvendige erfaring. Jeg vender tilbage om et par år smiley


  • #7   6. apr 2010 Jeg synes der er så meget andet, som er meget vigtigere at tage stilling til ved avl. Så mange andre gener, der er vigtigere at undgå...

    Der står i standarden at hvide pletter på ryggen er højst uønsket, så de kan trække ned på udstilling.
    Hvide kanter på lårene burde ikke trække ned på udstilling og jeg har heller ikke hørt om det. Kender flere, der har udstillet hunde med hvide kanter på lårene.
    Jeg har selv ejet en colourheadet white og synes at det er en af de smukkeste farvevarianter.
    Ikke at jeg bedvidst vil avle efter sådan en, men jeg ved at de tilfælde hvor der er født fejlfarvede, så har der stort set aldrig været problemer med at få dem afsat. Mødte her i påsken en colourheaded white hvalp i Sverige. Man bliver jo helt blød i knæene når man møder sådan en.
    Og det eneste man ikke kan bruge den til er udstilling og dermed avl.


  • #8   6. apr 2010 Her er lige et billede af min colourheadet white Sheltie Zita.
    og her er links til billeder af hendes forældre.
    http://www.hoffmeister.dk/gitte/forfaedre/laban.htm
    http://www.hoffmeister.dk/gitte/forfaedre/lace.htm

    Der er ikke meget synlig hvidfaktor på dem. Så hvis man også skal udelukke alle de Sheltier, som er hvide på indersiden af lårene, for at udrydde risikoen for at få colourheadet white afkom, så synes jeg at farven har fået for stor magt.
    Der er helt sikkert andre ting der er vigtigere at tage hensyn til i avlen.


  • #9   6. apr 2010 fik ikke sat linket til billedet af Zita ind, så det kommer her.: http://www.hoffmeister.dk/gitte/zita/zita9år.jpg


  • #10   6. apr 2010 Hun er også meget fin, synes jeg. smiley

    Jeg kan godt se hvad du mener med at farven har for meget magt, men det synes jeg alligevel kommer an på hvor mange hvidfaktor hunde der er - hvilket jeg til gengæld ikke ved noget som helst om.

    Ærlig talt forstår jeg ikke hvorfor man ikke bare godkender CHW, når nu der ingen sundhedsmæssige problemer er ved dem (modsat dobbelt merle). Om man synes de er pæne eller ej er subjektivt, men så er der jo heldigvis de helfarvede hvis man er mere til den slags.


  • #11   6. apr 2010 Heh.. Pudsigt.. Jeg kender en tricolor hanhund der også har lavet fejlfarver, og ham kan jeg heller ikke rigtig se hvidfaktoren på
    http://www.bricksite.com/User_files/L/05bb1b14f2d499d84701ec9d3dc98ed0.JPG


  • #12   7. apr 2010 Jeg synes absolut heller ikke man skal udelukke fra avl, pga. hvidfaktor, og kun acceptere at der kuommer overtegnede sheltier engang imellem, - det er risikoen. Som der er så mange andre risici ved avl.
    Men avle bevidst på det, ville jeg ikke selv gøre.

    At få CHW godkendt som en farvevariant, - det kan man ikke "bare" gøre. Det kræver godkendelse og ændring af standarden. Og en ændring af standarden, skal vel godkendes i racens oprindelsesland. ?? Jeg mener, vi kan ikke bare i Danmark bestemme, at nu vil vi have tilføjet en farve, som ikke findes i den godkendte standard.


  • #13   7. apr 2010 Du har helt ret, det er racens specialklub i hjemlandet der står for det, så nej, det er ikke noget vi kan stå for herhjemme.

    Jeg gad så godt vide om det er den skotske eller den engelske sheltieklub der sidder med magten i forhold til KC


  • #14   18. maj 2010 undskyld jeg spørger dumt, men hvad er en dobbelt merle ?
    Hvordan ser sådan en ud ?

    Mvh Heidi


  • #15   18. maj 2010 Heidi

    Jeg formoder at du ved hvad en merle hund er, eller se på Lone profil. Hun har to flotte af slagsen.

    Den farve skyldes en enkel kopi af merlegenet, men det er muligt at lave hunde med to kopier hvis man parrer merle til merle. Disse hunde kalder man dobbelt merle, og de er gerne meget lysere end almindeligt merle - nogle bliver endda helt hvide.

    Grunden til at man ikke laver disse kombier (og nu har forbudt dem i DSSK) er fordi dobbelt-merle hunde har høj risiko for at blive født døve, blinde (eller med øjendefekter der giver alvorlige synsproblemer), stumme eller endda døde.
    Hende her er døvstum og har nedsat syn
    http://www.youtube.com/watch#!v=Sqml5I6ujlk&feature=related

    De samme problemer er ikke relevante for color-headed white hunde, hvor det hvide skyldes piebald/ekstrem piebald gener (den samme som f,eks papillon og blenheim cavalier), som til syneladende ikke påvirker pigmentet i hovedet.


  • #16   18. maj 2010 EJ FØJ.! F**K det er synd for den hund. Synes de skulle aflive den, det er sku ikke et hundeliv værdigt.

    Ej hvor skrækkeligt..


  • #17   18. maj 2010 Dommernes valg kan være meget personligt baseret.
    Jeg har lige oplevet, at min champion hanhund, som normalt får at vide af bl.a. opdrættere og specialdommere, at han har en perfekt blå farve, i en dommers øjne ikke havde perfekt blå farve.
    Jeg fik at vide af dommeren, at i hendes øjne var han ikke en "rigtig" bluemerle, og hun kunne derfor "kun" give VG.!!!!!
    Så nogle dommeren kan finde på at have en kæphest, der hedder farve, men jeg tror primært det er omkring bluemerle, som er nemmere for dem at identificere "fejlene" på.
    I mit tilfælde er det, fordi Sofus har for store sorte områder. Hvilket normalt bliver accepteret af dommerne, fordi den blå farve er perfekt blå.

    Så om nogle dømmer ned pga. hvidt, det er nok ikke umuligt, - baseret på min nylige oplevelse.


  • #18   18. maj 2010 Jeg er direkte chockeret over at nogen synes at din hund er mindre end Exc værdig.

  • #19   18. maj 2010 Ja, sådan kan det gå smiley
    Jeg kan kun "grine" af det, og undre mig. Sådan er det jo, dommerne bestemmer. Og det kan man ikke gøre noget ved.


Kommentér på:
Udstilling af hvid faktor

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce