{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.131 visninger | Oprettet:

Nervøs.... {{forumTopicSubject}}

Gode råd søges...

Thea er en ret nervøs hund og jeg har gjort meget for at gøre hende tryg i alle tænkelige situationer. Hun har været lidt som en fuldblodshest, dvs nem at tænde og lidt "flyvsk" og så har hun været bange for høje lyde.
Pga. meget træning, har hun taget alt med masser af gå-på-mod og tillid, i flere år, men de sidste 14 dages tid er det gået ned af bakke.
Hjemme opfører hun sig som hun plejer, bortset fra at hun gør og knurrer, når nogen er ved døren, men ude er den gal. Hun er glad som hun plejer, når vi kommer ud, men hun er nervøs ved andre hunde. Hun vil gerne løbe sammen med dem, men ikke lade dem komme tæt på. Det gipper i hende, ved høje lyde. Også lyde som er en del af hverdagen, såsom bildøre der smækker el. lign.
Hun er også blevet bange for trafikken, selvom jeg altid har både gået og cyklet med hende alle steder. Selv en cykel kan hun finde på at springe væk fra.
Det sidste er så at jeg i dag tog hende med ned i gågaden. Hun plejer at ville hilse på alle, men i dag krøb hun sammen og trak i snoren for at komme hurtigt videre.

I er vant til mynder og deres tendens til at være lidt "varme", så jeg vil høre hvad I mener at jeg skal gøre.
Skal jeg blive ved med at tage hende ud i de situationer der er svære for hende eller skal jeg skåne hende lidt i en periode?

Jeg har været lidt passiv med hende i noget tid pga en brækket tå, som ikke har ville hele og har tænkt at det måske kan være derfor at hun er som hun er.

Jeg er i vildrede, så alle kommentarer og råd er meget velkomne.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Nervøs....
  • #1   10. dec 2007 Vil lige tilføje at jeg har bestilt DAP og kan hente det sidst på ugen. Håber det kan få hende til at slappe lidt mere af.

  • #2   10. dec 2007 Kan du prøve at beskrive hvordan du reagerer, når hun bliver nervøs?

  • #3   10. dec 2007 Jeg har ignoreret det og brugt guf.
    Ved andre hunde, har jeg ladet hende hilse på så mange som muligt, uden snor, for ellers er hun for bange.
    I trafikken og ved de høje lyde, har jeg forsøgt at ignorere det i starten og så senere aflede hendes opmærksomhed, ved at lave lidt øvelser med hende, da hun elsker træning. Det har virket indtil den sidste tid. Der bliver hun så bange at hun ikke kan koncentrere sig.
    Jeg har hende normalt på plads, når vi møder mennesker, men hvis de vil hilse på hende får de lov og det plejer hun at elske.

    Jeg har altid kunne gå uden snor med hende, men de sidste par dage er hun begyndt at vende om, når vi kommer lidt væk hjemmefra og når hun bliver bange, løber hun uden at ænse hvorhen. Dog ikke mere end max 50 meter væk fra mig.


  • #4   10. dec 2007 Har du snakket med dyrlægen? Jeg ville udelukke at hun har ondt... Det medfører nemlig ofte en ændret adfærd a la den stakkels Thea oplever eller aggresivitet som min Mali...

  • #5   10. dec 2007 Hej Bianca,
    Hun var ved dyrlægen da hun havde brækket tåen og jeg har talt i tlf med dem flere gange, fordi hun haltede længere tid end "planlagt".
    De mener ikke at hun stadig har ondt.


  • #6   10. dec 2007 Det var da underligt - halter dyret er det da af en grund...

    Så ved jeg desværre ikke hvad det skulle være. Mon det kan være en reaktion på ikke at have kunnet brænde krudtet af, så det bare har sat sig til nervøsitet??


  • #7   10. dec 2007 Altså, de mener klart at hun har ondt når hun halter, men det gør hun ikke mere, så det er ikke derfor hun er nervøs.

    Jeg har tænkt på det med energien, for sådan var det med hestene, men hun har været løs og har kunne spæne hvis hun har brug for det.


  • #8   10. dec 2007 Okay, jeg var lige ved at være nervøs for at der findes dyrlæger som mener at et haltende dyr ikke gør det af en årsag(okay, i sjældende tilfælde gør de uden at have ondt)

    Så ved jeg ikke rgitig... Min adfærdskonsulent har engang anbefalet mig at give en enkelt baldriantablet til nervøse hunde... Så man kunne afbryde den onde cirkel. Det sløver ikke i de mængder og bruges ogaå af mennesker med "uro".


  • #9   10. dec 2007 Som jeg har skrevet, så har jeg bestilt DAP, det er det der duft stof tæver udsender for at berolige deres hvalpe. Det skulle være ret effektivt på voksne hunde også.
    Og baldrian har jeg også tænkt på, da det virkede godt på mine chinchillaer.

    DAP får jeg sidst på ugen, og vil prøve med det alene først, for at se om det virker. Det er ret dyrt, så vil vide om virkningen kommer af det eller om jeg smider penge ud af vinduet.


  • #10   10. dec 2007 Problemet med DAP er at det tager flere uger før man kan forvente en effekt, men jeg har haft gode erfaringer med det ellers... Jeg håber for den lille dame

  • #11   10. dec 2007 Flere uger??
    Pokkers, det vidste jeg ikke.


  • #12   11. dec 2007 Den vil jo også kun virke indendørs og det lader ikke til at det er der problemet er størst... Der bliver lanceret et dap-halsbånd på et tidspunkt, men det kan vare længe og jeg er usikker på om det virker i modvind smiley

    Jeg håber at du finder ud af noget


  • #13   11. dec 2007 Tak... Jeg vil da ihvertfald lige genoverveje det med DAP.
    Tak for hjælpen :o)


  • #14   12. dec 2007 K.P >
    Det er 2 1/2 år siden hun blev bidt, så det er ikke derfor og mht løbetid skulle hun gå i løb igen i januar eller februar.

    Jeg vil meget gerne mødes!
    Jeg går hjemme, så vil lade det op til dig at finde en dag :o)


  • #15   12. dec 2007 AH. Kan løb være en forklaring?? Der har lige været et indlæg om en tæve som fik epileptiske anfald op til løb. Måske det er hormonerne der raser

  • #16   12. dec 2007 Det kan da godt være.... Hun plejer at blive pylret og vise tegn på smerter, men hun har ikke været nervøs før.
    Men alligevel... Hun var sidst i løb i august, så februar tidligst og måske først april, når jeg nu tæller efter igen. Der er gået 8 mdr. imellem de sidste gange.

    Hun vil ikke ud på lange ture mere, hun vender simpelthen rundt og vil ikke med længere.


  • #17   12. dec 2007 Mystisk... Så ved jeg ikke hvad det kan være... Seperationsangst med lejligheden??

  • #18   12. dec 2007 Det er underligt.... Men prøver om baldrian ikke kan hjælpe lidt på det.

  • #19   16. dec 2007 Jeg har valgt at aktivere hende lidt mere + presse hende lidt ud i de ting, hun er nervøs ved.

    Hun er særligt nervøs ved store hunde og i går mødte vi en kæmpe schæfer/rottweiler blanding. De kunne rigtig godt sammen, så vi udveklsede tlfnr og har planer om at mødes ofte.
    På onsdag får vi besøg af smukke Bambi (Galgo) og så vil jeg prøve at lokke Hanne ud med et par af hendes greyhounds.

    Mht trafik, går jeg med hende på nogle af de veje som er ret trafikkerede, men dog uden alt for mange lastbiler.
    Og så cykler jeg med hende, på de stille veje, en gang om dagen.

    Hun er blevet mere rolig herhjemme, men jeg synes endnu ikke at der er forbedring ude.


  • #20   17. dec 2007 Mon ikke det kommer, når hun er begyndt at slappe mere af hjemme?

  • #21   1. jan 2008 Håber for din hund at hun nu er i bedring. Umiddelbart tænker jeg, at en pludselig ændring af adfærd kan skyldes smerter. Er hun blevet tilset af dyrlægen så smerter som udgangspunkt kan udelukkes?
    DAP kan anbefales, ligesom positiv forstærkning i de situationer, hvor hun bliver angst eller tilbageholdende. Du gør det sikkert ikke, men jeg vil alligevel skrive det; ynk hende endelig ikke når hun bliver nervøs, da det forstærker hendes nervøsitet.
    Irene Jarnved har en brevkasse på VI MED HUND. Hvad med at skrive til hende. Hun er en dygtig behandler.
    Held og lykke.


  • #22   2. jan 2008 Hej Pia,

    Tak for dit svar.

    Jeg ynker hende ikke, men ignorer det enten eller forsøger at lave øvelser med hende,da hun elsker at træne.
    Hun har været ved dyrlæge flere gange pga brækket tå, men den er helet fuldstændig nu, så det er ikke pga smerter.
    Jeg har sat hendes motion op og haft hende med på tur i min vens lastbil. Det har faktisk hjulpet en del. Det er som om at hun skal presses ud i de svære situationer, for så at få selvtillid. I lastbilen har hun oplevet gummiged og meget andet og hun har ændret adfærd efter det. Hun er blevet mere glad igen. Mht motionen har det gjort hende mere rolig, så alt i alt har hun fået det bedre, dog skal der trænes hver dag.


  • #23   2. jan 2008 Hvor lyder det godt at det går bedre Stine - jeg har sådan tænkt på Thea og hvordan det gik hende den seneste tid...

  • #24   3. jan 2008 Dejligt for din hund - og for dig, at det går bedre. Lykken er når vores hunde trives:-))

Kommentér på:
Nervøs....

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce